• 0

kan oprichtingskapitaal BV door oprichter aan BV GELEEND worden?

Op het forum heb ik na lang zoeken (misschien nog niet lang genoeg..?) op de volgende vraag nog geen antwoord gevonden: kan ik als oprichter van een BV het oprichtingskapitaal van 18000 € aan de BV (io) LENEN waardoor na oprichting de BV een schuld van 18000 € aan mij heeft die dan weer afgelost kan worden?

 

Dat is dan wat anders dan het wel gebruikelijke na de oprichting uit de BV lenen door de oprichter van (een deel van) het oprichtingskapitaal.

 

dank voor een deskundig antwoord

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Pierre France,

 

Het kapitaal van € 18.000 moet in de BV gestort worden en als aandelenkapitaal (= eigen vermogen) te boek staan. Er kan dus geen sprake van zijn dat het oprichtingskapitaal te boek wordt gesteld als schuld. Er is dan sprake van een BV zonder aandelenkapitaal en dat is niet de bedoeling.

 

Op termijn komt de minimum kapitaalseis (wellicht) te vervallen, maar nu dus nog niet.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle antwoorden. Mede naar aanleiding daarvan twee vervolgvragen:

 

1 wat is een acceptabel rentepercentage voor leningen vanuit de BV aan mij? Is het gewoon de 4% verwachte oprenting of kan het minder/moet het soms meer zijn gegeven de kapitaalmarktrente?

 

2 is er al wat meer bekend over het vervallen van de stortingseis van de 18 k€ bij oprichting? En als dat de nieuwe regel zou worden, mogen dan ook bestaande BVs het eigen vermogen verminderen cq terugstorten?.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pierre

 

Over de zakelijkheid van de rente het volgende:

 

Je moet zakelijk denken en rederneren vanuit de BV: vraag je dus af welke rente jij aan mij zou rekenen als ik van jouw BV 18K wil lenen en welke zekerheden verlang je van mij. Kortom: denk als een bank en vervang daarna mij door jezelf!

 

5% en aflossingsvrij kan wel, maar dan zal ik wel zekerheid moeten bieden aan je, bijv. in de vorm van overwaarde op een woning.

 

Heb ik geen zekerheden, dan rest mij niets anders dan van jouw BV te lenen tegen bijv. 8% met een aflossingsschema.

 

Oftewel: de lage rente kun je vergelijken met het afsluiten van een hypotheek (onderpand en dus zekerheid)

Geen onderpand, dan dus een soort persoonlijke lening: hogere rente + aflossingsplicht!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft overigens niet helemaal precies als een bank te denken. Die heeft namelijk een andere doelstelling en andere uitgangspunten. De rente moet overeenkomen met de rente die je als BV ook elders zou kunnen krijgen, onder dezelfde voorwaarden. Dan zul je waarschijnlijk iets onder de bankrente uitkomen.

 

Het lastige is alleen om dat hard te maken richting fiscus, dus kom je toch weer in de buurt van de bank :-\

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.