• 0

Nieuw idee? Sportkleding.nl

Zal mijzelf eerst voorstellen:

Jim Leeuw

23 lentes jong.

HBO Commerciële Economie (HES Amsterdam)

Zeer ondernemend en altijd vol "nieuwe" ideeën.

 

Ik bestel vanmorgen nieuwe voetbalschoenen voor mijn sportieve bestaan.

Kwam mij opeens een idee naar boven.

 

Het idee: Sportkleding.nl

Sportkleding.nl wordt dé nieuwe site voor sportend Nederland. Op deze site kan je voor alle mogelijke sporten kleding kopen via het internet. Gebruikersgemak, lagere kosten dan in de winkel en bovenal een totaal concept moeten USP van sportkleding.nl worden.

 

Via deze "hoofdsite" zullen er talloze links komen naar: voetbalkleding.nl / tenniskleding.nl / basketbalkleding.nl / hockeykleding.nl komen.

 

Via de site zijn alle kledingstukken op een digitale paspop te combineren. Losse spullen zijn bv 15% goedkoper dan in de winkel. Een totaal pakket (laat zeggen: voetbalschoenen, voetbalsokken, voetbalbroek, voetbalshirt) is 25% goedkoper dan in de winkel. Dit om additonele verkoop te stimuleren.

 

Om dit een succes te laten worden zal er in 1 keer grote naamsbekendheid in Nederland komen. Dit moet bereikt worden d.m.v: advertenties in sporttijdschriften (VI / Sportweek / etc) AdWord is zeer belangrijk (gevonden worden op: voetbalschoenen, hockeystick, korte broek, fitnessshirt, t-shirt, hardlopen, sport, sporten, sportschoenen, etc, etc.

Natuurlijk zal een tv campagne ideaal zijn, maar is erg prijzig.

 

De site zal in een professionele uitstraling moeten hebben. Maar bovenal niet té zakelijk. De look-and-feel zal sportief, jong, uitdagend en gebruiksvriendelijk en overzichtelijk moeten zijn.

 

Nu heeft dit idee een aantal haken en ogen:

- Retail organisaties zullen dit als een grote bedreiging zien (mits het groots wordt opgezet)

- Vinden van leveranciers (ben opzoek naar een groothandel in sportkleding die alles levert)

- Consument is misschien nog niet klaar om alles on-line te kopen, wil vaak passen

 

Dit idee heeft ook een aantal voordelen

- Redelijk uniek in Nederland (momenteel zijn er geen site's met hetzelfde concept, alleen website's van retailers zelf)

- Hoge marge's

- Lage voorraadrisico's (mits goede contacten met leverancier)

- Lage overhead kosten

- Totaal concept voor consument

- Aantrekkelijk voor adverteerders

 

Nou is mijn vraag aan jullie:

 

Schiet is op dit plan. Als ik net iets nieuws heb verzonnen zie ik vaak de échte haken en ogen van mijn idee nog niet.

Is het vinden van een groothandel moeilijk? Is er een dergelijke groothandel te vinden?

Waarom bestaat er nog zoiets dergelijks? Is de consument hier klaar voor? Waarom zou het nog niet écht bestaan?

Retail organisaties zetten dit niet groots op omdat het hun eigen retail kanaal zal bedreigen denk ik.

 

Benieuwd naar de reacties

 

Jim Leeuw

 

 

 

www.helderadvies.com

www.vinimporto.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt ja ;D

 

Nou voel ik me niet gebonden aan de domijnnaam sportkleding.nl

 

Zo kan het ook een compleet andere naam krijgen.

Als je genoeg naamsbekendheid weet te genereren

En op internet AdWords groots inzet

 

Wordt je ook gevonden.

 

Probleem nu zijn vooraal de juiste url's ja

www.helderadvies.com

www.vinimporto.nl

Link naar reactie
  • 0

Onderscheidend vermogen is het totaal concept.

 

Bestaande site's zijn nu of:

 

-Van eigen merk (KWD bijvoorbeeld, wat in je links staat)

-Van eigen retailketen (Perry Sport)

 

Nadeel daarvan:

Eigen merk: promoot alleen kleding van het eigen merk, bij mijn idee heeft de consument keuze uit alle merken

Eigen retailketen: Zullen altijd duurder uit zijn dan mijn idee. Aangezien een retailketen niet het eigen retail kanaal gaan beconucerren door online veel goedkopere prijzen aan te bieden voor hetzelfde product.

 

http://www.sport-thieme.nl zou een voorbeeld kunnen zijn van een concurrent.

 

USP is het totaal concept, alleen dan professioneler uitgewerkt dan het hiervoor aangegeven voorbeeld.

Alle merken, Alle assortimenten, te combineren met elkaar.

 

Voor al je sportkleding op 1 plek op het juiste adres.

www.helderadvies.com

www.vinimporto.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Jeroen: Dat is interessant ja.

 

Echter heb ik samen met de persoon waarmee ik dit eventueel mee wil gaan opzetten niet perse nodig.

Maar in ieder geval bedankt voor de tip!

 

Wat vind je verder van het idee?

www.helderadvies.com

www.vinimporto.nl

Link naar reactie
  • 0

Het traject van New Venture is niet iets wat je 'nodig hebt', maar wat je helpt om dit idee vorm te geven, te toetsen en te concretiseren. Dán weet je direct of het wat is of niet.

 

Ik vind het in alle eerlijkheid niets, namelijk omdat een idee als dit zelf niets is. Niet onderscheidend, te megalomaan, teveel 'er is geen concurrentie'. Pas als je hard aan het werk gaat wordt het wellicht iets, tot die tijd is het niets :)

Link naar reactie
  • 0

Het wordt naar mijn idee niets, tenzij je een heel groot vermogen hebt voor het aanlegen van een extreem grote voorraad.

Ik krijg bijvoorbeeld vandaag binnen een van onze bedrijven een uitnodiging van Rucanor voor de presentatie van de collectie 2009. Willen we redelijk zeker zijn van de mogelijkheid de consument te kunnen leveren moeten wij ons nu vastleggen. Stel je nu eens voor dat jij dat voor alle merken, collecties en dergelijke moet doen. Want, niet kunnen leveren = klant weg.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

www.plutosport.nl - ook als 'USP' de lage prijzen. Verkopen veelal modellen van het seizoen/ jaar ervoor, daarom erg goedkoop.

www.avantisport.nl - wederom lage prijzen als 'USP'.

 

Even gekeken. Achter beide bedrijven zitten groothandels in sportartikelen. Ze hebben enorme bedrijfsruimten met alle artikelen. Dit zal waarschijnlijk de reden zijn waarom het zo goedkoop kan.

 

Als jij hetzelfde kunstje zou willen doen zal je het van de moederbedrijven van dit soort ondernemingen moeten afnemen, dan zal je ook weer enorm moeten afnemen voordat je concurerende prijzen kunt bieden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het wordt op die manier een lastige klus om op prijs te kunnen concurreren.

Toch blijf ik erbij dat er iets dergelijks niet groots bestaat in Nederland en zeker een kans van slagen heeft.

 

Maar dan meer gericht op het totaal concept i.p.v prijs.

Het lastige is alleen dat er een grote voorraad nodig is om te kunnen starten.

 

Vandaag besteld, over 2 weken in huis lijkt me geen optie voor de internet consument.

In ieder geval bedankt voor de comments.

 

Zo lijkt een goed idee toch lastiger uit te voeren dan je in eerste instantie denkt.

www.helderadvies.com

www.vinimporto.nl

Link naar reactie
  • 0

haha :)

 

Nee ik laat me zelf niet snel uit het veld slaan.

Ik wou gewoon eens wat feedback op het idee..

 

Als je over een jaar nieuwe sportkleding nodig hebt.. Weet je in ieder geval waar je moet zijn ;)

www.helderadvies.com

www.vinimporto.nl

Link naar reactie
  • 0

Het bestaat al, neem bijvoorbeeld: http://www.decathlon.co.uk/ en http://www.futurumshop.com/

 

Met internet ben je ook niet gebonden aan Nederland als je tenminste een beetje Engels of Duits spreekt, want daar zijn de echte prijsstunters te vinden voor kleding, onderdelen en accessoires.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@ Highio

 

De link naar Decathlon geeft in feite weer wat het idee is ja :)

 

Iets dergelijks in Nederland ken ik eigenlijk nog niet écht.

 

Geeft in ieder geval wel aan dat er een bestaansrecht is voor een dergelijke site

www.helderadvies.com

www.vinimporto.nl

Link naar reactie
  • 0

Klinkt allemaal goed.

 

Maar wat hierboven ook al staat. Als je ALLES wilt verkopen dan moet je niet alleen het kapitaal hebben om die vooraad in te kopen, ook een bedrijfsruimte is noodzakelijk voor opslag.

 

MAW je hebt heel veel geld en een lange adem nodig.

 

Succes iig

Manuel Tingen

www.deepsale.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu heeft dit idee een aantal haken en ogen:

- Retail organisaties zullen dit als een grote bedreiging zien (mits het groots wordt opgezet)

- Vinden van leveranciers (ben opzoek naar een groothandel in sportkleding die alles levert)

- Consument is misschien nog niet klaar om alles on-line te kopen, wil vaak passen

 

Dit idee heeft ook een aantal voordelen

- Redelijk uniek in Nederland (momenteel zijn er geen site's met hetzelfde concept, alleen website's van retailers zelf)

- Hoge marge's

- Lage voorraadrisico's (mits goede contacten met leverancier)

- Lage overhead kosten

- Totaal concept voor consument

- Aantrekkelijk voor adverteerders

 

Persoonlijk denk ik dat er wat meer haken en ogen aan zitten dan je denkt. De voordelen die je opnoemt waarop zijn die gebaseerd?

 

- Hoge marges

Waarop is dit gebaseerd? Je geeft aan dat je nog een groothandel moet vinden voor het totaalassortiment. Hoe weet je dat de marges hoog zijn? Het kan best zijn hoor, maar is dit op basis gedegen onderzoek? Anders kom je denk ik nog bedrogen uit.

 

-Uniek in nederland

Is dit wel zo? Zie andere opmerkingen in andere reacties.

 

- Lage voorraadrisico's

Volgens mij vindt je geen leverancier die in eerste aanleg wil voldoen aan je vraag. De meeste groothandels hebben minimale afname's en dat zijn geen 3 paar voetbalschoenen. Je zult denk ik niet ontkomen aan voorraad. Afhankelijk van het aantal artikelen kan dit enorm in de papieren lopen.

 

- Lage overheadkosten

Klopt in eerste aanleg wel, maar gaat weer niet op als je grote hoeveelheden voorraad hebt.

 

Zoals je zelf al aangeeft wil de klant vaak passen en dit kan dus een groot probleem worden. Het brengt een ogeloofelijk administratieve en logistieke rondslomp met zich mee als klanten willen ruilen.

 

Tevens is het natuurlijk erg gevaarlijk als je één groothandel hebt voor de inkoop. Faillisement, conflicten en daar ga je met je webwinkel.

 

Ik denk dat het plan zoals je dit nu voor je ziet een enorme investering vraagt. Je zult hier echt goed naar moeten kijken en een boel vooronderzoek moeten doen. Als je echt de webwinkel in een keer wilt positioneren in Nederland heb je een enorm marketingbudget nodig dat minimaal 5 nullen bevat denk ik.

 

Misschien zijn dit allemaal niet de reacties waarop je zit te wachten. Maar je kunt je beter goed voorbereiden en de voor- en nadelen echt goed op een rijtje zetten. Met een heel goed plan heeft dit misschien wel kans van slagen.

 

Ik wens je in ieder geval veel succes bij je verdere plan. ;)

Link naar reactie
  • 0

Hey Jim,

 

Bijdeze wil ik ook even mijn reactie geven.

 

Zoals diverse mensen al gezegd hebben er zijn genoeg bedrijven die dit al op deze manier doen en na mijn weten ook erg veel omzetten halen hiermee. Zoals sportschoenshop.nl sportruiming.nl sports24.nl En dan nog de specialisaties in jou genoemde takken van sport die al hun eigen " prijsvechters" heeft.

 

Daarbij kan je niet opboxen tegen bedrijven zoals plutosport die met 1400 vierkante meter ruimte heeft om zijn spullen te verkopen. Daarbij is dat al deze partijen ( op een paar na ) alleen maar wat oudere colecties verkopen van 2 a 3 jaar terug waardoor het een goedkope aanbieding lijkt !! maar dit als restant aangeboden krijgt van de leveranciers. Ook is het zo dat onderling de sportondernemers erg veel opkopen om via dit soort site te verkopen of juist aan handelaren voor naar het buitenland.

 

Site's die dit doen met nieuwe artikelen kunnen groot inkopen bij de leveranciers ( nike, puma, adidias en ga zo maar door ) Maar die kunnen zo veel inkopen omdat ze ook 1 of meerdere echte retailwinkels hebben. Leveranciers leveren nooit aan een site daar moet altijd iets fysieks tegenoverstaan met een aantal vierkante meters wat rendabel is want een winkel van 100 vierkante meter krijgt maar 10 nike schoenen van 1 soort en een winkel van 500 meter misschien wel 100 !!

 

Daarbij het volgende probleem is dat je de grote merken ( nike adidas, puma enz. )nooit geleverd kan krijgen buiten een inkooporganisatie om. Alleen de "B" merken zullen dit zo nu en dan eens doen.

 

Wel wil ik je mee geven dat het een kans van slagen zou kunnen hebben. ( echt minimaal ) Maar dan zou je echt een retailwinkel ernaast moeten hebben en daarnaast zoals gezegd echt een investering moeten doen van min. 1 a 2 miljoen als het niet meer is.

 

Wel heb ik zelf een idee wat eenvoudig is en toepasbaar en nog niet bestaat in NL Maar wel veel behoefte aan is en wat een grotere kans van slagen zou KUNNEN hebben.

 

mvg

Link naar reactie
  • 0

 

Wel heb ik zelf een idee wat eenvoudig is en toepasbaar en nog niet bestaat in NL Maar wel veel behoefte aan is en wat een grotere kans van slagen zou KUNNEN hebben.

 

mvg

 

@Friendly

Het geen wat ik vooral heb gelezen in de comments van mede forum gebruikers is dat het vooral een grote investering is. Dat is in principe ook wel wat ik verwacht had. Staan een aantal goede tips in dit forum ja!

 

Wij vinden het natuurlijk interessant om te weten wat jouw idee is!

Misschien heb je het al op het forum gezet, maar anders vinden wij het altijd interessant om het een en ander te horen en daar eventueel een comment of tips bij te geven

 

www.helderadvies.com

www.vinimporto.nl

Link naar reactie
  • 0

Momenteel onderweg..

 

Ik ben momenteel bezig met een exploitatiebegroting.. En het opstellen van een media-plan.

En heb een aantal contacten met leveranciers gelegd. Offerte voor de website binnen.

Samen met mijn vaste reclamebureau een huisstlijl ontwikkeld.

 

Echter momenteel druk ook erg druk bezig met Helder. Dus het staat op prioriteiten lijstje 2.

Of het een definitieve Go of No Go wordt is nog niet duidelijk bij mezelf...

 

Wellicht later meer hier....

www.helderadvies.com

www.vinimporto.nl

Link naar reactie
  • 0

ben ik ook mee bezig. www.jeansandshirts.nl. kwestie van goedemarketing, anders werkt het niet.

 

Misschien even een spelfoutje op de website aanpassen?

Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.