• 0

samenwerkingsovereenkomst eenmanszaak en privé persoon

Ik heb een eenmanszaak en wil een samenwerkingsovereenkomst met een onafhankelijke deskundige zonder kvk inschrijving aangaan die gelijksoortige diensten levert als ik.

Die samenwerking betreft dat de deskundige onder de vlag van mijn eenmanszaak (en met gebruikmaking van mijn leveringsvoorwaarden) maar voor eigen verantwoordelijkheid en rekening adviesdiensten verkoopt van de soort die ik ook verkoop.

Ik zorg voor de offertes en afrekening plus de BTW afdracht en krijg daarvoor 10% van de gerealiseerde omzet.

De overige 90% worden door de deskundige aan mij gedeclareerd zonder BTW.

 

Kan dit gewoon allemaal? Is de BTW manier van werken OK en hoe voorkom ik dat er een soort arbeidsrelatie lijkt te bestaan tussen mijn eenmanszaak en de deskundige met alle gedoe van wergeverslasten.

 

Is er misschien ergens een model om dit soort samenwerkingen goed te regelen?

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

Ik zorg voor de offertes en afrekening plus de BTW afdracht en krijg daarvoor 10% van de gerealiseerde omzet.

De overige 90% worden door de deskundige aan mij gedeclareerd zonder BTW.

...

 

Als de deskundige BTW plichtig is (dat is iets anders dan KvK inschrijving) moet hij jou factureren met BTW vermelding, die vraag jij dan weer terug bij de BTW aangifte.

 

VB: hij is wel BTW plichtig: klant betaalt 119 inc BTW. Netto omzet 100. deskundige declareert bij jou 90 plus 19% BTW = 107,10.

Jij draagt aan BTW 19-17,10 = 1,90 af.

 

Hij is niet BTW plichtig, dan declareert hij 90 en jij draagt 19 EUR BTW af.

 

Als de deskundige jou als enige opdrachtgever heeft, is er al snel een dienstverband. Waar haalt hij nog meer inkomsten vandaan en vormen de inkomsten die hij via jou genereert, niet het overgrote deel? Dat is waar de fiscus naar kijkt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred,

 

Dank voor je antwoord en je voorbeeldberekeningen.

Even nog wat meer over de situatie: de deskundige is nu nog full time in dienst bij een bedrijf, krijgt daar salaris maar is vanwege een vertrekregeling vrijgesteld van werk en gebruikt die tijd voor klussen. Dus op dit moment is het werk via mijn eenmansbedrijf bijverdienste. Maar over enkele maanden kan het een hoofdactiviteit worden.

 

Is-ie dan nu al zelf BTW plichtig en/of wordt-ie het straks? En kan ik nu niet namens hem de BTW afdracht doen?

 

Wat zijn de beste opties om NU iets tussen ons te regelen voor de (binnekort) lopende klussen; een samenwerkingsovereenkomst à la de standaardopzet voor VOF van de KvK (lijkt ook tussen een bedrijf en een privepersoon te kunnen)? Of kan de deskundige beter even snel naar de KVK lopen om zich ook als eenmansbedrijf in te schrijven. Dat laatste lijkt me nog wel het makkelijks. Of zie ik dat fout.

 

Dank, Pierre

 

Link naar reactie
  • 0

Of hij BTW plichtig is bepaalt de belastingdienst. Zie de site www.belastingdienst.nl . Meestal zal hij wel BTW plichtig zijn als hij diensten verleent. En dat begint dus zodra hij diensten aanbiedt.

 

Nee, jij kunt niet namens hem BTW afdragen.

 

Als hij zelfstandig wil zijn zal hij meerdere opdrachtgevers moeten hebben, anders zal (als jij de enige bent) de BD jou al snel als werkgever zien. Hij moet zelf dit regelen (inschrijven KvK, aanmelden voor BTW nr, VAR verklaring etc).

 

De vraag voor jou is wat jij wil. Als je hem in dienst zou willen nemen (gaat dus verder dan samenwerken) dan moet je alles daarvoor gaan regelen. Als je alleen wilt samenwerken, zorg er dan goed voor dat je dat goed regelt. Als de BD eenmaal besluit dat jij als werkgever aangemerkt wordt, is het een hoop gedoe om dat terug te draaien...

 

Mijn voorkeur in jouw situatie: samenwerkingsovereenkomst. Kan vrij simpel zijn. Beschrijf wat hij doet voor welk tarief, zorg dat hij ook risico draagt (klant betaalt jou niet, jij betaalt hem dan ook niet), en neem een clausule op dat er op geen enkele wijze een werkgever/werknemer relatie bedoeld is.

 

Een VOF gaat weer een stap verder. Dan ben je gelijkwaardige partners, geen onderlinge gezagsverhouding. Maar je deelt gezamenlijk in de winst en verlies. In een VOF kun je trouwens wel afspreken dat de eigendomsverhoudingen niet 50-50 zijn, maar bijv 60-40, 80-20, of nog anders.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

OK Fred,

 

dan dus die samenwerkingsoverreenkomst maar. Maar het is wel de bedoeling dat ik voor de deskundige factureer en van de ontvngen gelden netto 90% doorsluis. Lijkt een beetje op een uitzendbureau.

Dat factureren moet natuurlijk wel inclusief BTW. Maar omdat die partner geen BTW nummer heeft is het het makkelijkst als ik (wel KvK en BTW) die afdraag. Eigenlijk een soort administratiekantoor rol.

Zo zou het toch moeten sluiten?!

Ik heb toch niks met een VAR of zo van doen?

 

Pierre

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn de beste opties om NU iets tussen ons te regelen voor de (binnekort) lopende klussen; een samenwerkingsovereenkomst à la de standaardopzet voor VOF van de KvK (lijkt ook tussen een bedrijf en een privepersoon te kunnen)? Of kan de deskundige beter even snel naar de KVK lopen om zich ook als eenmansbedrijf in te schrijven. Dat laatste lijkt me nog wel het makkelijks. Of zie ik dat fout.

 

 

Ik denk dat het antwoord over de BTW van Fred Wiersma meer dan duidelijk is dus daar ga ik niet meer op in. Wel op de bovenstaande vraag. Een vof is niet de enige samenwerkingsvorm en heeft niets te maken met de constructie die je elders in deze draad omschrijft, tenzij de samenwerking duurzaam van aard is. Dat de persoon ik kwestie zich inschrijft in het handelregister lijkt in dit verband de beste optie.

 

Daarmee zijn jullie echter nog niet gevrijwaard. Om op de vraag van de VAR in te gaan. De VAR zegt iets over de arbeidsrelatie en is daarmee ook een stukje zekerheid voor de opdrachtgever voor wat betreft de vraag hoe de relatie tussen opdrachtgever en uitvoerder wordt gezien door de Belastingdienst. Er zijn echter meerdere soorten VAR verklaringen. De VAR-loon en VAR-ROW (resultaat uit overige werkzaamheden) stellen de opdrachtgever niet vrij van de zelfstandige beoordeling of er sprake is van een dienstbetrekking. Alsdan kan onder omstandigheden er sprake zijn van een fictief dienstverband en is de opdrachtgever daarmee ook gehouden om de loonbelasting en sociale premies in te houden. Doet hij dat niet dan kan dat aanzienlijke naheffingsaanslagen opleveren. Met de VAR-WUO of de VAR-DGA heeft de opdrachtgever meer zekerheid dat hij is vrijgesteld van de inhoudings- en afdrachtplicht. Ook dan kan misschien nog steeds worden geconcludeerd dat er toch sprake is van een fictief dienstverband, maar als de opdrachtgever netjes de regels naleeft en zich niet als een werkgever gedraagt, is er weinig aan de hand.

 

In beginsel wordt de opdrachtgever waar de werkzaamheden feitelijk worden uitgevoerd beoordeeld op de vraag of deze moet worden aangemerkt als werkgever. Het kan echter ook zo zijn dat jij als intermediair in die beoordeling wordt betrokken. In dat kader is de aanwezigheid van een VAR dis ook zeker relevant voor jou.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hoe wil je eigenlijk voorkomen dat eventuele claims van klanten van hem bij jou komen te liggen? Als hij onder jouw bedrijfsnaam werkt, en klanten aan jou betalen, zou ik als klant toch echt bij jou aankloppen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.