• 0

Meerdere webshops opstarten geen concurentie

Wie kan mij helpen?

 

Beste

 

ben ondernemer sinds 8jaren in betaalbare schilderijen (winkel)

sinds 2007 ben ik een webwinkel gestart met betaalbare schilderijen design en shop laten maken ,adverteren op marktplaats en google ads nu heb ik op dit moment per dag 700 unieke bezoekers en elke dag een bestelling -online en veel mensen naar mijn fysieke winkel.

 

dat is natuurlijk te gek: maar ik wil meer en nu komt het mooiste:

 

geen concurentie vanuit de branche op internet

hogekortingen bij leveranciers

veel aangeboden krijgen betreft leveranciers

 

nu was mijn idee om meerderen webshops te openen met div huisstijl en assortiment hoog midden en laag segment

 

ik heb al goede domeinnamen vastgelegd

 

 

 

nu de vraag hoe aan te pakken met adverteren??

 

1overkoepelde site met de shops eronder?

of per shop adverteren op google (gaat niet met 1zelfde zoekwoord verboden door google)

 

Wie o Wie kan mij helpen omdit goede idee verder uit te bouwen tips zijn welkom

 

 

 

tips zijn zeer welkom

 

vrgrt johan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou 3 verschillende webshops openen.

De reden is dat klanten voor het hogere segment misschien in de verleiding komen iets uit het laagste segment te kopen.

Tevens is er een gouden regel dat men geen goederen uit een laag segment in een luxe winkel aan moet bieden i.v.m. geloofwaardigheid en visa versa.

 

Gewoon 3 of 2 shops, met het midden segment in beide shops, met ieder een eigen uitstraling en doelgroep.

Link naar reactie
  • 0

Mooi. Kan ik nu op de vraag van Johan ingaan.

Je stelt een vreemde vraag eigenlijk. Ik splits hem daarom even:

1. Het eerst deel van je vraag gaat over strategie en het opbouwen van een merk.

2. Je tweede vraag gaat over AdWords.

 

Van vraag 1 weet ik heel veel, van vraag 2 een beetje, dus die laat ik graag aan anderen over.

 

1. Je moet je afvragen waar je naartoe wilt met je bedrijf. Meestal kiezen bedrijven ervoor om doelgroepen ook te koppelen aan aparte merken, om product-markt-combinaties te maken (lees in dit geval ook: webadressen). Meestal dus, niet altijd, het is geen regel. Wel gebruik, zou je kunnen zeggen. Dat komt omdat mensen die shoppen in het hoge segment niet zoveel zin hebben om Sjonnie en Anita aanbiedingen van 100 euro - 10% tegen te komen. Dat haalt hun idee van kwaliteit erg naar beneden. Anderzijds kun je kopersjagers erg afschrikken met een assortiment 'Wouter-Jan & Floris' schilderijen.

 

Dat is -simpel gezegd- de reden waarom veel merken zich 'opsplitsen' in een goedkope-, een midden- en een dure tak.

Het splitsen van die aanbodzijde en je doelgroepen maakt het ook makkelijker de doelgroepen te bereiken (de een schreeuw je met kortingen tegemoet, de ander benader je rustig en stijlvol). In het voorbeeld van Jeroen Bakker (over Coolblue) kun je zien dat zij die segementatie behoorlijk ver hebben doorgevoerd. Coolblue kan mensen per website heel precies aanspreken op hun interesses, hun wensen, hun niveau. Maar het voorbeeld van Coolbue gaat een een beetje mank (dat heb je soms met voorbeelden) omdat jij eigen niet zo'n duidelijk onderscheid hebt in producten (koelkast-camera). Meer in de kwaliteit ervan en -daarom- in de doelgroep.

 

Nogmaals, het is geen wet, maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat AH veel meer winst had kunnen scoren als ze zich hadden gesplitst in een AH voor de welgestelde comfortwinkeliers en een Albert voor de koopjesjagers en bonuskaarthouders (ik heb nog steeds last van plaatsvervangende schaamte als ik iemand voor mij bij de kassa om 10 cent zie bedelen). Maar dat is weer een andere discussie.

 

Bedenk dat samenvoegen of een relatie aanduiden altijd kan. Je kunt op ieder gewenst moment melden dat site xxx onderdeel is van firma yyy. Dat doe je bijvoorbeeld als je hoofdmerk zo bekend is en zo'n goed reputatie heeft dat het in het voordeel zou kunnen werken van de submerken. Coolblue doet dat vrij subtiel door onderaan iedere site hun bedrijfsnaam te vermelden. Dat kunnen ze doen omdat al hun sites allemaal verschillende producten bevatten. In jouw geval, waarin je een en hetzelfde product aanbiedt in verschillende prijssegmenten zou ik dat niet doen. Zie de alinea hierboven. Ga voor segmentatie!

 

2. Tja, bovenstaand verhaal heeft dus ook gevolgen voor je advertentiebeleid (er is meer dan AdWords hoor). Kies je in 1. voor segmentatie dat moet je dat in je communicatie ook doen, lijkt me helder. Andere zoekwoorden dus andere advertentietekst en ander type landingspagina. Maar laat anderen daar verder op ingaan...

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Johan,

 

Er komen hier heel veel adviseurs. Stel dat er een bij een klant komt die een winkel of webshop wil beginnen met hoge marges en weinig concurrentie. Als hij spontaan is komt hij wellicht meteen met Ahum: "schilderijen" en als hij slim is gaat hij eerst "onderzoek" doen en komt dan met "schilderijen".

Waar ik naar toe wil is het gevaar van het posten op een forum met een zeer specifieke vraag. Het zal wel los lopen want je hebt een flinke voorsprong op wie dan ook maar ik zou hier toch rekening mee houden bij het beantwoorden van eventuele verdere vragen.

 

Het hebben van meerdere webwinkels heeft voordelen en nadelen. Ik ben het niet helemaal met de vorige posters eens dat diverse segmenten van één product andere winkels nodig hebben. Elke computer, elektronica en boekenshop op het Internet bedient meerdere segmenten. Ik denk dat je juist door diverse lagen in je shop aan te brengen een grotere omzet kan draaien tegen lagere kosten.

Het voorbeeld van AH sluit hier mooi bij aan. Juist door een breed assortiment met hierin een ver doorgevoerde prijs- en kwaliteitsegmentatie trekt AH veel klanten die vervolgens atypisch gaan kopen. Roderick koopt het gehakt uit de bonus en Sjonnie een lekker green field biefstukje omdat hij een leuke beun heeft gehad. Zelfde gaat op voor de Aldi trouwens. Beide hebben hun marktaandeel juist hierdoor weten te vergroten in de afgelopen jaren.

 

Ik zou dus voor één shop gaan met diverse segmenten. Voordeel voor Google is dat je meer content hebt en eenvoudiger kan adverteren. Voor jezelf is het ook een stuk overzichtelijker.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

[EN] This domain has been reserved for one of our customers.

[NL] Dit domein is gereserveerd voor één van onze klanten.

[DE] Diese Domain ist für einen unserer Kunden reserviert.

 

Dit is wat ik zie.

 

Goed dat je zo strijdbaar bent. Heb even op je huidige site gekeken en nu begrijp ik wel waarom je het op wil splitsen.

Zag op een andere site dat je de achtergrond kon aanpassen zodat je kan zien hoe het schilderij op een bepaalde muur uitkomt.

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.