• 0

affiliate marketing.. de kosten waard?

Hallo allemaal,

 

Sinds maart dit jaar draait mijn webshopje en zeker de afgelopen maanden best wel aardig ook, maar het kan altijd nog wel beter natuurlijk.

Uiteraard kost het gewoon tijd om te groeien en dat zie ik in de cijfers ook terug, elke maand doen we het weer ietsje beter.

 

Het is mij opgevallen dat dierbenodigdheden eigenlijk niet of nauwelijks in prijsvergelijkingsites enzo staan en dat lijkt me nou juist de plek waar veel consumenten als eerste gaan zoeken.

Daarom overweeg ik een affiliate-campagne op te zetten.

Maar de kosten van alleen maar het aanmelden bij (en gebruik maken van) het netwerk van een affiliate marketing bedrijven vindt ik vrij prijzig. Daarna kan je voor je campagne natuurlijk zelf bepalen wat het je kost maar je zit toch aan een abonnement vast enzo.

 

Hebben jullie ervaring als adverteerder met affiliate marketing?

 

Omdat mijn bedrijfje nog erg jong is ben ik wat huiverig voor maandelijkse lasten, en twijfel erg of de kosten wel tegen de baten opwegen.

 

Groetjes Karen

 

#affiliatemarketing

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een woord:

 

DOEN!

 

Ik kan me voorstellen dat je een beetje huiverig bent voor de kosten maar dat is nergens voor nodig. Je bepaalt namelijk zelf wat de maximale kosten zijn per maand. Maak gewoon een Google Adwords account aan en probeer het gewoon. Google heeft een paar weken geleden weer € 50,- vouchers rond gestuurd. Ik weet niet of je die ook gekregen hebt? Dat is toch weer de eerste verdienste!

 

Bij Adwords kun je een maximaal bedrag ingeven waarvoor je wilt adverteren. Dit kan bijvoorbeeld 1 euro per dag zijn. Als een klik dus bijvoorbeeld 10 cent kost heb je maximaal 10 kliks per dag. Je kunt gewoon een tijdje proberen met verschillende zoekwoorden en advertenties. Levert het niks op dan probeer je een andere advertentie.

 

Wij hebben momenteel een budget van maar € 150,00 per maand. Sinds juni is de omzet voor een bepaald product met 800% gestegen door te adverteren op een bepaald zoekwoord.

 

Een goede campagne is wel veel werk en vergt enige kennis van Adwords. Maar hier is ontzettend veel info over te vinden op internet.

 

Kijk ook eens op de site van Karel Geenen hier staat echt veel info op over internet marketing.

 

Link naar reactie
  • 0

DOEN!

 

Alleen is het voorbeeld wat je geeft over AM een slecht voorbeeld. Adwords is namelijk niet echt een affiliate network. Bij adwords betaal je alleen per click. Affialiates worden veel vaker betaald per lead/sale/action.

 

Waarschijnlijk bedoelt TS zoeits als M4N. Daar zit je als adverteerder vast aan maandelijkse kosten + variabele kosten. Bij Adwords zit je alleen vast aan variabele (zelf in te stellen) kosten.

 

De vraag wordt eerder: wat wil je precies bereiken met je affiliate network? Want dat wordt mij niet precies duidelijk. Waarin schiet bv adwords dan tekort ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Het is mij opgevallen dat dierbenodigdheden eigenlijk niet of nauwelijks in prijsvergelijkingsites enzo staan en dat lijkt me nou juist de plek waar veel consumenten als eerste gaan zoeken.

 

Is dat zo? Ik zou dierbenodigheden zoeken op sites over dieren. Informatieve sites, themasites, dierencommunitysites e.d. Wat voor affiliate- en advertentienetwerken draaien ze daar? En wat kun je eventueel direct met die sites regelen?

Link naar reactie
  • 0

DOEN!

 

Alleen is het voorbeeld wat je geeft over AM een slecht voorbeeld. Adwords is namelijk niet echt een affiliate network. Bij adwords betaal je alleen per click. Affialiates worden veel vaker betaald per lead/sale/action.

 

Waarschijnlijk bedoelt TS zoeits als M4N. Daar zit je als adverteerder vast aan maandelijkse kosten + variabele kosten. Bij Adwords zit je alleen vast aan variabele (zelf in te stellen) kosten.

 

De vraag wordt eerder: wat wil je precies bereiken met je affiliate network? Want dat wordt mij niet precies duidelijk. Waarin schiet bv adwords dan tekort ?

 

Je hebt gelijk dat Adwords niet echt een affiliate netwerk is maar denk dat de TS dat wel bedoeld. Testnet, Tradedoubler etc zijn volgens mij niet echt de juiste marketingtools voor een webwinkel in dieren benodigdheden. Denk dat de ROI's van Adwords veel hoger kunnen zijn als bijvoorbeeld Testnet.

 

Volgens mij gaat het de TS om een manier te vinden om meer omzet te genereren. Volgens mij is Adwords hier de ideale marketingtool voor.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Google adwards heb ik al, dat loopt op zich wel aardig en genereerd al best wat verkeer.

 

Ik bedoel inderdaad affiliates waarbij ik een abonnement aanga en dus aansluitkosten en een vast maandbedrag zowieso kwijt ben of er nu iemand op mijn advertentie klikt of niet.

 

Dierenfora en dergelijke doen heel weinig aan reclema.

Heb er wel een aantal benaderd voor een specifiek product wat goed bij de doelgroep van dat forum past maar krijg vaak niet eens antwoord. De andere antwoorden zijn of afwijzend en slechts 1 gaf aan wel aan reclame te doen maar die ruimte voorlopig al gevuld te hebben dus daar sta ik op een soort wachtlijst..

 

Vergelijkingssites hebben bijna geen dierbenodigdheden, een enkeling neemt wel iets erover op.

Vooral daarom denk ik dat mijn collega webwinkels niet van dergelijke netwerken gebruik maken, anders zou je toch ook op dat soort sites te vinden zijn.. lijkt me.

 

Ik heb nu een aanbieding van een interessant netwerk, ze zeggen een van de grootste te zijn en ik weet van enkele grote vergelijkingssites dat ze met deze affiliate werken. Maar, die kost me om aan te sluiten alleen al 200 euro en per maand dan nog een vast bedrag, naast de variabele kosten van het adverteren. Met name die 200 euro doet me aarzelen, de rest is wel te overzien. Met mijn winstmarges op de producten moeten de advertenties wel heeel succesvol zijn wil ik die 200 euro terugverdient hebben.

 

Het doel is vooral naamsbekendheid te genereren en mensen die nu nog niet op het idee komen om een hondenmand of riem of zo op internet te kopen op dat idee te brengen. En natuurlijk zou ik ook graag mijn verkoopcijfers omhoog zien gaan.

Adwards genereerd nu vooral verkeer, en dat is wel leuk natuurlijk maar op dit moment staat dat een paar dagen stil omdat mijn max maand bedrag is bereikt en behalve dat het verkeer minder is merk ik er niets van. De verkopen zijn er niet minder om geworden.

 

Vandaar ook mijn twijfel, alleen verkeer is niet goed genoeg. Als mensen alleen maar langs komen om te kijken en dan weer vertrekken levert me dat natuurlijk geen geld op. :-)

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Adwords genereerd nu vooral verkeer, en dat is wel leuk natuurlijk maar op dit moment staat dat een paar dagen stil omdat mijn max maand bedrag is bereikt en behalve dat het verkeer minder is merk ik er niets van. De verkopen zijn er niet minder om geworden.

 

Hola!

 

Dan wordt het tijd om conversietracking van Adwords in je site te integreren. Dan kun je meten of het verkeer converteert. Maar bovendien houdt Adwords dan rekening met de conversie bij het plaatsen van je advertentie en zou de conversie omhoog moeten gaan.

 

Bij optimaal gebruik van Adwords zou het winstgevend moeten zijn en zou je geen maximum maandbedrag in hoeven te stellen.

Link naar reactie
  • 0

Geloof dat ik daar dan maar eens naar moet gaan zoeken.

Ik heb wel analytics enzo draaien om een idee te krijgen welke pagina's veel bekeken worden en hoeveel verkeer van adwords komt en hoe lang die blijven en dergelijke maar conversies haal ik daar niet uit.

 

Ik heb inmiddels gevonden waar ik binnen adwords dat kan doen, bedankt voor je tip!

Want winstgevend kan ik adwords nu nog zeker niet noemen, wat inderdaad wel de bedoeling is.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet goed hoe Google Analytics kan zien op welk knopje de bezoeker klikt... maar misschien is dat bij een webshop met een winkelwagen ook anders dan bij mij.

Ik doe de 'conversie' op een meer pragmatische manier: als ik een aanvraag krijg kijk ik in mijn statistieken (ik kan het tijdstip zien) welke weg de bezoeker bewandeld heeft en uiteraard hoe hij binnengekomen is. Maar ja, bij mij is het ook nog te overzien, ik heb geen 100 boekingen op een dag ;D. Maar dat even off topic.

 

Ik vind 200,- per maand om je bij een affiliate netwerk aan te sluiten vrij prijzig! Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je marges zijn...

 

Ik snap nog steeds niet wat affiliate met een prijsvergelijkingssite te maken heeft.... ???

 

Dierenfora zijn moeijlijk ;D Webmasters doen dat er meestal bij en zien niet meteen het nut. Heb je al aan gedacht om asielen, stichtingen enz. te benaderen? Die staan toch altijd te springen om donaties, en als ze op die manier een beetje de kas kunnen vullen...

 

P.S. Waarom heb je eigenlijk dat hele verhaal van analytics op je site staan? De gemiddelde dierenshopper snapt daar niks van en wat is de toegevoegde waarde voor de bezoeker? zou ik persoonlijk weghalen...

Link naar reactie
  • 0

Hoe analytics werkt snap ik ook niet goed, maar ik ben blij met de raporten die het maakt.

Het verhaal erover heb ik op de site staan omdat Google zegt dat dat moet en ik vindt het ook wel zo netjes. Je plaatst door het gebruik van analystics cookies op iemand zijn computer en daar moet je de mensen op wijzen.

 

Vergelijkingssites hebben in die zin met affiliate te maken omdat zij vaak daar hun gegevens vandaan halen.

Binnen de affiliatie-software kan ik mijn artikelen en hun prijzen e.d. zetten die dan vervolgens worden overgenomen door vergelijkingsites.

 

Wat stom van mij, aan asielen e.d. heb ik nog niet gedacht..

Zal eens zien of ik daar wat kan adverteren, dan gaat het geld tenminste ook nog naar een goed doel. :-)

 

Die 200 euro vindt ik dus ook behoorlijk prijzig en als dat net zo lonend loopt als adwards nu doet schiet ik er ook niet echt wat mee op. Vandaar mijn vraag hier, ik twijfel erg of het zijn geld wel op gaat brengen.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Bij optimaal gebruik van Adwords zou het winstgevend moeten zijn en zou je geen maximum maandbedrag in hoeven te stellen.

 

Wat een leuke nieuwe feature is in AdWords en richting Affiliate Marketing gaat, is PPA (Pay Per Action / CPA (Cost Per Aquisition) campagnes. Deze afrekenmethode is in Beta en kan je gaan gebruiken nadat je met de conversie tracking van AdWords 500 conversies hebt geregistreerd (zie http://adwords.google.com/support/bin/answer.py?answer=68166&ctx=sibling).

 

Meer info wat CPA/PPA is: http://adwords.google.com/support/bin/answer.py?answer=68140&query=ppa&topic=&type=f&%20onclick=

 

 

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link naar reactie
  • 0

Informeer eerst eens bij de diverse affiliate netwerken of ze beschikken over partner websites die zijn aangesloten bij het betreffende netwerk. En wellicht ken jezelf websites welke je advertenties wellicht willen opnemen?

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal erover heb ik op de site staan omdat Google zegt dat dat moet en ik vindt het ook wel zo netjes. Je plaatst door het gebruik van analystics cookies op iemand zijn computer en daar moet je de mensen op wijzen.

Karen

Nou, volgens mij gebruiken heeel veel mensen analytics - tot vreugde van Google, maar ik heb nog nooit zo'n verhaal gelezen. Ik wil helemaal niet weten wat jij op mijn pc plaatst ;) Dat vind ik behoorlijk scary klinken...

 

 

 

Die 200 euro vindt ik dus ook behoorlijk prijzig en als dat net zo lonend loopt als adwards nu doet schiet ik er ook niet echt wat mee op. Vandaar mijn vraag hier, ik twijfel erg of het zijn geld wel op gaat brengen.

Karen

Als je schrijft dat je nu al door je budget heen bent, loopt adwords dus wel voor jou. Maar kopen die bezoekers niks (oftwel 'geen conversie' zoals dat zo mooi heet). Da's iets anders. Ik heb voor 1 campagne hetzelfde: snel door mij budget heen maar op dat gedeelte wordt alleen maar gekeken en niet geboekt. Maar ja, om nou mijn budget omhoog te zetten, schiet ik niks mee op. Ik ga nu eerst even kijken wat ik op mijn site kan verbeteren. Er zal een reden zijn waarom mensen in deze categorie van mijn aanbod niks omzetten.

 

Voordat je je trouwens bij een affiliate programma aansluit: misschien een idee om een tracker te laten programmeren, waardoor je je eigen affiliate programma hebt en zelf op zoek gaat naar een netwerk. Kun je aan iederen die een logo of link naar je website wil plaatsen een ID meegeven. Via zo'n tracker wordt elke aankoop op zo'n ID geregistreerd. Je hebt een investering, maar geen vaste kosten van 200,- per maand.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een leuke nieuwe feature is in AdWords en richting Affiliate Marketing gaat, is PPA (Pay Per Action / CPA (Cost Per Aquisition) campagnes.

 

Google stop met CPA. Waarschijnlijk omdat het toch niet de beoogde resultaten heeft gehaald. Vanaf augustus is het slush. Daarbij is de wijze waarop Google berekent of er daadwerkelijk een action is geweest niet 100%. Je weet dus als adverteerder nooit 100% zeker dat je een action hebt ontvangen (sale gemaakt/lead ontvangen) waarvoor je betaald hebt.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

Ik snap nog steeds niet wat affiliate met een prijsvergelijkingssite te maken heeft.... ???

 

 

Daar halen de meeste vergelijkingssites hun inkomsten vandaan, ze linken via de affiliateprogramma's naar de producten waar naar gezocht wordt en pakken zo hun commissie bij een aankoop.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

Ja, precies.

 

Met name voor dat soort sites overweeg ik in zee te gaan met de affiliate waarvan ik weet dat een aantal grote vergelijkingssites zijn aangemeld.

 

Die 200 is overigens maar eenmalig hoor, dat is gelukkig niet het abonnement. :-)

 

Ik ga in elk geval aan de slag om adwords winstgevender te maken.

En slaap nog een paar nachtjes over die affiliate denk ik..

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Dierenfora en dergelijke doen heel weinig aan reclame.

Heb er wel een aantal benaderd voor een specifiek product wat goed bij de doelgroep van dat forum past maar krijg vaak niet eens antwoord. De andere antwoorden zijn of afwijzend en slechts 1 gaf aan wel aan reclame te doen maar die ruimte voorlopig al gevuld te hebben dus daar sta ik op een soort wachtlijst..

 

Hallo Karin,

 

Zojuist heb ik je een bericht gestuurd.

Zelf ben ik 6 weken geleden een nieuwe website gestart voor hondenliefhebbers (met bannerruimte). Uiteraard moeten de grote aantallen bezoekers ook bij mij nog op gang komen, maar het gaat nu al erg goed.

Ik adverteer met Google Adwords en de website is ook al redelijk goed vindbaar met Google.

Wat ook erg belangrijk is: de site heeft inmiddels veel terugkerende bezoekers. Mensen zijn dus tevreden over de site.

 

Misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen?

 

Groeten Debby

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karen,

 

Ikzelf heb helemaal niks met affiliate marketing. Of online winkelcentra... behalve dan Flavourites.nl. Die zijn voor mijn doelgroep wel helemaal geschikt, en timmeren ook hard aan de weg.

 

Ik kreeg laatst ook iemand over de vloer van DaisyCon en van Webgains. Veel te duur! Maandelijks bedrag was 250 euro (bij beide geloof ik), en dan nog een inschrijvingsbedrag. En dan nog eens commissie aan de merketeers...

 

Nou, serieus, ik geloof er helemaal niks van. Zowiezo komen mijn klanten voornamelijk bij bedrijven en mensen die echt wat specifieks zoeken vandaan, niet echt iets waar een affiliate iets mee kan, lijkt me. Dat lijkt me zich meer te richten op de spontane aankopen van consumenten.

 

Als je schrijft dat je Adwords je alleen kijkers maar geen kopers opleveren, moet je eens kijken of je advertenties niet te generiek zijn. Ik heb maar een klein assortiment, toch heb ik er tien verschillende campagnes op lopen. Ik adverteer heel specifiek bijvoorbeeld op luiertaart. Dan heb ik ook alleen voor luiertaarten advertenties geschreven, en ook heel specifiek prijzen erin vermeld. Als dat mensen afschrikt die het te duur vinden, mooi! Want die kopen toch niks als ze op mijn advertentie klikken. Verder heb ik nog campagnes op bijvoorbeeld kraamcadeau, met bijbehorende advertenties alleen daarop, en ook alleen met die schrijfwijze (kraamkado kan namelijk ook).

Ik merk zelf dat mensen het juist prettig vinden bij voorbaat al een prijs te weten, bijvoorbeeld de verzendkosten. Die zijn bij ons redelijk laag, en dat is echt wel iets om ook mee te adverteren.

 

Ik zou eens goed op internet gaan zoeken naar Adwords tips, en ook de google tips zelf lezen. Je kunt heel erg veel leren, het kost alleen wat tijd en een beetje investering in Adwords.

Link naar reactie
  • 0

Als je nuttige en onpartijdige info wilt over affilate netwerken zou je eens kunnen kijken op www.affiliateforum.nl.

 

Hier vind je een hele groep webmasters met een enorme ervaring die je vast wel wat tips kunnen geven en je krijgt direct een overzicht van de verschillende netwerken in Nederland.

 

www.socotoko.com - advertising with a widget

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

Denk inderdaad dat ik de adward advertentie wat te algemeen had, heb een paar nu weer online met specifiekere woorden en ga daar nog even wat verder aan sleutelen om tot een winstgevende campagne te komen.

 

Affiliatie door een abonnement op een netwerk laat ik nog maar even voor wat het is, voor het geld wat ik daarmee standaard al kwijt ben kan ik genoeg andere leuke advertenties e.d. doen.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Adwords genereerd nu vooral verkeer, en dat is wel leuk natuurlijk maar op dit moment staat dat een paar dagen stil omdat mijn max maand bedrag is bereikt en behalve dat het verkeer minder is merk ik er niets van. De verkopen zijn er niet minder om geworden.

 

Hola!

 

Dan wordt het tijd om conversietracking van Adwords in je site te integreren. Dan kun je meten of het verkeer converteert. Maar bovendien houdt Adwords dan rekening met de conversie bij het plaatsen van je advertentie en zou de conversie omhoog moeten gaan.

 

Bij optimaal gebruik van Adwords zou het winstgevend moeten zijn en zou je geen maximum maandbedrag in hoeven te stellen.

 

Ons hele bedrijf draait op google en google adwords. Dat is namelijk het enige wat wij aan marketing doen.

 

75% komt via de google adwords. Dit heeft maandelijks aanzienlijke kosten, maar het betaald zich dubbel en dwars terug.

 

ROI van google adwords in NL is ongeveer 20-25. In andere landen ligt de ROI iets lager.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.