• 0

2 x belasting betalen

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • -1

Neej hoor. Zorg er gewoon voor dat je DGA salaris zo hoog is dat de BV geen winst maakt. Hoef je ook geen VPB te betalen :-X

 

....

 

Mensen die in NL geld verdienen, betalen inkomstenbelasting.

 

....

 

Vanaf een bepaalt bedrag is het zelfs aantrekkelijk om veel VPB te gaan betalen en dan dividend uit te gaan keren. (andere box)

 

Dit zijn echt vragen waar je het antwoord zelf al eigenlijk op weet, of: binnen een paar tellen kunt opzoeken. Doe dat dan ook.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • -1

Als DGA ontvang ik maandelijks een salaris, mij is verteld dat ik als werknemer wordt gezien door de belastingdiens en ik dus zoals alle andere werknemers inkomstenbelasting moet betalen.

 

Als ik geen winst maak dan hoef ik geen vennootschapbelasting te betalen maar dat is een ander verhaal.

 

Ik kan me eigen geen groot salaris toekennen en 0 euro winst maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Neej hoor. Zorg er gewoon voor dat je DGA salaris zo hoog is dat de BV geen winst maakt. Hoef je ook geen VPB te betalen :-X

 

....

 

Mensen die in NL geld verdienen, betalen inkomstenbelasting.

 

....

 

Vanaf een bepaalt bedrag is het zelfs aantrekkelijk om veel VPB te gaan betalen en dan dividend uit te gaan keren. (andere box)

 

Dit zijn echt vragen waar je het antwoord zelf al eigenlijk op weet, of: binnen een paar tellen kunt opzoeken. Doe dat dan ook.

 

Beetje serieus graag, ook al ben je sarcastisch.

 

Je gaat nl erg kort door de bocht.

 

JA, ER IS VEEL ZELF OP TE ZOEKEN.

 

Maar straks geloven mensen je nog ;) met je post. :P

Link naar reactie
  • 0

Als DGA ontvang ik maandelijks een salaris, mij is verteld dat ik als werknemer wordt gezien door de belastingdiens en ik dus zoals alle andere werknemers inkomstenbelasting moet betalen.

...

 

Het is altijd een risico om af te gaan op wat mensen je vertellen, ook op dit forum. Je blijft zelf verantwoordelijk, wat wie je dan ook vertelt. Heb je de bron al eens geraadpleegd, www.belastingdienst.nl ? Staat eea toch redelijk uitgelegd. Als je DAAR vragen over hebt, stel die dan hier.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

Beetje serieus graag, ook al ben je sarcastisch.

 

Je gaat nl erg kort door de bocht.

 

JA, ER IS VEEL ZELF OP TE ZOEKEN.

 

Maar straks geloven mensen je nog ;) met je post. :P

 

:) Er is volgens mij niets wat niet klopt in mijn post. Of het aan te raden is het allemaal op te volgen is een tweede. Vooral het deel van: "Zorg er gewoon voor dat je DGA salaris zo hoog is dat de BV geen winst maakt. Hoef je ook geen VPB te betalen" is natuurlijk geen handige optie.

 

Ik heb alleen gegeven waar de TS om vroeg. Hij wilde geen twee keer belasting betalen. Bij deze.

 

Voor de goede orde: als DGA ben je werknemer van de BV. Je betaalt sociale lasten + IB. (zoals ts blijkbaar later zelf ook bevestigde...)

Voor de continuïteit van de BV is het verstandig na een paar jaar winst te gaan maken. Anders gaat de fiscus stellen dat ze een hobby van je financieren in de vorm van BTW terugvragen en winst/verlies bijven verrekenen.

Een fiscalist zal ts haarfijn kunnen vertellen vanaf welke bedragen het handiger is de winst in de BV te laten uitkeren als dividend, ipv salaris (bonussen etc.).

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg ook niet dat je post niet klopt, alleen dat hij kort door de bocht is. Eigenlijk zou het wat genuanceerder mogen. :D

 

Ten eerste mag je als DGA niet zomaar een salaris toekennen aan jezelf maar zit je met bepaalde normen. Bijvoorbeeld minimum norm, het salaris van overige werknemers (je mag als DGA niet minder verdienen), of het salaris t.o.v. het resultaat.

 

De belastingdienst staan namelijk niet toe dat je voor het DGA minimum op de loonlijst staat en vervolgens een groot kapitaal aan dividend gaat uitkeren, het salaris moet dus in verhouding staan met het resultaat.

 

Als DGA betaal je geen sociale lasten, slechts loonheffing (loonbelasting) en ZV premie, alle overige premies gaan aan de DGA voorbij. Een DGA is daar dus ook niet voor verzekerd.

 

Wat nbrabant hier in de eerste opmerking oppert zijn twee verschillende aspecten, en een beetje appels met peren vergelijken.

 

1) Een BV is een rechtspersoon, en is dus belastingplichtig. Dit wordt geheven via de vennootschapsbelasting.

2) Een DGA kan wel eigenaar zijn van de BV, maar is vooral ook werknemer van deze bv en dient daarvoor dus belasting te betalen, wat door de bv wordt ingehouden op het bruto loon en afgedragen aan de belastingdienst.

 

Uiteraard is uit te rekenen wanneer het gunstiger is om de verhouding dividend loon te herzien, alleen is dit niet uit het stuk te halen doordat daarvoor te weinig informatie voor handen is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als DGA betaal je geen sociale lasten, slechts loonheffing (loonbelasting) en ZV premie, alle overige premies gaan aan de DGA voorbij. Een DGA is daar dus ook niet voor verzekerd.

 

Is dat niet alleen zo wanneer je je eigen ontslag kunt tegenhouden?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Als DGA ontvang ik maandelijks een salaris, mij is verteld dat ik als werknemer wordt gezien door de belastingdiens en ik dus zoals alle andere werknemers inkomstenbelasting moet betalen.

...

 

Het is altijd een risico om af te gaan op wat mensen je vertellen, ook op dit forum. Je blijft zelf verantwoordelijk, wat wie je dan ook vertelt. Heb je de bron al eens geraadpleegd, www.belastingdienst.nl ? Staat eea toch redelijk uitgelegd. Als je DAAR vragen over hebt, stel die dan hier.

 

Je hebt gelijk maar ik geef alleen aan dat mij het een en het ander is verteld, dat dit niet juist hoeft te zijn is mij ook duidelijk vandaar deze topic.

 

Ik zit met een aantal vragen en hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Link naar reactie
  • 0

Als DGA betaal je geen sociale lasten, slechts loonheffing (loonbelasting) en ZV premie, alle overige premies gaan aan de DGA voorbij. Een DGA is daar dus ook niet voor verzekerd.

 

Is dat niet alleen zo wanneer je je eigen ontslag kunt tegenhouden?

 

In mijn geval kan ik ontslagen worden, wel heb ik me eigen verzekerd voor de wia.

 

Hoeveel belasting betaald een DGA voor de inkomstenbelasting als hij/zei het minimum loon ontvangt van € 40.000 of verschilt dat per situatie?

Link naar reactie
  • 0

Hoi nbrabant

 

ik neem aan dat je ooit in loondienst bent geweest. Zo is het nu ook. Gewoon loonstrookje. De BV betaalt de loonbelasting aan de fiscus en het netto bedrag aan jou privé.

 

Jij moet vervolgens in privé per definitie aangifte IB indienen omdat je een aanmerkelijk belang hebt. Dus box 2 invullen, ook al heb je geen dividend genoten! Je moet daar sowieso de naam en het aantal aandelen van je BV invullen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi nbrabant

 

ik neem aan dat je ooit in loondienst bent geweest. Zo is het nu ook. Gewoon loonstrookje. De BV betaalt de loonbelasting aan de fiscus en het netto bedrag aan jou privé.

 

Jij moet vervolgens in privé per definitie aangifte IB indienen omdat je een aanmerkelijk belang hebt. Dus box 2 invullen, ook al heb je geen dividend genoten! Je moet daar sowieso de naam en het aantal aandelen van je BV invullen.

 

groet

Joost

 

Wanneer moet dat precies gebeuren?

Link naar reactie
  • 0

Wil je zeggen dat je nog nooit iets meegekregen hebt van het jaarlijkse aangifte festijn voor de inkomstenbelasting?

 

Voor 1 april van elk jaar, tenzij je uitstel aanvraagt. Dan is 1 juli of 1 september mogelijk. Heb je een adviseur dan regelt hij uitstel tot 1 meri van 2010 voor je aangifte 2008.

 

Groet

Joost

 

Jawel, maar wat als je pas DGA bent geworden na 1 april 2008, moet je dan voor uitstel vragen of kan je voor 1 april 2009 de aangifte invullen voor de periode van 2008?

Link naar reactie
  • 0

Dus nog even voor de duidelijkheid een samenvatting (op de een of andere manier heb ik de indruk dat nbrabant niet heel veel van belastingen weet - ieder zijn vak he): De BV betaalt salaris aan de DGA, onder inhouding van LOONbelasting (incl. premies volksverzekeringen, zorgverzekeringswet, etc. - als de DGA zijn eigen ontslag tegen kan houden geen premies sociale verzekeringen (niet hetzelfde als volksverzekeringen)).

 

De BV doet aangifte loonbelasting

 

Na afloop van het jaar doe je voor 1 april (of 1 september, of nog later) aangifte Inkomstenbelasting.

 

Als de BV ook nog dividend uitkeert, moet deze daarover 15% dividendbelasting inhouden - en aangifte dividendbelasting doen. Dit dividend moet je dan ook weer in de aangifte inkomstenbelasting vermelden, dan moet je er per saldo nog eens 10% belasting over betalen (25%, maar die 15% dividendbelasting mag je daar vanaf trekken).

 

Oftewel: Bij alle bedragen van de BV aan de DGA moet je twee keer na (laten) denken wat er aan belasting moet worden betaald. Zorg daarom dat je altijd iemand laat meekijken die er wat meer vanaf weet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • -1

Dus nog even voor de duidelijkheid een samenvatting (op de een of andere manier heb ik de indruk dat nbrabant niet heel veel van belastingen weet - ieder zijn vak he): De BV betaalt salaris aan de DGA, onder inhouding van LOONbelasting (incl. premies volksverzekeringen, zorgverzekeringswet, etc. - als de DGA zijn eigen ontslag tegen kan houden geen premies sociale verzekeringen (niet hetzelfde als volksverzekeringen)).

 

De BV doet aangifte loonbelasting

 

Na afloop van het jaar doe je voor 1 april (of 1 september, of nog later) aangifte Inkomstenbelasting.

 

Als de BV ook nog dividend uitkeert, moet deze daarover 15% dividendbelasting inhouden - en aangifte dividendbelasting doen. Dit dividend moet je dan ook weer in de aangifte inkomstenbelasting vermelden, dan moet je er per saldo nog eens 10% belasting over betalen (25%, maar die 15% dividendbelasting mag je daar vanaf trekken).

 

Oftewel: Bij alle bedragen van de BV aan de DGA moet je twee keer na (laten) denken wat er aan belasting moet worden betaald. Zorg daarom dat je altijd iemand laat meekijken die er wat meer vanaf weet.

 

Je hebt gelijk, ik ben niet zo goed in belastingen maar begin het steeds beter te begrijpen. Iedereen bedankt voor zijn/haar hulp.

 

Welke aftrekposten heeft een DGA, hetzelfde als een normale werknemer?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beetje flauwe slotvraag van je: zoals gezegd: je bent gewoon werknemer met een loonstrook. Dus ja, dezelfde aftrekposten.

 

Ik vind het wel best met dit topic: de site van de fiscus geeft alle informatie die je zoekt. Vraag desnoods een startersgesprek met de fiscus aan en neem een adviseur in de hand.

 

Succes met ondernemen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.