• 0

geen management fee maar in loondienst

Misschien vinden jullie dit domme vragen maar als leek zijnde ga ik het toch vragen. Heb totaal geen verstand van deze fiscaal juridische onderwerpen alleen maar hoe ik geld moet verdienen in een hotel ...........hahahahhaha.........

 

Ik heb een holding maar sta gewoon op de loonlijst van mijn werk bv. Nu ben ik bezig met een tweede werk bv (tweede hotel)maar ben nog niet helemaal uit hoe ik het moet regelen met mijn loon. Stel als ik niet met een management fee ga werken maar weer gewoon op de loonlijst ga staan van mijn tweede werk bv.

vraag 1: is dat toegestaan ?

vraag 2: moet ik dan 2x de DGA loon uitbetalen of mag ik 1x DGA loon uitbetalen verdeeld over de 2 werk bv's ?

 

Ik probeer om de holding zo schoon mogelijk te houden zodat er geen administratieve werkzaamheden zijn zoals omzet belasting, loonbelasting en dergelijke. Nu heb ik geen omkijken naar mijn holding maar als ik met een managementfee ga werken dan wel.

 

Mijn andere vraag: mag ik d.m.v. een informale kapitaalstorting rechtstreeks geld overmaken van mijn ene werk bv (waar wel winst in zit) naar mijn andere werk bv (waar miniale winst in zit en veel rente en aflossingen moet afdragen ) of mag dat alleen via de holding (moederbedrijf) gaan ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat laatste gaat altijd via de moeder. Die heeft immers het aandelenbelang. De zustervennootschap krijgt geen belang in die maatschappij, dus wordt er vanuit gegaan dat er een dividenduitkering naar de moeder heeft plaatsgevonden, gevolgd door een kapitaalstorting, al dan niet informeel. Beide acties leveren overigens geen belastingheffing op, dus daarvoor maakt het niet uit. Oja, voordat je op het idee komt om de rijke dochter geld uit te lenen aan de holding ten behoeve van die kapitaalstorting, dan haal je je allerlei renteaftrekbeperkingen op je hals.

 

Wat betreft de loonlijst: je kan bij de dochters op de loonlijst. Dat hoeft dan niet tegen 2 keer de volle mep, maar je komt eigenlijk parttime in dienst bij beide vennootschappen, zodat het 1 keer fulltime is. Ik zou er denk ik echter voor kiezen om bij de holding op de loonlijst te staan. De holding heeft immers ook kosten, dus is het wel zo prettig als daar ook wat (belaste) inkomsten tegenover staan. (Je kan ook een fiscale eenheid aangaan, dat werkt weer wat anders).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw snelle reactie.

 

Dan heb ik toch weer een andere vraag:

wat kan ik het beste doen om geld over te dragen van de rijke dochteronderneming naar mijn arme in de schuld zittende dochteronderneming ? geen kapitaalstorting via de moeder maar een lening van rijke dochter aan arme dochter omdat dat fiscaal voordeliger is i.v.m. de rente dat aftrekbaar is van de belasting ? Hoeveel rente moet ik dan vragen ?

 

Als ik toch kies voor een kapitaalstorting i.p.v. een lening dan wordt er dus dividend uitgekeerd van rijke dochter aan moeder die vervolgens een kapitaalstorting doet aan arme dochter. De rijke dochter mag dividend uitkeren aan de moeder wanneer ze wil of zijn er regels voor voor wanneer je dividend mag uitkeren. Dit uitkeren van dividend is belasting vrij ?

Moet een kapitaalstorting weer teruggestort worden in de toekomst of kan ik het gewoon in de dochter onderneming laten zitten ?

 

waarom ik kies voor in loondienst (parttime) van beide dochters is om mijn holding zo schoon mogelijk te houden i.v.m. minder accountantskosten en als ik in loondienst van de holding kom te staan betaal ik meer loonheffing dan als ik de DGA loon verdeel over de 2 dochters (part timers betalen minder loonbelasting toch), of niet ?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn vorige vraag had betrekking op de management fee.

 

Nu is mijn vraag als ik NIET met een management fee werk maar op de loonlijst ga van beide bv's. Als leek zijnde vind ik dat het toch andere vragen zijn want anders had ik ze niet gesteld.

Link naar reactie
  • 0

geen kapitaalstorting via de moeder maar een lening van rijke dochter aan arme dochter omdat dat fiscaal voordeliger is i.v.m. de rente dat aftrekbaar is van de belasting ? Hoeveel rente moet ik dan vragen ?

Behalve dat die rente bij de rijke BV weer belast is en de arme BV mogelijk niet heel veel heeft aan renteaftrek (afhankelijk van het belaste resultaat), bestaat het risico dat de rente niet aftrekbaar is door anti-misbruikregels. Dus beter gewoon kapitaal.

 

De rijke dochter mag dividend uitkeren aan de moeder wanneer ze wil of zijn er regels voor voor wanneer je dividend mag uitkeren. Dit uitkeren van dividend is belasting vrij ?

Moet een kapitaalstorting weer teruggestort worden in de toekomst of kan ik het gewoon in de dochter onderneming laten zitten ?

Zolang er vrij uitkeerbare reserves zijn mag je altijd dividend uitkeren (tenzij je verwacht dat het in de toekomst heel slecht zal gaan). Voor de vennootschapsbelasting zal het dividend zijn vrijgesteld op grond van de deelnemingsvrijstelling (voor de zekerheid even bij je accountant navragen of die van toepassing is). Kapitaal mag er gewoon in blijven zitten. Je mag het ook terugbetalen, net wat je wil.

 

en als ik in loondienst van de holding kom te staan betaal ik meer loonheffing dan als ik de DGA loon verdeel over de 2 dochters (part timers betalen minder loonbelasting toch), of niet ?

Niet, dus. Aan het einde van de rit tel je voor de inkomstenbelasting al je inkomsten uit arbeid bij elkaar op en daar betaal je inkomstenbelasting over. Dan maakt het dus niet uit of je 2 parttime banen hebt of 1 fulltime. Iemand met 1 parttime baan betaalt normaal minder belasting, omdat hij ook minder verdient.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Mijn vorige vraag had betrekking op de management fee.

 

Nu is mijn vraag als ik NIET met een management fee werk maar op de loonlijst ga van beide bv's. Als leek zijnde vind ik dat het toch andere vragen zijn want anders had ik ze niet gesteld.

 

Andere vraag, zelfde topic. Ik doelde er alleen maar op dat het handig is om onder je eerdere vraag verder te gaan, zodat de hele voorgeschiedenis in 1 draadje staat.

 

No hard feelings hoor ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Weer een vraag van mij om er zeker van te zijn. Aub wordt niet boos over deze domme vragen van mij...... ;D .....

Probeer eerst wat info in te winnen voordat ik met mijn accountant ga praten anders lijk ik nog dommer....... :'(

 

Klopt het als ik dit zeg:

Als mijn rijke dochter onderneming veel geld op de rek. heeft staan kan ik het ,wanneer ik het wil , overmaken naar de holding. Als omschrijving moet ik dividenduitkering noteren. En deze dividend uitkering is geheel belasting vrij ?

 

Dan wil de holding haar arme dochter helpen en maakt het weer over maar dan als notering " kapitaalstorting " en ook nu weer is het belasting vrij en is het aan de arme dochter of ze het terug geeft of niet, dat maakt niks uit .

 

Kan iemand mij aub bevestigen dat deze 2 stellingen kloppen ?

 

Alvast heel erg bedankt voor de moeite.

Link naar reactie
  • 0

Als mijn rijke dochter onderneming veel geld op de rek. heeft staan kan ik het ,wanneer ik het wil , overmaken naar de holding. Als omschrijving moet ik dividenduitkering noteren. En deze dividend uitkering is geheel belasting vrij ?

 

Dan wil de holding haar arme dochter helpen en maakt het weer over maar dan als notering " kapitaalstorting " en ook nu weer is het belasting vrij en is het aan de arme dochter of ze het terug geeft of niet, dat maakt niks uit .

 

Kan iemand mij aub bevestigen dat deze 2 stellingen kloppen ?

 

 

Geen domme vraag getuige de onjuistheid van je stellingen ;)

 

1. dividend kun je alleen uitkeren als er winst is gemaakt. Dus alleen uit de winstreserve na aftrek van de verschuldigde VPB. Je kunt dus best 100K op de bank hebben staan, maar als de winstreserve maar 50K is, dan kun je dus alleen 50K als dividend uitkeren. Een andere optie is om de managementfee op te hogen!

 

2. als moeder de arme dochter moet helpen, dan zou ik dat geld uitlenen aan de dochter en beslist geen nieuw kapitaal storten. Waarom zou je meer kapitaal willen storten in de dochter? Brengt alleen maar risico's met zich mee omdat je de dochter rijker maakt en dus meer geld in het risicodeel van de BV constructie brengt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal kun je ook dividend uitdelen zonder vrije reserves. Alleen civielrechtelijk niet. Maar dat terzijde.

 

Tegenover het risico wat Denarius schetst, staat wel dat bij een lening van moeder aan dochter, de moeder een belaste bate krijgt (rente), terwijl die dochter wellicht weinig met de betaalde rente kan (mogelijk verliespositie, of zelfs renteaftrekbeperking op grond van thincap regels: Als je teveel vreemd vermogen hebt tenopzichte van het eigen vermogen, is niet alle rente aftrekbaar).

 

Dit uiteraard tenzij er sprake is van een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal kun je ook dividend uitdelen zonder vrije reserves. Alleen civielrechtelijk niet. Maar dat terzijde.

 

 

Met als gevolg dat de winstuitdeling nietig (op basis van het BW) is en dus nooit geacht heeft te bestaan, dus daarna fiscaal ook niet meer. De fiscus zal echter niet altijd protesteren tegen een winstuitdeling zonder reserves.

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor je antwoord en dat jullie er moeite voor hebben genomen.

 

Maar als de rijke dochter geld overmaakt naar de holding kan dat alleen maar als omschrijving "dividend uitkering" heten of kan het ook op een andere manier ?

 

En is het belastingvrij of moet ik er dividendbelasting over betalen ?

Ik dacht namelijk dat je alleen maar dividend belasting moest betalen als je het echt opneemt voor prive en niet als je het overmaakt naar je holding.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor je antwoord en dat jullie er moeite voor hebben genomen.

 

Maar als de rijke dochter geld overmaakt naar de holding kan dat alleen maar als omschrijving "dividend uitkering" heten of kan het ook op een andere manier ?

 

En is het belastingvrij of moet ik er dividendbelasting over betalen ?

Ik dacht namelijk dat je alleen maar dividend belasting moest betalen als je het echt opneemt voor prive en niet als je het overmaakt naar je holding.

 

Alvast bedankt

 

Even lezen Casey,

 

Zoals ik al opperde: je kunt ook de managementfee tussen dochter en moeder verhogen.

 

Dividendbelasting ben je niet verschuldigd. Als jouw BV's een fiscale eenheid vormen, dan wordt die transactie sowieso uit het resultaat geëlimineerd. Is er geen FE voor de VPB dan valt de transactie onder de deelnemingsvrijstelling.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je antwoord. De management fee omhoog gooien is geen optie voor mij vandaar dat ik me afvroeg of er nog andere mogelijkheden waren. Het gaat namelijk om vrij hoge bedragen en ik werk momenteel niet met een management fee maar sta gewoon op de loonlijst van de werk bv.

 

Gr.

 

Link naar reactie
  • 0

Casey

 

Waarom stop je dan niet met het loondienstverband met de werk BV. Ga bij de holding in loondienst en kom die hoge managementfee overeen.

 

Vereist een nieuwe arbeidsovereenkomst en een managementovereenkomst. Dan kun je meteen pensioen in eigen beheer opbouwen (vereist een pensioenovereenkomst).

 

Ik klets graag verder hierover, maar ben even met vakantie. Ik kom er daarna op terug als je nieuwe vragen hebt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je zou tevens ook aan de bank kunnen vragen of ze al jou bankrekeningen in een conjuctuur zetten. Dit betekend dat stel je 0 euro is de magische grens van de totale rekeningen en je hebt bij de holding € 5000 bij werkmij 1 € 20000 en bij werkmij 2 € -/- 10.000 betekend dit voor de bank dat je een positief saldo heb van € 10.000 en hier dus de rente over krijg. in dit geval kun je dus bij werkmij 2 als je dat wilt een lening af betalen van maximaal € 10.000.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Fijne vakantie Joost.

Spreek je na de vakantie als ik weer met domme vragen kom. ;D

Bedankt voor je antwoorden en de moeite ervoor.

 

Wat betreft de conjuctuur............ zeer interessant....... ga me er even in verdiepen en bij de bank navragen hoe het zit.

Kom er zeker op terug.

 

Gr.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.