• 0

Omzet btw aangifte probleem

We hebben helaas de samenwerking met onze boekhouder moeten stopzetten wegens prive redenen. Dit houdt in dat ik nu een week voordat de omzetaangifte moet worden afgerond ik boekhouder loos ben. De kans dat ik maandag een boekhouder vindt die in 2 dagen alles gereed kan maken acht ik klein.

 

Momenteel heb ik alles in journaal posten staan. Kan ik gewoon zelf het totale af te dragen btw bedrag uitrekenen, dit voor het eind van deze maand aangeven bij de belasting en achteraf in Q3 als ik een geschikte boekhouder heb gevonden dit correct verwerken in de administratie en mogelijk fouten herstellen?

 

Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Johnson

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW is voor de meeste ondernemers gewoon in- en uitgaande facturen tellen en klaar. Dat kan via journaalposten of desnoods pak je gewoon alle facturen zelf erbij.

 

Een beetje boekhouder heeft dat, als hij een klant erbij wil, voor drie uur nog wel geregeld. Dus mag volgende week totaal geen probleem zijn. Weet je meteen of je nieuwe boekhouder een beetje servicegericht is...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties heren. Alle in en uitgaande facturen heb ik al naast elkaar staan. Het bedrag af te dragen btw heb ik zo zelf berekend, maar er is een kleine kans dat ik een factuur over het hoofd gezien heb. Is het mogelijk om dit in Q3 nog recht te trekken? Ik ga sowieso maandag opzoek naar een nieuwe boekhouder.

Link naar reactie
  • 0

Beste Johnson

 

Ik kan vanuit de praktijk meedelen dat weinig boekhouders je van dienst kunnen zijn voor het einde van de maand. Dat heeft niets met service te maken (!), dan meer met de drukte die in een zogenaamde BTW-maand speelt. Voor het merendeel van onze cliënten moeten alle aangiften BTW (kwartaal en maand) tijdig de deur uit zijn. Daarbij is het ons streven om ook alle cliënten te voorzien van de halfjaar cijfers.

 

Jouw oplossing is een goed werkbare. Dien een onvolledige OB 2e kwartaal in en zorg dat dit óf met een correctie aangifte 2e kwartaal (bij voorkeur) hersteld wordt, óf dat in Q3 alles ineens gladgestreken wordt.

 

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

De meeste boekhouders moet in staat zijn om al is het eenmalig, met de hand een redelijk correcte aangifte te verzorgen. Het is meer een kwestie van willen dan van niet kunnen.

 

Het is nu inderdaad erg druk met de kwartaal aangiften en SO formulieren maar een aangifte tussendoor is zo geregeld.

 

@ Johnson: tel alle BTW op je inkopen. tel al je omzet (ex BTW) vermenigvuldig dit met het BTW tarief (6 of 19%) en je hebt je kwartaal aangifte. Log vervolgens in bij de de belastingdienst, kan je online zelf de aangifte indienen als het niet meer lukt een kantoor te vinden die het voor je wilt doen.

 

Voor de aangifte heb je nog tot donderdag, moet lukken toch!

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

De meeste boekhouders moet in staat zijn om al is het eenmalig, met de hand een redelijk correcte aangifte te verzorgen. Het is meer een kwestie van willen dan van niet kunnen.

 

Het is nu inderdaad erg druk met de kwartaal aangiften en SO formulieren maar een aangifte tussendoor is zo geregeld.

 

 

Dat is ook wel zo, maar dan geldt inderdaad dat je als cliënt geen verwachtingen van moet hebben t.a.v. de correctheid van de aangifte.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Topicstarter geeft aan dat hij zelf zijn btw berekend heeft maar bang is dat hij een factuur over het hoofd heeft gezien...

 

Gewoon BTW aangifte doen, zodra er een boekhouder gevonden is een suppletie aangifte doen indien er inderdaad een factuur over het hoofd is gezien.

Link naar reactie
  • 0

Topicstarter geeft aan dat hij zelf zijn btw berekend heeft maar bang is dat hij een factuur over het hoofd heeft gezien...

 

Gewoon BTW aangifte doen, zodra er een boekhouder gevonden is een suppletie aangifte doen indien er inderdaad een factuur over het hoofd is gezien.

 

Klopt en daar had Joost ook antwoord op gegeven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.