• 0

Ervaringen met WBSO

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heeft iemand ervaring met de WBSO?

Ik ken de criteria redelijk, maar ik bedoel ingewikkeldheid van aanvragen, gedoe tijdens de looptijd en controle fiscus achteraf.

 

Hoh! Je wilt het echt niet weten.

 

De essentie van wbso is dat je een uitvinding hebt met een onoverkomelijk probleem en je kunt aangeven hoe je dat probleem gaat oplossen. Go figure...

 

Ik heb regelmatig wbso toegekend gekregen, maar ik beloof bij dezen dat ik het nooit meer zal aanvragen. Ook geen andere subsidies.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand ervaring met de WBSO?

Ik ken de criteria redelijk, maar ik bedoel ingewikkeldheid van aanvragen, gedoe tijdens de looptijd en controle fiscus achteraf.

 

Hoh! Je wilt het echt niet weten.

 

De essentie van wbso is dat je een uitvinding hebt met een onoverkomelijk probleem en je kunt aangeven hoe je dat probleem gaat oplossen. Go figure...

 

 

 

Als we praten over software, dan bedoel je een algoritme?

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Als we praten over software, dan bedoel je een algoritme?

 

Software vinden ze bij Senter sowieso al erg lastig, ze subsidieren liever iets van metaal. In de aanvraagprocedure helpen ze je wel, dan zeggen ze dat je eerst moet aangeven welk onoplosbaar probleem je hebt en vervolgens moet je de oplossing geven.

 

 

 

Maar goed, jij bent daar dus blijkbaar in geslaagd?

:D

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Christine heeft wat metaal en software aangaat gelijk.

Als het tastbaar is mag alles, software ligt gevoeliger, maar kan wel.

Zijn zijn erg terughoudend omdat ze implementatie van software niet als ontwikkeling willen.

Maar goed, als je het echte ontwikkelingsdeel van de software aanvraagt, dan lukt het meestal wel.

 

 

Dat was mijn vraag niet.

 

Ik zal de vraag nog een keer herhalen:

 

Ik ken de criteria redelijk, maar ik bedoel ingewikkeldheid van aanvragen, gedoe tijdens de looptijd en controle fiscus achteraf.

 

Kortom, de logistiek van de aanvraag, beoordeling, etc.

 

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik heb een aantal WBSO's toegekend gekregen, en ik moet zeggen dat het me allemaal nogal meevalt als de projecten waarvoor je WBSO aanvraagt serieus worden opgepakt.

De aanvraag heb ik laten doen door een andere partij (adrs kan ik je wel PM'en als je wenst) naar volle tevredenheid en met een reeele inschatting van het werkelijk aantal uren.

 

Controle heb ik nog nooit gehad, hoewel ik daar niet bang voor ben.

Verder gewoon gedurende het traject je uren bijhouden en de resultaten van je S&O-werk. Kind kan de was doen.

Controles worden volgens mij vantevoren aangemeld. Voor een chaotische geest als ik wel goed, omdat ik dan alle info en resultaten die ik al heb nog even kan ordenen.

 

Werk gewoon volgens de regels dus en ik zie geen grote problemen. (vergeet niet een kopie van de beschikking naar je accountant te sturen...)

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 1

De ingewikkeldheid van aanvragen, je download het aanvraagprogramma van de site van senternovem ( www.senternovem.nl/wbso ) . Dit vul je (digitaal) in. eerste keer wel even werk om de gevraagde gegevens bij elkaar zoeken.

 

Indienen kan digitaal, daarvoor is een certificaat vereist, det moet worden aangevraagd. Kan ook per post.

 

Als de WBSO wordt toegekend en je gebruikt hem moet je een urenadministratie bijhouden van ten minste de uren die aan ontwikkeling worden besteed.

Ook moet er een projectadministratie zijn, maar daar hoef ik niets extra´s voor te doen. ik maak foto´s, schrijf wel eens een rapportje en heb emailcorrespondentie.

 

Controle kan op drie manieren.

Inhoudelijk door Senternovem. Er komt iemand met kennis kijken of er daadwerkelijk ontwikkeld wordt wat er is aangevraagd.

Administratief door Senternovem. Er komt iemand de administratie doorpluizen op fouten. Bijvoorbeeld een urenadministratie die niet overeenkomt met een verzuimregistratie, dat soort dingen.

De belastingdienst, mag alleen controleren of de wbso administratief goed is toegepast zover het de loonbelastingverrekening betreft.

 

Kans op controle is niet zo heel groot. Mijn ervaring is dat z´n 2% van de aanvragen wordt gecontroleerd.

Link naar reactie
  • 0

Gaat erg de goede kant op, mensen!

 

Wat ik me nog afvraag. Is het niet zo dat je een doel van het ontwikkelingstraject moet invullen en dat later dat doel behaald moet zijn of zoiets?

 

Ik bedoel, ook zonder controle is dat een beetje lastig, want soms weet je van te voren niet wat je tijdens de rit ontdekt of weet je niet hoe lang een ontwikkeling duurt.

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

ik heb ook een WBSO aanvraag gedaan dit jaar, ik heb het echter laten doen door een adviesbureau dat enkel werkt op provisie basis, ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben,

 

ik heb mijn warrige technische verhaal gedaan tegen deze mensen en zij hebben de aanvraag gechreven en gedaan, koste mij geen moeite dus en geen zorgen, en mocht het worden afgekeurd kost het me geen geld.

 

maar dit is slechts mijn eerste keer dat ik dit doe, dus de uitslag is nog even aftwachten.

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

WBSO voor software is tegenwoordig ook niet heel complex meer (mits de juiste termen worden gebruikt), maar het blijft inderdaad wat moeilijker dan 'hardware'.

 

Ten aanzien van de controle: nieuwe aanvragers kunnen alleen nog door SenterNovem worden gecontroleerd. Zij controleren met name het inhoudelijke deel (dus de aanwezigheid van een uren- en projectadministratie). De rol van de Belastingdienst is tegenwoordig beperkt tot de controle van de afdrachtvermindering (heb je niet méér afdrachtvermindering toegepast dan waar je recht op hebt?).

 

Controles worden vantevoren aangekondigd, ze (SenterNovem) staan dus niet opeens voor je deur. Let op: je urenadministratie mag niet meer dan 10 werkdagen achterlopen, de projectadministratie niet meer dan een kwartaal.

 

Overigens, mijn ervaring is dat veel ondernemers zich vergissen in de WBSO-administratie. Uit een projectadmin moet in ieder geval duidelijk de aard en voortgang van de activiteiten blijken, en moet duidelijk zijn wie bij de werkzaamheden is betrokken en hoeveel uur besteedt is (koppeling tussen project- en urenadmin). Met name dit laatste wil nog wel eens lastig zijn. Bovendien is het nooit zo dat al je ontwikkelingsactiviteiten in aanmerking komen voor de WBSO. Activiteiten die niet thuishoren in de WBSO, moeten ook niet terugkomen in je administratie.

 

Kortom: met name het eerste jaar (liever: de eerste twee jaar) kun je het beste ondersteuning van een expert vragen. Als je het kunstje goed afkijkt, kun je daarna waarschijnlijk zelf aan de gang gaan.

 

Succes in ieder geval!

 

Subtracers. Houdt subsidies simpel.

www.subtracers.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.