Ervaringen met auto importeren uit Italië en Spanje?

Aanbevolen berichten

Ik ben me aan het oriënteren op een andere gebruikte auto. Na diverse tips van kennissen om ook eens over de grens (Duitsland) te kijken, ben ik eens gaan struinen op autoscout24. Je kunt daar zoeken op het aanbod door heel europa. Wat me opviel was dat er mooie 'okkasies' te koop staan tegen bijzonder lage prijzen in Italië en Spanje.

 

Heeft er iemand ervaringen met het importeren van gebruikte auto's uit deze landen? Waar moet ik specifiek op letten? De taal is geen probleem, en natuurlijk waag ik er eens een reisje aan om zelf te kijken. Ik ben prima in staat om een auto te taxeren, ik ben bekend met de BPM afdracht en de procedure bij de RDW. En ja, de onderhoudsboekjes moeten er bij zitten.

 

Ik vind het alleen zo frappant dat een Audi A6 3.0 TDI Quattro Avant 165 KW Automaat uit 2005 met net geen ton op de klok € 43.950,- moet kosten, terwijl de zelfde auto in Italië of Spanje voor € 25.000 te krijgen is. En dat is niet alleen voor deze auto! Kijk ook maar eens voor de grap hier , hier of hier.

 

Zo maar even wat voorbeelden, niet per se representatief voor mijn zoektocht... ;)

 

Heeft iemand een verklaring voor een verschil van bijna 20 ruggen op een gebruikte Audi?

Link naar reactie

Omdat een auto qua nieuwprijs al beduidend goedkoper is in Italië. Neem bijvoorbeeld de eerder genoemde A6. In Nederland kost deze ruim € 75.000, terwijl dezelfde auto in Italië € 51.400 kost bij de Audi-dealer. Grootste prijsopdrijver: de BPM. Deze is namelijk € 19.500. De rest-BPM is bij invoer nog € 8.500 bij een leeftijdskorting van 56%.

 

Edit: In België is hetzelfde prijsverschil bij de nieuwprijzen. Dus occasions liggen op vrijwel hetzelfde prijsniveau, alleen hebben auto's met een hoog vermogen een hogere afschrijving. Aangezien in België bij iedere inschrijving een Belasting op inverkeerstelling betaald moet worden. Dit gaat op basis van motorvermogen. Hierdoor is voor veel mensen een tweedehands auto met hoog vermogen minder gewild en zie je veel A6's met een 2.0 liter TDI rondrijden.

Link naar reactie

Check dit topic voor alle relevante info: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,2428289

 

Laat je niet leiden door de laagste prijzen, kijk vooral bij dealers en gerenommeerde autobedrijven die al lang adverteren (bij Mobile.de) staat dat aangegeven. In Dld veel scammers die met foto's adverteren van autobedrijven.

Tip: via Audi.de naar een Gebrauchtwagen of Jahreswagen zoeken, weet je zeker dat je een goede verkoper hebt. Tijdens mijn zoektocht kreeg je nog 4 jaar Europese garantie!

 

Ik ben zelf heel lang aan het zoeken geweest en heb uiteindelijk voor iets meer geld een bomvolle Audi gekocht bij een Nederlandse dealer die 'm zelf uit Dld had gehaald. Voordeel: verkopende partij die garantie geeft zit om de hoek, goede inruilprijs voor m'n vorige auto en ze hadden de auto goed kaal gemaakt voor ze BPM-keuring. Tussen cataloguswaarde en fiscale waarde zat een verschil van € 20.000,-. Interessant voor de vraaprijs maar scheelt een flinke slok v.w.b. de bijtelling.

Als je zelf gaat importeren kun je dat soort foefjes minder makkelijk toepassen.

 

Mocht je nog vragen hebben, stel ze! Ik vond het erg leuk om e.e.a. destijds uit te zoeken (tenslotte zijn auto's toch vaak uiteindelijk gewoon speelgoed voor de volwassen man)

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Waar je op bedacht moet zijn is dat de uitrusting per land kan verschillen. Auto's in Duitsland hebben bijv. vaak een rijkere standaarduitrusting dan in Nederland. Voorbeeld is stabiliteitscontrole (ESP) dat in Duitsland wel standaard was en hier een optie. Overigens zijn er in Duitsland autobedrijven die hiervan profiteren en auto's uit de andere EU-landen importeren ("reimport").

Heb zelf begin dit jaar een auto uit Duitsland geïmporteerd en vond het voordeel vooral de ruimere keuze in jonge auto's waardoor je beter in staat bent een auto te selecteren met de gewenste uitrusting. Heb me in mijn zoektocht wel beperkt tot de merkdealers om het meeste kaft van het koren te scheiden. Ook interessant kunnen de zogenaamde Jahreswagens die het fabriekspersoneel met korting heeft kunnen kopen. Deze worden via de duitse merksites (www.opel.de etc.) aangeboden.

Link naar reactie

Opties en dergelijke hebben er niet zo veel mee te maken. Structureel is het zo dat wanneer je Spaanse auto's vergelijkt met gelijkwaardige Nederlandse auto's, dat Spaanse auto's goedkoper zijn. Ik zie twee redenen:

 

Lager BTW tarief op auto's: 16%

Ook een soort inschrijvingstax zoals in België, alleen dan op basis van de dagwaarde.

BPM tel ik niet mee. Overigens heeft de BPM ook een voordeel, maar dan vooral voor mensen die in het buitenland wonen. (export voor het op naam zetten) Nederland is namelijk het land met de laagste "catalogusprijzen" van auto's. De kale prijs zonder belastingen. Reden is de BPM. Importeurs hebben daardoor een "mooie" onderhandelingspositie t.o.v. de fabrikanten. De laagste catalogusprijzen die toegestaan zijn door de Europese commisie (ik dacht 96% van het standaard tarief) wordt hier toegepast. In landen waar de BTw bijvoorbeeld weer lager ligt, zit die catalogusprijs boven de 100% van het standaard tarief... (Maar dat ter zijde...)

 

Daarbij is het zo dat Spaanse auto's pas vanaf hun 5e levensjaar gekeurd moeten worden. Laat dat nou net de "doelgroep" zijn waar jij naar aan het kijken bent. Gevolg van de op komst zijnde keuring is natuurlijk dat er meer voertuigen van die leeftijd op de markt komen (want stel je voor dat ie niet door de keuring komt) en dus de prijs lager ligt. (> aanbod)

 

Over Italiaanse auto's weet ik helaas het fijne niet. Een vriend van me heeft een bedrijf die bijna alleen auto's uit Spanje importeert (duitsers) en die in België weer verkoopt. Precies het soort auto's waar jij naar kijkt.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Dank jullie voor de input tot zo ver.

 

Lagere bruto catalogus prijs, lager btw tarief, inschrijvingstax... heldere zaken waar ik wat mee kan! Die BPM kon ik zelf ook nog wel verklaren, maar de rest had ik zo even snel niet door. Maar het werkt ook door op oudere auto's, zoek bijvoorbeeld maar eens op een Porsche 993 of 996 (keep on dreaming buster!). Dat zijn toch wat oudere modellen, maar de prijzen zijn in Italie en Spanje een stuk lager, de kilometerstanden zijn vaak ook lang niet zo hoog, er heerst een wat meer macho cultuur waar een mooie auto nog iets meer een imago-symbool is dan hier waardoor ze ook iets meer vertroeteld worden, en door het grote aantal zon-dagen per jaar ook veel minder kans op roestvorming. Dus al met al redenen genoeg om ook eens iets verder te kijken dan de landsgrenzen voor een nieuw scheurijzer.

Link naar reactie

Op het audiforum(.nl) staan volgens mij wat ervaringen van het importeren, kan je ook gelijk lezen hoe je 'm hier krijgt en info over wat betreft tijdelijke platen en verzekering, als je 'm in Duitsland ophaalt kan je gelijk de fabrieksopgave van de topsnelheid even checken ;)

 

Duitse auto's uit Amerika herimporteren blijkt ook interessant, maar je hebt wel veel meer rompslomp en een dieseltje vinden in Amerika.. daarentegen is een auto met flink vermogen en veel opties veel makkelijker en goedkoper te vinden.

 

Maar als je van de zomer nog op vakantie gaat, naar italië of Spanje gewoon eens bij een aantal dealers binnenstappen, ik denk dat je dan ook nog wel wat van de prijs afkrijgt..

 

Link naar reactie

Dank jullie voor de input tot zo ver.

 

..en door het grote aantal zon-dagen per jaar ook veel minder kans op roestvorming. Dus al met al redenen genoeg om ook eens iets verder te kijken dan de landsgrenzen voor een nieuw scheurijzer.

 

Kan ook weer slecht zijn, zeker voor een rode ferrari ;), Ik denk dat de wegen in die landen ook niet zo goed (en vlak) zijn als bij ons en ik denk ook niet dat het heel goed is voor je auto om dagelijks op van die hobbelpaadjes te moeten rijden.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.