• 0

E-factuur

Ik ben bij Register.nl verantwoordelijk voor het in de markt zetten van e-factureren. Uit onderzoek blijkt zo'n 80% van de bedrijven in NL gebruik te willen gaan maken van digitaal factureren. Er leven bij ons nogal wat vragen.

 

Wie wil helpen?

 

Er is nogal wat verwarring rond het woord 'e-factuur'. Een elektronische factuur is een plaatje per e-mail. Alleen een digitale factuur (met een bestandje) is ook direct verwerkbaar in boekhouding en voorraadadministratie. Staatssecretaris Frank Heemskerk kondigde onlangs een project aan waarbij de overheid in 2010 25% van de aan haar gestuurde facturen wil ontvangen als e-facturen. Uit de rest van zijn tekst bleek dat hij digitale facturen bedoelt.

 

Om 'e-facturen' digitaal te kunnen verwerken is een standaard nodig waarmee elke softwareproducent de facturen kan verwerken. Voor de uitwisseling van bedrijfsinformatie is wereldwijd gekozen voor XBRL. Wij ontwikkelden de taxonomie (woordenlijst voor XBRL) Invoice waarin de factuur wordt beschreven. Zo kunnen ook facturen in de nieuwe standaard worden uitgewisseld.

 

Het product:

Online e-facturen maken (elektronisch én digitaal) op Register.nl.

Veiligheid gewaarborgd door Trusted Third Party. Online verwerking door grote IT-partij. Beoordeeld door de Belastingdienst.

Geschikt voor alle kortings- en btw-situaties.

Rechtsgeldig van bedrijven in Nederland (met inschrijfnummer van de KvK) en voor bedrijven in de hele EU.

Geschikt om te factureren aan bedrijven in de rest van de wereld.

Prijs 1 euro per factuur.

 

De vragen die ik heb betreffen heel verschillende onderwerpen:

1. Wie is onze doelgroep? Zijn het alleen de grootfactureerders (meer dan 100.000 facturen per jaar, of meer dan 5.000 per keer)? Of is onze doelgroep juist het MKB?

2. Hoe zetten we dit in de markt?

3. Gaan bedrijven geloven dat dit kan en mag? Er zijn bedrijven die hardnekkig blijven geloven dat hiervoor een eigen vergunning nodig is of speciale toestemming van de belastingdienst.

4. Een bottleneck is nog dat de e-facturen weliswaar worden verzonden met een digitale bijlage, maar dat deze bijlage pas bruikbaar is als het boekhoudpakket XBRL-enabled is. Waarom zouden softwareleveranciers e-facturen inbouwen?

 

(De site opent september 2008 voor e-factureren)

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Interessant product. Heb vluchtig door de specificaties van XRBL gebladerd en hoewel ik daar (als techneut) best gelukkig van wordt lijkt het me niet iets voor kleinere bedrijven. Tenzij 'standaard' boekhoudpakketten er mee overweg kunnen natuurlijk.

 

Maar als je toch een XML documentje hebt is het niet zo'n technische uitdaging om daar via XSL-FO tevens een PDF (met digitale handtekening) van te maken. Stuur deze ook mee als attachment en ook bedrijven zonder boekhoudpakket met ondersteuning voor XRBL kunnen uit de voeten met de e-factuur.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je alles vertellen over elektronische facturen en over wat bijvoorbeeld de belastingdienst in diverse landen wel en niet accepteert. Ik kan een open source oplossing leveren die aan alle eisen voldoet. Dus wat is je vraag?

 

 

XBRL is een open source oplossing. En Register is onlangs gecertificeerd om namens bedrijven e-facturen te verzenden naar alle landen in de EU. Bedrijven hoeven zich geen zorgen te maken over de belastingdienst in Nederland en in de andere EU-landen. De btw-wetgeving in de EU is inmiddels zodanig geharmoniseerd dat e-facturen - onder voorwaarde van een certificaat voor de 'uitgevende partij' - overal geaccepteerd worden.

Link naar reactie
  • 0

Interessant product. Heb vluchtig door de specificaties van XRBL gebladerd en hoewel ik daar (als techneut) best gelukkig van wordt lijkt het me niet iets voor kleinere bedrijven. Tenzij 'standaard' boekhoudpakketten er mee overweg kunnen natuurlijk.

 

Maar als je toch een XML documentje hebt is het niet zo'n technische uitdaging om daar via XSL-FO tevens een PDF (met digitale handtekening) van te maken. Stuur deze ook mee als attachment en ook bedrijven zonder boekhoudpakket met ondersteuning voor XRBL kunnen uit de voeten met de e-factuur.

 

Bedrijven maken op Register.nl facturen, waar Register zowel een e-mail met een plaatje (elektronisch) als digitaal bestand in XBRL van maakt en verzendt.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je alles vertellen over elektronische facturen en over wat bijvoorbeeld de belastingdienst in diverse landen wel en niet accepteert. Ik kan een open source oplossing leveren die aan alle eisen voldoet. Dus wat is je vraag?

 

 

XBRL is een open source oplossing. En Register is onlangs gecertificeerd om namens bedrijven e-facturen te verzenden naar alle landen in de EU. Bedrijven hoeven zich geen zorgen te maken over de belastingdienst in Nederland en in de andere EU-landen. De btw-wetgeving in de EU is inmiddels zodanig geharmoniseerd dat e-facturen - onder voorwaarde van een certificaat voor de 'uitgevende partij' - overal geaccepteerd worden.

 

 

Ik kan er niets aan doen, maar ik krijg hier héél sterk de indruk dat hier van spam sprake is.

Een uitnodiging voor een duidelijke vraagstelling wordt beantwoord met:

"kijk eens wat we doen en hoe goed we het doen"

 

Dus er is geen vraag (behoefte) maar een bedrijfspresentatie ! van een toko die van plan is om op 1 september de grote ondernemerswereld in te trekken.

Link naar reactie
  • 0

Onze bedrijven doen dat al geruime tijd via Vecozo - daar is Christine ook mee bekend - naar onze opdrachtgevers.

 

Is register.nl een nieuw wiel Christine ?

 

Cor

Register.nl is een (de eerste?) generieke oplossing. De e-facturen worden gemaakt in de nieuwe standaard XBRL.

XBRL wordt gebruikt voor jaarrekeningen en aangiftes, en het uitwisselen van bedrijfsinformatie met banken en CBS.

 

En binnenkort dus ook voor e-facturen.

Link naar reactie
  • 0

4. Een bottleneck is nog dat de e-facturen weliswaar worden verzonden met een digitale bijlage, maar dat deze bijlage pas bruikbaar is als het boekhoudpakket XBRL-enabled is.

 

en

Online e-facturen maken (elektronisch én digitaal)

 

en verder

Een elektronische factuur is een plaatje per e-mail.

 

en tot slot

Bedrijven maken facturen, waar wij zowel een e-mail met een plaatje (elektronisch) als digitaal bestand in XBRL van maakt en verzendt.

 

Dus je plaatje werkt alleen als m'n boekhoudpakket met electronische (maar niet digitale?) XRBL plaatjes overweg kan?

 

Als je het zo brengt snap ik er niets meer van ;D

Link naar reactie
  • 0
Dus er is geen vraag (behoefte) maar een bedrijfspresentatie ! van een toko die van plan is om op 1 september de grote ondernemerswereld in te trekken.

 

Gezien de marketing acties voor 'kortingclub.nl' (zelfde eigenaar als 'register.nl') kon je best eens gelijk hebben ;)

Link naar reactie
  • 0

Het is wel dezelfde...

 

Domeinnaam incassoregister.nl

Status actief

Houder HEE001317-NEDCO

... bekend van.. http://www.telegraaf.nl/binnenland/24016681/Incassoregister_zelf_notoire_wanbetaler.html

 

Domeinnaam register.nl

Status actief

Houder HEE001317-NEDCO

Indentieke houdercode is nooit toeval ;)

 

 

Internet is een prachtig medium, waar veel informatie te vinden is. Dat niet alle informatie juist is ondervinden wij helaas aan den lijve. Op diverse zoekmachines staat namelijk vermeld dat wij van Incassoregister.nl zelf wanbetaler zouden zijn. Dit is echter zeker niet het geval, de facturen waar het over ging werden toentertijd door ons betwist. Wij waren van mening dat niet datgene was geleverd waarom was gevraagd, waardoor wij betaling van deze facturen niet zonder meer doorgang wilden laten vinden. Deze zaken zijn voorgekomen bij de rechter en helaas door ons verloren, waarna wij alsnog tot betaling zijn overgegaan.

 

Wanneer een debiteur een factuur betwist is het voor een buitenstaander onmogelijk om een oordeel te vellen over de juistheid van die betwisting. Incassoregister zal dan ook geen actie ondernemen tegen een debiteur die een bepaalde vordering betwist. Dit is geen wanbetaler en zal het dus ook zeker niet tot ‘Wanbetaler van de dag’ schoppen.

 

Link naar reactie
  • 0

On topic blijven is ook een kunst !

 

Of hebben we hier van doen, met een echte trol.

 

Troll niet maar spam wel. Vandaar mijn aanvankelijke reactie. Het onderwerp is hier al vaak besproken. Een elektronische factuur in welk formaat ook heeft geen waarde als er niet een erkend waarmerk op zit. Dat is een digitale handtekening van enigerlei soort. En die worden al op diverse plekken gebruikt, zoals b.v. bij Vecozo. Diverse andere klanten van Izecom deden het ook.

 

Het probleem met elektronische facturen zit voornamelijk in het feit dat je twee partijen nodig hebt. Het heeft voor een leverancier pas zin als een groot genoeg aantal klanten meedoet, en omgekeerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik stuur al een tijdje elektronische facturen en heb nul komma nul behoefte aan bemoeienis daarmee van welke kant dan ook.

 

Dit is de zoveelste lobby die een boterham wil verdienen aan een IT-oplossing die de maatschappij door zijn strot gedruk krijgt.

 

Zeker kleine bedrijven hebben absoluut geen behoefte aan een partij of partijen die hun een standaard gaan opleggen.

Godallemachtig, laat ondernemers toch in godsnaam een keer met rust!

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Het geeft mij echt heel erg veel vertrouwen dat dit bedrjif (register.nl) hier spamt en een website heeft die niet normaal leesbaar is op Firefox. Vraag me af of hun elektronische facturen dan ook alleen in Outlook werken? Of misschien krijg je wel spam in je mailbox? Geef mij maar een betrouwbare partij.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0
Een elektronische factuur in welk formaat ook heeft geen waarde als er niet een erkend waarmerk op zit.

 

Strikt formeel heb je daar gelijk in, natuurlijk, maar als beide bedrijven dezelfde printout van dat Word-document in hun administratie hebben liggen, en bij beide bedrijven is op de bankafschriften datzelfde bedrag te zien, dan is het allemaal toch prima?

Link naar reactie
  • 0

Ik stuur al een tijdje elektronische facturen en heb nul komma nul behoefte aan bemoeienis daarmee van welke kant dan ook.

 

Maar -hoe- doe je dat? Gewoon een standaard pdf'je maken en als attachment mailen?

 

 

Nee, ik stuur de factuur in normaal email-formaat naar een emailadres van mijn klanten.

 

Ik weet niet of dit kan met factuurprogramma's die op de markt zijn, want ik heb dit programma zelf gemaakt.

 

Mijn klanten vragen soms wel een bepaald format.

Sommige nemen genoegen met de emailgegevens in de body.

Anderen willen een aanhangsel in Word-formaat (dat doe ik nog met de hand, maar kan in principe automatisch).

Onlangs was er een die wilde een PDF aangehangen aan de email. Ik weet niet hoe ik dat moet programmeren, want zou ik vanuit de factuurdata automatisch een PDF moeten aanmaken. PDF met een ander programma aanmaken kan natuurlijk wel en dan met de hand aanhangen, maar dat vind ik te veel gedoe. Dan maak ik net zo lief een printje.

 

Maar zoals duidelijk wordt, er zijn meerdere wegen naar Rome.

Alles kan en klanten willen ook allemaal een ander format. Als ik hen goed beluister, is het verschijnsel elektronische factuur hen allesbehalve vreemd.

 

Ik denk dat de markt dit moet oplossen.

 

 

 

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Strikt formeel heb je daar gelijk in, natuurlijk, maar als beide bedrijven dezelfde printout van dat Word-document in hun administratie hebben liggen, en bij beide bedrijven is op de bankafschriften datzelfde bedrag te zien, dan is het allemaal toch prima?

 

Dat lijkt me eigenlijk ook wel.. formeel is het misschien niet volgens de regels, maar ik krijg zelf ook regelmatig facturen als pdf's binnen om zelf te printen. Eerlijkgezegd heb ik er helemaal geen moeite mee ook, als we dat allemaal doen scheelt het in ieder geval een berg postzegels.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.