Hallo allemaal,

Het volgende:

Ik heb een eigen zaak in de ICT. Nu heb ik een kennis die mij mee gaat helpen

met het bouwen van bijvoorbeeld websites. Hiervoor wil ik hem uiteraard een vergoeding

geven op basis van een bedrag per uur. Nu is mijn vraag hoe ik deze kennis voor mij kan

laten werken en betalen, maar niet in dienst wil nemen en er loonbelasting en dergelijke voor

moeten betalen. Kan ik hem gewoon als 'thuiswerker' in dienst nemen?

Ik hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven.

Alvast bedankt,

Christiaan

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16458-thuiswerker-freelancer/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 1

Hoi,

Je kunt hier maar 1 kant mee op:

- Je vraagt hem een VAR verklaring aan te vragen voor de opdracht. Hij kan deze aanvragen bij de belastingdienst en zodoende ben jij gevrijwaard van enige te betalen premies en heb je dus geen werknemer indienst. Met deze persoon dien je dan een overeenkomst aan te gaan voor de duur van de opdracht, namelijk het bouwen van je website.

Thuiswerker is geen optie aangezien het zo is dat thuiswerkers vaak indienst zijn van een werkgever. Dit betekent dat je dan premies etc moet gaan afdragen en dat is iets wat je niet zou moeten willen.

Succes ermee.

Groet,

Frederike

• 0

Nu is mijn vraag hoe ik deze kennis voor mij kan

laten werken en betalen, maar niet in dienst wil nemen en er loonbelasting en dergelijke voor

moeten betalen. Kan ik hem gewoon als 'thuiswerker' in dienst nemen?

Op basis van deze informatie kan geen antwoord gegeven worden op deze vraag. Wat is de situatie van jouw kennis? Is hij/zij in loondienst, uitkering, ondernemer of combinatie van? Is het een eenmalig klusje, of ga je regelmatig gebruik maken van de diensten van deze kennis? Dat zijn een aantal relavante randfactoren die van belang zijn om antwoord te kunnen geven op deze vraag. De VAR verklaring is daar idd wellicht van belang.

Gebruik de zoekfunctie ajb even, en vergeet de term 'thuiswerken' want dat heeft naar mijn inschatting een hele andere lading.

Good luck,

Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
  • 0

Tenzij die kennis van websites bouwen zijn onderneming heeft gemaakt, zal een VAR je vermoedelijk niet eens verder helpen. Hij zal dan waarschijnlijk een VAR-ROW (resultaat uit overige werkzaamheden) krijgen, wat inhoudt dat je nog steeds zelf moet toetsen of er (fiscaal) een dienstbetrekking bestaat. Kan ook zijn dat hij een VAR-Loon krijgt. Dan weet je wel zeker waar je aan toe bent, maar zit je nog steeds met een dientsbetrekking..,

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar