Ik help een kennis van mij met zijn boekhouding. Hij had een kroeg door problemen met zijn boekhouder moeten we de boekhouding van de laatste 2 jaar opnieuw doen voor de inkomstenbelasting.

1)We hebben geen balans van de voorraad meer dus ik boek Inkoop exclusief BTW en Verkoop exclusief BTW en trek dat aan het einde van elkaar af voor de winst. Er was geen eindvoorraad meer dus volgens mij moet dat zo kunnen. Of denk ik nu te makkelijk?

2)Tijdens het werk dronk hij op kosten van de zaak. Hoe moeten we dit inboeken? Kan dit op Verkoop exclusief BTW de BTW dan bij te betalen BTW en dan de totale kosten bij kostenrekening Voedsel en drank?

3)Af en toe had hij live muziek. Volgens mij is dit aftrekbaar maar onder welke kostenrekening valt dit?

4) Boetes voor te laat betaalde rekeningen zijn niet aftrekbaar. Klopt het als ik het zo inboek:

Niet Aftrekbare Kosten

aan Crediteuren

Crediteuren

aan Bank

Vervolgens voor de inkomstenbelasting de niet aftrekbare kosten optellen bij het resultaat (winst of verlies).

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen

Alvast Bedankt :)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16462-vraagjes-boekhouding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

...

2)Tijdens het werk dronk hij op kosten van de zaak. Hoe moeten we dit inboeken? Kan dit op Verkoop exclusief BTW de BTW dan bij te betalen BTW en dan de totale kosten bij kostenrekening Voedsel en drank?

3)Af en toe had hij live muziek. Volgens mij is dit aftrekbaar maar onder welke kostenrekening valt dit?

...

2) Drinken op kosten van de zaak willen we allemaal wel, maar ik denk dat de fiscus dat niet goed vindt... Dus boeken als privé.

3) Als het zeer incidenteel is boeken onder algemene kosten. Als het redelijk regelmatig is kun je een aparte rekening openen: 'inhuur live bands' of zoiets. Voor de fiscus maakt het niet uit, voor de kroegeigenaar handig om het apart te hebben om te zien waar het geld blijft.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16462-vraagjes-boekhouding/#findComment-160661
Delen op andere sites

• 0
We hebben geen balans van de voorraad meer dus ik boek Inkoop exclusief BTW en Verkoop exclusief BTW en trek dat aan het einde van elkaar af voor de winst. Er was geen eindvoorraad meer dus volgens mij moet dat zo kunnen. Of denk ik nu te makkelijk?

Je zult niet anders kunnen. Aangezien het hier twee jaren betreft wel even kijken naar het resultaat van het 1e jaar tov het 2e jaar en de belastingeffecten daarop.

Boetes voor te laat betaalde rekeningen zijn niet aftrekbaar.

Dit is, zoals het hier staat, niet correct. Het betreft slechts zeer bepaalde categorieën. Even goed nakijken in de belastingalmanak oid. Voor leveranciersrekeningen zijn boetes gewoon als bedrijfskosten te verantwoorden.

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16462-vraagjes-boekhouding/#findComment-160674
Delen op andere sites

• 0

4) Boetes voor te laat betaalde rekeningen zijn niet aftrekbaar. Klopt het als ik het zo inboek:

Wat voor boetes bedoel je? Boetes die worden opgelegd door de strafrechter (en de fiscus, OM, etc.) zijn inderdaad niet aftrekbaar. Als je een rekening van een leverancier niet op tijd betaalt en hij daarvoor een "boete" oplegt, dan is dat geen boete, maar dat zijn gewoon kosten. Rente wegens (te) late betaling is ook geen boete.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16462-vraagjes-boekhouding/#findComment-160675
Delen op andere sites

• 0

Ik boek eten en drinken tijdens werktijd nu prive heb wel even een tussenrekening eigen gebruik gemaakt om een beetje het overzicht daar in te houden. Maar zijn nootjes die op de bar staan of plakjes worst bij speciale gelegenheden dan ook prive?

live muziek aparte rekening voor gemaakt dus dat is nu ook opgelost :)

Met boetes bedoelde ik indd de herineringskosten of aanmaningskosten van de leveranciers dus dat is dan gewoon aftrekbaar. Ik neem aan dat wanneer het naar een incassobureau gaat of deurwaarder die kosten daarvan dan weer niet aftrekbaar zijn of wel?

Ga van de week de belastingalmanak halen :) Vind het erg leuk om te doen dus zo`n boek is altijd handig dan. :)

Bedankt voor de hulp :)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16462-vraagjes-boekhouding/#findComment-161137
Delen op andere sites

• 0

Ik boek eten en drinken tijdens werktijd nu prive heb wel even een tussenrekening eigen gebruik gemaakt om een beetje het overzicht daar in te houden. Maar zijn nootjes die op de bar staan of plakjes worst bij speciale gelegenheden dan ook prive?

Is dat voor het personeel?; bijvoorbeeld eten in de kantine/keuken? Dan kan het zakelijk gezien worden, waarbij 26,5 % niet aftrekbaar is.

live muziek aparte rekening voor gemaakt dus dat is nu ook opgelost :)

Met boetes bedoelde ik indd de herineringskosten of aanmaningskosten van de leveranciers dus dat is dan gewoon aftrekbaar. Ik neem aan dat wanneer het naar een incassobureau gaat of deurwaarder die kosten daarvan dan weer niet aftrekbaar zijn of wel?

Deze zijn ook aftrekbaar dus aparte grootboek aanmaken met daarop aanmaningskosten en herrineringkosten. De boete zelf van bijvoorbeeld het CJIB, Belastingdienst of het OM dat is niet aftrekbaar.

Ga van de week de belastingalmanak halen :) Vind het erg leuk om te doen dus zo`n boek is altijd handig dan. :)

Bedankt voor de hulp :)

Evt. heb ik ook een handige link voor je met wat weetjes. Maar het kan nooit kwaad om een belastingalmanak te halen;)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16462-vraagjes-boekhouding/#findComment-161374
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar