• 0

"Negative" BTW aftrek?

Hallo allemaal,

 

Ik ben recentelijk een internetbedrijfje (eenmanszaak) begonnen. Het loopt wel, maar over BTW heb ik nog een paar vragen.

 

#1

Mijn inkomsten zijn voornamelijk advertentieinkomsten zoals Google Adsense en andere Amerikaanse advertentiebedrijven. Zo ver ik weet hoef daarover geen BTW af te dragen, omdat bij advertentiedienesten het land van levering het land van de afnemer is (dus de VS).

 

Maar ik maak in Nederland natuurlijk wel kosten waarover ik BTW moet betalen. Stel dat ik servers huur waarover ik 100 euro/maand BTW betaal.

 

Vraag: hoe zit het dan met de BTW vooraftrek? Als ik 0 euro BTW (alle inkomsten via advertenties van bedrijf in VS) moet afdragen en 100 euro BTW moet "aftrekken", dan zou ik dus niet de Belastingdienst moeten betalen, maar zij mij. Ik dacht echter ergens gelezen te hebben dat dit niet opgaat. Dus als je meer BTW hebt betaald dan je moet afdragen, dan heb je pech. Of toch niet?

 

#2

Vraag: Als het antwoord op de volgende vraag inderdaad "je hebt pech" is, dan is het toch geheel onaantrekkelijk als ondernemer om uitsluitend met het buitenland (buiten EU) zaken te doen als je de binnenlandse BTW niet kan terugvragen? In mijn geval zou het veel aantrekkelijk worden om hosting buiten de EU te zoeken (en niet alleen vanwege de dollarkoers).

 

#3

Vraag: Over intercommunitaire betrekkingen (binnen EU): als ik een tijd lang hosting in Engeland heb betaald voor dat ik een belastingnummer had, en dus 17.5% Engelse BTW heb betaald, dan mag ik dit neem ik aan niet bij de Nederlandse Belastingdienst aftrekken? Lijkt me logisch, maar toch :)

 

#4

Vraag: Als je het belastingnummer wel hebt geregeld en je diensten uit andere EU landen met 0% BTW afneemt, dien je die dan zelf wel weer in rekening te brengen (nog los van hoe of wat die diensten doorverkocht worden)? Dus als zij 0% rekenen, dan zelf 19% rekenen? Is dit uberhaupt wel van toepassing op internethosting? Ik denk dat ik hier een beetje de kluts kwijt ben ???

 

Mijn excuses voor deze stortvloed aan vragen, maar hopelijk kan iemand mij helpen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je meer inkoopt dan verkoopt (dus meer BTW betaalt dan ontvangt) krijg je dat gewoon terug van de fiscus.

 

Als je tegen 0% BTW inkoopt en doorverkoopt als NL bedrijf (bijv hosting) moet je BTW in rekening brengen die je dus afdraagt aan de fiscus.

 

Als je BTW betaalt aan een buitenlands bedrijf voor zakelijke diensten kun je die ook terugvragen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dus als je meer BTW hebt betaald dan je moet afdragen, dan heb je pech. Of toch niet?

 

Toch niet. Als je in een gegeven kwartaal meer btw hebt betaald dan je hebt ontvangen, krijg je geld terug van de belastingdienst.

 

In de regel gebeurd dit vaak als je verlies draait (bijv door aanschaf van allerlei zaken in het begin van je onderneming terwijl je nog geen omzet hebt), maar als je inkomsten allemaal btw-vrij zijn dan lijkt het me logisch dat de situatie voortduurt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.