• 0

Spaarrekening op de zaak of prive bij eenmanszaak?

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

ja dat klopt. Ik zou als ik jouw was je spaarrekening prive nemen.

Dan ga je pas betalen over het meerdere deel van € 20K. Terwijl je in je zaak over alles renteopbrengsten belasting moet betalen.

Ik heb het een keer in excel naast elkaar gezet en zeker met de rente die je nu ontvangt is het ten alle tijden voordeliger om prive de spaarrekening te nemen.

de wens is de vader van de gedachte

• 0

En je bent op zich niet eens vrij om te kiezen. Je kan het alleen op "de zaak" zetten, als je het daar nodig hebt/zal gaan hebben. Als het over is, hoort het daar niet thuis, maar in Box 3.

(Nu zal geen inspecteur roepen dat het naar box 3 MOET, tenzij je er verlies op maakt, maar dat is wat anders...)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Nog even:

Wat Ronaldinho zegt klopt. De eenmanszaak is geen spaarpot om box 3 te omzeilen! En de fiscius kijkt er weldegelijk naar.

Probeer maar eens een FOR dotatie te doen in een fiscaal jaar waarin het gros van het eigen vermogen in de eenmanszaak spaargeld is. Dan zal de fiscus weldegelijk stellen dat het spaargeld privé is en dus van de balans verwijderd moet worden.

Ergo: privé onttrekking uit het eigen vermogen en (als dat daardoor negaitief wordt) geen FOR dotatie.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar