• 0

Idee --> veel geld nodig = risico.

Zelf zit ik enige tijd met een briljant idee, alleen is daar eerst erg veel geld en mankracht bij nodig, voordat het als winstgevend gezien kan worden. Momenteel ben ik alles aan het noteren, en kijken wat evt mogelijkheden zijn qua financien. Kortom het zit nog volop in de ontwikkelingsfase. Ik heb alleen nog wat enkele vragen...

 

Voorbeeld: Ik heb minstens 6 ton nodig voor software ontwikkeling, mankracht, en verkoop etc, Om het geen uit de grond te stampen is dus erg veel geld en tijd nodig. Alleen het is na mijn mening wel een goed idee waar wel eerst een groot risico aan vast zit.

 

Alleen bij bewijs van spreken na de ontwikkelingsfase op de markt komt, en daar blijkt dat het erg slecht verkoopt, zit het bedrijf wel met het probleem dat het al 6 ton kwijt is aan zaken die tijdens de opbouwfase gebruikt is, en dat het bedrijf dus nog steeds in de schulden zit van 6 ton. Wat hangt mij dan boven het hoofd?

 

Bij wie kan ik het beste op zoek, of terecht als het om zulke grote bedragen gaat?

 

Tevens zit ik ook nog met een idee waarbij het kostenplaatje een stuk lager ligt, zo rond de 40.000 euro. Bij wie kan ik dan het beste terecht?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eh daar ben je ondernemer voor... Je moet van te voren een marktonderzoek doen om te testen of er vraag naar je product is en of mensen het willen kopen voor het bedrag dat jij er voor wilt hebben.

 

Ik neem toch aan dat je wel een beetje weet waar je 6 ton in stopt. Je zekerheid baseer je op een goed geschreven ondernemersplan inclusief marktonderzoek en haalbaarheids onderzoek.

 

Je kan dan bij de bank aankloppen of eenbij particuliere investeerder. Maar dan moet je de feiten wel heel goed kennen.

 

Om welk idee gaat het? Of wil je dat geheim houden?

 

succes!

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Zelf zit ik enige tijd met een briljant idee, alleen is daar eerst erg veel geld en mankracht bij nodig, voordat het als winstgevend gezien kan worden. Momenteel ben ik alles aan het noteren, en kijken wat evt mogelijkheden zijn qua financien. Kortom het zit nog volop in de ontwikkelingsfase. Ik heb alleen nog wat enkele vragen...

 

Voorbeeld: Ik heb minstens 6 ton nodig voor software ontwikkeling, mankracht, en verkoop etc, Om het geen uit de grond te stampen is dus erg veel geld en tijd nodig. Alleen het is na mijn mening wel een goed idee waar wel eerst een groot risico aan vast zit.

 

Alleen bij bewijs van spreken na de ontwikkelingsfase op de markt komt, en daar blijkt dat het erg slecht verkoopt, zit het bedrijf wel met het probleem dat het al 6 ton kwijt is aan zaken die tijdens de opbouwfase gebruikt is, en dat het bedrijf dus nog steeds in de schulden zit van 6 ton. Wat hangt mij dan boven het hoofd?

 

Bij wie kan ik het beste op zoek, of terecht als het om zulke grote bedragen gaat?

 

Tevens zit ik ook nog met een idee waarbij het kostenplaatje een stuk lager ligt, zo rond de 40.000 euro. Bij wie kan ik dan het beste terecht?

 

Misschien volgend jaar bij Dragons Den?

Kunnen wel een briljant idee gebruiken.

 

In ieder geval Succes...

 

 

Link naar reactie
  • 0

twee opmerkingen:

1. realiseer je dat productontwikkeling leuk is, maar de kernvragen zijn altijd:

welk probleem van de klant los je op?

hoe ga je die potentiële klant bereiken?

waarom gaat de klant bij jou kopen?

waar ga je je geld mee verdienen?

 

2. lees de Gids Startkapitaal, dan snap je het spel. Mocht je die niet kunnen vinden, stuur me een PM met je adresgegevens, dan stuur ik je er één op.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Als je zes ton nodig hebt van een investeerder zijn er twee gouden regels:

1: als je zes ton wil ophalen, moet het initiatief ongeveer net zo veel waard zijn. Is jouw briljante idee nu zes ton waard? Zo ja, zou je het dan niet verkopen?

2: als je zes ton gaat investeren, moet je in een tijdsbestek van een jaar of 4 a 5 zo'n 6 miljoen kunnen verdienen. Zo niet, dan is het initiatief nog voor jou, nog voor investeerders interessant.

 

Voldoet je initiatief aan bovenstaande voorwaarden, dan kan je er tijd/geld in stoppen. Voldoet je initiatief niet aan beide voorwaarden dan zou ik het laten zitten of doorwerken tot het wél aan beide voorwaarden voldoet.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
2: als je zes ton gaat investeren, moet je in een tijdsbestek van een jaar of 4 a 5 zo'n 6 miljoen kunnen verdienen. Zo niet, dan is het initiatief nog voor jou, nog voor investeerders interessant.
`

 

Kun je deze berekening nader toelichten Nils? Ik denk dat die voor heel veel mensen met ideeën hier op HL interessant is: waar ligt ongeveer de drempel waarop ik überhaupt over serieuze investeerders zou kunnen gaan nadenken? Bespaar teen hoop potentiële luchtfietserij.

Link naar reactie
  • 0
2: als je zes ton gaat investeren, moet je in een tijdsbestek van een jaar of 4 a 5 zo'n 6 miljoen kunnen verdienen. Zo niet, dan is het initiatief nog voor jou, nog voor investeerders interessant.

 

Een gemiddeld rendementje van 70% per jaar op een geinvesteerd vermogen van 6 ton over een periode van vierenhalfjaar maakt 6 miljoen. Stevige rendementseis m.i. ??? ;D

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De onderbouwing staat in de Gids Startkapitaal. Het is niet mijn regel, maar een regel die ik gedestilleerd heb uit het gedrag van investeerders. De tien keer regeling wordt eigenlijk door alle investeerders gehanteerd en al gedurende de 15 jaar dat ik in deze markt actief ben.

 

Het komt in ieder geval globaal hier op neer: Je moet als ondernemer aannemelijk maken dat je geïnvesteerd geld minstens tien keer terug gaat verdienen. Als de aannames geaccepteerd worden blijkt meestal dat de kosten hoger uitvallen, dat de opbrengsten tegenvallen en dat de ontwikkeling tot winstgevendheid een stuk langer duurt. Tel daarbij op dat drie van de vier start-ups het soieso niet halen, dan weet je wat je te doen staat. Als je veel geld gaat investeren moet je er ook voor zorgen dat je minstens tien keer beter, sneller, mooier, groter of goedkoper bent dan je bestaande concurrenten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

2: als je zes ton gaat investeren, moet je in een tijdsbestek van een jaar of 4 a 5 zo'n 6 miljoen kunnen verdienen. Zo niet, dan is het initiatief nog voor jou, nog voor investeerders interessant.

 

Een gemiddeld rendementje van 70% per jaar op een geinvesteerd vermogen van 6 ton over een periode van vierenhalfjaar maakt 6 miljoen. Stevige rendementseis m.i. ??? ;D

 

Nee, met bovenstaande relativering kom je uit op zo'n 20% rendement voor de succesvolle participaties. Daar moet je nog vanaf trekken dat gemiddels drie van de vier startups helemaal geeln geld opleverd of failliet gaat.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Nee, met bovenstaande relativering kom je uit op zo'n 20% rendement voor de succesvolle participaties. Daar moet je nog vanaf trekken dat gemiddels drie van de vier startups helemaal geeln geld opleverd of failliet gaat.

 

Helder en duidelijk. Nu snap ik de rendementseisen van NPM ook een beetje. NPM Capital rekende in het verleden met een rendementseis van circa 20% op geïnvesteerd vermogen, maar daar moeten die 75% niet of minder renderende startups dan nog van af.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, met bovenstaande relativering kom je uit op zo'n 20% rendement voor de succesvolle participaties. Daar moet je nog vanaf trekken dat gemiddels drie van de vier startups helemaal geeln geld opleverd of failliet gaat.

 

Helder en duidelijk. Nu snap ik de rendementseisen van NPM ook een beetje. NPM Capital rekende in het verleden met een rendementseis van circa 20% op geïnvesteerd vermogen, maar daar moeten die 75% niet of minder renderende startups dan nog van af.

 

Inderdaad. Daarom ben ik ook niet zo voor de financiering van allerlei prutinitiatieven. Alle faillures komen in de statistiek terecht en maken het geld voor kansrijke initiatieven een stuk duurder, waarmee de kansen voor die bedrijven weer afnemen. Zonde.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Paar punten:

 

. zes ton is wel erg veel voor een idee. Ik ken geen investeerders die zo veel geld riskeren voor alleen een idee, tenminste niet in Nederland

. je moet het in elk geval uitwerken tot een business plan. Je kunt her en der op internet veel informatie vinden over hoe je dat doet. Vooral in het Engels is er veel materiaal.

. ook met een uitgewerkt business plan lijkt me zes ton in een keer te veel. Kun je niet een proof of concept bedenken en daarmee een seed investeerder verleiden om een halve ton te investeren? En, als dat goed verloopt, vandaar opschalen?

. wat er boven je hoofd hangt bij mislukking valt in dit stadium met geen mogelijkheid te zeggen. Dat is afhankelijk van hoe dat precies loopt en welke beslissingen je daarin neemt.

 

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0
ook met een uitgewerkt business plan lijkt me zes ton in een keer te veel. Kun je niet een proof of concept bedenken en daarmee een seed investeerder verleiden om een halve ton te investeren? En, als dat goed verloopt, vandaar opschalen?

 

Inderdaad weinig kans op zo'n bedrag ineens.

 

Mijn WUR/SKE-relaties starten vanuit een Seed van € 50.000,- en peuteren daarna - indien succesvol en opschaalbaar -inderdaad bedragen van € 500.000,- of meer los. Zie ook deze link

 

Grappig trouwens: ik zie nu pas dat de RSS feed van HL op deze site staat, met dit topic bovenaan. Een soort Droste-effect dus :D

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.