• 0

Boekjaar bij starten onderneming later in het jaar

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

serial,

fiscaal: ja. Je zult inkomsten, kosten, balansposten uit 2008 per einde 2008 op moeten geven.

bedrijfseconomisch: neen. je kunt kiezen voor een verlengd boekjaar

Waarom zou je eigenlijk eerst ultimo 2009 afsluiten?

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

• 0

Je eerste boekjaar is gewoon korter

Let op: serial vraagt of hij op 31-12-2009 kan eindigen.

Helemaal gelijk, dank, had ik even niet gezien, een soort maandagochtend-post op de vrijdagochtend :P

In dat geval lijkt me de vraag van John zeer terecht: waarom zou je dat willen? Sluit gewoon in 2008 af, lijkt me..

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
  • 0

Beste Forummers,

Ik had 1 kleine vraag (waar ik geen echt duidelijk antwoord op kan vinden):

- Onderneming start later in het jaar

Ontstaat er dan een probleem als je het boekjaar toch op 31-12-2009 afsluit ?

Thanks!

Nee hoor,

dan heb je het over een verlengd boekjaar, hetgeen best gebruikelijk is bij een startende onderneming.

• 1

Als nu iedereen typfoutjes gaat maken en wordt het erg onduidelijk. Samenvattend is de vraag namelijk al wel beantwoord:

Stel dat je start in 2008 en je boekjaar wilt eindigen op 31-12-2008:

Nee, dan ontstaat er geen probleem. Je eerste boekjaar is gewoon korter, en daarna sluit je jaarlijks op 31-12 af.

Stel dat je start in 2008 en je boekjaar wilt eindigen op 31-12-2009:

fiscaal: ja. Je zult inkomsten, kosten, balansposten uit 2008 per einde 2008 op moeten geven.

bedrijfseconomisch: neen. je kunt kiezen voor een verlengd boekjaar

• 0

Nog eventjes, de verwaaring wordt nu nog groter.

Je bedrijf is boekhoudplichtig en dus sluit het jaar ongeacht je startdatum op 31-12-2008 af. Als het een eenmanszaak is heeft de fuscus er niets mee te maken (lees: je eenmanszaak heeft geen fiscale identiteit, krijgt GEEN formulier).

Daarnaast - neem ik aan - heb je als natuurlijke persoon voor je start ook een inkomen gehad. Jij krijgt WEL een IB formulier. Als je eenmanszaak door de fiscus erkend is, dan krijg je een formulier (uitsluitend digitaal), dat gericht is op de eenmanszaak-houder. Daar vul je gewoon in wat er gevraagd wordt. Het komt daarop neer, dat je daar invult (er wordt een hele reeks componenten van je balans gevraagd) wat je winst/verlies uit je bedrijf is geweest. De fiscus heeft niets met je bedrijf te maken (behalve bij de BTW). Zelfs de BTW heeft niets met je bedrijf te maken: de BTW heb je immers NAMES de fiscus berekend of betaald. Eigenlijk staat je bedrijf daaruiten, het is slechts instrumenteel geweest voor de BTW.

Nu een tip: ik zie heel vaak hele slechte adviezen van kryptodeskundigen. Je enige verhouding met je zaak komt tot uitdrukking in een enkele post: "ontrekkingen" (negatief als je stort), laat je je niet verleiden om allerlei nevenzaken op je balans of resultatenrekening te voeren. Het gaat niemand aan wat je met het geld doet van je ontrekking en het mag niet zo zijn, dat een post "tandwielen" onder de post "tandpasta" komt te staan. Sta vooral daarbij stil, dat je als burger NIET boekhoudplichtig bent, dus houd je zakenbalans schoon. Een enkele post: onttrekkingen.

Avé Karel

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar