• 0

Auto kosten minder dan bijtelling

Ben nieuw hier en vind het ontzettend leerzaam hier.

 

Nu mij vraag. Ik heb veel over de "auto van de zaak: hier gelezen en geleerd.

Ik heb gelezen dat als de werkelijke autokosten lager zijn dan de bijtelling, dan mag je het bedrag van de kosten nemen als bijtelling. Geldt dit alleen voor als je de auto voor OB als ondernemersvermogen ziet of alleen voor IB bij ondernemers vermogen?

 

Dat is mij nog niet duidelijk geworden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Natuurlijk stom van mij, met de OB-regeling heb je niets te maken met bijtelling.

Blijft wel de vraag waarom mag een zelfstandig ondernnemer de bijtelling verlagen als de kosten lager zijn.

Een werknemer mag dat niet.

(Ik zal niet klagen hierover, maar heb graag zekerheid op dit punt)

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien omdat de zelfstandig ondernemer ook degene is die de kosten draagt terwijl bij een werknemer het bedrijf de autokosten draagt? Een werknemer hoeft ook niet bij te betalen als de autokosten voor het bedrijf onverhoopt hoger uitvallen dan begroot. Ik zie ze al ieder jaar achteraf een nacalculatie moeten maken hierop....

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

in principe zal je dit voordeel de eerste 5 jaar niet hebben lijkt mij. Want zeker met de afschrijving erbij kom je altijd hoger uit dan de bijtelling. Onder autokosten vallen toch ook--> brandstof, verzekering, wegenbelasting. Of zijn het echt alleen de onderhoudskosten die hier worden meegenomen

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Autokosten bestaan uit brandstof, onderhoud, MRB, verzekering en afschrijving. In de eerste 5 jaar zullen de kosten waarschijnlijk hoger uitvallen dan de bijtelling en na 5 jaar heb je er geen voordeel meer mee want dan zullen alle kosten lager zijn dan de bijtelling. Dus na 5 jaar weer een nieuwe auto kopen....

Link naar reactie
  • 0

Na de laatste berichten ga ik het weer wat minder begrijpen.

Ik ben van plan om een jong gebruikte auto te kopen.

 

De Bijtelling zou 7700 zjin, de kosten heb ik geraamd op 6700

Dus de echte bijtelling is dan 6700. Ik rijd ongeveer 20000km (waarvan 7500 zakelijk)

 

Voordeel bij IB is er niet als je alleen kijkt naar de kosten en bijtelling, die vallen tegen elkaar weg.

Het BTW voordeel wordt ook nadelig (privecorrectie BTW)

 

Je zou zeggen dat de auto prive houden voordeliger is, maar als ik in een IB-aangifte opneem, dan is het zakelijk toch voordeliger, want de kosten drukken volledig op de zaak en dus ook op mijn IB.

Heb ik het juist of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij maakt het niets uit als de werkelijke kosten lager zijn.

 

Als je de auto prive had, dan maakte je die kosten uit je netto inkomen, wat feitelijk winst na belasting is.

 

Als je de auto zakelijk hebt, dan betaal je in eerste instantie de kosten zakelijk, maar krijg je een bijtelling waarover je ib betaald, waarmee het op precies hetzelfde bedrag neerkomt als in de bovenstaande situatie.

 

Enige voordeel dat ik me kan bedenken is als de kosten onzeker zijn: stel je hebt onverwacht duur onderhoud waardoor de werkelijk kosten alsnog boven de bijtelling (percetage cataloguswaarde) komen, dan profiteer je ervan doordat je niet over al die kosten ib hoeft af te dragen.

Link naar reactie
  • 0

Als startende ondernemer mag ik willekeurig afschrijven op mijn (nieuw, op de zaak gekochte) auto. Mag ik dan het ene jaar niet afschrijven en de werkelijke kosten als basis voor de bijtelling gebruiken, en het volgend jaar dubbel afschrijven en de forfaitaire kosten bijtellen?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk Joost; had ik over het hoofd gezien.

Belastingdienst maakt er een soort spoorzoek-puzzle van: bij "Willekeurig afschrijven" staat dat het alleen is toegestaan bij investeringen die onder de "kleinschaligheidsinvesteringsaftrek" vallen; bij "kleinschaligheidsinvesteringsaftrek" staat dat het alleen van toepassing is voor investeringen waar bij je recht hebt op "Investeringsaftrek" ..... en bij "Investeringsaftrek" staat deze niet van toepassing is op personenautos.

 

Bedankt voor de correctie,

Luna

Link naar reactie
  • 0

In dit verhaal mis ik wel het verschil van bestelbus of personen auto.

Bij een personenauto kan het best voordeliger zijn de auto prive te hebben als de werkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling. Dat zul je zelf even uit moeten rekenen.

 

Echter bij een bestelbus is dit nooit het geval omdat een bestelbus prive qua wegenbelasting een geel kenteken is en daarmee zijn je werkelijke kosten prive aanzienlijk hoger dan dat je deze via het bedrijf maakt, omdat deze auto's zakelijk gewoon grijs kenteken hebben en daarmee goedkoper in wegenbelasting.

 

Het maakt dus zeker uit in dit soort discussies of het over een bestelbus gaat of niet..

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

 

Echter bij een bestelbus is dit nooit het geval omdat een bestelbus prive qua wegenbelasting een geel kenteken is en daarmee zijn je werkelijke kosten prive aanzienlijk hoger dan dat je deze via het bedrijf maakt, omdat deze auto's zakelijk gewoon grijs kenteken hebben en daarmee goedkoper in wegenbelasting.

 

Het maakt dus zeker uit in dit soort discussies of het over een bestelbus gaat of niet..

 

Karen

 

Hi Karen,

 

Zou stellig zou ik niet willen zijn. Als een bestelbus goeddeels al afgeschreven is, dan maakt een geel of grijs kenteken minder uit of de totale kosten lager zijn dan de bijtelling.

 

Overigens werd daar ook niet naar gevraagd ;)

 

groet

joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De regeling is duidelijk maar moet deze toegepast worden per auto of over de totale autokosten.

Als je met 2 personen (m/v) die beide werkzaam zijn 2 auto's in gebruik hebt geldt dan als maximale bijtelling de totale autokosten of moet dit per auto bepaald worden.

 

Uitwerking:

- auto 1 5 jaar oud cataloguswaarde 80.000 euro (werkelijke kosten 10.000)

- auto 2 2 jaar oud cataloguswaarde 30.000 euro (werkelijke kosten 10.000)

- werkelijke kosten 20.000 totaal

Beide auto's worden prive gebruikt door 2 ondernemers (m/v).

 

Bijtelling per auto berekenen:

Auto1 bijtelling 10.000

Auto 2 bijtelling 7.500

 

Bijtelling total berekenen:

Totaal: 20.000 bijtelling

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.