• 0

Heb een order ontvangen van €65.000, maar kan hem niet vervullen, wat te doen?

Beste Zakenlui,

 

Ik handel in tapijten en lever pas wanneer er betaald word. Nu heb ik een order ontvangen ten waarde van 65.000 euro.

 

Ik heb 2 problemen waarbij ik graag advies zou willen krijgen:

1. Ik moet bijbestellen bij mijn leverancier, maar heb daar geen liquide geld over omdat te doen. Ik houd alleen kleine voorraad aan. Mijn leverancier wil ook niks op krediet geven. En een lening vragen bij de bank is mij ook niet gelukt. Hoe kan ik de producten toch nog kopen?

 

2. Wanneer ik vraag aan de klant om de gehele 65.000 euro over te schrijven naar mijn bank accepteert hij dat niet. Hij wil pas betalen na levering. Hoe weet ik dat hij wel of niet gaat betalen?

 

Allereerst wil ik natuurlijk dat hij 100% vooruitbetaald. Maar hoe kan ik de zekerheid geven aan hem dat ik te vetrouwen ben?

 

Graag uw advies,

 

bvd

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laat hem bijvoorbeeld 30% vooruit betalen en voor de rest een bankgarantie afgeven.

 

Overleg met je leverancier hetzelfde: 30% vooruit en geef hem een bankgarantie voor de rest, gebaseerd op de garantie die je inmiddels van je klant hebt.

 

frans

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Dat is een goed advies. Uw advies is dus een vooruitbetaling van mijn klant tegenover een bankgarantie van mijn bank.

 

Maar die bankgarantie moet ik eerst krijgen van mijn bank. Ik moet ze dan overtuigen dat ik met die 30% van mijn klant daadwerkelijk de tapijten ga kopen, hoe kan ik mijn bank het beste overtuigen om deze bankgarantie los te krijgen als zo'n transactie de eerste keer voor mij is?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Zakenlui,

 

Ik handel in tapijten en lever pas wanneer er betaald word. Nu heb ik een order ontvangen ten waarde van 65.000 euro.

 

Ik heb 2 problemen waarbij ik graag advies zou willen krijgen:

1. Ik moet bijbestellen bij mijn leverancier, maar heb daar geen liquide geld over omdat te doen. Ik houd alleen kleine voorraad aan. Mijn leverancier wil ook niks op krediet geven. En een lening vragen bij de bank is mij ook niet gelukt. Hoe kan ik de producten toch nog kopen?

 

2. Wanneer ik vraag aan de klant om de gehele 65.000 euro over te schrijven naar mijn bank accepteert hij dat niet. Hij wil pas betalen na levering. Hoe weet ik dat hij wel of niet gaat betalen?

 

Allereerst wil ik natuurlijk dat hij 100% vooruitbetaald. Maar hoe kan ik de zekerheid geven aan hem dat ik te vetrouwen ben?

 

Graag uw advies,

 

bvd

 

Wat mij intrigeert, is waarom je wil dat de klant 100% vooruitbetaalt. Ik neem aan dat jij voldoende marge maakt op de tapijten. Je hebt dus sowieso geen 100% van het verkoopbedrag nodig om jouw leverancier te betalen. Wat is de reden dat je die 100% wil hebben?

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij aan bij de 30/70 constructie. Laat jouw klant 30% aanbetalen en voor 70% een bankgarantie stellen.

Ik neem aan dat je met je leverancier al vaker transacties hebt gedaan en er waarschijnlijk een vertrouwensband is.

 

Met de 30% aanbetaling (19,5k) zou je ook 30% kunnen aanbetalen bij jouw leverancier (inkoopwaarde is waarschijnlijk de helft; 50% marge) en laat je jouw bank een bankgarantie stellen jegens de leverancier.

 

Misschien wil geen bank deze deal voorfinancieren maar willen er wel banken een bankgarantie stellen met de contracten van de klant als onderpand. Laat je de betaling via de bank lopen waarin 30% (9,25k) tegen de B/L doen en dan 70% een bankgarantie van een geacepteerde buitenlandse correspondenten bank.

 

Als je wilt weten of dit haalbaar is zal je wat meer transparantie moeten geven over de landen, kopers en leveranciers.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mob,

 

Hierbij een ervaring die ik jaren terug heb gehad, wellicht dat jij er iets aan hebt:

 

Wij deden projecten van 1.000 tot 3.000 euro, waarbij we vaak moesten voorfinancieren. Afhankelijk van de klant werd er niets tot 100% vooruit betaald, maar 100% vooruit kwam zelden voor, de meeste nieuwe klanten wilden achteraf betalen.

 

 

 

We waren beide nog studenten en hadden weinig financiele vermogen. We kregen een opdracht voor ruim 30.000 euro. We wisten dat we ruim 60% moesten voorfinancieren en dat we nog eens 15% kosten zouden hebben tijdens het project. De bank wilde ons geen lening geven.

 

Wat hebben we gedaan:

 

We hebben met de klant afgesproken dat hij 25% vooruit betaald en 75% achteraf en dit allemaal contractueel vastgelegd. We hebben onderzocht of hij wel de bevoegde persoon is bij het bedrijf en of zijn bedrijf wel financieel gezond is enz.

 

We zijn met de uitgezochte gegevens en overeenkomst langs de bank geweest en die waren bereid om ons een lening van 10.000 euro te geven.

 

Daarnaast hebben we met onze leverancier gesproken en hij was bereid akkoord te gaan met 80% vooraf en 20% achteraf. (voor hem was dit ook een goede kans).

 

Hierdoor hadden we 17.500 euro om te starten. Onze kosten waren 14.400 voor de leverancier, 4.500 tijdens het project. Een tekort van 1.400 euro die wel zelf hebben ingevuld.

 

Het waren wel een paar stressvolle weken, je weet niet 100% zeker of de klant op tijd gaat betalen en je wilt de leverancier en bank blij houden, mocht dit in de toekomst vaker voorkomen.

 

Achteraf is het allemaal goed verlopen! Tip --> Zorg dat je alles contractueel vastlegt en verklein je risicos door zo veel mogelijk gegevens van de klant uit te zoeken.

 

Link naar reactie
  • 0

Als betalingsregeling 30% bij opdracht, 30% voor levering en 40% na levering als je twijfelt aan de kredietwaardigheid van de opdrachtgever. En zorg dat je een betere relatie krijgt bij je leverancier want momenteel dicteert hij je leveringsvoorwaarden, als je een goede afnemer bent, zou dat andersom moeten zijn.

 

Ga niet zelf over bankgaranties beginnen! Die kosten alleen maar geld, zolang je zonder kunt: prima

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

2. Wanneer ik vraag aan de klant om de gehele 65.000 euro over te schrijven naar mijn bank accepteert hij dat niet. Hij wil pas betalen na levering. Hoe weet ik dat hij wel of niet gaat betalen?

Ik zou zo'n opdracht alleen aannemen als de klant jou zekerheid verschaft. Een door de bank van de koper afgegeven bankgarantie lijkt me daarvoor uitstekend. Op basis van die bankgarantie zou u dan bij uw eigen bank de deal kunnen financieren.

Link naar reactie
  • 0

Als betalingsregeling 30% bij opdracht, 30% voor levering en 40% na levering als je twijfelt aan de kredietwaardigheid van de opdrachtgever. En zorg dat je een betere relatie krijgt bij je leverancier want momenteel dicteert hij je leveringsvoorwaarden, als je een goede afnemer bent, zou dat andersom moeten zijn.

 

Ga niet zelf over bankgaranties beginnen! Die kosten alleen maar geld, zolang je zonder kunt: prima

 

Als je ervoor kiest 30% voor levering op te nemen, denk dan ook aan de betalingstermijn die op je faktuur staat.

Niet dat je 10 dagen voor levering een faktuur stuurt met een termijn van 30 dagen, aangezien dan al geleverd is en je nog steeds pas de eerste 30% binnen hebt.

De uiterste betaaldatum op je faktuur wordt in dat geval 1 of 2 dagen voor de feitelijk geplande levering

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Stel de leverancier voor om de brutomarge te delen, als deze wél op krediet levert...krijg je trouwens korting bij een grotere dan gangbare bestelling?

 

Wat mij intrigeert, is waarom je wil dat de klant 100% vooruitbetaalt. Ik neem aan dat jij voldoende marge maakt op de tapijten. Je hebt dus sowieso geen 100% van het verkoopbedrag nodig om jouw leverancier te betalen. Wat is de reden dat je die 100% wil hebben?
Intrigeert mij ook, klinkt als ik heb meer financiering nodig voor andere zaken...hoe staat het trouwens met de grootschalige containerimport uit een eerder topic? Wat zijn nu dan enkele tientallen duizenden euro's?

 

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.