• 0

Mening financieringsconstructie

Beste mensen,

 

Ik ben bezig met een partner om mijn huidige werkgever uit te kopen.

 

De cijfers zijn ok. Nu de financiering nog.

 

Mijn werkgever vraagt 500.000 euro.

 

Ik zal dus 250.000 euro moeten opbrengen voor 50% van de aandelen. Aangezien er weinig prive geld is, zal ik moeten lenen.

 

Ik heb de volgende constructie in gedachten:

 

Mijn ouders hebben een hypotheek-vrij huis met WOZ waarde van 350.000 euro. Ik wil nu een lening van 250.000 euro op mijn naam en het huis van mijn ouders als onderpand geven (uiteraard met goedkeuring van mijn ouders)

 

Met het aangekochte bedrijf kan ik de rente en aflossing voldoen.

 

Ik ga hierbij uit van een rente van max 6%. Het liefste zou ik een lening aangaan met een looptijd voor langere termijn dus bijv 15 jaar.

 

Nu mijn vraag aan de mede-forum-bezoekers:

 

- Zijn jullie een dergelijke constructie vaker tegen gekomen of zijn er mee bekend? (zo ja, dan zou ik graag meningen ontvangen en tips mbt deze financiering)

- Wat is de actuele rente op een dergelijke lening?

 

(Ik heb gebeld met de rabobank en zij geven aan dat de constructie in principe mogelijk is.)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik zie op het moment geen andere optie dan deze constructie.

 

Ik heb nauwelijks eigen geld om te investeren (gezien mijn jonge leeftijd niet vreemd).

 

Het enige waar ik op kan bogen is het hypotheek vrij huis van mijn ouders.

 

Het is wellicht niet de meest voordelige oplossing. De bank stelde voor dat mijn ouders de hypotheek zouden verhogen aar gezien hun leeftijd (pensioeninkomen) kunnen zij hun hypotheek met slechts 100.000 euro verhogen. Uiteraard is dit niet toereikend.

 

Ik ga hier dan vanuit dat de bank mij geen 150.000 euro zal lenen slechts op basis van de cijfers van afgelopen 3 jaar en een financiele prognose, zonder een onderpand.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij een MBO, zijn de volgende financieringsmogelijkheden:

De oude eigenaar, laat een gedeelte van de koopsom als lening in het bedrijf achter. Mogelijk kan je gebruik maken van de in de aan te kopen vennootschap uitkeerbare reserves ( voor zover aanwezig). Familie en de bank, al dan niet in combinatie met een staatsgegarandeerd krediet.

 

Het huis van je ouders inzetten voor de financiering van een overname vind ik een riskante onderneming. Ondernemen is risico's nemen. Hoe je het ook wendt of keert, je loopt het risico dat er van die inschrijving gebruik gemaakt gaat worden. En dan ? Ouders op straat of in het meest gunstige geval naar een verzorgingstehuis en relatie met je ouders stuk?

 

Bij de beoordeling van zo’n hypotheekaanvraag zal niet het inkomen van jouw ouders bepalend moeten zijn, maar in hoeverre het over te nemen bedrijf in staat is voldoende middelen te genereren om die financiering in betrekkelijk korte tijd op te hoesten.

Dus je zult dan je financieringsvraag bij een bank moeten wegleggen, waarbij de bank (indien noodzakelijk) als zekerheid de overwaarde van die woning kan worden aangeboden

 

De bank zal zeker naar twee belangrijk zaken kijken en beoordelen:

Is er voldoende bewezen continuïteit in de cash flow, en heeft de overnemende partij voldoende bewezen kwaliteiten in het management.

 

Indien er sprake is van uitkeerbare reserves, dan moet je ook nog rekening houden met artikel 207c BW waarin kort gezegd staat dat er een verbod ligt op aansprakelijkheidsstelling jegens de overnemende partij en het maximeren van een hieraan te verstrekken lening in het kader van een aandelenoverdracht.

 

Je ziet dus, dat er heel wat zaken komen kijken bij een overname en ik kan je maar één advies geven, zoek een partij die je hierin kan adviseren en ga niet op eigen houtje deze zaken regelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik zie op het moment geen andere optie dan deze constructie.

...

 

 

Ik heb er nog eentje: je ouders kopen de aandelen. Dat maakt hun investeerders, en dat moeten ze willen. Voordeel is wel dat zij weten wat er met hun geld gebeurt. Ander voordeel is dat vermoedelijk met je ouders goede afspraken te maken zijn over verkoop van hun aandelen aan jou. Zeker als er je nog broers of zussen hebt is het zaak alles goed door te spreken en vast te leggen.

 

Let wel dat de hypotheekrente dan niet aftrekbaar zal zijn...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bij een MBO, zijn de volgende financieringsmogelijkheden:

De oude eigenaar, laat een gedeelte van de koopsom als lening in het bedrijf achter. Mogelijk kan je gebruik maken van de in de aan te kopen vennootschap uitkeerbare reserves ( voor zover aanwezig). Familie en de bank, al dan niet in combinatie met een staatsgegarandeerd krediet.

 

Het huis van je ouders inzetten voor de financiering van een overname vind ik een riskante onderneming. Ondernemen is risico's nemen. Hoe je het ook wendt of keert, je loopt het risico dat er van die inschrijving gebruik gemaakt gaat worden. En dan ? Ouders op straat of in het meest gunstige geval naar een verzorgingstehuis en relatie met je ouders stuk?

 

Bij de beoordeling van zo’n hypotheekaanvraag zal niet het inkomen van jouw ouders bepalend moeten zijn, maar in hoeverre het over te nemen bedrijf in staat is voldoende middelen te genereren om die financiering in betrekkelijk korte tijd op te hoesten.

Dus je zult dan je financieringsvraag bij een bank moeten wegleggen, waarbij de bank (indien noodzakelijk) als zekerheid de overwaarde van die woning kan worden aangeboden

 

De bank zal zeker naar twee belangrijk zaken kijken en beoordelen:

Is er voldoende bewezen continuïteit in de cash flow, en heeft de overnemende partij voldoende bewezen kwaliteiten in het management.

 

Indien er sprake is van uitkeerbare reserves, dan moet je ook nog rekening houden met artikel 207c BW waarin kort gezegd staat dat er een verbod ligt op aansprakelijkheidsstelling jegens de overnemende partij en het maximeren van een hieraan te verstrekken lening in het kader van een aandelenoverdracht.

 

Je ziet dus, dat er heel wat zaken komen kijken bij een overname en ik kan je maar één advies geven, zoek een partij die je hierin kan adviseren en ga niet op eigen houtje deze zaken regelen.

 

 

Bedankt Sofiak. Je noemt een aantal punten die ik al in overweging heb genomen en waarover gesproken word met mijn ouders.

 

Uiteraard nemen ijn ouders een risico. het bedrag dat ik van mijn ouders leen is iets meer dan de helft van het waarde dat het huis vertegenwoordigd. Zou ik na een aantal jaar failliet gaan en het huis moeten verkopen dan blijft er dus nog genoeg geld over voor een nieuw huis. Bovendien is er de optie om een huurhuis te nemen wat gezamelijk betaald wordt. Dit is in geval van faillisement goedkoper dan de rente + aflossing.

 

Ik heb met mijn ouders overlegd dat ik minimaal moet aflossen tot de helft van het waarde van het huis (175.000 euro, dus moet minimaal 75.000 euro aflossen. Dit is het risico dat zij nemen). Bij een erfenis zou de helft van het huis voor mij zijn en de helft voor mij broer. Mijn ouders zien het dus als een vooruitbetaalde erfenis.

 

Inmiddels heb ik ook met een adviesburo gesproken en zij zullen mij bestaan in het proces.

 

Mochten er meer haken en ogen aan zitten dan hoor ik graag jullie adviezen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.