• 0

Wat doet een distributeur en wat schuift het gemiddeld????

Hallo allemaal,

Een aantal keer al ben ik benaderd door distributeurs in baby verzorgingsproducten in het buitenland om distributeur in Nl te worden. nu wil ik er eerst graag meer over weten. Ik zit in de marketing met mijn huidige baan en heb een goed netwerk, dat scheelt. Voor de rest ben ik erg benieuwd wat precies de werkzaamheden zijn en wat het zo gemiddeld verdeidn per maand. Ik snap dat dat van veel factoren afhangt, maar is er iemand die een voorbeeld/ indicatie kan geven? Ik ga het uiteraard ook de buitenlandse distributeurs vragen, maar wil ook elders mijn licht opsteken.

Ik zou graag willen weten of ik (op termijn) mijn huidige baan hiermee kan vervangen. Alle tips zijn welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat een distributeur de distributie verzorgd had je vast al wel geraden. Het is afhankelijk van de afspraken die je hebt met de fabrikant/leverancier/importeur hoe je dat doet.

Als je het goed aanpakt (anders moet je het niet doen naar mijn idee) zorg je voor het alleenrecht van distributie in NL en eventueel BENELUX. Nederland is te klein voor meerdere distributeurs. Daar zitten vaak echter wel voorwaarden aan die flink geld kunnen kosten. Minimale afnames etc.

Er zijn distributeurs die enkel als verkoop agent voor Nederland optreden, er zijn er ook die als impoteur functioneren. De marges zijn doorgaans niet hoog (detailhandel hoort meer marge te kunnen maken) maar veel te verkopen kunnen de verdiensten goed zijn. Er zijn distributeurs die enkel aan groothandel leveren er zijn er ook die rechtstreeks aan detailhandel leveren. De keuze is aan jou.

Aan groothandel leveren betekend grotere aantallen tegelijk, aan detailhandel betekent meer marge. Beide is eigenlijk uit den boze (al gebeurd het vaak wel).

 

Verdiensten zijn dus heel erg afhankelijk van de producten, de bekendheid daarvan (waar je een grote rol in kan/moet spelen) en wat je dus uiteindelijk kan verkopen.

 

Als je gaat werken voor distributeurs uit het buitenland zal je waarschijnlijk een verkoopagent worden voor ze waarbij je naar buiten treed als exclusief distributeur voor NL maar geen voorraad hoeft te voeren. De verdiensten zijn dan wat lager maar de investering dan ook.

 

Laat me (eventueel via PM) even weten wat voor producten het zijn (zonder persé de merken te noemen), als je dat nu al "durft". Wij verkopen o.a. babyartikelen en zijn zoekende naar assortimentuitbreiding. Kan ik je laten weten of wij het interressante producten vinden.

Link naar reactie
  • 0

Lastige vraag, wat schuift het. Dit ligt zoals al aangegeven aan het product, en uiteraard aan je kosten.

 

Om even wat info te geven over het verschil in importeur en distributeur:

 

Een distributeur heeft doorgaans niks voorradig, hij doet de distributie, oftwel, schuift bestellingen door. Voordeel is weinig kosten, nadeel is vaak langere levertijden, en vaak wat hogere verzendkosten.

 

Een importeur heeft normaal alles voorradig, en leverd voornamelijk uit eigen voorraad. Voordeel is dat de marges wat hoger kunnen zijn, maar de kosten een stuk meer, je moet een voorraad opbouwen en voorfinancieren.

 

Bij beiden gevallen moet je goed informeren of er een marketingbudget is, of dat dit uit de eigen marge moet komen. Bij reparaties of bv artikelen die niet goed zijn moet jij het met je leverancier oplossen. Nu zal dit bij verzorgingsproducten wel meevallen, maar maak daar wel even afspraken over.

 

De marge is natuurlijk een onderhandelingspunt, bij ons varieerd die per merk/product, ook al naar gelang de omloopsnelheid van het product (hoe harder het verkoopt hoe minder de marges kunnen zijn).

 

Ga in gesprek, en vraag ze de oren van het lijf, denk daarna even goed na, en ga aan de reken.

 

gr. Rogier

www.ca-electronics.com

Link naar reactie
  • 0

Je vraag is een luchtballon. Het kan alleen beantwoord worden door een ervaren "babyartikelen" bedrijf, en dat zal je echt niet vertellen hoe dat moet. Dat woord distributeur kennen wij niet eens in Nederland in deze context. Wordt kennelijk gebezigd door een buitenlander en je zult eerst moeten nagaan wat HIJ daaronder bedoelt en verstaat. We kennen alleen agenten en importeurs. De agent VERKOOPT alleen, de principaal levert en factureert. De distributie (dat is iets ander dan distributeur) en facturering doet de principaal. De importeur koopt uit het buitenland, houd voorraad en factureert onder eigen naam. Je ziet het al: bij de agentuur wordt een groot deel van het werk en kosten door de principaal gedragen (dus minder beloning voor de agent, maar ook minder kosten), bij de importeur andersom en dus grotere marges. Mits natuurlijk het product überhaupt een plaats heeft op de Nederlandse markt en dat zul je eerst moeten uitzoeken, voordat je je vraag kunt stellen. Je zult een minimaal marktonderzoek (hoe sumier ook) moeten doen om er achter te komen wat de kansen voor het product zijn, waarbij de prijs een belangrijke rol speelt. Zo op het eerste gezicht: begin er niet aan. Een serieus buitenlands bedrijf vraagt niet aan jou (aangenomen dat je niets met het product te maken hebt) maar aan bedrijven die daarin thuis zijn haar "distributeur" te zijn. Zijn de vragers Oost-Eurooeanen, die door hun communistisch verleden niet te maken hebben gehad met ons handelssysteem? En denken nu dat Nederland op hun product staat te wachten?

 

Succes Karel

Link naar reactie
  • 0

meestal is hoe hoger de marge voor de distributeur hoe moeilijker het product te verkopen is.

 

praat goed met andere mensen binnen de markt.

 

ik ben distributeur geweest en ben daar gelukkig nog heel huids uit gekomen.

 

probleem tegen woordig is dat jou klanten de winkels dus korter op de bal moeten spelen dus weining voorraad en levering just in time.

wat inhoudt dat jij je voorraad daarop af moet stemmen, dit is geen probleem als het om goederen gaat die een jaar of twee verkocht worden maar kleding veranderd snel dus wat nu mode is is morgen oud.

 

en als je denkt ik ga lekker leveren aan grote ketens vergeet het die kopen zelf in en gebruiken bijna nooit distributeurs alleen als het echt moet met merk kleding en dergelijke.

 

ik zou heel goed oppassen als ik jou was.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.