Hallo,

Ik heb een stamrecht BV en moet voor het eerste jaar mijn aangifte omzetbelasting invoeren. Ik heb een V&W rekening gemaakt en een Balans. Bij het invullen van de aangfifte weet ik echter niet waar ik de verschillende zaken van de balans kwijt moet. wellicht kan iemand licht in de duisternis brengen.

Het gaat om het gestorte aandelenkapitaal van 18.000, de stamrechtverplichting, het eigen vermogen (al dan niet positief). en de negatieve btw (terug te krijgen)

Ik heb geen winst gemaakt, maar in het eerste jaar veel opstartkosten, dus verlies.

Ik ben ook wel benieuwd of er voorbeelden zijn van een stamrechtadministratie met verliesverrekening, want dat moet ik voor 2007 doen.

alvast bedankt

Patrick

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16545-belastingaangifte-vpb/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

mijn aangifte omzetbelasting

Vennootschapsbelasting? Omzetbelasting = BTW, even goed uit elkaar houden, anders wordt het lastig.

Aandelenkapitaal en (winst)reserves vormen samen het fiscaal ondernemingsvermogen (eigen vermogen).

De stamrechtverplichting valt onder de verplichtingen en staat op de balans. De oprenting van het stamrecht komt op de V&W als kosten, dit verhoogt (dus) ook de balanspost.

Een verlies staat gewoon negatief in de V&W en verminderd je fiscaal ondernemingsvermogen op je balans. In je aangifte zet je dat verlies ook gewoon neer als negatieve winst. Als je (binnen de termijn van 9 jaar) winst maakt, kun je dit verlies daarmee verrekenen, zodat je dan minder belasting hoeft te betalen (je krijgt er nu niets voor terug, dus). Je mag het verlies ook één jaar terugwentelen, als je dan wel winst had.

De BTW kan ik niet helemaal volgen. Een stamrecht BV is in het algemeen geen BTW-ondernemer. Dan kun je dus geen BTW terugvragen, net als dat je geen BTW in rekening brengt. De betaalde BTW komt dan wel ten laste van de winst, dus op de V&W als kosten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Bedankt voor de reactie.

Ik moet aangifte doen voor de vennootschapsbelasting. ik heb echter ook een btwnummer gekregen, omdat ik ook werkzaamheden denk te gaan verrichten (in de toekomst). en ik heb ook opstartkosten gemaakt, waar ik de btw op heb teruggevraagd.

Nu ben ik mijn V&W en balans dus aan het benutten om de aangifte in te vullen en daar loopt het spaak omdat ik veel velden zie maar geen veld eigen vermogen.

• 0

Bedankt voor de reactie.

Ik moet aangifte doen voor de vennootschapsbelasting. ik heb echter ook een btwnummer gekregen, omdat ik ook werkzaamheden denk te gaan verrichten (in de toekomst). en ik heb ook opstartkosten gemaakt, waar ik de btw op heb teruggevraagd.

Denk je in de toekomst? En zijn dit dan ook belastbare omzetten? Mijn inziens mag je de BTW niet terugvragen! Zie ook antwoord van R.

Nu ben ik mijn V&W en balans dus aan het benutten om de aangifte in te vullen en daar loopt het spaak omdat ik veel velden zie maar geen veld eigen vermogen.

Mijn inziens bij de balansgegevens en dan passiva vragen en dan 6.4 fiscaal ondernemersvermogen! Hierin vermeld je gestort/geplaatst aandelenkapitaal, agio, winstreserves e.d.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar