• 0

vraag over creditfactuur

Ik heb wat advertentie op een website staan via een affiliatie marketing netwerk. nu heb ik ineens 30 euro ontvangen op mijn zakelijke rekening. Dus ik dacht laat ik eens inloggen op de website en daar zie ik een creditfactuur staan van 1 juni. deze is pas in augustus uitbetaald.

 

Nu vraag ik mij af hoe moet ik dit boeken? je kan toch pas een creditfactuur opstellen als je een onterechte factuur hebt ontvangen. Daarnaast heb ik het niet opgegeven bij kwartaal 2 van de omzetbelasting. Aangezien ik helemaal niet wist dat ik geld kreeg :), zag het pas toen het op me rekening stond.

 

Ik begrijp het principe van een creditnota, maar ik begrijp dit niet en hoe ik hiermee het beste moet omgaan.

 

alvast bedankt!

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

isomis,

 

De verwarring is begrijpelijk maar het is al netjes dat je een factuur rer beschikking wordt gesteld.

De creditfactuur kun je gewoon alszodanig boeken (dus als opbrengst). Ook de btw kan op de normale wijze worden verwerkt (af te dragen).

Voor de afrekening BTW van het volgende kwartaal neem je gewoon deze af te dragen btw mee. Je kunt eventueel, vóór eind september, even kijken of er nog facturen voor je klaar staan en deze al inboeken als vordering onder verrekening van de af te dragen btw.

 

John

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

isomis,

 

De verwarring is begrijpelijk maar het is al netjes dat je een factuur rer beschikking wordt gesteld.

De creditfactuur kun je gewoon alszodanig boeken (dus als opbrengst). Ook de btw kan op de normale wijze worden verwerkt (af te dragen).

Voor de afrekening BTW van het volgende kwartaal neem je gewoon deze af te dragen btw mee. Je kunt eventueel, vóór eind september, even kijken of er nog facturen voor je klaar staan en deze al inboeken als vordering onder verrekening van de af te dragen btw.

 

John

 

 

idd controleer nu alles netjes :)

Ik had het al gewoon geboekt als factuur op 1 juli zodat het meegenomen gaat worden in kwartaal 3. Dus dat is goed? Ik draag de btw dan wel te laat af, maar het is zo klein bedrag.....

 

Wat doe je eigenlijk als je geen factuur krijgt?

voorbeeld google stuurt een proefbetaling van 1 cent via adsense, het is toch inkomsten :P

 

p.s. ben een precies mannetje. Het ging zo goed dit jaar :)

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Ook als er geen factuur ontvangen wordt en alleen een ontvangst binnenkomt kan je deze post op de gebruikelijke wijze in je administratie boeken zonder je bezwaard te voelen dat de zaken niet compleet worden afgedekt door een (credit)factuur.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ook als er geen factuur ontvangen wordt en alleen een ontvangst binnenkomt kan je deze post op de gebruikelijke wijze in je administratie boeken zonder je bezwaard te voelen dat de zaken niet compleet worden afgedekt door een (credit)factuur.

 

John

Zonder factuur moet je het wel zonder BTW gaan boeken denk ik?

Link naar reactie
  • 0
Zonder factuur moet je het wel zonder BTW gaan boeken denk ik

 

Jazeker, daar heb je gelijk in. Ik ga er echter vanuit dat, indien geen faktuur wordt geleverd, er tenminste in een overzicht een specificatie van het te ontvangen bedrag is te vinden. Daarop zou de btw dan moeten staan indien toepasbaar. Een print daarvan is m.i. voldoende om de btw mee te nemen. Bedenk hierbij dat het gaat om Af te dragen btw.

 

Het kan ook zijn dat er geen btw wordt vermeld. In dat geval zal dikwijls de betalingsbron in het buitenland gevestigd zijn (mogelijk nog wel binnen EU) en kan de regel worden toegepast rubriek 4b afdragen en rubriek 5b verrekenen. (rubrieken zijn de rubrieken op het aangifteformulier)

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

ik werk ook met een partner samen in het buitenland. Ze maken wel eens een fout in een factuur, dan sturen ze me creditnota en daarna de nieuwe factuur.

 

Ze storten het geld niet terug en zeggen: je hoeft alleen het overige bedrag te betalen dat over is. Ook daarmee heb ik moeite in de boekhouding.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Tja, dat is weer een heel ander verhaal. Ik begrijp dat je het hebt over een crediteur van je. Die stuurt een (foute) factuur. Na rappel (van jouw kant neem ik aan) sturen ze een volledige creditnota en vervolgens de juiste factuur.

 

Ik neem aan dat je een foute factuur niet gaat betalen dus dat kan geen probleem zijn. Vervolgens wordt de schuld weer op nihil geboekt door de creditfactuur. Ook niets aan de hand. Daarna komt de juiste factuur die je vervolgens betalen zult.

 

Als het zo gaat dan is mijn vraag: en wat is nu het probleem? Ik zie het niet. De crediteur doet het wel heel erg netjes en als je alles gewoon in de administratie verwerkt blijft het geheel keurig overzichtelijk.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat is weer een heel ander verhaal. Ik begrijp dat je het hebt over een crediteur van je. Die stuurt een (foute) factuur. Na rappel (van jouw kant neem ik aan) sturen ze een volledige creditnota en vervolgens de juiste factuur.

 

Ik neem aan dat je een foute factuur niet gaat betalen dus dat kan geen probleem zijn. Vervolgens wordt de schuld weer op nihil geboekt door de creditfactuur. Ook niets aan de hand. Daarna komt de juiste factuur die je vervolgens betalen zult.

 

Als het zo gaat dan is mijn vraag: en wat is nu het probleem? Ik zie het niet. De crediteur doet het wel heel erg netjes en als je alles gewoon in de administratie verwerkt blijft het geheel keurig overzichtelijk.

 

John

 

ja het gaat om een crediteur. Ik krijg een factuur en ik betaal hem, daarna pas komen ze erachter dat ze een foute factuur hebben gestuurd. Ze schrijven een creditnota, maar storten het bedrag niet terug. Ze maken nieuwe factuur en ze zeggen betaal het overige bedrag erbij.

 

1. ze sturen een factuur van zeg maar 50 euro

2. ik betaal

3. ze komen erachter dat ik te weinig heb betaal

4. ze sturen creditnota voor desbetreffende factuur

5. ze schrijven nieuwe factuur van zeg maar 55 euro

6. ik moet de overige 5 euro even overboeken.

7. op me zakelijk rekening is het dan een zooitje

 

 

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0
1. ze sturen een factuur van zeg maar 50 euro

2. ik betaal

3. ze komen erachter dat ik te weinig heb betaald

4. ze sturen creditnota voor desbetreffende factuur

5. ze schrijven nieuwe factuur van zeg maar 55 euro

6. ik moet de overige 5 euro even overboeken.

7. op me zakelijk rekening is het dan een zooitje

 

 

Vraagje: kan je zelf niet signaleren dat die € 50 niet correct is? Zoja: gelijk om een goede nota vragen en de foutieve nota niet boeken óf foutieve nota en creditnota boeken (saldo nihil) voordat je betalen gaat.

 

Stel: je kunt dat niet weten (lijkt me onwaarschijnlijk want in dat geval ben je aan de "goden" overgeleverd). Ja, dan kan je niet anders. Geld heen en weer sturen is ook zo wat.

 

Elke administratie heeft zo zijn eigenaardigheden; hier zit het hem dus in dergelijke constructies. Het enige wat je kunt doen is zorgvuldig en volledig behandelen. Dus goed bewaken op crediteurenrekening niveau en je niets aantrekken van allerlei bedragen op de bankrekening; die moeten vanzelf op de juiste crediteurenrekening terechtkomen.

 

Dus nota van € 50 inboeken

Nota betalen

Creditnota van € 50 boeken

Nota van € 55 boeken

Bij boeken van 1e betaling verwijzing maken naar nota van € 55

Bij boeken van restant betaling wederom verwijzen naar nota van € 55

 

Wat in dit geval erg helpt is een afvinksysteem op de crediteurenrekening waarbij de 1e nota kan worden afgevinkt tegen de creditnota en de 2e nota kan worden afgevinkt tegen de 1e betaling (van € 50) en de restantbetaling van € 5.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Een vraagje

Stel er is schade aan een bedrijfsvoertuig, waarvoor de tegenpartij aansprakelijk is.

De schade wordt netjes vergoed c.q. je krijgt een creditnoa van de verzekeraar, en komt binnen op de bankrekening maar

1) je laat de schade niet herstellen

2) je laat de schade wel herstellen

 

Hoe boek je in de bovenstaande scenarios de credit nota?

 

Bedankt

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf waarvan je een creditfactuur hebt ontvangen genereert inkomsten uit advertenties en websitevermeldingen. Daarvoor stuurt het bedrijf facturen. Voor het linken naar hun website heb je recht op een vergoeding (€ 30), daarvoor sturen zij een creditfactuur. Deze methode is dus niet geheel ongebruikelijk. Ik vraag me alleen af ofdat de vergoeding inclusief omzetbelasting is, wellicht is het bedrijf in kwestie in het buitenland gevestigd. Over het algemeen worden diensten naar het buitenland, tussen bedrijven onderling, belast met 0% omzetbelasting. Misschien is het handig om deze vraag aan de belastingdienst voor te leggen.

Het bedrag is te laag om het op een aparte grootboekrekening te boeken of op bijzondere baten. Mocht het vaker voorkomen dan kun je overwegen om de ontvangen bedragen op overige opbrengsten te boeken. Anders zou ik het gewoon op overige algemene kosten boeken. Succes, Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

1) bijzondere baten

2) onderhoudskosten (de nota voor herstel boek je ook op onderhoudskosten)

 

HeRaFin,

Heel erg bedankt.

Ter controle, voor mijn begrip

 

1) Schade zonder reparatie en zonder verhaal/vergoeding of reparatie: Debet kostenrekening 4... bijzondere baten & Lasten en Credit / Aan Activarekening 02... Auto omdat de auto minder waard is...(Kan deze boeking direct via een dagboek of via memoriaal ?)

2) Schade met herstel uit eigen zak: debet autokosten aan Kas / bank (Dit kan via dagboeken de kasboek of bank)

3) Schade met hestel en verhaal / credit nota en uiteindelijke betaling:

Debet kostenrekening 4... bijzondere baten & Lasten en Credit / Aan Activarekening 02... Auto's

+ de boeking vd credit nota Debet 4... bijzondere baten & Lasten en Credit / Aan debiteuren en later aan bank

De afschrijving direct ten laste vd activa rekening Áuto's lijkt me fout.

 

Wederom bedankt voor de bevestiging en toelichting. Die sterren zijn terecht ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.