• 0

Aanpassen bestaande algemene voorwaarden

Voor mijn bedrijf ( software ontwikkeling ) ga ik gebruik maken van de FENIT voorwaarden van ICT Office ( dit is toegestaan ).

 

Eén van de voorwaarden gaat over toerekenbare tekortkomingen die op mij verhaald kunnen worden tot een bedrag van maximaal 500.000 euro. Dit risico dek je (volgens mij ) af met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Deze heb niet, omdat ik dit als starter nog niet kan betalen.

 

Nu vraag ik me af of ik deze voorwaarde kan schrappen en of deze wijziging niet onnodig bezwarend is

voor de tegenpartij.

 

Wat is jullie advies?

 

Ter informatie de link naar de voorwaarden:

 

http://www.nederlandict.nl/Files/TER/InkijkexemplaarFenitvoorwaardenpdf.pdf, artikel 10.1

 

Ik heb gezocht naar een antwoord op google / higher level forum, maar geen antwoord kunnen vinden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je vergeet het eerste stuk van artikel 10.1 te lezen gok ik. Daar staat namelijk dat je aansprakelijkheid beperkt is tot het bedrag van de opdracht. En daar bovenop zit een plafond van 500k euro. Dat geldt dan ook alleen voor schade als gevolg van jouw gebrek. Gevolgschade is in 10.3 uitgesloten.

 

Verder kun je schade aan personen en materiaal als bedoeld in artikel 10.2 afdekken met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (die wel betaalbaar is voor een starter)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb indertijd juist de opdracht gekregen van mijn beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar om geen plafondbedrag voor schade in mijn AV op te nemen. Waarschijnlijk om te voorkomen dat men wellicht tot aan dat bedrag zou willen claimen.... Wel zijn de aansprakelijkheden beperkt tot het bedrag dat met de opdracht is gemoeid.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Allereerst, bedankt voor jullie reacties.

 

Ik had het begin van artikel 10.1 ook gelezen én snap dat daar staat dat de vergoeding maximaal het bedrag van de overeenkomst betreft. Het gaat me echter om de volgende passage:

 

'In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan € 500.000 ( vijfhonderd duizend euro ).'

(citaat uit artikel 10.1, fenit voorwaarden, ict office)

 

Een voorbeeld ter verduidelijking:

Ik bouw momenteel een softwarepakket waarvoor men jaarlijks een bedrag van € 300,- aan licentiekosten moet afdragen. Stel dat na een aantal maanden blijkt dat ik een grove fout heb gemaakt, waardoor mijn klant dankzij mijn software voor € 10.000,- schade heeft.

 

Als ik deze voorwaarden begrijp, betekent dit toch dat mijn klant die schade van € 10.000,- op mij kan verhalen?

 

Ik neig nu naar het verwijderen van deze zin ( het citaat ). Op die manier is het plafondbedrag beperkt tot het bedrag van de overeenkomst. Dit komt mij natuurlijk bijzonder goed uit, maar ik twijfel of deze voorwaarden 'overeind blijven staan' in een geval van een conflict. Die zin met het bedrag van € 500.000,- staat daar, neem ik aan, met een reden ???

 

Link naar reactie
  • 1
Ik neig nu naar het verwijderen van deze zin ( het citaat ). Op die manier is het plafondbedrag beperkt tot het bedrag van de overeenkomst. Dit komt mij natuurlijk bijzonder goed uit, maar ik twijfel of deze voorwaarden 'overeind blijven staan' in een geval van een conflict. Die zin met het bedrag van € 500.000,- staat daar, neem ik aan, met een reden

 

De reden is dat iedere extra drempel (lees: een aansprakelijkheidsbeperkend beding) ook extra veiligheid oplevert. Een driedubbele beperking tot de waarde van de opdracht, een vast bedrag (van € 100.000,- bijvoorbeeld) en tot slot de waarde waarvoor je verzekerd bent (bijv. € 500.000,-) biedt aanzienlijk meer bescherming dan alleen de eerste bepaling: als die door een rechter als onredelijk bestempeld wordt, heb je geen verdere limiet als bescherming.

 

Los daarvan zou ik als afnemer een dergelijke aanpassing van de Fenit-voorwaarden ook niet accepteren

 

Dit risico dek je (volgens mij ) af met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Deze heb niet, omdat ik dit als starter nog niet kan betalen.

Even los van discussie over nut en noodzaak van deze dekking stellen steeds meer afnemers en bemiddelaars die verzekering gewoon verplicht. Maar dat jij als starter die premie (tussen € 65,- en € 105,- per maand) niet kan betalen ??? ??? is wel heel apart te noemen. Of bedoel je dat het het er niet voor over hebt?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid : als ik de voorwaarden aanpas, dan noem ik ze natuurlijk geen Fenit voorwaarden meer.

 

Verwijderen van stukken tekst brengen dus alleen maar extra risico's mee. Wel vreemd dat de verzekeraar van Stien aangaf dat zo'n plafondbedrag niet mag.

 

Als ik het verhaal zou omdraaien ( ik de klant zou zijn ), dan zou ik verwachten dat mijn leverancier de schade vergoed die door zijn fouten worden veroorzaakt. Met andere woorden, ik begin in te zien dat deze verzekering noodzakelijk is.

 

Norbert, ik had simpelweg geen rekening gehouden met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering én ik schrok van de prijs. Omdat ik momenteel alleen nog maar kosten maak én geen inkomsten heb ( ben nog bezig met de ontwikkeling ), zie ik deze kosten liever verdwijnen...

Link naar reactie
  • 0
Wel vreemd dat de verzekeraar van Stien aangaf dat zo'n plafondbedrag niet mag.

Nee, het zit iets anders: verzekeraar willen liever niet dat je gelijk het achterste van HUN tong laat zien. Want schadelijders gaan hun claim dan naar dat bedrag richten

Heb je dus een verzekeringslimiet van € 500.000,- dan hebben ze liever dat je een maximale limiet in je voorwaarden opneemt van € 100.000,- of € 250.000,-.

 

Dat een verzekeraar helemaal geen limieten wil hebben opgenomen in voorwaarden ben ik in mijn eigen praktijk overigens nog niet tegengekomen. En ik doe toch echt zaken met alle 8(!) in Nederland actieve beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars (zowel provinciaal, beurs als direct writers)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.