• 0

pensioen bv naast eenmanszaak

Op dit moment heb ik een eenmanszaak en biedt consultancy diensten aan.

Waarom en wanneer de eenmanszaak omzetten in een BV, wellicht heeft iemand daar suggestie(s) over.

Een van de punten om de de eenmanszaak om te zetten in de BV is vanwege pensioen.

 

Stel, ik zet de eenmanszaak niet om naar een BV, maar ik ga een aparte pensioen BV opstarten.

En stel, met de pensioen BV doe ik wat aan (ver)koop en verhuur van vastgoed (vakantiewoningen).

Tussentijds heb ik nog steeds de eenmanszaak.

 

Ik zit op een opdracht en wordt - om wat voor reden dan ook - aanspakelijk gesteld voor de aangerichte

schade, bijvoorbeeld door het verkeerd advies geven ofzo, zonder dat er opzettelijke schuld is.

De beroepsaansprakelijkheidsverzekering zal e.e.a. afvangen, maar stel men wil mij ook persoonlijk

aansprakelijk stellen.

 

Kan het dan zo zijn dat het vermogen in de pensioen bv als persoonlijk vermogen wordt beschouwd.

Kortom, dat ik dan mijn bv - en dus mijn pensioen - moet verkopen om aan de persoonlijke schuldenlast

te kunnen voldoen ?

 

Ik heb niets daarover op internet kunnen vinden.

Een antwoord op dit forum wordt erg gewaardeerd ...

 

Met vriendelijke groet,

Pieter R.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even kort:

Je kunt niet zomaar een pensioen BV opzetten en inkomen uit een eenmanszaak hierin storten als pensioen.

Uiteraard kun je naast je eenmanszaak wel gewoon een BV starten met andere werkzaamheden.

 

De vragen die je stelt lijken simpel maar het is complexe materie. Ik raad je aan een deskundige hiervoor te raadplegen die jouw specifieke geval kan beoordelen.

 

Succes!

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

De antwoorden zijn op zich heel simpel:

 

[*]Je kunt geen pensioen BV opstarten naast een eenmanszaak

[*]Je kunt vanuit de eenmanszaak niet van de fiscale faciliteiten van de pensioen BV gebruik maken (de BV is dus nooit een pensioen-bv)

[*]Het eigendom van de niet-pensioenBV (of enig andere BV) behoort tot het privé-vermogen. Wie dus een BV heeft (pensioen BV of niet) en daarnaast ook via een personenvennootschap (voornamelijk eenmanszaak en VOF) onderneemt, loopt risico dat de BV wordt meegetrokken in persoonlijke aanspraken.

[*]De "bescherming" tegen aanspraken van derden of bij failissement die het gelabelde vermogen in een pensioen-BV had zijn komen te vervallen met de PensioenWet (pensioen in eigen beheer m.a.w. via pensioen BV geniet geen extra rechtsbescherming meer). Wel kan de rechtsberschermijng van pensioen (holding)-werkmaatschappij constructie alleen doorbroken worden bij aangetoonde bestuurdersaansprakelijkheid.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Stien, het was niet zonder meer de bedoeling om inkomen van de eenmanszaak in de BV te storten.

Bedankt voor het antwoord.

 

Norbert, bedankt voor de antwoorden. Punt 2 was ik reeds van op de hoogte. Dat had ik in mijn vraagsteling

wel wat beter kunnen formuleren. Vooral punt 3 vind ik in mijn geval belangrijk: dus als er aanspraak gemaakt

wordt op persoonlijk vermogen, kan de BV worden meegetrokken hierin.

 

Bedankt voor de antwoorden !

Link naar reactie
  • 0

Interessant onderwerp !

Wat mij als IB-ondernemer persoonlijk bezig houdt, is het volgende.

Een PensioenBV (PBV) kan alleen naast een WerkBV ( WBV)opgericht worden. De vraag is kan een WBV statutair worden omgezet naar een PBV en kan deze vervolgens voortbestaan naast mijn IB-ondernemerschap ?

 

Er wordt een WBV en een PBV opgericht. Voor de WBV geldt een forfaitair DGA inkomen. Stel nu dat de winst van WBV structureel lager wordt dan het DGA-inkomen. Wordt de WBV dan toch voor de heffingen aangeslagen over het forfaitaire inkomen en bouwt de WBV dan een schuld op naar mij ? Of vindt heffing dan plaats obv de lagere winst ?

 

mvg,

Bert P

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.