• 0

Dreigend faillisement: Banken of familie afbetalen?

Ik heb een concrete situatie, waar ik dringend advies in kan gebruiken:

Een aantal jaren geleden heb ik van famillie geld geleend via een agaath regeling. Daarna heb ik een bankkrediet gekregen van 100.000; hierbij zijn de agaath leningen achtergesteld. Nu dreigt het echter allemaal fout te lopen. Mijn vraag: wat gebeurt er als ik (tegen het kredietcontract in) toch eerst de agaath leningen terugbetaal. Het is immers famillie vs banken.

Groet,

O.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb een concrete situatie, waar ik dringend advies in kan gebruiken:

Een aantal jaren geleden heb ik van famillie geld geleend via een agaath regeling. Daarna heb ik een bankkrediet gekregen van 100.000; hierbij zijn de agaath leningen achtergesteld. Nu dreigt het echter allemaal fout te lopen. Mijn vraag: wat gebeurt er als ik (tegen het kredietcontract in) toch eerst de agaath leningen terugbetaal. Het is immers famillie vs banken.

Groet,

O.

Dan is de kans groot dat bij een faillissement de curator deze afbetaling(en) terug zal draaien omdat het paulianeuze handeling is. Ook zal er dan mogelijk aangifte van faillissementsfraude worden gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Beste ontwerper,

 

Het is vroeg, ik weet het, en ik zou eigenlijk je vraag heel voorzichtig moeten beantwoorden. Maar ja, soms moet je het ook maar zeggen zoals het is. Als je eerst de Agaath leningen terugbetaalt, dan kan de bank dit laten terugdraaien. Zij doen dan (naast een beroep op contractbreuk) een beroep op het zogenaamd paulianeus handelen. Dit houdt in dat je in het licht van solvabiliteitsprobleem (je kunt niet meer aan je betalingsverplichtingen voldoen) sommige schuldeisers benadeelt ten koste van schuldeisers die minder wettelijk rechten hebben. En dat is kwalijk. Zo kwalijk zelfs dat het in het wetboek van strafrecht is opgenomen. En dat is nooit een goed teken.

 

Ik neem aan dat je een eenmanszaak hebt (geen idee waarom, maar dat vermoeden heb ik). Mocht het straks allemaal heel erg fout gaan, en het daadwerkelijk op een faillissement gaan uitlopen, dan kun je een WSNP toewijzing wel vergeten, omdat er voorafgaand aan het faillissement sprake is van een strafbaar feit.

 

Dus: Niet doen. Netjes de regels volgen.

Link naar reactie
  • 1

Mijn advies (gebaseerd op eigen ervaring met faillisement en WSNP): eerst de banken.

Als je je familie uitlegt wat de situatie is, zullen ze hier ongetwijfeld begrip voor hebben.

 

Maar als alles fout dreigt te lopen, dan zijn er dus schuldeisers die lopen te dringen. Handel die eerst af.

Met de belastingdienst kun je regelingen treffen en met banken vaak ook.

 

Dan krijg je misschien wat meer rust in je kop en kan je je weer focussen op het binnenhalen van geld in plaats van zorgen maken over hoe je zaken moet betalen.

 

Het gebeurt vaak dat ondernemers, wanneer het even iets slechter gaat, in een negatieve spiraal terecht komen en ook geen werk meer opleveren of nieuwe opdrachten binnenhalen. Zorg dat je hier uit komt!

 

 

It takes a lot of steps to come to a next level.

Link naar reactie
  • 0

Met de belastingdienst kun je regelingen treffen en met banken vaak ook.

 

Dit is een feit, ik ken een geval van een bank waar 55K uiteindelijk 15K werd.....

Echter, ga nu alvast een advocaat erbij halen want banken zitten niet te wachten

op zielige verhalen en zij schakelen ook juristen in.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Hier word ik ook niet veel vrolijker van, maar het is beter om te weten dan te negeren. Hartelijk bedank alvast!

 

Ik heb nog wel een volgende vraag, ivm andere oplossingen:

 

1. Stel ik open een rekening bij een andere bank, en betaal het van daaruit. Omzeil ik dan niet het kredietcontract?

2. Stel ik laat de lening door iemand anders overnemen, en vervolgens schuif ik het geld zodoende door, omzeil ik dan niet het kredietcontract? Op dit moment heb ik natuurlijk ook andere schuldeisers (huur bijvoorbeeld) die ik wel mag betalen, en men zou dat wellicht niet kunnen traceren.

 

Begrip van famillie is leuk, maar het is gewoon niet kies om hen te benadelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Zit in zelfde soort situatie..... Niet prettig om het maar klein uit te drukken...

 

Ik heb een aantal maanden geleden cash geld naar familie gebracht. Deze storten dit op eigen privé rekening, en vanuit die rekening werden crediteuren betaald.

 

Geloof me, toen ik daarna bij de bank zat en ze daar lucht van kregen, waren ze zacht gezegd niet gelukkig.

Men heeft geen overzicht meer over de geldstromen. Bij mij is (dit stukje dan) met een sisser afgelopen.

 

Helaas gaat bij mij er ook familie mee in. Maar een eerlijke ondernemer vertelt dit dan eerlijk en met de uitleg dat het echt niet anders kan, ivm frauduleus handelen. Ze schieten er niks mee op om nu geld te krijgen en zometeen weer terug te moeten geven aan een bewindvoerder of curator.

 

Eerlijk lijkt me soms toch het langst te duren... Maar geeft wel een prettiger gevoel....

 

Toi-toi-toi....

 

Link naar reactie
  • 0

Beste ontwerper,

 

1. het gaat er niet om hoe betaald wordt, maar wat of in welke volgorde. Agaath is achtergesteld, dat was toen jullie die afsloten en dat is dus nog steeds zo. Het is dus niet kies om de bank minder/later terug te betalen dan familie.

 

2. werkt altijd als principe genoemd in 1. Er is natuurlijk niemand die vrijwillig jouw schulden op zich neemt. Aanvullende financiering lijkt lastig op basis van je situatieschets.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@ontwerper:

Wat jij voorstelt is het verplaatsen van het probleem van de ene bank naar de andere.

Dat kan later ook als paulianeuze handeling gezien worden, waardoor je niet in aanmerking zult komen voor de WSNP.

Ik zou inderdaad, zoals down ook voorstelt, open kaart gaan spelen.

 

Familie zal, ondanks dat ze (voorlopig) naar hun geld kunnen fluiten, begrip hebben voor de situatie. Misschien kun je naast financiele hulp die ze al geboden hebben, vragen of ze je op andere manieren kunnen helpen bij het oplossen van het probleem. Al is het maar morele steun, want die is nodig om je energie terug te krijgen.

 

Probeer zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de bank en speel met hen open kaart. Laat zien wat je wel en niet kunt, geef ze inzicht in je cijfers en je eventuele pijplijn aan orders. Afhankelijk van de bank en je accountmanager daar kun je geholpen worden.

 

Ga voor jezelf goed na of je de huidige bedrijfsruimte die je huurt, daadwerkelijk nodig hebt. Zo niet, probeer dan met je huurbaas tot een overeenkomst te komen dat je minder ruimte afneemt of dat je een andere huurder gaat zoeken voor hem.

 

Wees alleen heel reeel naar jezelf toe. Is er een kans op overleven als je een paar goede orders binnenhaalt of blijft het dan ook dweilen met de kraan open?

 

Als je geen kans ziet om er uit te komen, overweeg dan om zelf je faillisement aan te vragen en een verzoek voor de WSNP in te dienen. Dan ben je er, als je je netjes aan de regels houdt, na drie tot vier jaar vanaf.

 

Let er op dat je echt alle mogelijkheden goed bekijkt.

- Heb je een eigen huis dat je kunt verkopen? Je zou het pand dan als onderpand bij de bank kunnen aanbieden.

- Bij Faillisement en WSNP zijn alle schuldeisers de dupe. Ook je familie. In de regel krijgen ze tussen de 8% en 12% van de originele vordering aan het einde van de WSNP, maar je zou het ook zelf op een minnelijk akkoord kunnen gooien. Daarbij stel je ze voor de keuze om bijvoorbeeld 20% te betalen en dat ze de rest kwijtschelden.

 

Ik kan hier wel verder uitgebreid op ingaan, maar ik weet daarvoor te weinig over je situatie. Dat geld ook voor down. Als jullie er niet openlijk over willen schrijven dan kun je me altijd een PM sturen.

 

 

 

It takes a lot of steps to come to a next level.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nog niet failliet, en er is nog geen aanvraag daar voor. Wat aan de hand is, is dat de agaath-termijn is afgelopen, terwijl er nog geen geld is. Ik zit nog niet aan de grenzen van mijn krediet, dus daarbinnen zou het nog kunnen passen.

Dat was ook de reden dat ik al begonnen ben, met delen van de agaath af te lossen, mij nu dus pas realiserend welke consequenties dit allemaal kan hebben. Ik heb de bank gebeld (de slapende hond zal nu wel wakker worden), en deze vertelde dat ik het afbetalen van de agaath wel kan aanvragen, echter dat zij dan een solvabiliteitsberekening zullen doen. Enfin, het project heeft dermate vertraging gehad+geld gekost, dat dat niet positief zal uitpakken, helemaal niet nu ik begrijp dat ik allang frauduleus heb gehandeld.

Mijn enige optie is volgens mij dat ik het hele project te koop aanbied en daarmee alles afbetaal. Ik zoek nu dus naarstig naar investeerders, plus zal een nieuwe financieringsaanvraag maken, om in elk geval meer tijd te winnen.

Nog andere suggesties?

Link naar reactie
  • 0

Je bent niet failliet, er is geen aanvraag daarvoor in voorbereiding, maar een project dreigt te mislukken, waardoor continuiteit van je bedrijf in gevaar komt. Een destijds verstrejte agaathlening heb je al gedeeltelijk ingelost, ondanks dat er met de financier een achterstelling van die lening was afgesproken.

 

Tot zover nog geen probleem:

De bank heb je verwittigd, dat er op de achtergesteld lening is afgelost. Dat vind een bank niet fijn, want daardoor kan de solvabiliteit voor de bank gezien telaag uitkomen. Dus als eerste zal de bank willen weten hoeveel er afgelost is en welke consequenties dat heeft voor de solvabiliteit.

Indien dat voor de bank telaag uitkomt, kan het zijn dat zij dat met een waiver goedmaken, dan is er voorlopig niets aan de hand.

 

(waiver: verklaring dat men kenisgenomen heeft van het feit dat er is afggelost en daarmee voorlopig akkoord gaat, mits binnen afzienbare tijd weer aan die solvabiliteitseis voldaan wordt.).

 

Het kan ook zijn dat de bank aanleiding ziet om het krediet op te zeggen, dan zul je elders financiering moeten vinden.

 

Wat lastiger is, is dat je project slecht draait en ook in de toekomst geen winsten zal genereren. Dan moet je je afvragen of je zelf de stekker er niet uit moet trekken, als er geen andere oplossingen zijn.

 

Zijn er wel toekomstmogelijkheden dan als de wiedeweerga een nieuw plan maken en van daaruit doorstarten.

 

Over de gevolgen bij een faillissement is hier m.i. al voldoend egezegd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.