• 0

Webshop zelf bouwen?

Hi all,

 

ik ben net nieuw hier en heb al een aantal dingen gelezen.

Ik ben sinds een paar weken zelf bezig aan een website en ben van plan naast de website zelf er een shop bij te maken.

 

Deze zal in het begin voornamelijk handgemaakte sierraden bevatten maar later ook uitgebreid worden met andere luxe en decoratieve producten. Ik heb het geluk uit een zeer creatieve familie te komen waardoor ik op sommige punten mijn inkoop kosten zal kunnen drukken.

 

De website zal ook andere onderdelen bevatten, allemaal binnen mijn interesse veld. En zo als het er nu voor staat zullen er nog zeker 2 extra catagorieen (naast het creatieve) aan de webwinkel toegevoegd worden, en misschien in totaal nog 4 toegevoegd worden, de laatste 2 ligt aan mijn info en hoe de andere dingen lopen.

 

Ik heb mijn website vanuit niets opgebouwd (aka, heb het zelf geschreven via xhtml) en ben ook van plan zelf de webshop te gaan schrijven. Dit zal eerst veel inetractie vergen tussen mij en de klant en later zal ik het waarschijnlijk kunnen verbeteren naar een wat meer zelfstandige webshop.

 

Maar is dit idee haalbaar? wat denken jullie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zonde van je werk, en in XHTML gaat het je sowieso niet lukken (je moet bij een webshop gaan werken met een database, dan heb je andere talen dan XHTML nodig). Als je dit al kunt, waarom download je dan niet gratis een open source webshop die je aan kunt passen? Voorbeelden te over van ondernemers hier op het forum die dit ook gedaan hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je eerst voor je zelf de eisen van je webshop op een rijtje moet hebben. Uiteraard zijn er heel veel standaard pakketten te vinden, zowel open-source/gratis als commercieel. Veel van die pakketten hebben honderden features waar je meer dan de helft niet gebruikt. Wil je echt een hele simpele webshop en ben je een beetje handig in de taal van je keuze (Php, Ruby on Rails, etc.) dan kun je ook prima zelf iets bouwen.

 

Dat hebben wij ook gedaan. Een script welke je producten laat zien op een website in categorieën en een winkelmandje was zo gemaakt, wellicht nog wel sneller dan in een bestaand script alle functies eruit slopen ;) Nu onze webshop een paar maanden oud is en een beetje begint te lopen willen we wel een bestaand iets kopen, omdat we behoefte krijgen aan geavanceerdere opties (voorraadbeheer, coupons, etc.).

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ik denk dat dit toch wel een beetje een ambitieus plan is wat je hier hebt.

 

Wij hebben zelf ook een webshop opgezet en wij gebruiken hier Mijn webwinkel voor.

 

Misschien is dit iets voor je, hier kun je redelijk snel en simpel een webshop mee opzetten maar als je wil kun je ook zelf nog veel dingen aanpassen aan de layout.

Ook kun je hier simpel nieuwe producten aan toevoegen, de voorraad wordt bijgehouden en ook je factureren worden automatisch gemaakt.

Het grote voordeel hiervan vind ik ook dat er geen maandelijkse kosten aanzitten, je moet het eenmalig aanschaffen en uiteraard wat hosting hebben (maar dat heb je voor een site helemaal in xhtml geschreven natuurlijk ook).

 

Er zijn ook nog andere mogelijkheden om een webshop op te zetten maar hier heb ik geen ervaringen mee.

 

Hopelijk heb je hier iets aan.

 

Groetjes, Jeroen

Link naar reactie
  • 0

@RobbertC: dus al na enkele maanden is je webshop al niet meer relevant en wil je alsnog een bestaand pakket? Dat lijkt me aardige kapitaalvernietiging en dus niet zo'n goede tip voor 5tc...

Tja, dat is ook weer waar ;) Maar wij hebben altijd al geweten dat we na een tijdje meer opties nodig hadden, maar omdat we eerst wilden weten of het concept zou werken begonnen we met zelfgeschreven software. Als je van te voren al weet dat je in de toekomst niks meer nodig hebt dan productpagina's & een simpel winkelmandje kun je best zelf iets maken.
Link naar reactie
  • 0

mijn probleem is dat ik tot nu toe nog nergens ben tegengekomen wat ik zou willen qua mogelijkheden voor de klant om dingen te kiezen.

 

Ik werk met kralen en de klant moet dus ook zijn/haar eigen kleurencombinatie kunnen samenstellen... Dit soort optiesben ik nog niet eerder tegengekomen (op redelijkerwijze schaal).

Link naar reactie
  • 0

mijn probleem is dat ik tot nu toe nog nergens ben tegengekomen wat ik zou willen qua mogelijkheden voor de klant om dingen te kiezen.

 

Ik werk met kralen en de klant moet dus ook zijn/haar eigen kleurencombinatie kunnen samenstellen... Dit soort optiesben ik nog niet eerder tegengekomen (op redelijkerwijze schaal).

 

Is Magento of osCommerce en een handig bedrijf wat hier goed mee overweg kan dan geen optie? Voor beide pakketten is het goed mogelijk uitbreidingen te ontwikkelen en zo zal er voor die kleurkeuze ook wel een mogelijkheid te verzinnen zijn.

Probeer eens op papier te zetten (maak wat schetsen etc.) hoe het eruit moet gaan zien een ga her en der eens praten met wat ontwikkelaars.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er zeer tevreden over.

 

Hmmm, je site ligt er momenteel uit. Kan dat kloppen?

 

Index of /
[iCO]   Name   Last modified   Size   Description
Apache/2.2.3 (Debian) PHP/4.4.4-8+etch6 mod_ssl/2.2.3 OpenSSL/0.9.8c Server at www.rebelwear.nl Port 80

 

 

 

Klopt, had een vastloper gehad met de computer en geen backup ( IK WEET HET DAT IS HEEL STOM ) gemaakt dus alles moet opnieuw worden gemaakt.

Heb daar geen haast mee want heb inmiddels een andere provider en ga daar 2 shops en een e-zine onder brengen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook het plan gehad om een compleet eigen webshop script te laten bouwen naar mijn wensen. Uitgebreide project plannen gemaakt end aarna offertes aanegvraagd.

De goedkoopste offerte kwam uit op 50 duizend dollar (in india) en de duurste op 150 duizend euro (in nederland).

 

Uiteindelijk bij x-cart uitgekomen omdat daar 70% van de gewenste functies al inzit of in elkgeval de basis ervoor.

Daarna een programmeur ingehuurt om de software naar mijn wensen aan te passen.

Gevolg: ik was in 1/10 van de tijd online als wat het geduurt had bij helemaal zelf laten bouwen en dat voor een prijs van minder als 20% van de kosten die ik anders in India kwijt geweest was.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eens kijken naar x-cart e-commerce software (kost ongeveer 200,-) of naar het veelbelovende open source pakket magento. Het veelgebruikt oscommerce zou ik niet gebruiken vanwege de belabberde kwaliteit.

 

Even een tegenbericht: Ik gebruik wel OSCommerce en kan het niet anders omschrijven dan een prima standaard pakket! Wil je meer dan 'standaard', ben je met OSC wel even bezig, of je laat het uitbesteden, maar de mogelijkheden zijn oneindig mits je 'handig' bent met PHP/HTML.

 

Succes met de beslissingen, maar zelf doen zou ik echt niet aan beginnen.

 

(Te veel) features uit bestaande software slopen is m.i. niet handig, je weet nooit hoe en wanneer je ze wel nodig gaat hebben in de toekomst.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Mijn man heeft mijn winkel helemaal zelf gemaakt in Php (en dan vooral CakePHP), waarbij heel makkelijk allerlei databases aangeroepen kunnen worden. Dit is helemaal Open Source spul, en kost je dus alleen een hoop kennis van de programmeer taal, en tijd.

 

maar het is volledig aan te passen aan je wensen. Er is ook gewerkt met javascript, MySQL en nog wat andere toepassingen, maar het werkt als een trein, en alles in aanpasbaar. We hebben grafiekjes in onze admin, in de winkel kunnen we alles aanpassen, van kleuren en design, tot de functionaliteit van de bestellingen. Zo hebben we naamtreintjes, waarbij de klant de naam moet invullen van de baby, en dan wordt automatisch de juiste letters van de voorraad getrokken, de juiste prijs per letter berekend, etc.

Maar we hebben ook juist simpele "in winkelwagen" dingetjes, alles kan.

 

Dus ja, als je kunt programmeren.... dan is zelf maken natuurlijk het allermooiste. Dan kun je inderdaad kleurstellingen laten kiezen door de klanten, welke sluiting, whatever.

 

Overigens... het lijkt me niet zo'n goed idee om allerlei verschillende producten te gaan verkopen, die weinig met elkaar te maken hebben. Dan kun je beter aparte shops bouwen voor al je creatieve uitspattingen, lijkt me. Als ik een ketting zoek, wil ik die niet kopen in een webwinkel die ook toevallig nog beeldhouwwerken verkoopt. Dat vind ik niet duidelijk... en dan ga ik weer verder.

Link naar reactie
  • 0

Overigens... het lijkt me niet zo'n goed idee om allerlei verschillende producten te gaan verkopen, die weinig met elkaar te maken hebben. Dan kun je beter aparte shops bouwen voor al je creatieve uitspattingen, lijkt me. Als ik een ketting zoek, wil ik die niet kopen in een webwinkel die ook toevallig nog beeldhouwwerken verkoopt. Dat vind ik niet duidelijk... en dan ga ik weer verder.

 

de producten zullen niet allemaal zichtbaar zijn via dezelfde shop, ook aangezien de website uit 5 afzonderlijke delen bestaat. Maar alles is gekoppelt aan 1 frontpage.

het hele idee is om sierraden, 'wiskundige software' en kleine boekjes over psychologie te verkopen, en heel misschien daarnaast nog schijfwerk van eigen hand en muziek.

Maar de eerste 3 ideeen zijn al het verste uitgewerkt, waarbij de sierraden nu voornamelijk nog online geplaatst moet gaan worden.

Link naar reactie
  • 0

Zoals al eerder aangegeven heeft OSCommerce de nodige problemen. Magento is een heel mooi alternatief, maar erg uitgebreid en hierdoor lastig te begrijpen.

 

PrestaShop (http://www.prestashop.com/) is een nieuwe webshop welke wel snel te gebruiken is, makkelijk is aan te passen, en standaard volledig met XHTML en CSS werkt. Als je een nieuwe webshop wil beginnen is dat zeker een aanrader. Nadeel is dat het een nieuw pakket is, en dat er hierdoor nog het een en ander aan modules en plugins geschreven moet worden.

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik een webwinkel van Zen Cart. Deze is ook op basis van Php en CSS.

 

Eerst ben ik begonnen met OsCommerce, maar daar is de layout heel moeilijk van aan te passen.

 

Als je nieuwsgierig bent naar mijn shop kan je me even een PBtje sturen, ik wil niet spammen :)

 

Wat ook goed zou moeten zijn is Joomla met VirtueMart, maar daar heb ik geen ervaring mee.

 

Let er bij je keuze ook goed op wat je met de Backoffice allemaal kan. De belasting stelt bijvoorbeeld eisen aan de facturatie (opeenvolgende factuurnummers bvb) en dat is niet bij alle shops mogelijk. Dat zou dan betekenen dat je alles handmatig moet gaan nummeren. Bij een paar bestellingen geen probleem natuurlijk, maar als het groter wordt, dan zou het handig zijn als alles automatisch dorgenummerd wordt.

 

Bij Zen Cart kan je in ieder geval Contri's downloaden voor voorraadbeheer op opties (dus bvb verschillende kleuren/soorten kralen) en prijzen kunnen aan opties worden toegevoegd (bvb kraal 10 mm blauw +€0.50)

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
Wat ook goed zou moeten zijn is Joomla met VirtueMart, maar daar heb ik geen ervaring mee.

 

Hmm...ik wel. Als je alleen standaard dingen wilt is het wel redelijk, maar oh wee als je iets bijzonders in gedachten hebt.

 

Daarnaast heb ik ook de broncode van zowel Joomla als Virtuemart en andere Joomla-addons erg veel gezien de afgelopen tijd, en vanuit programmeertechnisch oogpunt ontbreekt daar wel het nodige aan.

Link naar reactie
  • 0

Om heel eerlijk te zijn, heb je de kennis ervoor?

Dan maak hem zelf, maak eens wat unieks!

 

Kun je het niet zelf? Investeer dan in dit verkoopkanaal, en laat de webwinkel bouwen

door een fatsoenlijk bedrijf. Probeer niet het onderste uit de kan te halen, sommige

jongeren kunnen je wat maken, maar hoe staat het met support? Je webwinkel draait

dadelijk 10 orders per dag, en er komt ineens een bug te voor schijn? Een student

zit overdag op school, gaat vaak in de avond stappen en weg is je support.

 

Ik heb dit zelf al meerdere malen mee gemaakt en soms heb je geluk. Helaas komen

er heel veel mensen hun afspraken niet na en zit jij met de problemen.

 

Het is misschien nu wel iets duurder, maar je weet goedkoop = duurkoop!

En al helemaal als je dadelijk orders misloopt door een slecht gebouwde webwinkel!

Link naar reactie
  • 0

Als je het zelf doet terwijl je er bijna geen verstand van hebt, hou er dan rekening mee dat er nog wel eens een bug tevoorschijn komt en je dan weer een nachtje moet uittrekken om het op te lossen. Gelukkig is heel veel in communities terug te vinden en kom je er meestal wel uit.

 

Als je het bij een proffessional laat maken, ben je wel duurder uit, maar heb je wel iets wat aan je wensen voldoet en waar je zelf weinig omkijken naar hebt.

 

Mogelijkheden genoeg in ieder geval.

 

Misschien is het handig om even een lijstje te maken met welke mogelijkheden het systeem allemaal moet hebben (frontend en backend), dan is het wat makkelijker om advies te geven

Link naar reactie
  • 0

Wat vaker bij de betere webdevelopers gebeurt is dat zij ook een deel aan SEO verzorgen.

Zo ben ik voor een nieuw project een webwinkel aan het laten bouwen via Diverselab.net

 

Het is natuurlijk duurder dan dat ik zelf een open source winkeltje installeer, maar ik krijg hier wel een op maat gemaakt

ontwerp, dus echt iets unieks. De bezoekers herkennen dadelijk wel overal weer mijn huisstijl. Ik heb zelf ook eens een webwinkel gehad van oscommerce, maar ik betaal liever iemand voor goed werk dan half werk. Het is later allemaal terug te zien in je bestellingen.

 

Tevens is er iets afgesproken over SEO, het kost wel weer wat, maar ik word dadelijk wel beter via google gevonden. Op deze manier kan ik proberen de concurrentie in Nederland te verslaan in google. (is maar 1 grote concurent)

 

Voorbeeld SEO: je betaald 500 euro (redelijk wat geld voor starters) maar je staat boven aan de ranking van google. Hierdoor krijg je 3 bestelling per dag extra mee binnen. Per order verdien je 10 euro. Dus iedere dag heb ik 30 euro extra. 500:30=16.6

 

Oftewel: Na 17 dagen heb ik mijn investering van de webwinkel terug verdiend. Maar na die 17 dagen heb ik wel weer iedere dag 30 euro extra. In principe lijkt het veel, maar is het ook mits je het goed aanpakt zo terug verdiend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.