• 0

Bedrijfje starten

Hoi,

 

Ik werk al jaren 40 uur voor een baas bij een adviesburo. Nu heb ik zelf een idee en wil dat graag naast mijn werk erbij gaan doen.

 

Het plan is om via een website diensten te gaan uitvoeren waar mensen dan uiteindelijk voor moeten betalen.

 

Nu de vragen,

 

heb ik een kvk-nummer nodig?

moet ik belastingdienst op de hoogte stellen?

 

enkele opmerkingen,

Ik wil geen ZZPer worden............tenminste nu nog niet

Ik wil voorlopig voor mijn baas blijven werken.

 

alvast bedankt voor de reactie's !

 

grtz

George

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

In dit geval kun je de inkomsten opgeven als "resultaat uit overige werkzaamheden", het zij particulier of eenmanszaak (laatste wil je niet).

 

Surf even rond op het forum of de website van de Kamer van Koophandel en je hebt directe antwoorden op je vragen.

Link naar reactie
  • 0

Je omt hopelijk toch niet helemaal blanco op dit forum? Heb je al die andere mooie topics over exact dit soort vragen niet gezien? Want je vergeet nogal wat zaken:

 

- Eventuele bedingen in je contract (concurrentiebeding);

- Aanspraak van je werkgever op jouw idee;

- Wanneer je het als leuke hobby met wat inkomsten op kunt pakken, of wanneer je een KvK-inschrijving moet doen en er met je belastingaangiften rekening mee moet gaan houden;

- Wat een ZZP'er is, wanneer je dat "wordt", en waar je op moet letten;

- Enz.

 

Over al deze onderwerpen vind je informatie op dit forum, in topics van mensen met exact eenzelfde vraag.

Link naar reactie
  • 0

bedankt Jeroen,

 

heb uiteraard al wel topics gezien, maar nog niet echt van iemand die iets wil naast zijn eigen werk voor de baas......daar komt bij als ik zoek op de kvk site en belastingdienst site het allemaal een beetje duister is m.b.t. mijn idee,

 

idee is om via een site een bepaalde dienst aan te bieden aan mensen waar ze uiteindelijk "iets" voor betalen.

 

eigenlijk een soort adviesburo/diestverlening.

 

We komen er wel uit...........tis allemaal niet echt makkelijk om de juiste antwoorden te vinden, daarom ben ik juist hier aanbeland........

 

groetjes!

George

Link naar reactie
  • 0

Geen probleem natuurlijk, daar is dit forum voor :) Maar pas op met een paar kleine vraagjes die je zelf weet te bedenken. Want er kan veel meer spelen. Juist bladerend door dit forum kom je die dingen vaak vanzelf tegen, en doe je een hoop kennis op.

 

Zoek maar eens op "resultaat uit overige werkzaamheden". Of op "baas", voor een aantal topics van mensen die in jouw situatie zitten/zaten.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de Wet moet je bij de KvK geregistreerd staan als je een bedrijf gaat voeren. Maar is het nog niet te vroeg daarvoor? Om fiscaal een bedrijf te zijn moet je voldoen aan het urencriterium (1250 uren werken, bewijsbaar via je agenda), bovendien moet je meer dan 1 klant hebben. Je kunt waarschijnlijk beter gewoon doen wat je van plan bent en telkens aanpassen zodra het nodig is.

 

Succes Karel

Link naar reactie
  • 0

Volgens de Wet moet je bij de KvK geregistreerd staan als je een bedrijf gaat voeren. Maar is het nog niet te vroeg daarvoor? Om fiscaal een bedrijf te zijn moet je voldoen aan het urencriterium (1250 uren werken, bewijsbaar via je agenda), bovendien moet je meer dan 1 klant hebben.

 

Sorry, maar dit klopt van geen kanten. KvK en IB hebben eigen wetten en daarvoor gelden verschillende criteria. Het urencriterium (1225 uur i.p.v. 1250) is geen criterium voor het voeren van een bedrijf, maar voor het mogen toepassen van bepaalde fiscale aftrekposten in de inkomstenbelasting. "Meer dan 1 klant" is op zichzelf nergens een criterium voor.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar dit klopt van geen kanten. KvK en IB hebben eigen wetten en daarvoor gelden verschillende criteria. Het urencriterium (1225 uur i.p.v. 1250) is geen criterium voor het voeren van een bedrijf, maar voor het mogen toepassen van bepaalde fiscale aftrekposten in de inkomstenbelasting.

 

Gelukkig.... ik dacht al dat ik in de war aan het raken was... Maar dit wordt hier dus op het forum wel vrijwel dagelijk (verkeerd) aangehaald...

Link naar reactie
  • 0

Tja, er is hier ook een onderdeel fiscaal en een onderdeel KvK. Daar staat al keurig vermeld dat de KvK een eigen ondernemersbegrip hanteert, en dat de Belastingdienst niet 1 definitie hanteerd, maar in de IB onderscheid maakt tussen onderneming, overige werkzaamheden, loondienst en hobby.

 

En dan heb je ook nog eens de omzetbelasting, waarvoor je ondernemer kunt zijn, terwijl je dat voor de IB niet bent. En waar je zelfs nog een andere belastingplichtige kunt hebben, bijvoorbeeld de VOF (straks OV of OVR). Voor de IB bestaat die niet, voor de BTW wel...

 

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Niet onbelangrijk, lijkt misschien muggezifterig, maar een detail zou zijn of jouw toekomstige bedrijfsplannen directe concurrentie zijn voor je huidige werkgever.

 

Ik weet ik weet dit is the US niet mààr :

http://www.mad.co.uk/Main/Home/Articles/9de35e1ac21a4151a3d5f1fc5747fe18/Mattel-wins-case-against-Bratz.html

 

gaat over een man die een leuk idee had tijdens de werkuren en daarna voor zichzelf begon...

 

Plan B zou kunnen zijn dat je een partner wordt met je huidige baas...

If you do what you always did, you'll get what you always got.

Link naar reactie
  • 0

Renep,

 

Inderdaad is het urencriterium 1225 (heb per ongeluk 5 i.p.v. 2 ingedrukt). We hadden het over een onderneming en feitleijk gaat het dan om de fiscale aspecten, waar anders over. Misschien ben je te jong daarvoor, maar ca. 20 jaar geleden was de verzelfstandiging van de werknemer in schwang. De export manager van bedrijf X, werd plotseling een bedrijf, inpandig bij bedrijf X (zijn baas), en werkte exact als voordien. Dit had het voordeel voor bedrijf X, dat het geen inhoudingen behoefde te plegen. Hij betaalde een bedrag voor de werkzaamheden. En beide partijen kwamen fiscaal beter af. Fraus legis dus. Toen kwam er een nieuwe wet, en je moest meer dan 1 klant hebben, dus maakte het een einde aan dit spelletje. Geloof me het is echt zo. Als je slechts EEN opdrachtgever hebt, dan ben bij je voor de fiscus geen ondernemer. Er komt ook arbeidsrecht om de hoek kijken. Daar worden de onderlinge verhoudingen gemeten. Alras komt het daarop neer, dat je bij één opdrachtgever er een gezagshouding heerst van werkegever tot werknemer: de opdrachtgever kan dan achteraf premies opgelegd worden. Dus uitkijken geblazen.

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Beste Freeke,

Heb je hier zelf gebruik van gemaakt, of gebruik je dit bericht om te spammen?

Eerlijke vraag, met een eerlijk antwoord please.

Omdat ik nog twijfel (ik kan het wel eens verkeerd hebben namelijk) laat ik het bericht nog heel even staan.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hi, zelf heb ik er geen gebruik van gemaakt, maar wel van andere ciursussen van dezelfde aanbieder. Die waren prima, dus ik neem aan dat dit ook nuttig kan zijn!

 

Overigens stond het bericht er al terwijl ik het zalf nog in de preview aan het bekijken was....

 

Groet

Freke

Link naar reactie
  • 0

geen punt hoor!

 

Toen ik zelf met het zelfde probleem worstelde ( hoe start ik mijn zaak naast mijn baan) zou ik graag zo'n curusus gehad hebben waar alles bij elkaar stond. Maar ja, die was er toen nog niet...

 

Overigens word ik zelf wel gestoord van de banner van Fortis die over mijn tekst heen staat, over spammen en reclame gesproken....

 

eens kijken of dit nu ook weer geplaatst wordt als ik op preview klik...

 

Link naar reactie
  • 0

Renep,

 

Aan mijn vorige commentaar aan Renep, wil ik nog het volgende toevoegen: eveneens circa 20 jaar geleden was plotseling een wijdverweide gewoonte geworden, dat als iemand iets wilde verkopen, luk-raak freelancers, z.g.n. agenten aanstelde. Vaak werklozen. Deze werden louter op provisiebasis betaaald. Kregen uitsluitend provisie. De lijstermaker uit X in Limburg stelde in alle provincies agenten aan. De voorwaarden waren in het algemeen onbehoorlijk. De agent moest in het eerste jaar al fl. 100.000,-- omzet halen op straffe van verlies van de agentuur. De opzet van de lijstenmaker was daarop gericht dat de agent de omzet niet zou halen en daardoor de agentuur na een jaar zou verliezen. Intussen had de lijstenmaker heel veel waardevolle adressen, positieve ontwikkelingen die spoedig tot orders zouden leiden. De agent had een klantenkring opgebouwd. Na de ontslag van de agent incasseerde de lijstenmaker, zonder een cent kosten. Hoe men te werk ging heb ik bij een Amsterdamse groothandel in textiel gezien. De zaak ging verhuizen naar een nieuwe pand. Via advertenties werden er 8 nieuwe aankomende magazijnmedewerkers aangesteld met een proeftijd. Alle acht heeft zich enorm ingespannen om de baan te krijgen. Nee hoor, dat was de bedoeling helemaal niet. Toen de verhuizing klaar was, werden alle acht de laan uitgestuurd omdat ze niet voldeden aan de verwachtingen.

 

Begrijp je nu waarom een onderneming meer dan 1 klant moet hebben en waarom het toenmalige GAK erop gebrand was een gezagsverhouding van werkgever tot werknemer te vinden in dergelijke "agenturenovereenkomsten"? De lijstenmaker kreeg naderhand een enorm premieverhaal.

 

Avé Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.