• 0

geen recht op terugaven hypotheekrente?

mijn vraag,

 

mijn broer en vader hebben gezamelijk een ijzervlechtbedrijf v.o.f

nu krijgen me ouders maandelijks een belastingteruggaven van hypotheekrente

en zorgverzekeringen van+ - 830 euro die ze aftrekken van de belastingdienst volgens onze boekhouder

hebben wij geen recht meer op hypotheekrenteaftrek of verzekeringen en moeten wij jaarlijks

een bedrag van 10500 terug betalen aan de belastingdienst mijn vraag is dit zo?

als ondernemer heb je toch ook recht op hypotheekrente aftrek

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
als ondernemer heb je toch ook recht op hypotheekrente aftrek

Je hebt recht op belastingaftrek van de hypotheekrente van een particuliere woning, maar dan moet er wel belasting betaald worden/zijn om iets van kunnen af te trekken. Als er dus geen of weinig belastbaar inkomen is (in de startfase) dan heeft dat ook gevolgen voor de hypotheekrente-aftrek en kan de vooraftrek te hoog zijn.

 

Een goede boekhouder kan dit (deels) oplossen of in ieder geval de gevolg verzachten/spreiden door de z.g.n. middelingsregeling te gebruiken.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
wij krijgen maandelijks 830 euro terug prive

dit moeten wij in oktober terug betalen aan de belastingdienst

met meer dan 1000 euro heffingsrente.

 

Kennelijk is dan de vooraftrek te hoog geweest en is er (nog) geen gebruik gemaakt van de middelingsregeling(?)

Misschien een goed moment om op zoek te gaan naar een andere boekhouder, al was het maar voor een second opinion. Mocht je huidige boekhouder een paar flaters hebben begaan, dan is in ieder geval een deel van de heffingsrente op hem/haar te verhalen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
maar wij hebben hogen vastelasten.

Wie niet tegenwoordig ? Dat is helaas geen goede reden om de vooraftrek veel te hoog te laten staan: je bent dan duur aan het lenen bij de instantie die het snelt en met de meest uitgebreide rechtsmiddelen het geld terughaalt. Je trekt altijd aan het korste eind.

Nogmaals: opper de mogelijkheden van middeling (al dan niet bij een andere boekhouder) en zorg dat de voorafftrek meer in de pas gaat lopen met de werkelijk te verwachten terugave

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat waren exact je inkomsten in 2007 en waar kwamen deze vandaan? En wat was exact je bruto hypotheekrente en hoeveel voorschot heb je precies maandelijks gekregen?

 

Als je 10.000 euro aan inkomsten had, dan gaat daar eerst heffingskorting(en) af en daarna kun je hypotheekrente aftrekken.

 

Als je recht had op zorgtoeslag dan had je dus niet heel veel inkomsten dat jaar en moet je dus ook goed kijken naar het hypotheekrentebedrag dat je mag aftrekken.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Jullie hebben wel recht op de aftrek, maar volgens mij is het volgende gebeurd:

 

Pa was in loondienst en had toen een VT voor de hypotheekrenteaftrek. Hij is nu zelfstandig en dus is de VT overbodig. Dat komt omdat er nu maandelijks geen belasting (de loonheffing) ingehouden wordt op zijn inkomen.

 

Als er op voorhand niets ingehouden wordt, kun je ook op voorhand niets terugvragen.

 

De hypotheekrente komt echter weldegelijk in mindering op zijn inkomen, waardoor hij minder belasting betaalt. Maar dat gebeurt dus pas achteraf en niet maandelijks. VT stopzetten dus!

 

De heffingsrente is (wisselend) ongeveer 5% over de laatste jaren geweest. Ik gok erop dat de aanslag over 2006 gaat, dus dan is 10% geen raar iets omdat de rente gaat lopen vanaf 1 juli van elk jaar en er nu dus ruim 2 jaar verstreken is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.