Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Karel Stromph
Karel Stromph
Bijstandsbesluit zelfstandigen (Bbz) is gericht om de in de klemgeraakte ondernemer die door tijdelijke externe tegenslagen in zijn eigen onderhoud niet kan voorzien, te helpen, teinde hem in staat te stellen zo spoedig mogelijk zijn eigen brood te verdienen. Er zijn vele criteria waaraan hij dient te voldoen. Is het zover dat hij in aanmerking komt voor een Bbz-lening, dan moet hij vaak door een veelheid van maatregelen, die heel veel tijd in beslagnemen. Een te lang traject is reeds in strijd met de geest van het Bbz. Immers het mag niet zo zijn dat de gemeentelijke sociale dients achteroverleunend afwacht tot de ondernemer failliet gaat. Een onderdeel van de Bbz toekening is het levensvarbaarheidsonderzoek, meestal verricht door het IMK Intermediair.
IMK (Instituut Midden- en Kleinbedrijf Nederand B.V.), was eigendom van Economische Zaken. ZIj is op 19 januari 1999 failliet verklaard. Uit dezer ruïnes is IMK Intermediair opgericht als commercieel bedrijf en dus NIET meer onder toezicht en controle van de overheid (EZ). In een uitspraak van de Rechtbank Haarlem (Bestuursrecht Rechter Miedema) staat dat IMK Intermediair als bedrijfsunit voor het faillessement verzelfstandigd is in november 1998, louter omdat de gemeente dat beweert. Er zijn echter brieven van IMK Intermediair - van bijna een jaar eerder - 10 december 1997 en dus wordt hier de waarheid geweld aangedaan bovendien komt naar voren dat de Rechter het niet zo nauw neemt met de rechten van de burger, hij/zij kiest voor de "waarheid" van de overheid. Naar mij heeft zich het IMK gemanifesteerd al een huurling van de gemeente, zeer ondeskundig en partijdig in het voordeel van de gemeente. ZIj doet inhoudelijk wat de gemeente vraagt.
Indien de Bbz aanvrager een lening wordt toegezegd en hij een woonhuis bezit, dan eist de gemeente een "krediethypotheek" en perst die meestal ook af.
Dit is echter in strijd met de wet. U kunt jurisprudentie opvragen bij rechtspraak.nl LJN: AM2535 CRB 01/4071 en 04/3336, 30 september 2003. Het werkt omdat nadien ook nieuwere zaken op grond hiervan de krediethypotheekeis vernietigd hebben.
De Centrale Raad v. Beroep, de hoogste rechtsinstantie op dit gebied (hoger kan niet), heeft echter verklaard, aan de hand van dier werkzaamheden, in februari 1999 (toen vond het onderzoek plaats) dat het IMK Intermediair een betrouwbaar adviesonderneming is en de gemeente op het advies van IMK mag vertrouwen. Onbegrijpelijk (en ronduit ongelooflijk), dat de CRB - 2,5 week na het failleren van IMK Nederland (waaruit het commerciële IMK Intermediair is ontstaan) al hetzelfde predicaat geeft aan IMK Intermediair als het "oude" IMK toekomt, dat onder het strikte gezag van de overheid stond. Tussen de maaart en september 1999 onderzoeken komt maar het liefst een verschil fl. 60.000,-- verschil in de "hist. 1998" cijfers. Cijfers die uit hun aarde natuurlijk niet meer kunnen veranderen in 1999. De CRB wenst hiervan geen kennis te nemen, omdat zij IMK Intermediair de hemel in wenst te prijzen. Dit is natuurlijk knoeien, door IMK, gemeente en de CRB.
De Ombudsman kan U niet helpen, omdat deze zaken via de rechter uitgevochten moeten worden wn hij is Uw advocaat niet(overigens is de Ombudsman zelf een plv. rechter geweest - onbekend of hij het nog is - bij de CRB, waaruit nog eens blijkt dat de overheid zijn eigen mannetjes neer zet op strategische plaatsen, of daarmee de democratie gediend is is nog de vraag).
De CRB heeft bij uitspraak LJN: BA0168 CRB 05/1326 d.d. 6 maart 2007 - vastgesteld - dat een Bbz-lening zich op de bedrijfsbalans bevindt, omdat de gemeente=IMK dat zegt. Volstrekt onwettig, omdat een Bbz-lening uitsluitend aan de natuurlijke persoon van de aanvrager wordt verstrekt wordt verstrekt en dus niet op de bedrijfsbalans terecht kan komen omdat persoonlijke verplichtingen eenmaal niet op het bedrijf afgewenteld mogen worden en dus op dier balans gen plaats hebben. De CRB maakt het nog bonter: beweert dat er een hypothecaire Bbz-lening op de bedrijfsbalans staat (omdat de gemeente=IMK dat zegt), terwijl het bedrijf geen oneroeren (hypotheekobject) bezit. Gezien de datum, komt deze rechtsoverweging bijna 4 jaar NADAT dezelde CRB heeft vastfesteld dat een hypotheek NIET mag, Derhalve dicteert de CRB dat een hypothecaire lening die in sensu juris niet bestaat (want niet mag) op de bedrijfsbalans staat van een bedrijf dat geen hypotheek kan aangaan omdat het geen huis heeft. Een stuitende nepotisme in het voordeel va de gemeente (overheid). En de uidtukking is gevalleb (kamerlid?), dat de rechter van het bestuurstecht "kwispelstaartend de hand likt van zijn/haar meester=overheid).
Voor U is het van belang naar mijn mening, dat U namens UW bedrijf een Bbz kunt aanvragen omdat dit volgt uit de jurisprudentiële vaststelling dat de lening op de bedrijfsbalans staat. Immmers dat kan alleen maar als de lening aan het bedrijf is verstrekt. Heeft echter al een lening - en onverhoopt met een hypothecaire zekerheid, dan is dat in strijd met de wet.
In beide hierboven aangehaald jurisprudentia, wordt de motivatie gegeven, dat "het in eigen huis gebonden vermogen een essentiële (in de ene staat belangrijke i.p.v. essentiële) functie vervult voor het aantrekken van vreemd vermogen". Overigens volkomen bezopen, omdat een Bbz-lening uitsluitend verleend mag worden NADAT U gedocumenteerd heeft bewezen dat het voorafgaande traject voor het aantrekken van vreemd vermogen MISLUKT is, met of zonder huis. Ergo: U moet reeds bewezen hebben met brieven van de bank en Tante Agaat, dat deze niet bereid zijn U een lening te verstrekken, en dus de "essentiële functie" NIET bestaat; alvorens Iw Bbz aanvraag überhaupt behandeld wordt.
Echter áls U tot de groep behoort die een hypothecaire zekerheid heeft verschaft aan de gemeente, dan heeft de gemeente deze in strijd met de wet deze afgepwerst, en daarnee U VERHINDERD gebruit te maken "van de essentiële functie voor het aantrekken van vreemd vermogen". Naar mijn mening heeft U recht op een schadevergoeding, over al die jaren waarin de hypotheek heeft bestaan. Uw schade kunt U gemakkelijk uitrekenen. Uit Uw W&V-rekening rolt Uw winst marge uit. Stel dat dit 20,1% is. Dan heeft U eur 0,201 per omgezette eur 1,00 gederfd. Vermeningvuldig Uw hypotheekbedrag met 0,201 en dan weet U Uw verlies per jaar, deelt U deze door 365,25 dan krijgt U Uw verlies per dag, Dat is tevens Uw verlied over de hele periode, over gedeelten van jaren.
Indien voor Uw van belang lees de uitspraken aandachtig door omdat de rechters in het algemeen de volgorde van hun rechtsoverweging a-chronisch neerzetten teninde de contexten te verstoren. "rijd die auto in de garage en laat daarna de slagboom openmaken", en elders "eiser heeft verzuimd de auto in de garage te rijden": Wiedes, de slagboom was dicht.
Tot slot wijs ik U daarop, dat U bij het Bestuursrecht niet verplicht bent een advocaat te nemen. U kunt het geluk hebben dat de rechter een jonge rechter is (idealist) en dat deze meer ooh voor U heeft dan voor zijn "meester". Ik heb na 37 zaken! veel gewonnen, omdat ze op enig moment over elkaar's voeten struikelden. Ik ben bereid - indien tijd daartoe - dus niet altijd U te helpen, via deze site.
Succes Karel Stromph
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag