• 0

SQL server licenties voor het internet

Even een vraagje voor de webhosters/technische personen hier.

 

Hebben jullie enig idee wat een SQL server licentie kost voor gebruik op het internet? Ik wil namelijk een dedicated server aan gaan schaffen en moet nu dus ook de WIN en SQL licenties voor online gaan aanschaffen. Ik kom er niet helemaal uit, want voor intern heb ik "goedkope" licenties voor gebruik en testen, maar er stond me iets bij dat licenties voor internet een stuk duurder waren?

 

Iemand aanknopingspunten waar ik kan beginnen met zoeken?

 

Groeten,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Beste Kleverlaan,

 

Waarom wil je gebruik maken van Win producten?

 

Als je een dedicated server gaat opbouwen, zou je ook gebruik kunnen maken van een Linux distributie zoals RedHat, Debian, SuSe of Mandrake.

 

Bij deze distributies, die gratis te downloaden zijn of voor euro 100 te koop zijn met kant en klare CD's, zit alle benodigde software:

* Linux (het OS)

* Apache (de webserver)

* PHP (de script taal)

* MySQL (SQL server)

Indien je al bestaande .asp pagina's hebt, kun je gebruik maken van Apache::ASP (www.apache-asp.org). VBScript werkt daar echter niet op.

 

Als je nog een website moet gaan bouwen met actieve database pagina's, is PHP een veel eenvoudiger te leren en stabielere omgeving dan ASP.

 

Een ander voordeel van een Linux webserver is de ondersteuning op de diverse fora. Zeker voor RedHat en Mandrake is heel veel ondersteuning te geven. Meestal wordt een vraag op een forum binnen een uur beantwoord door een van de wereldwijde bezoekers.

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je gebruik maken van Win producten?

 

In eerste instanties omdat mijn personeel daar ervaring mee heeft en ons product daar al op ontwikkeld is. Ik ben wel aan het kijken naar alternatieven voor de db (op een aparte server plaatsen bijvoorbeeld en dan op Linux draaien). MySQL is geen optie volgens mij, want wat ik uit andere postings en externen heb begrepen is die database niet erg gericht op compleze dataqueries over verschillende tabellen.

 

Verder draait alles idd al op ASP pagina's (server-side), dus het omzetten naar PHP is geen optie.

 

Maar in ieder geval bedankt voor je tips. Weet je toevallig iets af van de database Firebird?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

MySQL is geen optie volgens mij, want wat ik uit andere postings en externen heb begrepen is die database niet erg gericht op compleze dataqueries over verschillende tabellen.

 

Als je het een beetje handig aanpakt wel hoor..

 

Maar als je niet kunt beslissen welke DB je uiteindelijk wilt gaan gebruiken zou ik eens kijken naar een abstractielaag. Dat kost een tikje performance, maar heeft als groot voordeel dat je vrij snel je hele applicatie kunt omgooien naar een andere database.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
MySQL is geen optie volgens mij, want wat ik uit andere postings en externen heb begrepen is die database niet erg gericht op compleze dataqueries over verschillende tabellen.

 

Waren dat echte MS adepten of werken zij daadwerkeijk met een recente versie van MySQL. Ik heb hier namelijk nog nooit van gehoord.

 

Van FireBird weet ik niets, sorry.

 

Als het .asp is zonder VBScript is het wellicht de moeite om een test servertje (oude PII met 64 mb, NIC & HD) op te zetten of de .asp pagina's werken.

 

Voor de testserver zou ik RedHat nemen omdat deze een eenvoudige doch krachtige installatie procedure heeft. Ook begrijpbaar voor MS mensen ;D .

 

Werkt het, dan bespaar je veel geld! Wellicht blijkt Linux ook geschikt voor je medewerkers. Spaart nog meer geld uit voor de desktop applicaties.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het hier inderdaad met Kleverlaan al eens eerder over gehad (en ik ben geen Microsoft adept, integendeel!).

 

Performance-wise is MySQL een van de betere databases die er is! Het ging echter over de discussie hoe zeer MySQL bijvoorbeeld inner-queries en outer-joins goed ondersteund en de constatering van op het moment dat je met BLOBs en CLOBs gaat werken de support en ook de performance minder is. Daarnaast hebben wij vaak te maken met grote systemen, waarbij distributed (XA) transactions komen kijken. Dit ondersteund MySQL (ook MAX) niet. Voor PHP is MySQL prima uiteraard, zodra je maar niet teveel wil...

 

Meer info: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=2106

 

 

 

Alef

Link naar reactie
  • 0

Het kan aan mij liggen hoor, maarreh... volgens mij was de oorspronkelijke vraag wat een licentie MS SQL Server kost. Als iemand liever 8000 Euro uitgeeft voor een 1 cpu licentie, dan is dat toch zijn vrije keus?

 

In ieder geval kan ik je het volgende vertellen:

Voor Internet neem je een cpu-based licentie. Bekijk de capaciteitseisen die je aan je server moet stellen. Het aantal cpu's dat daarin gaat bepaalt het bedrag dat je kwijt bent aan licentiekosten

De prijs voor een single cpu licentie kost tussen 6000 en 8000 Euro. Het hangt een beetje af van de leverancier die je kiest en of je inclusief/exclusief btw redeneert enzo.

Bij mij zou je rond 6200,00 exclusief btw kwijt zijn en ongeveer 7400,00 inclusief. Ik geloof dat iedereen iets in die koers rekent.

Je hebt dan trouwens de 'gewone' SQL Server en niet de Enterprise edition. Die kost een klein vermogen.

Houd er rekening mee dat je wellicht een server met passende MS Windows licentie nodig kunt hebben

 

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Wat de discussie over MySQL betreft heb ik ook nog een opmerking.

 

MySQL is juist uitermate geschikt voor grote databases en complexe queries. Je moet alleen even je gedachten een kwartslag draaien. De initiële gedachte achter MySQL is dat de programmeur veel dingen mooier kan oplossen in zijn code. Daarom ontbreekt bijvoorbeeld de UNION select. De UNION mis je alleen als je gewend bent om hem te gebruiken. Je kunt wel een query naar de server smijten waar UNION in voorkomt. MySQL negeert hem gewoon. Dat is handig voor dbms-abstract ontwikkelen...(of toch niet?)

 

Een ander probleem is de transactie. Deze ontbreekt simpelweg. Je kunt wel lockings toepassen om problemen te voorkomen. Ook triggers en stored procedures (rules en db-procedures) zitten er niet in.

Dit alles moet echter met versie 5 veranderen en daarvan heb ik intussen al een beta-versie op www.mysql.com zien zweven.

 

Performance? Het ontbreken van transacties leidt met name tot een enorme performancewinst. MySQL is volgens kenners de snelste die er is.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Het kan aan mij liggen hoor, maarreh... volgens mij was de oorspronkelijke vraag wat een licentie MS SQL Server kost. Als iemand liever 8000 Euro uitgeeft voor een 1 cpu licentie, dan is dat toch zijn vrije keus?

 

Je hebt helemaal gelijk. Toch zijn er mensen die andere mensen graag advies geven en tot op zekere hoogte kan ik ze daar geen ongelijk in geven. De discussie over MySQL, MS SQL, Oracle, etc. heeft zich voortgezet in een ander topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=2106

 

Link naar reactie
  • 0

Het liefste geef ik natuurlijk die 8000 euro niet uit, maar ik ben de discussie in het andere topic (https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=2106) ook gestart om te zoeken naar alternatieven.

 

Aub in de andere thread reageren, dan houden we alles bij elkaar...:)

 

Dank alvast voor alle reacties!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.