• 0

Piercings en ondernemen

Ik had laatst een discussie met iemand die misschien wil starten als ondernemer. Zij heeft een wenkbrauwpiercing en denkt dat dit nadelig kan zijn voor haar als ondernemer, omdat ze een dienst aan wil bieden en dus zichzelf moet verkopen.

 

Zelf ben ik van mening dat als je werkzaam bent in een creatieve sector of bijvoorbeeld als programmeur dat het zelfs een positief effect zou kunnen hebben op je business. Bij een designer met piercing zie je dat de persoon een vorm van excentriciteit heeft en bij bijvoorbeeld een programmeur zie je dat het niet weer de zoveelste nerd is en er meer achter zit. Althans, dit zou een opvatting kunnen zijn.

 

Toch denk ik dat het dus wel bij je vak moet passen en dat de rest van je uitstraling er ook toe doet. Ben benieuwd hoe jullie er over denken. Zouden jullie zo iemand minder snel serieus nemen of vertrouwen?

Technisch innovator.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat uiteindelijk toch om de kwaliteit van het werk. Zeg nou zelf, daar wil jij toch ook het liefst op beoordeeld worden?

 

Ik zou er dus ook geen enkel probleem mee hebben een opdracht te gunnen aan iemand die een piercing heeft. Of een tattoo. Of een rare hobby.

 

Overigens kun je zonder piercing ook best een excentrieke designer zijn ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het zeker in je nadeel kan werken, zonder twijfel. Bij een donkerblauw-pak type klant heb je gewoon een nadeel dat je niet binnen de cultuur past. Als je dus moet concurreren met een bedrijf wat wel binnen die cultuur past heb je een nadeeltje.

 

Het ombuigen naar een voordeel kan werken, mits je het erg goed en krachtig doet, maar is erg sterk van de persoon afhankelijk wat het erg moeilijk maakt. Bij een interne functie als programmeur kan het niet echt als nadeel gezien worden gezien je beperkte mate van klantcontact.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Moeilijk... Ik denk dat het je mening sowieso (onbewust) beïnvloed, zelfs als je dat niet zou willen. Het hangt inderdaad erg samen met het vakgebied. Als de accountant met een piercing langs komt kijk je toch een stuk vreemder op dan bij een creatiever beroep. Het lijkt me echter sterk dat het echt problemen op levert, tenzij je echt een erg anoniem product verkoopt waarbij je eigen uiterlijk eigenlijk de enige onderscheiding is met de concurrentie. Vaak zul je misschien wel net een andere doelgroep aanspreken. (Zie bijvoorbeeld ook de horeca waar erg grote verschillen zijn in de vrijheid en uitstraling voor personeel)

 

Overigens heb ik persoonlijk het gevoel dat piercings extra afstand creëren. Maar dat doet een net pak op een heel andere manier eigenlijk ook wat mij betreft.

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf werk als mode-ontwerper / kunstenaar/ ondernemer in mijn eigen winkel.

Ben in bezit van piercings en tatoeage, en heb het idee dat als je aan de creatieve kant zit van het ondernemerschap er ook een zekere verwachting is dat je er uit springt in looks, en je jezelf onderscheid van de 'blauwe pakken'.

 

Ik heb dames in mijn klantenkring die ver boven het modaal inkomen zitten (de echtgenotes van de directie zeg maar) en ze hebben nog nooit geklaagd over mijn versieringen.

Uiteindelijk gaat het dan toch over het product wat je aflevert, de service die je geeft etc.

 

En ja, soms kijken mensen vreemd op omdat je in het oog springt (bv. bij de zakelijke organisaties of de overheid) maar ik heb het nog nooit als nadeel ondervonden, mensen zijn meestal open genoeg om hun verbazing uit te spreken en zo is er gelijk een onderwerp van gesprek, namelijk dresscode. En dat ligt natuurlijk weer in mijn vakgebied! ;)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hierbij moet ik aan mijn eigen ervaringen denken.

Het is de perceptie van de ontvanger, niet zozeer van de persoon die ik was.

Ik ben fan van de hipiestijl en was daarbij ook nog blond en soms rood ;D

Als ik dan bij klanten binnenkwam, zeiden ze "goede morgen meisje wil je wat drinken" en werd er niet direct to the point gepraat.

Maar toen ik eenmaal mijn haar in een serieuzere kleur geverfd had en mijn kleding aanpaste (uiteraard nog steeds in mijn eigen stijl, maar dan met meer stijl - als je begrijpt wat ik bedoel), werd ik ontvangen met "goede morgen mevrouw, wilt u wat drinken" en kwam ik sneller to the point.

En nu... tsja.. .nu heb ik mijn leeftijd mee en zeggen ze door de kraaienpootjes vanzelf "mevrouw" tegen mij.

Ehmmm... misschien toch maar weer mijn oude kledingkast in ;)

 

Back to the point... pierciengs:

 

In welke creatieve sector is ze werkzaam?

 

En... zijn haar klanten/doelgroep op zoek naar creativiteit, of zijn haar klanten zelf ook creatief?

 

Of is haar klantenkring zelf meer in de trand van pak/stropdas?

 

Verder hangt het er natuurlijk ook van af hoe ze er verder uitziet qua kledingstijl.

Ik ken mensen met een piercing en zien er voor de rest qua kledingstijl ook piercing-like uit. Je kent ze wel... dreadlock, net te grote niet passende kleding... Of de hardrockers... Meestal spijkerbroek met t-shirt met uitgesproken teksten erop. Of de ghotic scene.

En dan ben ik het met Luc eens... Dat kan eerder een nadeel dan een voordeel zijn.

 

Maar ik ken ze ook, die er met piercing super stijlvol uitzien !

Mijn idee: een beetje verdiepen in de klant kan geen kwaad.

Piercing behouden (werkt creativiteit in haar voordeel) en mantelpakje aandoen als het nodig is (kom je serieus over).

 

Het is daarbij natuurlijk wel belangrijk dat ze zichzelf blijft, anders voel je je ook niet op je gemak en kom je ook niet "lekker" over bij de klant.

 

 

 

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Zouden jullie zo iemand minder snel serieus nemen of vertrouwen?

 

Iets als een wenkbrouwpiercing zou me echt niet kunnen storen, maar ik ben er sowieso niet lastig mee.

 

Wat de (potentiele) klant ervan denkt hangt denk ik wel heel erg van de sector af, maar ook van de klant... maar dat kan voor van alles gelden.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik denk dat het voornamelijk gaat om de associatie die men heeft wanneer een werknemer met een opvallende tattoo danwel piercing aankomt zetten, en is zeer zeker branchegevoelig.

 

kom je op een advocatenkantoor dan "verwacht" je idd niet dat je te woord gestaan door een mevrouw in dreadlocks en piercings die jouw voorziet van advies in een dringende kwestie.

 

wij doen toch allemaal ons best wanneer wij op sollicatiegesprek gaan? Trek je toch ook niet je goorste broek aan en laat je overdadige sieraden achterwege die enigszins zouden kunnen afleiden wat hetgeen je wilt verkondigen!

 

Hoe het ook zij, je wilt serieus genomen worden en als dat wordt 'bemoeilijkt" door je manier hoe je eruitziet dan wordt het een lastige taak om een ander van je kwaliteiten te overtuigen. Een ieder leeft met vooroordelen al dan niet gegrond.

 

Nogmaals het hangt van de functie die iemand gaat vervullen, bij een bibliotheek juffrouw zou je dat niet verwachten, hoe dan ook we blijven in de stereoptiepe setting hangen.

 

Zelf zou ik ook mijn personeel selecteren op of het in mijn bedrijf zou passen en bij mijn dienstverlening, tenslotte wilt een ieder een rendabel bedrijf runnen en dan moet je niet je eigen klanten verjagen, alleen maar omdat je iemand met een piercing in dienst neemt, of een gezicht vol met piercings zit, 1tje valt nog te overzien, maar ja als je je gezicht volgebouwd hebt dan is wat lastiger..( tenzij je in een piercingsshop werkt, dan kun je overduidelijk laten zien dat je affiniteit hebt met de piercingbusiness) ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik begeef me voor onze bedrijven in verschillende sectoren, van de alternatieve mode sector waar elk 2e persoon voorzien is van piercings, tattoos, dreadlocks en noem het maar op (voor onze winkels) tot de zakelijke sector (voor onze ontwerp studio) waar vaak een jasje-dasje cultuur heerst. Wat dat betreft kan ik vanuit de praktijk ook een duit in het zakje doen ;D

 

Het kan inderdaad zowel in haar voordeel als nadeel werken. Zit ze in een creatief beroep wordt het veel makkelijker geaccepteerd is mijn ervaring (ben ook voorzien van wat piercings hier en daar). Sterker nog, het werkt vaak zelfs eerder in je voordeel dan nadeel. Maar in andere sectoren geldt dit zeker niet!

 

Is de sector of het bedrijf wat conservatiever komt een ondernemer met een alternatief uiterlijk moeilijker binnen. Al is dat weer afhankelijk van je overtuigingskracht en persoonlijkheid.

 

Persoonlijk heb ik als ondernemer nog nooit merkbaar nadeel ondervonden van mijn uiterlijk. Maar zoals Mikky al aangaf: dress to the occasion.

 

Dat is het belangrijkste, ik kijk ook altijd wat voor type bedrijf het is en pas me qua kleding daar op aan.

 

Werkt prima en men vindt het altijd reuze interessant als je er wat anders uitziet dan verwacht is mijn ervaring. Mooie ijsbreker.

 

Ik sluit me trouwens bij Bebolt aan dat als je aan de creatieve kant van het ondernemerschap zit men ook een bepaalde verwachting heeft omtrent je looks. Wat dat betreft werkt het 2 kanten op :)

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Interessante reacties. Met de meeste mensen ben ik het volledig eens.

 

Karel, ik ben wel heel erg benieuwd wat voor achtergrond jij hebt en waarom je die opvatting hebt. Ik snap je punt namelijk wel goed, maar ik ben benieuwd of het nog specifiek ergens vandaan komt. Zou jij ook geen designer inhuren die een piercing hier of daar heeft? En zijn oorbellen ook een vorm van verkrachten van je eigen lichaam? Of dat toch weer niet omdat dat algemeen geaccepteerder is? Is het niet oppervlakkig om een persoon zo te beoordelen?

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

zoals Mikky en mediaschaap al aangaven; dress to the occasion. Maar kan me voorstellen dat dat met een piercing wat anders ligt; deel van het lichaam...

 

Belangrijkste daarbinnen is wel zo authentiek mogelijk te blijven maar blijf jezelf is wel cliche. Tevens betrap ik mezelf er wel eens op dat ik heus wel kijk in mijn agenda naar de soort van klanten en afspraken voor ik mijn kleding uitzoek. Maar ben er wel wat makkelijker ingeworden; de leeftijd (zoals al eerder werd vermeld), de hoeveelste indruk en dergelijke tellen ook mee.

Het is moeilijk dit zuiver vanaf papier te beoordelen. Het ligt mijns inziens ook aan de gehele verschijning, uitstraling, communicatie e.d.

 

Een mens is meer dan een pak of een piercing ;-))

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gaat het om de verpakking of om de inhoud ?

 

Veel mensen dus ook ondernemers gaan uit van een eerste indruk en zijn soms niet in staat om de mens achter de piercing te ontdekken, dus als je piercings draagt zal je daar rekening mee moeten houden, maar.....

 

met kleding is het niet veel anders. Spijkerbroek of maatpak ? Bij bepaalde beroepsgroepen is driedeling usance, als je je daar casual of zelfs in spijkerbroek presenteert dan loop je hetzelfde risico als een piercingdrager en word je soms niet voor vol aangezien en dat kan voor de andere partij ( die zonder piercing en zonder driedelig maatpak) toch een gemiste kans zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik had laatst een discussie met iemand die misschien wil starten als ondernemer. Zij heeft een wenkbrauwpiercing en denkt dat dit nadelig kan zijn voor haar als ondernemer, omdat ze een dienst aan wil bieden en dus zichzelf moet verkopen.

Het lijkt mij vooral de vraag wat ze wil verkopen? Wil ze verkopen wie ze is (dus met piercings) of wil ze verkopen wie de klanten het liefste willen zien (mogelijk zonder piercings).

 

Ik denk dat je je een stuk prettiger voelt wanneer je jezelf bent dan wanneer je bent wie mensen van je verwachten dat je bent.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.