• 0

exclusiviteit met chinese leverancier...

Beste higherlevellers

 

Wij verkopen sinds een tijdje redelijk unieke producten in Nl en in andere landen. Deze sourcen wij uit China.

Recentelijk kreeg ik een fijn mailtje van mijn producent.

Hij heeft een exclusiviteitscontract voor NL getekend met een concurrent... >:(

En bedankt voor het begrip.

 

Wij zaten in de upramp fase en zetten nog niet veel om. De opportunity was wel groot.

Er is redelijk wat geinvesteerd in sales, marketing, ontwerpwerk etc (zoals websites, verpakkingen en een totaal nieuw brand).

Wij zitten zelfs met een aantal klanten die binnenkort producten van ons verwachten.

Gelukkig hadden wij geen grote voorraden.

Uiteraard heb ik eerder zelf aan deze producent om exclusiteit gevraagd. Dit was niet bespreekbaar tenzij er flink omgezet zou worden (op zich begrijpelijk). Overigens waren wij de 1e nederlandse partij die met de producent in contact kwamen.

Een andere producent is geen optie, die kunnen niet leveren wat wij zoeken.

 

Maar wat nu. De exclusiviteit geldt voor NL, wij focussen ook op andere landen.

Wij kunnen natuurlijk vanuit het buitenland aan de Nlse onderneming leveren en alsnog onze gang gaan.

Maar dat is ook niet 123 geregeld denk ik zo.

 

En hoe zit dit juridisch? Door deze exclusiviteit worden wij sterk benadeeld en kunnen wij de nodige kosten/investeringen afschrijven. Mag dit zomaar? (Los van de vraag of je daar in China mee wegkomt)

 

Ik ben benieuwd naar meningen en input.

 

groeten

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Of dit juridisch klopt. Jij hebt niets op papier staan, dus denk dat je daarvoor juridisch sowieso niet veel tegen kan doen.

 

Buiten het juridische, dien je op zoek te gaan naar een oplossing. Gezien je investeringen e.d. lijkt het mij de meest voor de hand liggen, zo niet, snelste oplossing als je inderdaad bij de NL-dealer (die wel de exclusiviteit heeft) de producten inkoopt.

 

Of... heeft Chinese producent in China een concurrent met nagenoeg dezelfde producten? Kan een optie zijn om dat eens te peilen?

 

Als je ook buiten Nederland wilt opereren met deze producten: weet je zeker dat die persoon alleen de NL-exclusiviteit heeft?

Indien dat het geval is, dan zal ik met het Chinese bedrijf alsnog rond de tafel zitten en vragen hoe het met de rest van Europa (of daarbuiten) gesteld is.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hoi AvaMG,

 

Allereerst wil ik zeggen dat de westerse regels, normen en waarden niet gelden in China. Dus juridisch sta je niet sterk.

Ik heb zelf jaren in China gewerkt en me bezig gehouden met samenwerking met fabrieken en opstarten van fabrieken. De vraag is hoe groot is je inbreng in het product? Als jij de geestelijke moeder bent van het product raad ik je aan om Europees of in Nederland de patent/octrooi/modellenrecht aan te vragen. Dan kan je voorkomen dat je concurrent in je markt komt.

 

Indien je product gemaakt is van een matrijs, raad ik je aan om eigendom te bezitten van deze. Zo kan je deze terughalen na de productie, zodat je zeker weet dat je concurrent minimaal dezelfde investering nodig heeft om je product na te maken.

 

Normaal gesproken zijn er regio met honderden tot duizenden fabrieken die hetzelfde productgroep maakt, dus het lijkt me niet moeilijk om een andere leverancier te vinden.

 

Probeer om contact met de huidige leverancier in leven te houden (schijn). Geef hem een vermoeden dat je een beter partner bent (meer afname) en dat hij gaat twijfelen aan zijn contract. Zodat hij ook je concurrent onder druk zet. Voor chinezen is vaak $/€ de enige loyaliteit.

 

Maar een tip het is ten allen tijde verstandig om te weten met wie je te maken heb, dus bezoek fabriek, ga met hem uit eten. Karaoke, etc.

 

Veel succes!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.