• 0

Is het mogelijk om prive goederen zakelijk te verkopen?

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie een duidelijk en corect antwoord weten op mijn volgende vraag.

Ik ga mijzelf inschrijven bij de kvk en de belastingdienst omdat ik een webwinkel in electronica ga openen. Ik heb ongeveer 10 verschillende geheugenkaarten die ik prive heb gekocht en waar ik geen inkoopbon van heb. Ik wil deze artikelen uiteraard wel zien te verkopen via mijn webwinkel. Is het mogelijk (en legaal) om mijn artikelen te verkopen waar ik geen inkoop factuur van heb. Uiteraard kan ik geen btw als voorbelasting terug vragen.

Of mag ik het wel als prive inbrengen als ik een bon heb die niet ouder als 6 maanden is?

En hoe moet ik dat verwerken in mijn administratie?

Ik heb al op internet gezocht naar een antwoord maar ik kom er echt niet uit vandaar dat ik het hier aan jullie vraag.

Bedankt alvast voor jullie antwoorden :D.

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Je kan de kaarten inbrengen in je zaak? Ongeveer vergelijkbaar als je bijvoorbeeld prive laptop/computers inbrengt? Zie bijvoorbeeld: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=10104

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Als dat de voorraad of het restant van de voorraad is van je vorige webwinkel, dan zal je toch zeker wel ergens een inkoopfactuur hebben liggen ? Anders kan je de leverancier(s) van destijds verzoeken om een kopie inkoopfactuur en dat gebruiken voor je administratie en OB verrekening.

Mocht dat allemaal niet kunnen of moeilijk zijn dan ben ik bang dat de koffie niet zuiver is , als dit laatste niet juist is dan alvast bij deze mijn excuses voor de insinuatie.

• 0

Je kan de kaarten inbrengen in je zaak? Ongeveer vergelijkbaar als je bijvoorbeeld prive laptop/computers inbrengt?

Zonder er een aankoopfactuur, kwitantie of iets dergelijks van te hebben?

Het kan wellicht, maar het zou me niet verbazen als er bij controle toch alarmbellen gaan rinkelen. Een soortgelijke situatie zou je bijv kunnen aantreffen bij heling - niet dat ik daarmee iets impliceer in dit geval.

• 0

Tsja, alarmbellen kan ik me enerzijds wel voorstellen, anderzijds.... ik ken mensen genoeg die de afgelopen 20 jaar uit iedere PC alles hebben verwijderd wat er maar enigszins uit kon en nu bakken vol netwerkkaarten, geheugenkaarten en andere rommel (excuseer) hebben staan. Aangezien je als particulier niet verplicht bent de bonnen te bewaren (nog los van het feit dat de bewaartermijn maar 7 jaar is als het wel zakelijke aankopen betreft) kan ik me deze vraag wel voorstellen.

Lastigste lijkt mij nog om een reele waardeschatting te maken. Wellicht door een derde (ingevoerd in de business) laten doen? Lijkt me op zich geen probleem om de waarde van deze voorraad dan uit prive in te brengen. Een goede beschrijving van hetgeen je inbrengt kan ook helpen (althans, als de waarde ter discussie zou komen te staan).

Volgens mij was dat de vraag en niet de vraag of de politie op de stoep komt staan omdat je van heling verdacht zou kunnen worden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Het is natuurlijk een beetje te moeilijk te bevatten, dat je OMDAT je geen BTW betaalde over je vorige verkopen je inkoopgacturen om die redem weggooit. Het causaal verband ontbreekt. Kun je niets achterhalen aan je bankafschriften?

Ik herinner me echter dat twee jaar geleden de rechter een overvaller zijn geconfisceerde pistool liet vergoeden (als bedrijfsmiddel), maar ik ben vrijwel zeker van dat de overvaller ppk geen aankoopfactuur had.

Je weet het dus nooit, goede precedent.

Ave, Karel

• 0

De reden dat ik geen inkoopfactuur heb is omdat dit van mijn vorige webwinkel was (die niet stond ingeschreven en waar dus ook geen (omzet) en (inkomsten) belasting over betaalt is deze artikelen zijn besteld met andere artikelen die ik wel verkocht heb (zonder omzet belasting).

Nu start ik wel een bedrijf en ga dus wel belasting betalen alleen wil ik de oude artikelen dus gaan verkopen in mijn nieuwe webwinkel. Maar mijn boekhouder rade mij aan om deze artikelen in te brengen als prive inbreng en de waarde schatten (bijvoorbeeld de huidige waarde van de artikelen).

Denken jullie dat dit verstandig is en zo goed is?

Lijkt me heel verstandig om de oude voorraad in de onderneming in te brengen. Geeft de fiscus voldoende in handen om even te komen afrekenen en niet geheel onterecht. Ik vermoed uit hetgeen je hier vertelt dat deze eerste webwinkel geheel buiten het zicht van de fiscus is gebleven. Als je inkomsten hebt hoor je die gewoon op te geven (de kosten kun je dan ook aftrekken). De fiscus houdt er over het algemeen niet van dat je zelf bepaalt of je omzet en kosten wel of niet opgeeft. En al helemaal niet dat je BTW plichtige activiteiten ontplooit zonder BTW te rekenen, kan een fikse naheffing opleveren op basis van een schatting die jij dan zult moeten weerleggen.

Tegenwoordig hebben ze een wat betere internetrobot dus vermoedelijk worden jouw berichten wel gelezen. Wie weet staan ze inmiddels al bij je op de stoep. Ik heb ze voor gekkere dingen actie horen ondernemen.

Sterkte!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Hoi

Laat ik vooropstellen dat de fiscus HL leest! Bij mijn startersbezoek was de aardige ambtenaar volledig op de hoogte van mijn activiteiten op HL inclusief de dochter/zusterwebsites van HL.

Gezien de 'fraude' die gepleegd is, ga ik nu uit van de situatie dat de geheugenkaarten privé eigendom zijn. Die kun je inderdaad inbrengen in een EMZ, maar dan heb je geen recht van aftrek van voorbelasting op die goederen.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar