• 0

Eigen kledinglijn, waar beginnen?

Ik ben bezig met het ontwerpen en opzetten van een eigen kledinglijn en moet nu keuzes gaan maken, ik kom er niet goed uit. Ik wil eigenlijk klein beginnen en kijken of mijn idee verkoopt. Dus mijn idee was om een aantal zaken te benaderen met de vraag of zij mijn kleding willen verkopen. Kan ik dit zomaar doen zonder een enkel kledingstuk in mijn handen te hebben en alleen wat ontwerpen op papier?

 

Ook loop ik aan tegen het produceren van de kleding. Als ik eigen ontwerpen wil dan zit ik met een minimale afname van 250 st. per model. Dus kan ik kiezen voor omlabelen (het gaat namelijk meer om de prints dan om de modellen), maar ziet dat er dan nog wel uit?? En mocht het aanslaan dan wil ik de kledinglijn gaan uitbreiden.

 

Tips zijn welkom! Ook wat betreft producenten/fabrieken die wel bv. 100 st. per model leveren!

 

O ja naast de verkooppunten wil ik ook een eigen webshop beginnen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Wiesje, dit zijn heel veel vragen in één keer, en daarom een beetje moeilijk te beantwoorden. Haal even adem, pak de zoekfunctie er even bij of de forumdelen die je het meest aanspreken, en ga eens rustig aan bladeren. Dan vind je vanzelf allerlei informatie die je verder kan helpen. Wanneer je dan nog vragen hebt, kun je per thema je vragen in de daarvoor bedoelde forumdelen plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vragen gaan over strategie, dan zit ik toch op de goede plek? Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niet gevonden wat ik zoek.

 

De belangrijkste vraag op dit moment is, hoe benader ik mijn toekomstige verkooppunten het beste? Ik wil serieus overkomen en duidelijk zijn in wat ik aanbied.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een photoshoot laten schieten door een goede fotograaf. Een paar mooie gidsen maken en deze laten printen op albumprinter.com ofzo.

 

Ik zou vervolgens alleen binnenlopen bij kleine zelfstandige kledingwinkels (eigenaar is zelf aanwezig + zelf verantwoordelijk voor de inkoop). Stel voor om 1 rek vol te hangen / binnen te rijden op basis van het retourrecht (winkelier loopt geen risico maar verdiend wel als hij wat van jouw spul verkoopt). Is jouw rek steeds sneller leeg dan zijn eigen rekken weet je dat je goed zit en kun je (wellicht met kleine korting) voorstellen dat hij vanaf dat moment op de normale manier kleding bij je inkoopt. Probeer dat kunstje in meerdere winkels en meerdere steden te herhalen en je hebt een mooie basis om de eerste ketens aan te spreken.

 

Ik zit er ook al een tijd over na te denken en ik zou het zo doen. Nog wel met wat kleine dingen eromheen, maar dit is wel de basis.

 

Ik heb ongeveer hetzelfde moeten uitzoeken. Ik heb een adresje waar je custom-made shirts kan maken tegen kleinere afnames (vanaf 30 stuks was het volgens mij). Hier bepaal je zelf de afmetingen en kun je eventuele prints over de gehele stof afdrukken. Dit soort kleine afnames zijn uiteraard wel dusdanig geprijst dat je met marktconforme prijzen minimale marges over zal houden.

 

Gister ben ik ook iemand tegen gekomen op het web (dragons den CBS volgens mij) die custom-fitted jeans maakt online. Hij zegt zelf slechts 17 dollar per broek te betalen helemaal op maat gemaakt. Na levering uiteraard zelf labelen/ patchen en bedrukken (mocht dat de bedoeling zijn). Ik heb diegene zelf niet gecontacteerd maar een telefoontje kan nooit kwaad. Geef hem een gezonde marge erbovenop en wellicht kunnen jullie zaken doen. Hij verkoopt zelf de broeken met kostprijs 17 dollar per stuk voor 130 dollar. Maar dan heb je als koper wel een compleet op maat gemaakte.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een photoshoot laten schieten door een goede fotograaf. Een paar mooie gidsen maken en deze laten printen op albumprinter.com ofzo.

 

Ik zou vervolgens alleen binnenlopen bij kleine zelfstandige kledingwinkels (eigenaar is zelf aanwezig + zelf verantwoordelijk voor de inkoop). Stel voor om 1 rek vol te hangen / binnen te rijden op basis van het retourrecht (winkelier loopt geen risico maar verdiend wel als hij wat van jouw spul verkoopt). Is jouw rek steeds sneller leeg dan zijn eigen rekken weet je dat je goed zit en kun je (wellicht met kleine korting) voorstellen dat hij vanaf dat moment op de normale manier kleding bij je inkoopt. Probeer dat kunstje in meerdere winkels en meerdere steden te herhalen en je hebt een mooie basis om de eerste ketens aan te spreken.

 

Ik zit er ook al een tijd over na te denken en ik zou het zo doen. Nog wel met wat kleine dingen eromheen, maar dit is wel de basis.

 

Daar had ik dus ook aan zitten denken om het op die manier te doen. Winkelier loopt geen risico. Maar nemen ze je dan wel serieus? Nou ja daar is geen panklaar antwoord op denk ik.

 

Ik moet misschien iets meer vertellen (al vind ik dat moeilijk, zoals iedere starter, omdat je bang bent dat iemand er met je idee vandoor gaat!). Het gaat om paardrijkleding en dan voor kinderen.

 

Het idee van een mooie folder is natuurlijk ideaal maar wel erg kostbaar!

Link naar reactie
  • 0

Je moet ergens beginnen en op die manier kan je het zelf doen. Als je je wilt voordoen alsof je een enorme partij bent en je krijgt een gigantische order die naar 50 locaties in het land moeten sta je nog erger voor paal omdat je dat gewoonweg niet kunt leveren (of niet binnen redelijk termijn). Bovendien denk ik dat een lokale ondernemer het zeker wel slikt dan wel niet enorm respecteert dat je zelf naar binnen stapt om jou en je product te verkopen.

 

Een mooie folder kost 10-30 euro per stuk. Maak een hele mooie die je steeds samen met een winkelier doorneemt, en laat goedkopere achter wanneer er serieuze interesse is.

Link naar reactie
  • 0

Je moet ergens beginnen en op die manier kan je het zelf doen. Als je je wilt voordoen alsof je een enorme partij bent en je krijgt een gigantische order die naar 50 locaties in het land moeten sta je nog erger voor paal omdat je dat gewoonweg niet kunt leveren (of niet binnen redelijk termijn). Bovendien denk ik dat een lokale ondernemer het zeker wel slikt dan wel niet enorm respecteert dat je zelf naar binnen stapt om jou en je product te verkopen.

 

Een mooie folder kost 10-30 euro per stuk. Maak een hele mooie die je steeds samen met een winkelier doorneemt, en laat goedkopere achter wanneer er serieuze interesse is.

 

Dat is waar , als ik zelf winkelier zou zijn dan zou ik dat ook wel kunnen waarderen. Ik heb wel wat connecties wat betreft fotografie en illustrators dus dat moet wel lukken. Thanks voor het meedenken, ik kan weer een stapje verder!

Link naar reactie
  • 0

Het is in nederland bij sommige drukkers mogelijk om in kleine oplages te produceren. Let wel goed op wat voor kwaliteit je aangeleverd krijgt. Je "merk" valt of staat dadelijk ondermeer hierdoor.

 

Let voornamelijk op:

 

Het merk en type shirt. Overleg eens duidelijk met een aantal drukkerijen welke merken zij leveren. Bestel desnoods overal 1 sample van. Vraag natuurlijk dan ook ineens voor een aantal samples van hun eerder geleverde drukwerk. Zo krijg je zelf een duidelijk beeld van de kwaliteiten qua shirt en opdruk. Je kan beter €200 euro aan onderzoek spenderen en zeker weten dat je goede kwaliteit levert, dan dat je een hoop klachten retour krijgt via je verkoop kanalen.

 

Vervolgens is het het beste om deze artikelen gewoon eens een paar in de wasmachine te doen. Zo kun je ook bekijken hoe deze artikelen zich houden. Van sommige zullen de opdrukken vervagen en heel misschien zelfs kapot gaan. Ook goed letten of het stof zich fatsoenlijk houd, heel vaak worden de shirts onderom flodderig. En dat wil je natuurlijk niet, een shirt moet goed in model blijven.

 

Vaak is het bedrukken van textiel centen werk. Dit houd in dat de ene drukkerij iets goedkoper of duurder is dan de andere drukkerij. Maar bespaar niet op die ene 50 of 40 cent per shirt. Het is van belang dat je opdruk goed blijft, en de klanten graag nog een ander shirt van je kopen omdat je van die mooie kwaliteit geleverd hebt.

 

Als je op de manier gaat werken als Joost eerder heeft verteld kun je rustig aan beginnen. Zo merk je zelf meteen welke shirts hardlopers zijn en welke niet. Als je in het begin kleine oplage's produceert zit je niet meteen vast een restpartij.

Weliswaar in het begin iets duurder qua productie dan echte grote aantallen. Je winstmarge zal dus iets lager zijn. Als je het goed aanpakt komen die aantallen daarna wel.

 

Mocht je verder vragen hebben omtrent het bedrukken van textiel, dan hoor ik het graag!

 

Link naar reactie
  • 0

Bij een drukkerij een bestelling plaatsen is natuurlijk van de zotte, deze laten een eigen lijn ook gewoon in pakistan maken.

Het bedrukken en/of borduren van de kleding kan je vanaf 100 st. ook beter in het verre oosten laten doen.

 

Er zijn genoeg kledingleveranciers die een eigen label in een al reeds bestaande kleding/modellen lijn plaatsen en daar een eigen print of borduring op zetten, polo van wordt dan opeens 10 keer zoveel waard.

En dat alleen door goede marketing.

 

Zeefdruk is vanaf 10 stuks al de goedkoopste oplossing, er zijn genoeg bedrijven die al vanaf 10 stuks werken.

 

Jammer dat me site er nu uit ligt ;)

Link naar reactie
  • 0

Rebel,

 

Het verschil is dat als je naar pakistan gaat, je natuurlijk wel de contacten moet hebben.

Tevens als je bijvoorbeeld 10 ontwerpen hebt, keer 100 is meteen 1000 shirts.

 

Dit is voor de starters moeilijk te doen. En heel vaak zijn dit dingen die ook gewoon

in Nederland geproduceerd kunnen worden. Vergeet ook even niet als je naar pakistan gaat dat je werkt met een andere cultuur, en daarna ook nog eens invoer rechten moet betalen.

 

De echt grote merken hebben meestal hun eigen kantoor in dergelijke landen.

 

Ik denk niet dat pakistan een oplossing voor Wiesje is.

 

Daarnaast heb je zeefdruk en zeefdruk. Alleen zijn ze niet hetzelfde. Net als bij al het andere heb je kwaliteit en heb je gewoon rotzooi. Het gaat erom dat je wel kwaliteit tegen een goede prijs kan leveren.

Link naar reactie
  • 0

 

Zeefdruk is vanaf 10 stuks al de goedkoopste oplossing, er zijn genoeg bedrijven die al vanaf 10 stuks werken.

 

Jammer dat me site er nu uit ligt ;)

Zeefdruk vanaf 10 stuks de goedkoopste oplossing? Dat er bedrijven vanaf 10 stuks werken weet ik wel maar is flex druk dan niet voordeliger?

 

Zou je mij misschien eens een adresje willen sturen waar je dat zo goedkoop krijgt?

 

Alvast bedankt! Groeten,

 

hwjd

 

[edit]

had mijn bericht vervangen door een quote :P

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er beetje aan, het is niet altijd goedkoper om bij die aantallen te zeefdrukken.

Ligt er ook aan hoeveel kleuren je gaat gebruiken op 1 shirt. Als je 4 kleuren op 1 shirt wil bij een oplage van 10 stuks word het alsnog duur. Dit gewoon omdat voor iedere kleur een zeef aangemaakt moet worden.

 

Ik zal ook zelf even via PM contact met je op nemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit niet stil hahaha ik heb inmiddels een atelier gevonden die wel vanaf 100 st. per model leveren in verschillende kleuren! Dat biedt zeer veel perspectieven voor mij! Moet alleen nog weten wat de kosten zijn e.d. De shirts zal ik wel via het omlabelen laten doen zoals ik er nu over denk.

 

Over het bedrukken zit ik ook nog te denken om zelf een pers te kopen en dan met transfers te werken. Ik heb hier ervaring in. Zo kan ik shirtjes bestellen en zelf bepalen hoeveel ik er met welke opdruk verkoop.

 

Mijn huidige plan is momenteel, de ontwerpen verfijnen, kleuren van de stoffen bepalen, contact leggen met atelier en drukkerij en dan monsters laten maken, folder laten maken en langs de winkels. Ik wil graag mijn collectie het voorjaar 2009 in de winkel hebben.

 

Bedankt voor al jullie meedenken, dat zet mijn bovenkamer ook weer aan het werk!

Link naar reactie
  • 0

Via mijn echtgenote heb ik een klein inzicht verworven in textielmarkt.

Eén ding ben ik zeker, het loopt via vakbeurzen, klein of groot.

En als je geen product hebt ga jer gauw achter komen dat een kledingsstuk verkopen over "voelen" gaat.

( hoe zijn we zelf )

Binnen stappen in winkels is geen garantie, want de aankopen zijn reeds gemaakt voor het volgend seizoen, en ik beloof je de budgetten zijn super krap in de detailhandel.

In de rand vermeld ik even dat de ene ontwerper na de ander, het in België voor bekeken houdt ( mensen die al 20 of meer jaren meespelen ) en de kaas is niet vet en de kosten hoog.

Spaar of leen er desnoods voor maar een stand op kleine vakbeurzen zullen je zeker opbrengen, bezoek er al een paar om feeling met het gebeuren te krijgen, gewoon eerst kijken en op de details letten van hoe de groteren het doen ( ontvangst, presentatie, bestellingen opnemen etc )

Belangrijkste in mode zijn je leveringstermijnen ( datum en uur !) en zorg dat je een driedubelbevestigde bestelbon hebt, want dromers en poenlozen heb je overal.

Let in het begin vooral op voor al té grote bestellingen van mensen zonder een waarborg of referentie.

Loop desnoods binnen bij agenturen, hoe sneller je een beeld van de markt krijgt hoe beter je vlucht.

Tegenwoordig is het bij de grotere merken zelfs en vogue om de agenturen oa de sales pitches, de juiste kleuren, geuren en muziek mee te geven voor hun verkoop, leer uit de details.

Succes!

If you do what you always did, you'll get what you always got.

Link naar reactie
  • 0

Maar nu heb je het over kledingzaken in het algemeen. Ik ga namelijk sportkleding maken, paardrijkleding voor kinderen. Er zitten hier in de omgeving een hoop zaakjes waarvan er een aantal vanuit een oude schuur hun spullen verkopen, en die zaakjes lopen super. Zijn betaalbare zaken waar ook veel kinderen komen. Daar ga ik mij op richten. Dus vakbeurzen en de hele santekraam is n.v.t denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Maar nu heb je het over kledingzaken in het algemeen. Ik ga namelijk sportkleding maken, paardrijkleding voor kinderen. Er zitten hier in de omgeving een hoop zaakjes waarvan er een aantal vanuit een oude schuur hun spullen verkopen, en die zaakjes lopen super. Zijn betaalbare zaken waar ook veel kinderen komen. Daar ga ik mij op richten. Dus vakbeurzen en de hele santekraam is n.v.t denk ik.

 

Dat is bij deze geduid, ik begrijp jouw plaatje nu beter.

 

Ik wens je van harte succes.

 

By the way: De ene zijn "santekraam" is de ander zijn brood. ;)

 

 

If you do what you always did, you'll get what you always got.

Link naar reactie
  • 0

Nou ik ben nu in de twijfelfase beland..... grrr

 

Mijn twijfel is of ik verkooppunten moet gaan zoeken of het zelf zal gaan doen d.m.v. webshop (was ik al van plan) en het organiseren van kledingparty's op maneges (idee van een vriendin). Zo zit er geen schakel tussen en verdien ik er meer aan. Ook twijfel ik erg of ik rijbroeken moet laten produceren, het valt niet mee om met kleine aantallen de prijs laag te houden.

 

Ik twijfel ff verder!

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet beide?

 

Er zijn zat groothandels die zowel leveren aan detailhandel als ook een eigen verkoop kanaal hebben.

Alleen is het dan verstandig goede afspraken te maken over de verkoopprijs zodat anderen even duur of goedkoop zijn als je eigen webshop.

 

Betreffende de rijbroeken; ga eens op zoek naar een producent in het verre oosten of het voormalig oostblok die al reeds rijbroeken maken.

Deze zet tegen een kleine vergoeding en soms gratis je eigen label in de broeken.

Link naar reactie
  • 0

Wiesje,

 

Ik schaar me volledig achter de mening van Jeroen Bakker. Je vraagt nogal wat.

 

Joost Schravendeel, wees wat voorzichtiger met je informatie, de betreffende jeans-man zal helemaal niet blij zijn, dat je en pleine publique vertelt hoeveel winst hij maakt. Het is ook verkeerd voor de handelsmoraal.

 

Uiteindelijk tot Wiesje - alle mensen zijn als kleine babies geboren - als je begint, kun je meestal niet naar Pakistan en China om je handel daar te laten maken en dus zul je dicht bij huis moeten blijven, dat je dan duurder uitkomt (dan de prijzen in China) dan is dat een kwestie van opbouwperikelen. Per aspera ad astra (zwetend naar de sterren).

 

Zoals je ziet zijn de additionele wervingskosten erg hoog (drukwerk, reclame), dit is nu het probleem van vrijwel alle ondernemers. Een bedrijf opbouwen is aanmerkelijk meer dan ideeën hebben.

 

Ik hoop dat je veel goede ideeën krijgt aangeboden en vooral hard werkt om snel een goed bedrijf te voeren.

 

Avé Karel

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wiesje,

 

Ik schaar me volledig achter de mening van Jeroen Bakker. Je vraagt nogal wat.

 

Joost Schravendeel, wees wat voorzichtiger met je informatie, de betreffende jeans-man zal helemaal niet blij zijn, dat je en pleine publique vertelt hoeveel winst hij maakt. Het is ook verkeerd voor de handelsmoraal.

 

Uiteindelijk tot Wiesje - alle mensen zijn als kleine babies geboren - als je begint, kun je meestal niet naar Pakistan en China om je handel daar te laten maken en dus zul je dicht bij huis moeten blijven, dat je dan duurder uitkomt (dan de prijzen in China) dan is dat een kwestie van opbouwperikelen. Per aspera ad astra (zwetend naar de sterren).

 

Zoals je ziet zijn de additionele wervingskosten erg hoog (drukwerk, reclame), dit is nu het probleem van vrijwel alle ondernemers. Een bedrijf opbouwen is aanmerkelijk meer dan ideeën hebben.

 

Ik hoop dat je veel goede ideeën krijgt aangeboden en vooral hard werkt om snel een goed bedrijf te voeren.

 

Avé Karel

 

 

Ik heb toch al het een ander toegelicht hierover? Tot nu toe heb ik al erg veel gehad aan de antwoorden hier.

 

Zwetend naar de sterren staat mij wel aan eigenlijk ;D ik wil er hard voor werken maar kamp uiteraard zoals elke starter met een hoop onzekerheden (zou willen dat ik net zoveel guts als mijn man had!). Ik weet wel wat mijn zwakke kant is en dat is de commercie, daar moet ik echt aan werken :-\ dus als daar nog tips voor zijn....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even een vraag van mijn kant voor de ondernemers hier op HL. Wat doe je met negatieve reacties uit je omgeving? Ik geloof zelf erg in mijn concept maar ben ik nog wel realistisch of zit ik al op de roze wolk? Er worden uit mijn omgeving zoveel vragen naar mijn hoofd geslingerd dat ik daar toch wat onzeker van word....

 

Nog even kort, ik wil een paardrijkledinglijn voor kinderen opzetten

 

Ik weet wat ik kan:

- Ik heb een Mode opleiding (kan zelf alles maken wat ik wil)

- Ik heb ervaring in het verkopen van kleding (is wel mijn mindere kant)

- Ik heb ervaring met bedrukken van textiel

- Ik rijd zelf al 25 jaar paard

 

Is dit wel voldoende.... ?

Link naar reactie
  • 0

Als je nu aan je lijstje het volgende kan toevoegen komt het allemaal goed:

 

- Goed(koop) inkoop adres.

Natuurlijk iedere cent die je niet uitgeeft is de eerste die je verdient hebt. Zorg ervoor

dat je dus een goedkoop inkoop adres hebt, maar wel eentje die een goede kwaliteit kan leveren.

 

- Fatsoenlijke winstmarge.

Ga niet je shirtjes te goedkoop verkopen in het begin. Als later blijkt dat je ineens

hoger moet gaan met je prijs omdat je winstmarge te laag is, zit je met een probleem.

Je gaat dan reacties krijgen dat mensen je ineens heel duur vinden en heb je de kans dat de mensen

je producten gaan laten liggen. Ik heb het dan natuurlijk niet over een verhoging van 15 naar 16 euro.

Maar meer van 15 naar 25 euro. Vergis je er niet in, reken alles van te voren goed uit. Houd rekening

met labels, stroomkosten, verzendkosten, uit en inpakken van je kleding etc etc. Alles bij elkaar

gaat hier toch redelijk wat onvoorziene tijd in zitten.

- Doorzettingsvermogen

In het begin krijg je natuurlijk diverse tegenslagen. Dit is gewoon onvermijdelijk, iedere starter kent deze kleine puntjes wel. Ik vind zelf 1 van de belangrijkste dingen van een starter de wilskracht en het doorzettingsvermogen. Als je de tegenslagen kan verwerken en je "bedrijfje" hierop kan verbeteren kom je er wel.

 

En het gezegde is, "Nee heb je, Ja kun je krijgen."

 

Probeer het gewoon eens met een kleine oplage, je bent dan misschien in totaal max €1000,- kwijt.

Kijk hoe de potentiele kopers reageren op je product, vraag ook gerust wat zij vinden van je product.

Doe er dan ook wat mee als je commentaar erop krijgt, je maakt je product alleen maar beter!

 

Link naar reactie
  • 0

Dave dankjewel! Ik ben nog steeds bezig met de juiste leverancier zoeken voor mijn producten. Voor de rest heb ik het al aardig voor elkaar. Ik hoef geen geld te lenen en dat geeft mij ook wel een fijn gevoel, mocht het fout gaan dan zit ik ook niet jaren tegen een schuld aan te hikken.

Link naar reactie
  • 0

Wiesje,

 

Wat betreft de nevenreacties het volgende: alles valt dood te redeneren. Zelfs in alle oprechtheid. Ik merk dat zelfs bij mezelf. Nu (bijna 65) zou ik me beslist niet aan ondernemersdingen wagen waaraan ik me (gelukkig) op mijn 40-e wel deed. Bovendien kunnen mensen gemakkelijk met raad komen waarin zijzelf geen risico's dragen. Het is erg gemakkelijk om een beslissing te nemen op rekening van een ander. Ik zou zeggen blijf trouw aan je ideeën, maar blijf realistisch.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.