• 0

17 Jarige heeft advies nodig

Hallo allemaal,

 

Mijn naam is Maikel en ik ben 17 jaar, zit in klas 4vmbo. Dit is dus mijn examenjaar, maar ik zit met een klein probleempje namelijk dat ik altijd dacht dat ik iets in de computerbranche wilde gaan doen maar nu het eenmaal zo ver is dat ik daarvoor naar een andere school ga, besef ik dat het toch niet is wat ik precies wil gaan doen.

 

Ik zit wel veel achter de computer en weet er ook wel veel vanaf, maar wil er niet echt mijn beroep van maken. Nu had ik het hier gisteren met mijn moeder over en die zei: "wat wil je dan gaan doen?". Ik antwoordde dat het mijn droom is om een eigen scooter winkel te beginnen. Mijn moeder antwoordde daarop dat ik er misschien de kost niet mee zou kunnen verdienen. En dat ik nog wel jong was. Dus we kwamen er niet aan uit hoe ik het allemaal moest gaan aanpakken. Vandaar dat ik vandaag op zoek ben gegaan naar informatie op het internet. Als eerste kwam ik op dit forum, en het lijkt me dat ik er veel advies kan krijgen / opdoen.

 

Mijn vraag is nu dus: Ik ben 17 jaar en kan daarom nog geen eigen bedrijf opzetten, ik wil niet verder gaan in de computerbranche maar weet geen andere oplossing. Wat raden jullie mij dus aan? Kwa opleiding etc.

 

P.s Mijn moeder zei wel dat ik met iemand samen kon gaan doen, maar ik heb van mijn neef geleerd dat het werken met een campagnon ook niet alles is. Hij heeft er namelijk ook problemen mee gehad.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ga een opleiding volgen in de richting van waar je een winkel in wil gaan opstarten, zodat je wat meer geschoold ebnt op het gebied van scooters. Daarnaast zou je een baantje kunnen nemen in zo een winkel om te kijken hoe het er aan toe gaat.

 

Als je klaar bent met je opleiding ben je inmiddels volwassen en kun je dus wel zo een zaak beginnen.

TwoFriends.nl Computers voor een vriendenprijsje
Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik vind het goed dat je je op jouw leeftijd al verdiept in ondernemerschap.

Vraag me alleen af of scooters écht je roeping is, of dat dit meer iets is van nu. Wellicht dat je over een jaar of 2 wat anders wilt gaan doen.

Maar als je op zoek bent naar een opleiding om uiteindelijk ondernemer te worden, dan is misschien de opleiding Small Business & Retail Management iets voor je?

De accenten van deze opleiding liggen sterk op het ondernemerschap en de rechtstreekse verkoop van producten en diensten aan de consument.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Ga een opleiding volgen in de richting van waar je een winkel in wil gaan opstarten, zodat je wat meer geschoold ebnt op het gebied van scooters

 

Daarvoor kan ik het beste naar het mts gaan denk ik, zal nog even kijken welke scholen er nog meer opleidingen in die richting heeft. (mijn ma zei op het mts zitten allemaal van die jongens kwa jongens die allemaal katte kwaad uithalen enzo. Ik zei ik moet toch iets).

 

Maar als je op zoek bent naar een opleiding om uiteindelijk ondernemer te worden, dan is misschien de opleiding Small Business & Retail Management iets voor je?

 

Ik heb een brochure aangevraagd bij hhs.nl over de opleiding, ook las ik op een andere website dat het een 4 jarige hbo opleiding is. Dat zou een probleempje zijn, want je kan niet van vmbo naar hbo. Wel kan ik naar het mbo.

 

 

P.s Ik heb na deze week nog 1 week vakantie dus ik kan nog veel te weten komen in die 2 weken.

Link naar reactie
  • 0

Om je eigen winkel te beginnen moet je in ieder geval je middenstands diploma hebben.... of ben ik nu in de war?

 

En wat Kermie zegt kan ik beamen. Toen ik jouw leeftijd had was ik ook helemaal scoot minded... iedere week een andere uitlaat of cilinder. De scooterwinkel werd mn 2e huis... (en mn bankrekening een bodemloze put, maat dat terzijde :-\)

 

Ik denk dat je nu graag een scooterwinkel wilt hebben omdat het je grote passie is.... op dit moment dan. Waarschijnlijk denk je daarover een jaar of 2 heel anders over.

 

Maar als je een opleiding wilt doen die enigsinds betrekkeing heeft jouw wenselijke richting kan ik werktuigbouwkunde van harte aan bevelen. Ik heb dat ook gedaan en ik weet dat een jongen die vroeger bij mij in de klas zat nu gedeeltelijk de leiding heeft over een 2-wielerzaak!

 

En dan moet je nog eens kritisch kijken naar de markt. Is er niet onzettend veel concurrentie? wil je alleen scooters verkopen/onderhouden of ook fietsen?

 

Als ik jouw was zou ik het allemaal maar ff aankijken... Niet dat het geen goed initiatief is om te gaan ondernemen..integendeel, klasse :D!! Maar das niet iets wat je van de ene op de andere dag besluit...tenminste..ik niet.

 

Suc6..met dat wat je gaat doen!!

 

Bart

 

 

 

 

 

ice

Link naar reactie
  • 0

Bedankt bart,

 

Er is inderdaad best wel veel concurrentie, maar als ik zo eens rondvraag hebben mensen over "bijna" alle scooterdealers wel een opmerking. De een is een stuk te duur, de ander geeft geen goede service en de ander is weer niet vriendelijk. Al deze zwakke punten wil ik juist niet hebben, als ik aan alle wensen voldoe, wat niet ten koste mag gaan van het bedrijf. Maak ik een goede indruk, wat leidt tot goede mond op mond reclame. Tenminste zo had ik dat dan bedacht.

 

En ik wil het ook niet van de een op andere dag besluiten daarom probeer ik zoveel mogelijk informatie op te doen en te bekijken of het wel echt is wat ik precies wil. Ik wou dat ik het nog een jaar kon uitstellen om een beslissing te nemen over welke opleiding ik wil gaan volgen, maar helaas is dat niet mogelijk. Misschien dat er een korte opleiding is waarmee ik mijn beslissing nog enige tijd kan uitstellen, maar waar ik dan toch iets aan heb in deze branche.

 

Enig advies welke?

Link naar reactie
  • 0

Je zou natuurlijk ook kleinschalig eens kunnen gaan testen.

 

Kijk of je scooter onderdelen kan doorverkopen, kijk of je zelf reparaties kan gaan doen tegen betaling, je hoeft geen winkel te hebben om de smaak te pakken te krijgen.

 

Ik weet weinig over de scooter business, maar het lijkt me een typische vorm van handel. Slim inkopen, nog slimmer verkopen.

 

Loop eens bij wat scooter winkels naar binnen en vraag aan de eigenaar of die tijd voor je heeft. Bespreek met hem/haar wat je wilt gaan doen en kijk of je bij hem/haar in de leer kan gaan?

 

Je kan het via een opleiding doen, of je kan het autodidact doen.

 

Zorg er voor dat je alles goed bespreekt met je ouders en dat je de risico's laag houdt.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Het idee om bij een scooterwinkel naar binnen te en te gaan bespreken wat ik wil gaan doen lijkt me niet zo een goed idee, want hij zal dan ook wel denken dat hij er concurrentie binnen krijgt, maar om in de leer te gaan is wel een goed idee. Ik schrijf alle ideen op.

Link naar reactie
  • 0

Het zal je verbazen hoeveel ondernemers startende ondernemers willen helpen. Zelfs als ze in dezelfde branche bezig gaan.

 

Je hebt ook je leeftijd mee, een bestaande scooterwinkeleigenaar (scrabble!) zal jouw niet zo snel als concurrent zien. Je kan ook de trein pakken naar de andere kant van Nederland en daar met wat mensen gaan praten, de kans op concurrentie voor hun is erg klein.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Neem je tijd!

 

Er zijn volgens mij erg veel opleidingen handel, administratie, combinatie leren/werken, enzovoorts.

De opmerking dat op een MTS jongens zitten die kattekwaad uithalen; gelukkig wel zeg, anders zou het een saaie boel worden als je alleen maar moet leren ;D.

 

In hoeverre vind je het ook een hele overstap om naar je nieuwe opleiding te gaan? (Elk mens vindt verandering eng).

Realiseer je goed dat een eigen bedrijf beginnen en een opleiding volgen mijlenver uit elkaar liggen en het een is niet een alternatief voor het ander. Als ondernemerschap kriebelt: goedzo, maar neem dan de tijd.

Om erachter te komen wat je graag doet, waar je gelukkig van wordt en wat ook nog je rekeningen betaalt is gewoon tijd nodig.

Dat hoef je niet op je 17e te weten. (Vind ik)

Ik heb gestudeerd voor lerares Engels. Dat heeft ook niet zo veel te maken met wat ik nu doe 8).

 

Waar woon je? (I.v.m. locaties van opleidingen).

Wat zit er zoal bij jou in de buurt? (kan je dat ook opzoeken op internet voor ons? Dan denken we met je mee!)

 

Verder is scooteronderdelen.biz nog niet geregistreerd. (en .nl en .com zijn inactief)

Je zou een site kunnen beginnen waar leveranciers hun onderdelen mogen verkopen, waarbij jij alleen als tussenschakel fungeert en geen distributie op je neemt maar wel een site/concept opbouwt. Daarvoor zou je hier op dit forum ook de nodige hulp kunnen krijgen (o.a. van mij)

 

De belangrijkste vraag:

Wat vind je leuk om te doen?

Zodra je dat zeker weet, weet je al een stuk meer.

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie
  • 0

Aan deze reply heb ik tot nu toe nog het meeste gehad, ik krijg er gewoon kriebels van in mijn buik als ik zie hoe behulpzaam sommige mensen zijn.

 

Waar woon je? (I.v.m. locaties van opleidingen).

Wat zit er zoal bij jou in de buurt?

 

Ik woon in Roosendaal, en dat is de Roosendaal in Noord-Brabant.

 

In roosendaal zelf zitten als ik het goed heb 2 scooterwinkels, er waren er eerst 3 maar 1 daarvan is moeten stoppen omdat hij gestolenscooters bewerkte en weer verkocht. Die andere 2 werken een beetje samen, als de een een uitlaat niet heeft liggen belt hij de andere op om te vragen of hij hem heeft. 1 daarvan waar ik zelf ook regelmatig kom is een aardige jongen legt veel uit en is goedkoop.

 

De belangrijkste vraag: Wat vind je leuk om te doen?

 

Er zijn zoveel dingen die ik leuk vind, maar van vroeger af enzo was ik altijd dingen aan het maken, eerst dee dik het dan uit elkaar halen, en dan weer terug in elkaar, later ben ik met de computer gaan werken wat ik nu zo een 3 jaar doe, en daarom dacht ik dat ik iets in de computerbranche wilde gaan doen, maar nu begin ik toch weer ana mijn scooter te sleutelen enzo, overal op internet zoeken welke onderdelen het beste bij elkaar passen en hoe je de beste afstellingen kan krijgen, ook geef ik mensne adviesen als ze iets willen gaan halen en als ik iets niet begrijp waar iets voor is vraag ik er uitleg over.

 

Dat idee over een website is ook wel iets moois, maar zou er toch wat meer over willen weten wat er precies mee te bereiken valt.

 

Heel erg bedankt voor je reactie ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit wel veel achter de computer en weet er ook wel veel vanaf, maar wil er niet echt mijn beroep van maken.

 

Ik antwoordde dat het mijn droom is om een eigen scooter winkel te beginnen. Mijn moeder antwoordde daarop dat ik er misschien de kost niet mee zou kunnen verdienen. En dat ik nog wel jong was.

 

Wat raden jullie mij dus aan? Kwa opleiding etc.

 

Je zit dus veel achter je computer en weet er veel vanaf. Maar ja, wat is veel. Het is namelijk zo dat velen denken dat als zij windows en wat software hier en daar kunnen installeren bij wat familie en vrienden, dan denken zij al snel ik heb veel kennis. Terwijl dit eigenlijk nog maar hoogstens 5% kennis is van wat de mogelijkheden zijn. Kun je misschien iets specifieker zijn.

 

Een scooterwinkel beginnen hè? Je moet dus een representatief pand hebben waar je die dingen verkoopt, je moet demo modellen hebben. Kortom een hele investering. En heb je al nagedacht hoeveel scooters je moet verkopen om een goede boterham te verdienen. Echt iets om toch nog even over na te denken. Kijk, scooters zijn leuk, zeker gezien je leeftijd, dat maakt het nu ook aantrekkelijk. Maar je moet wel een beetje verder denken, want vind je het nog wel zo leuk als je 40 bent en hoe staat het met de markt, want in vrijwel elke stad zitten toch wel minstens 4 á 5 scooterwinkels. En aangezien ze vrijwel allemaal hetzelfde verkopen denk ik toch een verzadiging in die markt te zien.

 

Dus mijn advies is, ga eerst een beroepentest doen, kijk of de resultaten daaruit een beetje overeenkomen met je persoonlijke interesses (want dat is niet automatisch altijd het geval) en ga dan dingen afstrepen zodat je uiteindelijk een paar opleidingen overhebt waar je uit kunt kiezen. Werken kan je namelijk altijd en je bent nog zo jong en als je dan klaar bent met je HBO bent je pas 21, wat nog steeds jong is en dan kan je altijd nog overwegen om zelfstandig ondernemer te worden.

 

Succes,

Obrigado

Link naar reactie
  • 0

Ben het niet helemaal met je opvattingen eens obrigado. Als hij nu de scooter industrie induikt hoeft dat helemaal niet te betkenen dat hij op zijn 40ste nog steeds met scooters bezig moet zijn.

 

Qua beroepentests, ik geloof dat ik veertig van die dingen heb gehad. Is nog nooit iets representaties uitgekomen ;) Betekend niet dat dat voor iedereen het geval is, maar ik geloof er iig niet echt in. Ze zijn over het algemeen wel grappig om te doen.

 

Als je echt met panden, demo modellen, inboedel, etc. gaat werken dan is het inderdaad wel de bedoeling dat je goed nadenkt en alles strak op papier zet. Ik zou echter zeggen, ga eens proeven en kijken of je het leuk vindt. Zo ja, neem dan kleine stappen die richting op. Zo nee, probeer iets anders :D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik zal wel eens even op het internet kijken of ik een aantal beroepentesten kan vinden, en die dan meteen maar eens maken, ben benieuwd wat de uitslagen zullen zijn. ( P.s kan iemand mij misschien voorzien van wat links? )

 

Wat betreft een pand en modellen, daar moet ik zeker nog goed over nadenken, daarom leek mij het idee van Annedien over die website wel goed. Ik zal zeker nog verder met haar praten hierover.

 

En over die kennis, tja ik bouw zelf computers weet wat welk onderdeel doet de taken etc. Ik was er een jaar geleden erg in geinteresseerd maar nu is dat een heel stuk minder, en heb ik er nu haast geen intresse meer in.

 

Resultaten 1e beroepentest:

 

Textiel en confectie (MBO)

Algemene Operationele Technologie (HBO)

Bouwkunde (HBO)

Maritieme Opleidingen (HBO)

Autotechniek (HBO)

Luchtvaarttechnologie (HBO)

Automatisering (MBO) (MBO)

Elektrotechniek (MBO)

Grafisch (MBO)

Werktuigbouwkunde (HBO)

 

Blijf a.u.b reageren

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al had gezegt Annedien, zou ik graag meer informatie willen hebben over het idee van een website.

 

Ik heb ook mijn woonplaats verteld, die je nodig had i.v.m opleidingen in de buurt, heb je daar al iets mee gedaan toevallig?

 

Toevoeging:

 

Bromfietstechnicus:

 

Scooters, maar ook bromfietsen worden steeds geadvanceerder. Als bromfietstechnicus moet je goed op de hoogte blijven van deze ontwikkelingen zodat ook de techniek van de nieuwe modellen voor jou geen geheimen kent. Als bromfietstechnicus adviseer je daarnaast klanten die graag willen weten wat er allemaal te koop is en welke scooter of bromfiets voor hen het meest geschikt is.

 

Welke opleiding volg je?

 

Alles was je moet weten over dit vak leer je op de basisberoepsopleiding bromfietstechnicus. Je volgt de opleiding via de beroepsbegleidende leerweg (bbl)

 

Welke vooropleidingen heb je nodig?

 

VMBO, asistent tweewielertechniek of MAVO

 

Duur van de opleiding:

 

Twee jaar

 

Niveau 2

 

Bedrijfleider Tweewielerbedrijf:

 

In Nederland zijn zo'n 4000 tweewielerbedrijven gevestigd. Het gaat meestal om kleine bedrijven, maar het kunnen ook grote bedrijven met meerdere vestigingen zijn. Als bedrijfleider heb je een managementfunctie op het hoogste niveau. Je bent bekend met zaken die spelen in de mobiliteitsbranche. Dat kan gaan om ontwikkelingen op bijvoorbeeld het gebied van de techniek, de arbeidsomstandigheden of het milieu. Uiteraard bezit je als bedrijfsleider de noodzakelijke leidinggevende capaciteiten. Als manager ben je goed op de hoogste van moderne marketingmethoden en verkooptechnieken, personeelsbeleid,(bedrijfs)economomie, logistiek enz.

 

Welke opleiding volg je?

 

Binnen de BOL en BBL zijn er geen opleidingen beschikbaar die tot deze functie leiden. Het is aan te raden om de cursus De startende ondernemer te volgen (voorheen Algemene Ondernemersvaardigheden). Daarnaast zijn er diverse trainingen en cursusen beschikbaar onder andere via het Cardano Instituut (Onderdeel van de Innovam Groep). Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan doelgericht leidingeven, Persoonlijke effectiviteit en Bedrijfsmanagement

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit er continue aan te denken, heel de tijd te dag dromen hoe het er uit zou komen te zien enzo. Maar nu moet ik het nog waar zien te maken.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik eerst de juiste opleiding zal moeten volgens, waarbij ik stage loop bij een scooter winkel. Daarna weet ik hoe alles er daar aantoe gaat en zo zou ik thuis misschien kleine reparaties kunnen verrichten, wat op zich niet zo makkelijk zal zijn omdat ze dat niet helemaal zullen vertrouwen. Dus vanaf het punt na het werken bij een scooterwinkel ben ik nog niet helemaal uit. Dus als je ideen hebt, graag.

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik ben niet zo opleiding focussed. Je kan die kennis namelijk ook zelf vergaren, wees gewoon niet bang om fouten te maken. Wees niet te eigenwijs. Kijk goed om je heen. En neem geen beslissingen als ze niet lekker aanvoelen.

 

Ik zou dus eens gaan kijken naar de prijzen die je betaald in de winkels voor scooters en eens kijken of je dat niet goedkoper kan doen? Bijvoorbeeld via het web?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Dat is juist weer een tip waar ik iets aan heb :) Het probleem is alleen dat de prijzen in de winkel vaak nog een stuk dalen. Net als toen ik mijn scooter kocht, als je dan een pakket neemt zeggen ze er gaat zoveel af.

 

Dus ik zou wel prijzen kunnen regelen lager dan in de winkels hier, maar ik zit niet met kosten van een pand monteurs.

 

Maar zal eens kijken.

 

Bedankt

 

Btw: Als ik nu goedkope adressen kan vinden heb ik daar misschien wel wat aan op een later tijdstip om 1 van de goedkoopste te worden ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me in het beginsel niet richten op scooters zelf, maar op de verkoop van accessoires zoals stickers, uitlaat-pijpen en dergelijke via internet. Ik heb absoluut geen verstand van scooters e.d, dus ik weet niet of die bestaan en in hoeverre die verkocht worden. Als je dit doet, heb je geen problemen met garantie, versturen van het pakje, afbestelde scooters, grote bedragen die overgemaakt worden en dergelijke. Ook hou je dan de kosten laag, je hoeft geen complete scooters te bestellen, hebt geen monteurs nodig, geen pand, geen uitgebreide kennis van scooters. Het "enige" wat je dan hoeft te doen is een website laten te ontwerpen en alles via deze website te verkopen. Hier heb je denk ik ook geen aparte opleiding voor nodig, je zou gelijk kunnen beginnen als je achttien wordt.

Link naar reactie
  • 0

Beetje hetzelfde idee als Annedien dus, jij hebt het al weer wat uitgebreider uitgelegd. Maar ik snap niet waarom ik dat pas zou kunnen doen als ik 18ben :)

 

1 Ding wat ik nog zou moeten navragen is, hoe ik aan de adressen van leveranciers kom, want nu zou ik naar bestaande websites gaan die hetzelfde doen en dan daar bestellen. Maar dan zouden de mensen bij mij duurder uit zijn omdat ik hun nog verzendkosten moet betalen. (Hier heb ik dus nog wat informatie over nodig)

 

Of zijn de leverancieradressen gewoon bijvoorbeeld iets van polini www.polini.com?

 

Bedankt weer.

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee is, dat je met een website kunt snuffelen aan ondernemen, inzicht krijgt in marketing, contact kunt leggen met leveranciers en afnemers en zo al doende in het vak terecht komt zonder dat je een pand hoeft te huren enz.

Als zoiets je interessant lijkt is het een kwestie van een stappenplan maken en veel op het web surfen, en bedenken hoe groot of hoe klein je dit wilt opzetten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een zeer handig tool voor beginnend web ondernemers is:

 

http://www.google.com (lees de handleiding, en leer GOED zoeken)

 

Dan voor de Nederlandse ondernemer is http://www.pagina.nl ook een enorm goede resource.

 

Je zou bijvoorbeeld http://www.mypip.nl kunnen gebruiken om een goed overzicht te maken van de relevante gevonde pagina's (ik vind dat veel beter werken dan bookmarks, maar dat kan komen omdat mijn eerste bedrijf ook op een dergelijk concept gebouwd was)

 

Zodra je veel informatie verzameld hebt ga je opzoek naar het gat. Hoe kan je hier geld in gaan verdienen? Zijn het stickers of uitlaten? Zijn het speciale import scooters? Dat moet jij uit gaan zoeken :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.