• 0

aandelenplan

Over de verdeling van de aandelen binnen een bedrijf met meerdere partijen is alles vrij duidelijk. Alleen waar ik nog niet bij heb stilgestaan is hoe die waarde precies bepaald wordt en hoeveel aandelen je gaat uitgeven.

 

Ik kan bijvoorbeeld 30.000 aandelen uitgeven, maar ik kan ook 1.200.000 miljoen aandelen uitgeven. Hoe bepaal ik wat de beste manier voor mij is en waar moet ik op letten en aan denken.

 

Verder nog een vraag hierover: als er op een gegeven moment aandelen worden bij-gecreërd, hoe gaat dat dan ten opzichte van de huidige partijen. Verliezen zij een deel van hun belang of hoe gaat dat te werk?

 

Hoe meer reacties, hoe beter. Alvast bedankt. En ik ben most of the time online, dus reacties terug van mij kun je zeker verwachten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Obrigado,

 

Zover ik (uit eigen ervaring) weet, is dat er bij het opstellen van een BV standaard een waarde van 100 Euro wordt gebruik per aandeel. Over het gestorte aandelenkapitaal worden deze aandelen dan verdeeld. Stel je start een BV met 100,000 Euro startkapitaal, dan worden er dus 1000 aandelen uitgegeven.

 

Maar als je zelf liever aandelen van 1 Euro wilt, kun je dat natuurlijk ook aanvragen. Dan heb je er inderdaad een stuk meer om te verdelen. Maar waarom wil je zoveel aandelen? De verdeling is toch "op papier", dus of je nu 500 van 1000 aandelen of 50,000 van 100,000 aandelen hebt, dat maakt dan niet uit.

 

Als er nieuwe aandelen bijkomen dan "verwaterd" volgens mij het belang van de andere aandeelhouders. Maar voor de specifieke uitwerking hiervan zul je even op antwoord van een van de experts op dit forum moeten wachten denk ik.

 

Boa sorte!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je snelle reactie, vrij duidelijk wat je beschrijft.

 

laten we zeggen dat partij A 510 aandelen heeft, partij B 490 aandelen. Het gestort kapitaal is € 20.000.

 

Betekent het dan dat elk aandeel waard is: 20.000 gestort kapitaal : 1000 aandelen = €20 waard is?

 

en wat als na een jaar $50.000 nettowinst is, hoe wordt dit dan verdeeld? Wordt dit verdeeld over het aantal aandelen dat er aanwezig is, of blijft er ook nog iets in het bedrijf? Of worden de aandelen meer waard (gaat het aandeel naar €70 ) of worden het uitgekeerd aan de aandeelhouders (netto bedoel ik dan)?

 

Zo zie je maar, ik heb nog veel vragen :)

Link naar reactie
  • 0

Obrigado,

 

Vragen kun je hier altijd kwijt natuurlijk. En vaak kunnen we nog antwoord geven ook...:)

 

Laat ik eerst beginnen om te zeggen dat je aandeel alleen kunt gebruiken op het moment dat je een BV (of CV, of iets dergelijks) opricht (Als dit niet helemaal klopt aub een reactie van de experts, maar zo zie ik het). Als je dus samen een bedrijf start met iemand anders, dan kun je ook voor een VOF kiezen (fiscaal veel aantrekkelijker als je nog niet veel winst maakt).

 

Volgens mij wordt de waarde van de aandelen bepaald door de boekwaarde van het bedrijf (gedeeld door het aantal aandelen). Heeft dus niets met je winst te maken. De beginpositie is inderdaad zoals je hebt beschreven.

 

En zover ik het weet (maar nu moet ik oppassen, omdat ik er verder niet zo veel van af weet), wordt inderdaad de nettowinst aan de hand van de aandelenverhouding verdeeld.

 

Maar voordat ik je nu allemaal verkeerde informatie begin te geven is het even wachten op iemand die er meer van af weet. Wat voor bedrijf wil je eigenlijk beginnen (of wil/kun je dat nog niet vertellen).

 

Ronald

 

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Beste Kleverlaan,

 

Het is een crossmedia bedrijf, dus zowel tv, radio, internet, printmedia en mobile concepts. De core business concepten vallen het meest in het tv/internet/mobile gedeelte.

 

Aangezien wij zelf uit dat wereldje komen en nog steeds werken voor opdrachtgevers als RTL4, RTL5, Yorin, SBS6, kun je het beste in die richting denken. Iets dieper wil ik er op dit moment nog niet ingaan maar gaat ongetwijfeld de komende maanden wel gebeuren.

 

De reden waarom ik vragen stel over het aandelen gebeuren is omdat wij bezig zijn met het opzetten van een nieuwe BV, en geen CV omdat wij van plan zijn om investeerders aan te trekken die ons niet alleen financieel bijstaan maar ook met eventueel management.

 

Link naar reactie
  • 0
een waarde van 100 Euro wordt gebruik per aandeel

 

Toen wij startten, adviseerde een vriend van me (oud-CFO van een .commer) me om de waarde per aandeel veel lager te leggen (bij ons is het 1 eurocent!). Ingeval je nieuwe aandelen moet uitgeven, is dit makkelijker enzo...

 

Moest ik wel specifiek aangeven bij de notaris...

Link naar reactie
  • 0

aleph,

 

kun je een specifiek praktijkvoorbeeld geven, want zoals ik het nu zie is dat als er een partij bijvoorbeeld $100.000 insteekt, en de waarde van een aandeel 1 eurocent is, hij 10.000.000 miljoen aandelen krijgt. of zie ik dit verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Toen wij startten, adviseerde een vriend van me (oud-CFO van een .commer) me om de waarde per aandeel veel lager te leggen (bij ons is het 1 eurocent!). Ingeval je nieuwe aandelen moet uitgeven, is dit makkelijker enzo...

 

Heb je wel lekker veel aandelen....

 

Maar Aleph, heb je enig idee waarom dit nuttig is? Ook bij 100 Euro per aandeel kun je toch nieuwe aandelen uitgeven?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.