Eenmanszaak (adviesbureau) X, omzet/winst groeit enorm dit jaar
Beheer BV (stamrecht), 100% aandeelhouder
Optie: oprichten VOF tussen mijzelf en de BV, emz beeindigen
Winstuitkeringen van VOF X naar de BV worden door de BV aangewend voor nieuwe investeringen (VOF Y) waarin deelneming door de BV en mijn fiscaal partner (geen huwelijksgoederengemeenschap).
VOF Y heeft een bedrijfspand(je) nodig voor de activiteiten (die geheel andere zijn dan die van VOF X).
Risico’s X op vermogensaansprakelijkheid zijn minimaal. Stille reserves in X: nauwelijks, bedrijfspand van X zou buitenvennootschappelijk vermogen worden
Risico’s Y op vermogensaansprakelijkheid idem
Voordelen (beoogd):
[*]Deel van de winst van VOF X gaat naar de BV (geen IB), uiteraard wel vpb (indien van toepassing)
[*]BV verwerft extra kapitaal om nieuwe investeringen te doen (aankoop pand voor VOF Y en verhuur hiervan aan de VOF en winstuitkering uit Y)
[*]Afrekening IB wordt lager
[*]Behoud van fiscale faciliteiten ondernemerschap
Nadelen
[*]Mogelijk verplichting om DGA gebruikelijk loon toe te kennen
[*]Andere?
Iemand ervaring met deze constructie? Kans op verplichting tot gebruikelijk loon?
Er wordt vaak geroepen dat een holding met werk BV’s aangewezen is maar vanwege de zeer beperkte risico’s zie ik wat betreft aansprakelijkheid hier geen aanleiding voor. De voorgestelde constructie lijkt mij redelijk overzichtelijk.
Zitten hier nog haken en ogen aan? Zie ik zaken over het hoofd?
Kan een VOF met terugwerkende kracht (1 juli) ingeschreven worden bij de KvK?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Marjan
Marjan
Huidige situatie:
Eenmanszaak (adviesbureau) X, omzet/winst groeit enorm dit jaar
Beheer BV (stamrecht), 100% aandeelhouder
Optie: oprichten VOF tussen mijzelf en de BV, emz beeindigen
Winstuitkeringen van VOF X naar de BV worden door de BV aangewend voor nieuwe investeringen (VOF Y) waarin deelneming door de BV en mijn fiscaal partner (geen huwelijksgoederengemeenschap).
VOF Y heeft een bedrijfspand(je) nodig voor de activiteiten (die geheel andere zijn dan die van VOF X).
Risico’s X op vermogensaansprakelijkheid zijn minimaal. Stille reserves in X: nauwelijks, bedrijfspand van X zou buitenvennootschappelijk vermogen worden
Risico’s Y op vermogensaansprakelijkheid idem
Voordelen (beoogd):
[*]Deel van de winst van VOF X gaat naar de BV (geen IB), uiteraard wel vpb (indien van toepassing)
[*]BV verwerft extra kapitaal om nieuwe investeringen te doen (aankoop pand voor VOF Y en verhuur hiervan aan de VOF en winstuitkering uit Y)
[*]Afrekening IB wordt lager
[*]Behoud van fiscale faciliteiten ondernemerschap
Nadelen
[*]Mogelijk verplichting om DGA gebruikelijk loon toe te kennen
[*]Andere?
Iemand ervaring met deze constructie? Kans op verplichting tot gebruikelijk loon?
Er wordt vaak geroepen dat een holding met werk BV’s aangewezen is maar vanwege de zeer beperkte risico’s zie ik wat betreft aansprakelijkheid hier geen aanleiding voor. De voorgestelde constructie lijkt mij redelijk overzichtelijk.
Zitten hier nog haken en ogen aan? Zie ik zaken over het hoofd?
Kan een VOF met terugwerkende kracht (1 juli) ingeschreven worden bij de KvK?
Jullie inbreng wordt zeer op prijs gesteld!
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16676-wijziging-ondernemingsvorm-emzbvvof-haken-en-ogen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag