• 0

Nieuw concept

Hallo,

 

Ik heb voor een bestaand bedrijf een briljant idee om voor hun iets nieuws op de markt te brengen, dit omdat ik geen miljoenen bezit om mijn eigen bedrijf op te starten.

 

Maar ik zou niet weten hoe ik dit moet gaan aanpakken. Ik ben namelijk bang dat als ik het ze vertel, zij mij gaan vertellen dat ze geen interessen hebben en mijn product na een paar jaar op de markt komt.

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een soort van copyright op mijn idee heb?

 

Alle andere tips zijn welkom want ik heb echt totaal geen ervaring op dit gebied!

 

Groet

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je het product opsplitsen? Stel je hebt het wiel uitgevonden (niet ironisch bedoeld) de velgen bij het ene bedrijf, spakens bij het andere.

 

Het trieste van jouw omstandigheid is, dat je geen geld hebt om het te maken, maar ook niet om het te beveiligen (patenten).

 

Geheimhoudingsclausules in deze fase helpen ook niet. Je zult het toch moeten zoeken aan het financiële eind: bij de bank. De bank is doorgaans niet geïnteresserd in het product maar in je geld.

 

Succes Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor een bestaand bedrijf een briljant idee

 

Een idee op zich heeft geen waarde. Een idee kan op twee manieren waarde krijgen. Ten eerste, door het te beschermen met octrooien ("patent" is engels) en andere IP instrumenten. Dan kan niemand je idee uitvoeren zonder jou te betalen en krijgt het dus waarde.

Ten tweede heeft een idee waarde als je middelen hebt om het uit te voeren die een ander niet heeft. Bijvoorbeeld. doordat je contracten met toeleveranciers hebt, of omdat je een team van mensen hebt die uniek zijn om het idee uit te voeren. Dan is het voor een bedrijf of investeerder goedkoper om met jou in zee te gaan dan om zelf die mensen bij elkaar proberen te krijgen. Dan heeft het idee voor jou dus waarde. Hoe meer werk je doet aan je idee voordat je het probeert aan de man te brengen, hoe groter de kans is dat een bedrijf met jou in zee gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op Christine.

 

Je moet beginnen met je idee uitwerken. Zet dingen op papier en werk het eerst voldoende uit om het praktisch te maken.

Als IP-bescherming per octrooi te duur is, kun je voorlopig een I-Depot aanvragen, dat is een goede eerste stap voor IP-bescherming. Dat geeft geen sluitende juridische bescherming, maar dat doet een octrooi ook niet en toont wel aan dat het idee van jou was.

 

Ik weet niet precies waarom het gaat, maar het is altijd handig om dingen uit te testen. Technische tests of testmarketing, afhankelijk van waar het om gaat.

 

Als het handig is om het idee met een octrooi te beschermen, zou ik met een financier in zee gaan die daarvoor geld over heeft. Is lastig, maar niet onmogelijk.

 

Om er een zo ver te krijgen, moet je aantonen wat de waarde van je uitgewerkte idee is. Dat lijkt een beetje op een business plan.

 

Uiteindelijk kan je je idee aan dat bedrijf proberen te verkopen, maar ik zou ook naar de concurrenten gaan en, als het echt iets is, ook naar het buitenland waar vast vergelijkbare bedrijven zijn.

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Het hangt ook gewoon heel hard af van wat je idee is. Sommige dingen zijn helemaal niet gebaat bij patenten (of zijn eenvoudigweg niet beschermbaar).

 

Naar bedrijven toe stappen is zowiezo een risico, vooral indien je idee 'makkelijk uitvoerbaar' is voor dit bedrijf. Anders is het indien je kan gewoon het concept uitleggen, zonder daarbij de details van de technische uitwerking prijs te moeten geven, en het voor de bedrijven niet eenvoudig is deze technische uitwerking na te bootsen (bvb in pharma zou je kunnen zeggen: ik heb een product dat een bepaalde ziekte geneest, zonder dat je zegt wat het precies inhoudt). Maar ook daar is het dus heel afhankelijk van wat het product net is ...

 

Eigenlijk moet je proberen zelf een stapje verder te geraken, zodat je zelf sterker staat. Dit stapje verder is dan inderdaad onder de vorm van bescherming (indien toepasbaar) of onder de vorm van uitvoering (waar jij het product zelf ontwikkelt om op de markt te brengen). Indien je een volledig ontwikkeld product hebt, dan gaan bedrijven immers ook sneller geneigd zijn gewoon jouw product over te nemen (en je er dus voor te betalen) dan wanneer je alleen een idee aanbrengt.

Voor dit 'stapje verder' heb je zowiezo financiering nodig. Via een bank (moeilijk) of via Business Angels lijken mij aangewezen kanalen (tenzij je er zelf op een andere manier in kan voorzien). In ieder geval zal je een ideevoorstel op papier moeten zetten, met niet alleen een beschrijving van het idee, maar liefst ook zoveel mogelijk 'bewijsmateriaal' naar de technische, economische en commerciële haalbaarheid van het product.

 

Veel succes in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0

Cucum,

 

 

Als je idee zich kan ontwikkelen zonder jou, dan moet je proberen het zo goed mogelijk te beschermen, totdat je het volledig zelf kan ontwerpen en met een patent (octrooi is Frans ;)) kan bekronen.

 

Als jijzelf nodig bent om het idee tot een volwaardig product of dienst uit te werken, dan kan je m.i. gerust met enkele investeerders in zee gaan.

 

groeten en succes,

Pieter

Copywriting - vertalingen - communicatie

www.taalvirtuozen.be

Taalvirtuozen - onze taal, uw tekst

Link naar reactie
  • 0

Als IP-bescherming per octrooi te duur is, kun je voorlopig een I-Depot aanvragen, dat is een goede eerste stap voor IP-bescherming. Dat geeft geen sluitende juridische bescherming, maar dat doet een octrooi ook niet en toont wel aan dat het idee van jou was.

 

Dit snap ik niet helemaal.

Als ik het goed begrijp is een i-depot een opstapje naar een octrooi.

Dus ik kan eerst een i-depot indienen en als het een succes wordt octrooi aanvragen ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

http://www.boip.int/nl/ideeen/idee.html

 

Het I-depot is alleen bewijs van bestaan van een idee op een bepaalde datum. Het is niet openbaar dus er kan nog octrooi worden verleend op een later tijdstip.

 

Omdat het niet openbaar is biedt het geen enkele bescherming tegen een octrooiaanvraag door een ander. Ook een merknaam die je verzint is niet beschermd tegen deponeren van iemand anders.

 

Je kan het wel goed gebruiken samen met een geheimhoudingsverklaring waarin je naar het I-depot verwijst. Zie hiervoor de bovenstaande link.

Link naar reactie
  • 0

Als je idee zich kan ontwikkelen zonder jou, dan moet je proberen het zo goed mogelijk te beschermen, totdat je het volledig zelf kan ontwerpen en met een patent (octrooi is Frans ;)) kan bekronen.

 

 

Akkoord, alleen is dit een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. Verschillende ideeën kan je niet zomaar patenteren, of voor bepaalde ideeën heeft het geen enkele zin. Daarnaast moet een idee al tot een zeker productniveau zijn uitgewerkt vooraleer een patentaanvraag kan gestart worden. En daarvoor zijn natuurlijk ook centen nodig ...

 

Het is waar dat als jij cruciaal bent in het ontwerp, dat je een stuk sterker staat, en het minder risico inhoudt om het openbaar te maken. Persoonlijk zou ik toch wel oplettend zijn wat dat betreft ... je kan immers makkelijk denken dat je cruciaal bent, maar als plots een bedrijf met een ruime engineering-afdeling zijn schouders zet achter het realiseren van jouw idee, dan denk ik dat in veel gevallen de 'bedenker' kan buiten spel gezet worden.

 

Ik ben er van overtuigd dat iedere situatie anders is, en dat je er niet één lijn kan in trekken ... er zou zoveel twijfel niet rond bestaan ...

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast moet een idee al tot een zeker productniveau zijn uitgewerkt vooraleer een patentaanvraag kan gestart worden. En daarvoor zijn natuurlijk ook centen nodig ...

 

Aan een patentaanvraag is geen voorwaarde verbonden die vereist dat er een prototype of iets vergelijkbaars bestaat.

Een patentaanvraag kan gebasseerd zijn op een aanvraag waarvan de inhoud stoelt op een theoretische benadering van de oplossing.

Dat het meestal verstandiger is om aan de hand van een prototype eerst de werking van de oplossing te toetsen komt omdat een prototype bijna altijd nieuwe inzichten verschaft die invloed hebben op de beschrijving zoals deze in de patentaanvraag mee genomen dient te worden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb voor een bestaand bedrijf een briljant idee om voor hun iets nieuws op de markt te brengen, dit omdat ik geen miljoenen bezit om mijn eigen bedrijf op te starten.

 

Maar ik zou niet weten hoe ik dit moet gaan aanpakken. Ik ben namelijk bang dat als ik het ze vertel, zij mij gaan vertellen dat ze geen interessen hebben en mijn product na een paar jaar op de markt komt.

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een soort van copyright op mijn idee heb?

 

Alle andere tips zijn welkom want ik heb echt totaal geen ervaring op dit gebied!

 

Groet

 

Als het in principe octrooieerbaar is, dan kun je overwegen zelf een octrooiaanvraag op te stellen en in te dienen. Dat indienen kost € 240 (incl. een tegenwoordig verplicht nieuwheidsonderzoek).

Mits de kwaliteit van je aanvraag redelijk is, biedt dit je een goede eerste bescherming voor de gesprekken met gegadigden. Als een van de gegadigden interesse heeft in een licentie op jouw concept dan kun je hen een voorschot op royalties laten betalen, waarmee je de financiële ruimte krijgt om de zelf opgestelde octrooiaanvraag door een octrooigemachtigde te laten beoordelen en waar nodig/mogelijk te laten aanpassen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.