• 0

Waarom komen bijna alle Alibaba.com verkopers uit Indonesië?

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik onder de indruk ben van al de nuttige informatie die je hier vindt! Mooie en praktoshce website.

 

Met wat toeval ben ik de site alibaba.com tegen gekomen. De interessante prijzen spreken mij natuurlijk aan, maar waar zit het addertje onder het gras. De producten waarin ik geïnteresseert ben komen bijna allemaal uit Indonesië.

Vaak worden ze daar niet geproduceerd. Nu vraag ik me af waarom de verkopers zich daar allemaal bevinden. Zijn er daar speciale wetten. Hoe kan ik te weten komen als bepaalde verkopers betrouwbaar zijn?

 

Je moet de procucten vaak in grote hoeveelheden kopen, dus zou ik ze hier ook wel willen verkopen. Maar eerst zou ik willen weten als er nog eventuele kosten kunnen bijkomen buiten de overeengekomen prijs.

 

Ook zou ik graag weten wat FOB juist betekent en op welke manier ik het best betaal. Ik neem aan dat Paypal het veiligste is, maar dit wordt vaak niet aangeboden. Wel andere zoals Western Union, T/t en nog andere...

 

Alvast bedankt

 

Edit: titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De producten waarin ik geïnteresseert ben komen bijna allemaal uit Indonesië.

Vaak worden ze daar niet geproduceerd. Nu vraag ik me af waarom de verkopers zich daar allemaal bevinden.

 

Om wat voor producten gaat het?

 

Alibaba.com is nogal een samenraapsel van allerlei producenten/fabrikanten, vermelding daar zegt weinig over betrouwbaarheid. Het beste middel is wellicht referenties te vragen, maar daar zitten ook nogal haken en ogen aan.

Link naar reactie
  • 1

FOB is Free on Board en betekent dat in die prijs alle kosten inbegrepen zijn tot up dat punt en moment. In de praktijk: de prijs van het product, vervoer naar de haven, uitklaren en inladen, tot het on-Board is. De rest, wat daarna komt, is voor de koper. Als het hier aankomt dan is het CIF (Cost Insurance Freight), waarbij een plaatsnaam hoort b.v. CIF-Rotterdam. De verdere prijzen, uitladen, invoerrechten, en het vervoer van Rotterdam naar je zolderkamer, komt nog bij. In de regel gaat het niet om kleine hoeveelheden en de betaling is vrijwel altijd (en zeker met Indonesië) tegen een irrevoacable Letter-of-Credit. Een onherroepelijke creditbrief. Die vraag je bij je bank: de bank garandeert dan aan de bank van de verkoper, dat hij betaalt indien aan de voorwaarde van de bank van de verkoper is voldaan. Dit is heel oud en de banken zijn daarop ingespeeld. Een L/C heeft meestal een vrij korte levensduur, dus het is oppassen geblazen a;s er nog nare eisen er in zitten. We (Sembodja Holland) kregen een L/C uit Yemen voor landbouwmouwmachines waarbij een der voorwaarden was van een gezondheidscertificaat (voor een machine!). De directie was in rep en roer omdat de L/C maar 1 maand geldig was. Ik verloor mijn hoofd niet en ben naar een dierenarts gestapt en vroeg hem om een "phytosanitarÿ" certificaat. Hij pakte zijn blok, schreef het certificaat uit: fl. 65,40 en zei lachend, nooit zo'n makkie gehad, ik kan aan de machine niets onderzoeken.

 

Ik verzeker je, dat L/C verkeer wereldverbreid is, doodnormale gang van zaken. Zelfs als ik mijn klant 100% vetrouwde vroeg ik het nog, onder het motto dat ik hem 100% vetrouwde, maar zijn nationale bank niet. Straks krijgt-ie geen valutatoewijzing!!

 

PayPal en dergelijke zijn voor kleine individuele kopers en het dekt geen enkele risico: L/C bijna alle.

 

30 jaar gelenden kocht ik een paar duizend complete fietsen in Brazilië/Sao Paulo voor Zambia, $ 26,-- per stuk, Monarch een Zweedse fabriek! Twee L/C, wij aan Brazilië, Zambiaan aan ons.

 

Succes Karel

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

!! Stop !!

 

Alibaba lekker vergeten en een andere mogelijkheid zoeken om handel te vinden.

 

Alles wat op deze aarde liegt en bedrieft ontmoet elkaar op Alibaba geloof ik.. google maar eens op

' alibaba' en 'fraud'

 

Ik ben op dit forum terechtgekomen te googlen op 'opgelicht' en ' alibaba' Ben er namelijk net zelf

op de harde manier achter gekomen !! :-[

 

Ik had ook interesse in de fietsonderdelen, carbon wielen.

 

Een kennis van mij is erg goed in wielrennen, maar vind de onderdelen voor een professionele racefiets

te duur. Veel van dit spul komt uit Azië. Zelf importeer ik auto accessoires uit Taiwan en hij vroeg mij om eens

te kijken voor carbon racefiets wielen.. Deze vond ik dan ook op alibaba.

 

De prijzen zijn erg aantrekkelijk dus ik dacht gelijk aan 'handel' voor mezelf om erbij te doen.

 

Ik heb dan ook bij 3 ( JA DRIE !! ) aanbieders van Carbon Racefietswielen een aanbieding gevraagd en

deze ook blind gekocht. Geld overgemaakt en afwachten maar... Geloof het of niet maar alle 3 zijn je reinste

oplichters !! ze zullen mij nooit gaan leveren.

 

DOE HET DUS NIET .. en blijf ver van alibaba.com vandaan.

 

Niets is te gek in Azië .... nogmaals zoek maar eens her en der ... deze vorm van oplichting noemen ze scam

het gaat zover dat er complete FAKE transportbedrijven bestaan op internet met fake track and trace systemen

tot en met complete clonen van de TNT post website.

 

 

Wil je meer info hierover dan mail je maar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook zou ik graag weten wat FOB juist betekent en op welke manier ik het best betaal. Ik neem aan dat Paypal het veiligste is, maar dit wordt vaak niet aangeboden. Wel andere zoals Western Union, T/t en nog andere...

 

Als je internationaal gaat handelen, importeren en internationaal betalingen doen is het nuttig iets meer te weten over INCOTERMS.

Kijk eens hier - http://nl.wikipedia.org/wiki/Incoterms of hier http://www.incoterms.tk/

 

Veel succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Naar de reacties kijkend wil ik graag een positieve kant aan zakendoen met Indonesie geven, het is niet allemaal slecht wat er is maar je hebt wel meer zekerheden nodig dan de Nederlandse manier van zakendoen.

 

Een vertrouwd contactpersoon in Indonesie is zeer belangrijk. De zakelijke cultuur in Indonesie vraagt daarom en hij/zij kan je de zekerheid geven dat goederen verstuurd worden en daadwerkelijk hetgeen dat je besteld had. Zo'n tussenpersoon heeft uiteraard zijn prijskaartje maar daar tegenover staat een stukje ondernemersrust.

 

Moet je overigens zo ver gaan zoeken of zijn er in Europa handelaren die de fietsartikelen tegen scherpe prijzen kunnen leveren?

 

Misschien dat de EVD je aan de juiste contactpersoon kan helpen.

 

Succes,

Rick

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Steven880,

 

In grote lijnen schaar ik me achter de mening van ProRi maar wens te benadrukken, dat alibaba blijkbaar een tussenschakel is, fabriceert zelf niet. Ook niet de producten die jij wenst te kopen. Ik vermoed dat in Nederland er een groothadel bestaat - en die opereert dus in rang op hetzelfde niveau als alibaba (ook een tussenhandel) - die per containerhoeveelheden importeert alles wat jij wenst te voeren en best eens even goedkoop kan zijn per kleine hoeveelheden als alibaba, maar veel betrouwbaarder en grijpbaarder indien hij zijn overeenkomst niet nakomt.

 

Wij kopen bepaalde artikelen voor een lagere prijs in bij de groothandel, dan van de fabricant zelf, die in tegenstelling tot de groothandel, slechts per pallethoeveelheden wil leveren (en nog duurder per stuk).

 

Probeer eerst in NL de groothandel te vinden die je een goede prijs kan geven - uiteraard niet zo een goede als alibaba wanneer deze überhaupt niet levert. Als ik niet leveren kan ik ook heel goedkoop zijn.

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een groothandel kan uiteraard ook een alternatief zijn. Alleen weet ik niet waar ik deze kan vinden in België of Nederland. De prijzen zullen waarschijnlijk wel wat duurder zijn, maar 1) er zullen minder transportkosten zijn en 2) Ik ben zeker dat de goederen geleverd worden.

Ook een contactpersoon is een goede optie. Maar kan u me zeggen wat EVD is en hoe dit juist in zijn werk gaat?

 

Bedankt voor de nuttige reacties!

 

Link naar reactie
  • 0

Een groothandel kan uiteraard ook een alternatief zijn. Alleen weet ik niet waar ik deze kan vinden in België of Nederland. De prijzen zullen waarschijnlijk wel wat duurder zijn,

 

de distributeur voor de benelux staat gewoon op de site van easton, dit is http://www.veltec.com/

hun adviesprijs voor het wielsetje is ongeveer het tienvoudige van je vrienden in indonesië.

ik weet niet wat precies de marges zijn in de fietsbranche, maar volgens m'n fietsenmaker zijn ze niet erg groot.

dus de kans dat een product dat in mexico wordt geproduceert en in californië wordt geassembleerd in azië een factor tien goedkoper is lijkt me vrijklein.

als het te mooi is om waar te zijn ...

en google is your friend

 

Link naar reactie
  • 0

misschien heeft het te maken met de producten die je zoekt of heb je toevallig Indonesië als land geselecteerd waarop je zoekt.

 

Ik ben eigenlijk nog nooit een bedrijf uit Indonesië tegengekomen op alibaba.

als ik zoek kom ik voor 75% in China terecht, 15% in amerika en 10% overig.

 

als je dus uit andere landen wil moet je gewoon opgeven in welk land je wil zoeken.

Link naar reactie
  • 0

misschien heeft het te maken met de producten die je zoekt of heb je toevallig Indonesië als land geselecteerd waarop je zoekt.

 

Ik ben eigenlijk nog nooit een bedrijf uit Indonesië tegengekomen op alibaba.

als ik zoek kom ik voor 75% in China terecht, 15% in amerika en 10% overig.

 

als je dus uit andere landen wil moet je gewoon opgeven in welk land je wil zoeken.

 

Neen, dit was niet het geval. Vandaar dit topic.

Alle fietsen en fietsonderdelen komen uit Indonesië en soms Maleysië. Soms kom je nog een verkoper tegen van uit de EU, maar dat zijn meestal 2de hands goederen die dan aangeboden worden.

Link naar reactie
  • 0

Na een tijdje zoeken heb ik wat groothandels gevonden. Maar deze moeten natuurlijk ook winst maken op hun verkochte goederen. Dus vroeg ik mij af waar zij dan hun goederen halen: rechtstreeks bij de fabrikant of via een distributeur?

Zij zullen waarschijnlijk in grotere hoeveelheden goederen kopen, waardoor ze deze zelf aan betere prijzen kunnen kopen. Toch lijkt het me nuttig om te vergelijken.

 

Dus ik vraag me nu af of het nuttiger is om bij een groothandel te kopen of rechstreeks bij de fabrikant of distributeur.

Weet er misschien iemand hoe groot deze hoeveelheden ongeveer zijn, ik weet dat dit een moeilijke/redelijk domme vraag is, maar misschien zitten er hier mensen in die sector.

Link naar reactie
  • 0

Dus ik vraag me nu af of het nuttiger is om bij een groothandel te kopen of rechstreeks bij de fabrikant of distributeur.

Weet er misschien iemand hoe groot deze hoeveelheden ongeveer zijn, ik weet dat dit een moeilijke/redelijk domme vraag is, maar misschien zitten er hier mensen in die sector.

 

Ga daar zelf eens achteraan, er zijn geen vuistregels hoeveel goedkoper het zou zijn.

Verder is het complete onzin dat fietsonderdelen alleen uit Indonesie en Maleisie vandaan komen.

China, Taiwan, Italie, Frankrijk, Duitsland, Amerika enz zijn ook landen waar veel componenten voor fietsen worden gemaakt.

 

Maar volgens mij is dit voor jou alleen maar een poging om een paar goedkope wielen te bemachtigen, en echt serieus plan om zelf iets in de fietsenwereld te gaan ondernemen kan ik niet ontwaren in je vraagstelling.

Link naar reactie
  • 0

Dus ik vraag me nu af of het nuttiger is om bij een groothandel te kopen of rechstreeks bij de fabrikant of distributeur.

Weet er misschien iemand hoe groot deze hoeveelheden ongeveer zijn, ik weet dat dit een moeilijke/redelijk domme vraag is, maar misschien zitten er hier mensen in die sector.

 

Ga daar zelf eens achteraan, er zijn geen vuistregels hoeveel goedkoper het zou zijn.

Verder is het complete onzin dat fietsonderdelen alleen uit Indonesie en Maleisie vandaan komen.

China, Taiwan, Italie, Frankrijk, Duitsland, Amerika enz zijn ook landen waar veel componenten voor fietsen worden gemaakt.

 

Maar volgens mij is dit voor jou alleen maar een poging om een paar goedkope wielen te bemachtigen, en echt serieus plan om zelf iets in de fietsenwereld te gaan ondernemen kan ik niet ontwaren in je vraagstelling.

 

Ik volg je redenering helemaal en ga ook niet ontkennen dat dit eerst mijn bedoeling was. Maar ik heb nu unieke kansen (financiële steun universiteit) gekregen waardoor ik wel zou willen ondernemen en liefst in de fietswereld. Natuurlijk heb ik enkele beperkingen omdat ik nog student ben en uiteraard kan ik nog een hele hoop informatie gebruiken.

 

Ik weet dat vele onderdelen ook in bovenstaande landen geproduceerd worden, maar toch worden ze op Alibaba allemaal in Indonesië aangeboden. Maar dit is eigenlijk niet meer belangrijk. Op Alibaba kan je geen deftige zaken doen volgens mij, daarom dat ik nu op zoek ben naar andere leveranciers.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel degelijk betrouwbare partners te vinden via alibaba.com

 

Je kan bv. een Trustpass abo nemen wat ongeveer 20 dollar kost per jaar. Hiermee kom je in contact met andere bedrijven die dit ook hebben gedaan en dus moeite hebben genomen om zichzelf als 'betrouwbaar' te bestempelen. Tuurlijk zitten er de nodige oplichters tussen, maar daar zijn manieren voor om jezelf in te dekken (voor zover dat mogelijk is)

 

1 van deze manieren is dan ook bv. de L/C zoals eerder wordt uitgelegd of een tussenpersoon of gewoon ouderwets eerst langs gaan en de boel met je eigen ogen te bekijken (dit heeft altijd mjin persoonlijke voorkeur.

 

Ondernemen is een manier om met mensen om te gaan en al doende leert men hier beter in te worden en ik ken geen enkel ondernemer die niet door schade en schande wijzer is geworden, ook al probeer je dit altijd te voorkomen.

 

Alsnog succes toegewenst. ;)

Link naar reactie
  • 0

Het is zeker niet waar dat alle verkopers op Alibaba oplichters zijn. Wij importeren hier in Suriname al enige tijd auto's, landbouwmachines e.d. uit Thailand. De leverancier hebben we gevonden via Alibaba en na een bezoekje aan zijn bedrijf in Thailand bleek het een alleraardigste kerel te zijn die buitengewoon betrouwbaar is en hart heeft voor zijn zaak en zijn klanten. Via ieder medium kun je oplichters ontmoeten (of het nu marktplaats.nl, de papieren versie van de Telegraaf of het "plaatselijke suffertje" is, overal zijn mensen te vinden die geen eerlijke zaken doen. Het is alleen de kunst om dit te herkennen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.