• 0

zzp'er plaatsen of niet

Hallo,

 

Ik heb wat meningen en ervaringen nodig.

 

Ik heb een eenmanszaak en nu de mogelijkheid om een persoon door te verhuren aan een bedrijf, die bij verschillende bedrijven mensen plaatst.

 

Nu weet ik niet wat de voordelen en de nadelen hiervan kunnen zijn. Ik heb verschillende pogingen gedaan om info te krijgen wat een verstandige keuze is, maar kom er toch niet helemaal uit.

 

Omzet is omzet, alleen moet het wel financieel aantrekkelijk blijven, zonder allemaal administratieve gedoe.

 

Kan iemand mij een duw de goede richting geven.

 

Alvast bedankt,

 

Ray

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zonder aanvullende info lijkt het mij moeilijk een goed antwoord te mogen verwachten of te kunnen geven,

Daarom enkele vragen:

-Je praat overeenmans zaak en persoon, heb je personeel, praat je over jezelf of over een derde ( aangezien in het onderwerp over zzp'er gesproken wordt)

-ZIjn de uit te voeren activiteiten hetzelfde als in de huidige onderneming? ( denk aan omschrijving bedrijfsactiviteiten KVK )

-Wie is de opdrachtgever ( ivb eventuele betalingen op G-rekeningen),

-Wat is de tijdsomvang van de opdracht dag/week/maand/jaar??

 

Is nog maar een klein duwtje:-) in een bepaalde richting ;-)

 

Groet Ed

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nogmaals een poging om duidelijk te zijn;

 

Ik heb een eenmanszaak, zonder personeel.

Op dit moment heeft een bedrijf personeel nodig. Dit bedrijf verhuurt het personeel weer door aan andere bedrijven.

Ik kan 1 persoon leveren.

De activiteiten zijn niet hetzelfde als van mijn eenmanszaak, ik ben telecom provider en de werkzaamheden van de persoon zullen receptie werkzaamheden zijn.

er is geen sprake van betalingen op een g-rekening (ik zal het voor mezelf nog wel uitzoeken wat een g-rekening is)

Het zal om een oproepkracht overeenkost gaan. een soort 0 uren conntract. betalingen nav gewerkte uren.

 

ik ben nieuwsgierig of ik hier wel aan moet beginnen of dat ik dit aan me voorbij laat gaan.

 

en weer bedankt voor het lezen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus in feite ben je dan een soort tussenpersoon. Als je dit niet vaker wilt gaan doen, is het simpelste om een eenmalige bemiddelvergoeding te vragen. Bedrijf neemt 'jouw' persoon in dienst en verhuurt hem evt weer door aan klanten.

 

Wat en of je uberhaupt een vergoeding moet vragen is aan jou. Waarom vindt dat bedrijf bijv niet zelf jouw persoon? Of vindt die persoon niet zelf dat bedrijf?

 

De vergoeding zou kunnen liggen tussen 'dank je wel!' en zeg 25% van het jaarsalaris (dat laatste is wat Werving &Selectie bedrijven wel vragen voor een compleet W&S traject). Een en ander uiteraard ook afhankelijk van de schaarste van de in te vullen functie (weinig aanbod = meer werk), de hoeveelheid moeite die het W&S bureau doet, etc etc. Voor een receptionist zul je vermoedelijk weinig vergoeding kunnen vragen, omdat een receptionist normaal gesproken niet schaars is.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

OK, dat is een duidelijke reactie.

 

Is wel een goed alternatief, waar weinig administratief gedoe aan vast zit :)

 

Toch ben ik nieuwsgierig, naar de gevolgen, wanneer ik wel de keuze maak, om er toch tussen te zitten.

 

Bedrijf A,

bedrijf die personeel nodig heeft om weg te zetten bij andere bedrijven.

 

Bedrijf B,

ik met een eenmanszaak zonder personeel en die ook geen personeel zal aannemen.

 

ZZP'er die een vacature vervult.

 

Bedrijf A stort de vergoeding van de gewerkte uren op rekening van bedrijf B.

Bedrijf B maakt dan weer over naar de ZZP'er (receptionist).

 

wanneer dit interessant is, kan het zijn dat ik dit meer zal doen.

 

Zeg het gerust, wanneer je van mening bent dat ik hier echt niet aan moet beginnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt dan absoluut meer administratrivia, iets wat je zegt niet te willen ;)

 

Voor de rest moet je afspraken maken met de ZZP'er, die waarschijnlijk een VAR verklaring moet hebben. Wat gebeurt er als een ZZPer niet functioneert? Betaal jij dan een schadevergoeding?

 

Je zult actief moeten gaan scouten naar andere ZZPers die je ook wilt gaan 'wegzetten'.

 

Contracten tussen jou en elke ZZper, en tussen jou en klant.

 

Zoek eens binnen dit forum op werkwijze interim bureaus, die komen er het dichtste bij.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@Raysmotor

 

In feit ben je een soort koppelbaas die bemiddeld tussen een opdrachtgever en een derde partij.

-Als je er voor kiest die derde als personeel in dienst te nemen ben je verplicht een loonadministratie te voeren.

-Als je ervoor kiest de zzp'er via jou bedrijf tew erk wilt stellen en deze gedurende een geheel jaar aan jou factureerd

bestaat de mogelijkheid tot een aantoonbaar fictief loondienst verband ( dat wil je ook niet, moet je alsnog achteraf de fiscus en het GAK betalen. )

 

Wellicht is verstandiger om het als probeersel via bemiddeling te gaan organiseren met bijbehorende overeenkomst voor een bepaalde termijn ( wel alle voor jou van belangrijke bijbehorende voorwaarden opnemen)

Is feitelijk het minste werk maar als de opdracht en bijbehorende overeenkomst van rechtwege of de overeengekomen tijd / periode verstrijken staat er nagenoeg niets in de weg voor partijen om met elkaar verder te gaan ( zonder jou bedoel ik dan)

 

Als laatste kan je trachten de zzp'er zich bij een cooperatie te laten aansluiten welke geheel zonder problemen naar jou kan factureren ( hangt van de statuten van de cooperatie af ) Heb je geen probleem met de fiscus/gak en ook minder problemen met het opstellen van ingewikkelde contracten.

 

Succes met je keuze

Ed

Link naar reactie
  • 0

jullie zijn geweldig!!

 

allemaal bedankt, ik ga me nog even verdiepen in de alternatieven.

 

Ik moet een keuze maken, alleen moet ik mezelf nog overtuigen dat het niet in mijn nadeel is.

 

Het is natuurlijk een zakelijke kans.

 

heel erg bedankt voor het delen van de kennis en ervaringen!

Link naar reactie
  • 0

Zelf zit ik als zelfstandige (zzper) momenteel in ongeveer de zelfde situatie.

 

Ik ben van plan een een andere zelfstandige te verhuren aan een opdrachtgevers en ontvang voor de bemiddeling een vergoeding per gewerkt uur. Dit geef bouwadviezen, dus dit is niet mijn core business, maar dit doe ik er extra bij.

 

Hierover heb ik 5 vragen:

 

1. Mag ik, voor de belastingdienst en KvK, als zelfstandige ombeperkt bemiddelen voor andere zzpers?

 

2. Als bemiddelaar factureer ik naar de opdrachtgever en de zzp-er die het werk uitvoert factureert naar mij. Het verschil is mijn vergoeding. Draag ik daarmee verantwoordelijkheid voor de werkzaamheden die worden uitgevoerd?

 

3. Hoe is contractueel te zien dat ik een project niet aanneem, maar hiervoor enkel bemiddel? Ik heb toch een contract met de opdrachtgever en de zzper weer met mij?

 

4. Hoe kan ik het risico op aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid contractueel bij de zzper leggen die het werk uitvoert?

 

5. Dekt een eigen beroepsaansprakelijkheidsverzekering ook de werkzaamheden van derden?

 

Ben benieuwd naar jullie antwoorden op m'n vragen!

 

 

 

Hopelijk kunt u mijn vragen beantwoorden.

 

Alvast dank

 

Link naar reactie
  • 0

ad 1. Ja

Ad 2. Ja, jij bent opdrachtnemer. Jouw ZZP-er is jouw onderaannemer

Ad 3. Niet op deze wijze. Dan moet de ZZP-er een rechtstreeks contract met de opdrachtgever aan gaan

Ad 4. Niet op deze wijze: jij blijft voor de opdrachtgever de aan te spreken partij, ze hebben immers een overeenkomst met jou. Jij hebt wel een verhaalsrecht op de ZZP-er. Contractueel kun je deze aansprakelijkheid IMHO niet direct van opdrachtgever naar onderaannemer verleggen (HL juristen, correct me if i'm wrong on this one)

Ad 5. Een goede verzekering dekt ook de activiteiten van onderaannemers af, al dan niet tegen meerprijs. Desalniettemin is het niet onverstandig dat ook de ZZP-er zelf een deugdelijke verzekering heeft, dat is in jouw belang en in het belang van jouw verzekeraar, er is dan meer kans op succesvol verhaal (regres) van schade op de ZZP-er.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.