Kunnen spiritualiteit èn ondernemen samengaan?

Aanbevolen berichten

Tja wat kan ik zeggen. Ik weet het omdat ik ze geleefd heb. ;D Er zijn ook wel mooie bewijzen van. Kinderen die zich hun vorige ouders herinneren in India bijvoorbeeld met naam, adres en al. Die ouders worden vervolgens opgezocht en het kind kan hen allerlei intieme dingen vertellen over hun overleden zoon. Maar ik weet niet of iedereen hier dat onder wetenschap vind vallen. in dit boek staan meer van dergelijke ervaringen.

 

 

Ik wil wel even duidelijk maken dat ik er niet op uit ben om gelijk te halen hoor. Ik ben gelukkig met mijn weten, anderen zijn gelukkig met de wetenschap van anderen. Helemaal niets mis mee. Ik vind het alleen wel een heel leuk topic om te kijken hoe andere ondernemers hier tegenaan kijken.

 

Fred, ik vind je stukje over meningen en feiten wel heel mooi pakkend. En is de USSR op de maan geweest daarna? (serieus, want dit weet ik echt niet). Ik kan dat van de maan ook niet onderbouwen, maar feiten en wetenschap kunnen elkaar verwerpen. Wat feiten zijn voor de een, zijn dat niet voor de ander en zo is er dan toch weer geen wetenschap. (?) Zo kunnen vorige levens wellicht binnenkort ook wetenschappelijk aangetoond worden, wie weet! En uiteindelijk wordt mijn waarheid dan misschien wel ieders waarheid.

 

Een yoga-meester ging eens met zeven leerlingen een ochtendwandeling maken,terwijl de dauw nog over het land lag. Na enige tijd brak de zon door en de dauwdruppels schitterden dat het een lust was. Bij een grote dauwdruppel liet de meester halt houden. Hij schaarde zijn leerlingen zo rond de druppel dat de zon er op bleef schijnen en vroeg hen toen welke kleur de druppel had. Rood zei de eerste, oranje de tweede, geel de derde, groen de vierde, blauw de vijfde, paars de zesde en de zevende zei violet. Ze stonden verbaasd over deze verschillen en aangezien ze allen zeker waren dat ze het goede zagen, kregen ze bijna ruzie. Toen liet de meester ze enige keren van plaats verwisselen en langzaam drong het door, dat ondanks de verschillen, zij toch allen de waarheid hadden gesproken. En nu zei de goeroe: Laat dit een les zijn om nooit kritiek op elkaars levenshouding te hebben, want hoe u het leven ziet, hangt af van het standpunt waarin u in dit leven geplaatst bent. Zelfs zij die het licht zoeken of al enigermate gevonden hebben, kunnen de waarheid verschillend zien. Zoals u allen zoëven een ander deel van het licht gevonden hebt en dat voor de volle waarheid aanzag. Laat uw medepelgrims in volle vrijheid hun eigen weg bewandelen, hun eigen plaats innemen en hun eigen deel van het licht waarnemen. U heeft allen waarheden nodig. Want allen tesamen vormen zij het werkelijke licht, de volle waarheid. Tot gij zelf één van de groten geworden bent en de zeven kleuren in één kunt waarnemen zult gij iedere wedergeboorte een ander standpunt innemen en de waarheid op een andere manier zien tot dat gij de volle waarheid kent. Uw medeleerlingen aanvallen omdat zij een andere kleur van het licht waarnemen is daarom uzelf aanvallen. Wees daarom niet alleen tolerant, want dat is dulden van een andermans mening, maar wees zelfs blij, dat er andere meningen zijn. Want zolang gij nog niet zelf het volle licht kunt zien, hebt gij uw medeleerlingen nodig om als groep de totale waarheid te kunnen verkennen.

Link naar reactie

..

maar feiten en wetenschap kunnen elkaar verwerpen. Wat feiten zijn voor de een, zijn dat niet voor de ander en zo is er dan toch weer geen wetenschap.

...

 

Sorry maar dat is gewoon niet waar. Feiten zijn feiten. Daarom is het ook zo belangrijk om onderscheid te maken tussen feiten (onveranderlijk) en meningen (veranderlijk). Nieuwe feiten leveren nieuwe wetenschappelijke inzichten, maar daarmee is de wetenschap niet verworpen.

 

 

(?) Zo kunnen vorige levens wellicht binnenkort ook wetenschappelijk aangetoond worden, wie weet! En uiteindelijk wordt mijn waarheid dan misschien wel ieders waarheid.

 

 

Ik zal er mijn adem niet op inhouden ;D

 

 

Een mooi verhaal overigens, reusje! Voor mij onderstreept het verhaal respect voor de mens, niet voor zijn mening :D.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mooi gesproken. Hier is (bijna) alles wel zo'n beetje mee gezegd.

 

Ehmmmmm... Tijd voor een andere wending misschien?

 

Even denken............... Want ik wil natuurlijk in off topic wel on topic blijven ;D

 

Wat denken jullie van: Wetenschap en het bovennatuurlijke... ???

 

Niet het hiervoormaals, maar het hiernamaals... geheel samengevat in het begrip Science Fiction?

 

Waar je trouwens als je de de geschiedenis van Science Fiction WIkiPedia mag geloven er al in 160 A.D. een reis naar de maan werd bedacht.

 

Was dat een voorspellende geest? Iemand uit het hiernamaals in het heden van 160 A.D. terechtgekomen?

 

Wat vinden jullie? Leuk gespreksonderwerp in samenhang met wat we hierboven gemeld hebben?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Het is een beetje een zijsprong, maar zojuist las ik deze blog entry http://www.stevepavlina.com/blog/2008/08/lessons-from-ron-lewison-1938-2008/ die ik erg indrukwekkend vond, vooral het stuk over 'Connecting after death'. Steve Pavlina volg ik al een tijdje op zijn blog, de man heeft voor mij al de nodige credits opgebouwd.

 

Ondersteunt mooi Kims stelling over 'meer tussen hemel en aarde'.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Christine,

Ik kom net een boek tegen dat zegt bewijzen te hebben voor het bestaan van de ziel.

Het spirituele Brein

Mario Beauregard en Denyse O'Leary

ISBN 9789079001057

 

Ik moest grappig genoeg direct aan jou denken. Ik heb het niet gelezen, dus kan geen oordeel geven.

 

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Of spiritualiteit en ondenemen samengaat?

 

Zonder geloof geen succes.

 

Yep.. dat vond ik dus ook.. wanneer je een onderneming start, dan "geloof" je erin, je "gelooft" in jezelf, je gedrevenheid, passie, deskundigheid etc om het tot iets te maken dat blijvend is.. wanneer dat vertrouwen lees geloof er niet is, dan zul je nooit starten met iets nieuws, wat het ook is.

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Ik vind zelfvertrouwen en spiritualiteit toch echt twee heel verschillende dingen.

 

Misschien is het een idee om in het kader van deze discussie aan te geven wat je precies verstaat onder spiritualiteit?

 

Wat ik persoonlijk eronder versta behelst een breed gebied, met name dat het 'begint met het ergens in geloven... daar begint het mee. wanneer je ergens in gelooft, ( wat het ook zij; een plantje, de hemel, de hel, een persoon etc) dat zorgt ervoor dat je niet alles laat afhangen van het hier en nu maar dat er zaken zijn die niet te bevatten zijn die je stimuleren om iets te bereiken.

 

het hoeft naar mijn mening niet altijd een beroep te doen op een bepaalde religie maar ook iets dat in je zelf zit, je eigen kunnen, zoals ik hierboven al had aangegeven.

 

ik weet niet hoe ik het anders zou kunnen verwoorden., het hoeft niet gepaard te gaan met allerlei wierook achtige scenes enzooo ;D ;D ;D maar gewoon simpel houden.

 

 

Link naar reactie

Even om terug te komen op je oorspronkelijke vraag...

Spiritualiteit en je levensvisie liggen denk ik heel erg dicht bij elkaar; juist omdat je in je "spiritualiteit" iets vind wat je in andere "aardse zaken" niet vind. Je "spiritualiteit" is dan ook vaak de basis van waaruit je leeft en waar je je kracht vandaan haalt. Zelf zou ik dan ook de vraag willen herdefiniëren als: "Kunnen levensvisie èn ondernemen samen gaan?"

 

Zelf ben ik absoluut niet spiritueel. Wel ben ik christen, en vormt dit de basis van mijn dagelijkse leven. Niet het kerkje-spelen op zondag of strenge regels zijn de basis van waar ik in geloof, maar een dagelijkse relatie met God. (klinkt zweveriger dan het is) Doordat dit de basis is van waaruit ik leef, en ik in mijn dagelijks leven ondernemer (en entertainer) ben, kan het niet anders zijn dan dat mijn werk samen gaat met mijn geloof. Het is niet zo dat ik het in mijn ondernemen / optreden over mijn geloof praat, maar het vormt wel de basis van mijn dagelijkse werkzaamheden. Dit komt overigens mijn bedrijf alleen maar ten goede. Ik geloof in een God die je enkel kunt dienen door je naaste mensen te dienen. Dit probeer ik zowel privé als in mijn werk te doen, wat ervoor zorgt dat klanten telkens bij mijn terugkomen.

 

Dit heb ik overigens ook in mijn bedrijfs-statement staan. (zie homepagina van multitainment.nl) " We streven ernaar ons te onderscheiden van de concurrentie door u als klant optimaal van dienst te willen zijn. Nét dat beetje meer bieden: dat vinden wij van belang. U bent immers belangrijk en dat laten we u graag weten!"

"Een lachend gezicht verblijdt het hart, een goed bericht verkwikt het lichaam" Spreuken 15:30

"Accepteer wat je niet kunt veranderen, verander wat je niet kunt accepteren"

 

Zakelijk of informeel entertainer nodig?

http://www.bartvandenbelt.nl

http://www.artiestboeken.nl

Link naar reactie
wanneer je ergens in gelooft, ( wat het ook zij; een plantje, de hemel, de hel, een persoon etc) dat zorgt ervoor dat je niet alles laat afhangen van het hier en nu maar dat er zaken zijn die niet te bevatten zijn die je stimuleren om iets te bereiken.

 

In dat geval is mijn antwoord op je vraag een volmondig "Nee"... ;)

 

Ik sta met mijn voeten op de gond en niet met mijn hoofd in de wolken. Dingen die niet te bevatten zijn is in mijn optiek gewoon een andere manier om te zeggen dat je (nog) niet genoeg zelfkennis hebt om te weten hoe je in elkaar steekt.

 

Niet negatief bedoeld, overigens, maar wel iets waar ik me absoluut niet in in kan leven.

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

wanneer je ergens in gelooft, ( wat het ook zij; een plantje, de hemel, de hel, een persoon etc) dat zorgt ervoor dat je niet alles laat afhangen van het hier en nu maar dat er zaken zijn die niet te bevatten zijn die je stimuleren om iets te bereiken.

 

In dat geval is mijn antwoord op je vraag een volmondig "Nee"... ;)

 

Ik sta met mijn voeten op de gond en niet met mijn hoofd in de wolken. Dingen die niet te bevatten zijn is in mijn optiek gewoon een andere manier om te zeggen dat je (nog) niet genoeg zelfkennis hebt om te weten hoe je in elkaar steekt.

 

Niet negatief bedoeld, overigens, maar wel iets waar ik me absoluut niet in in kan leven.

 

wat voor jouw werkt! is prima toch.. ;)

Link naar reactie

wanneer je ergens in gelooft, ( wat het ook zij; een plantje, de hemel, de hel, een persoon etc) dat zorgt ervoor dat je niet alles laat afhangen van het hier en nu maar dat er zaken zijn die niet te bevatten zijn die je stimuleren om iets te bereiken.

 

In dat geval is mijn antwoord op je vraag een volmondig "Nee"... ;)

 

Ik sta met mijn voeten op de gond en niet met mijn hoofd in de wolken. Dingen die niet te bevatten zijn is in mijn optiek gewoon een andere manier om te zeggen dat je (nog) niet genoeg zelfkennis hebt om te weten hoe je in elkaar steekt.

 

Niet negatief bedoeld, overigens, maar wel iets waar ik me absoluut niet in in kan leven.

 

Is er een verschil tussen met je voeten op de grond staan en met je hoofd in de wolken zitten?

Je hoofd stuurt je voeten aan...

"Een lachend gezicht verblijdt het hart, een goed bericht verkwikt het lichaam" Spreuken 15:30

"Accepteer wat je niet kunt veranderen, verander wat je niet kunt accepteren"

 

Zakelijk of informeel entertainer nodig?

http://www.bartvandenbelt.nl

http://www.artiestboeken.nl

Link naar reactie

....

Is er een verschil tussen met je voeten op de grond staan en met je hoofd in de wolken zitten?

Je hoofd stuurt je voeten aan...

 

Uiteraard is er verschil. Tenzij je in de mist loopt (laaghangende wolken), loop je met de voeten op de grond nooit met je hoofd in de wolken. Als dat laatste het geval is, zweef je. Net als velen in dit draadje ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

....

Is er een verschil tussen met je voeten op de grond staan en met je hoofd in de wolken zitten?

Je hoofd stuurt je voeten aan...

 

Uiteraard is er verschil. Tenzij je in de mist loopt (laaghangende wolken), loop je met de voeten op de grond nooit met je hoofd in de wolken. Als dat laatste het geval is, zweef je. Net als velen in dit draadje ;D

 

>:( >:( omdat je anders denkt dan zweef je?

 

vage conclusie.. Fred.!

 

Dan zweeft een ieder op zijn of haar eigen manier

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

...

vage conclusie.. Fred.!

...

 

 

Mag ik OOK eens zweven, of is dat alleen aan de zwevers voorbehouden? ;D

 

Lighten up Jaiantie, beetje humor mag best. 8)

 

;D ;D Ja ja ja ja tis goed met je Fred!!! Ik wist het

 

Maar Fred zelfs jij mag zweven.. en dat gaat je ook goed af !! ;) ;D

 

 

 

Link naar reactie
Ik vind zelfvertrouwen en spiritualiteit toch echt twee heel verschillende dingen.

 

 

Ik sta met mijn voeten op de gond en niet met mijn hoofd in de wolken. Dingen die niet te bevatten zijn is in mijn optiek gewoon een andere manier om te zeggen dat je (nog) niet genoeg zelfkennis hebt om te weten hoe je in elkaar steekt.

 

 

Bij tegenslagen zeggen veel mensen "alles komt goed"

 

Deze uitspraak lijkt mij niet gebaseerd op zelfvertrouwen of zelfkennis.

Link naar reactie

Ik vind zelfvertrouwen en spiritualiteit toch echt twee heel verschillende dingen.

 

Bij tegenslagen zeggen veel mensen "alles komt goed"

 

Deze uitspraak lijkt mij niet gebaseerd op zelfvertrouwen of zelfkennis.

 

Het zijn eerder twee zaken die los van elkaar gezien kunnen worden maar elkaar enorm kunnen beinvloeden.

 

Er zijn mensen die zo'n rotsvast vertrouwen in hun geloof hebben dat ze hun eigen verantwoordelijkheid geheel hebben overgedragen aan dit geloof. Bij problemen nemen zij een passieve houding aan en als het niet uitpakt zoals ze hadden gehoopt dan denken ze dat het een straf is omdat ze iets verkeerds gedaan hebben.

Toevallig hoorde ik zaterdag nog van een DGA die alle hoop in God had dat deze zijn liquiditeitsproblemen op zou lossen, de realiteit is dat deze man binnenkort, net als zijn personeel, thuiszit.

 

Spirituelen hebben het gevoel dat er een soort onzichtbare kracht over ze waakt als een soort ouder. Het grote verschil met de voorgaande groep mensen is dat spirituelen wel heel bewust met hun leven bezig zijn en daarin hun eigen verantwoordelijkheid nemen en voor de actieve benadering gaan, deze groep mensen weet dat ze het zelf moeten doen. Hierbij laten zij zich leiden door hun hart dat ingevingen krijgt vanuit het grotere geheel.

 

Wat overblijft is een groep mensen die denkt dat er verder niks is, na dit leven op aarde is het voorbij. Zij benaderen de wereld vanuit het verstand.

 

Als spirituelen zeggen "alles komt goed"dan doen ze dat vanuit een vertrouwen in zichzelf en de wetenschap dat er een verbinding is met een groter geheel dat hun helpt hun hart te volgen en zo de juiste keuzes te maken. Deze groep mensen ziet in dat problemen er voor zijn om ze de weg te wijzen naar een ZINvoller bestaan. Een probleem is voor spirituelen een richtingaanwijzer, voor gelovigen een straf en voor atheisten een vraagstuk dat om een rationele benadering vraagt om opgelost te kunnen worden.

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Merkava

Toevallig hoorde ik zaterdag nog van een DGA die alle hoop in God had dat deze zijn liquiditeitsproblemen op zou lossen, de realiteit is dat deze man binnenkort, net als zijn personeel, thuiszit.

 

Ja als God alles zou oplossen wat doet een mens op aarde dan? ???

 

het gaat om het vinden van een juiste balans, niet overdreven gaan zweven en je verantwoordelijkheden onder ogen zien en je problemen zelf oplossen.

Link naar reactie

Bij tegenslagen zeggen veel mensen "alles komt goed"

 

Deze uitspraak lijkt mij niet gebaseerd op zelfvertrouwen of zelfkennis.

 

Mij ook niet. Typisch gevalletje van niet met beide voeten op de grond staan, maar hopen dat een of ander onnoembaar en ongrijpbaar lot/karma/watdanook het allemaal wel zal regelen voor ze.

 

Peter,

 

Laat me even duidelijk stellen dat ik niet geloof dat "een of ander onnoembaar en ongrijpbaar lot/karma/watdanook het allemaal wel zal regelen".

Ik denk wel dat veel mensen moed putten uit het geloof in een hoger iets. Het geeft hun kracht om door te gaan in moeilijke tijden. Dat jij dit niet nodig hebt omdat je met beide voeten op de grond staat is mooi voor jou. Dit zegt echter niets over het wel of niet kunnen samengaan van ondernemen en spiritualiteit.

Ik zelf geloof niet in geesten, goden of wat dan ook. Toch vind ik vaak genoeg kracht in het geloof dat alles goed komt.

Dit maakt mij toch geen zwever?

 

Link naar reactie
Laat me even duidelijk stellen dat ik niet geloof dat "een of ander onnoembaar en ongrijpbaar lot/karma/watdanook het allemaal wel zal regelen".

 

Dat wilde ik ook neit suggereren, je had het immers over dat "sommige mensen zeggen dat"

 

Dit zegt echter niets over het wel of niet kunnen samengaan van ondernemen en spiritualiteit.

 

Maar dat boeit ook niet echt, want er werd mensen om hun mening gevraagd, en ik geef de mijne. Jij mag iets compleet anders geloven, en we hoeven elkaar gelukkig niet van elkaars gelijk te overtuigen, toch? :)

 

Dit maakt mij toch geen zwever?

 

Als of niet 'zwever' zijn is een subjectieve beoordeling, dus eigenlijk irrelevant.

Link naar reactie

Ik zie net pas deze leuke discussie en dacht ik bemoei me er ook even tegengaan 8)

 

Ja spiritualiteit en ondernemen gaan wat mij betreft prima samen. Spiritualiteit is voor mij het ontdekken wat nou realiteit is en wat nou denkbeelden. Iedereen heeft een persoonlijk denkkader dat onderdeel is van de realiteit maar nooit die realiteit kan bevatten. Ga mij b.v. maar eens uitleggen waarom ons universum er is. Dat denkkader is trouwens verrekte handig in je dagelijkse bezigheden (zoals ondernemen), maar is dus fundamenteel beperkt in zijn mogelijkheden.

 

Maakt dat mij een zwever? Ja, in de zin dat mijn denkkader slechts een instrument is om in de realiteit te navigeren zonder dit denkkader als een blue-print van de realiteit te zien. Nee, in de zin dat ik mijn denkkader gebruik voor alles waar het goed in is, zoals het runnen van mijn eenmanszaak, zonder tarot kaarten, kristallen bollen of aura poetsers uit de kast te trekken.

 

"Met beide benen op de grond staan" betekent voor mij het erkennen van de beperkingen van je eigen denkkader. En dus niet het krampachtig vasthouden aan je denkkader en alles verwerpen wat er niet in past.

 

Voor zover mijn denkkader ;)

 

Robert-Jan

 

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie

Dit zegt echter niets over het wel of niet kunnen samengaan van ondernemen en spiritualiteit.

 

Maar dat boeit ook niet echt, want er werd mensen om hun mening gevraagd, en ik geef de mijne. Jij mag iets compleet anders geloven, en we hoeven elkaar gelukkig niet van elkaars gelijk te overtuigen, toch? :)

 

 

Bedankt voor je mening 8).

Ik denk dat onze meningen niet zover uit elkaar liggen.

Ik hoef je dus idd niet te overtuigen van je gelijk ;)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.