Website: Duitsland vs Nederland

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over website-ontwerp voor verschillende landen.

 

Ik heb mijn Nederlandstalige website door een native speaker in Duits laten vertalen. Die site heb ik vervolgens op een .de-adres geplaatst, Duitse bankrekening erbij en voor de opstart een adwords-campagne een maandje laten lopen.

 

In Nederland werkte die volgorde prima, maar in Duitsland voor geen meter. Wat er aan reacties is komt uit Zwitserland, niet uit Duitsland. Heeft iemand hier een idee waar dat aan kan liggen?

 

Het gaat om de sites www.emailenquete.nl en www.emailenquete.de (Ik ben overigens bezig met een restyle van de site, commentaar op useability is ook welkom).

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Ronald Lammers

Link naar reactie

Correct me if i'm wrong, maar het begrip enquête heeft - IMHO - in het Duitse taalgebied alleen betrekking op parlementaire onderzoeken.

Dit in tegenstelling tot het Nederlands en Frans waar enquête ook een onderzoeks(peil)methode is (en een getuigenverhoor in het burgerlijk recht)

Dit verklaart ook de aanzienlijke verschillen tussen aantallen zoekresultaten in google van het woord enquête op Nederlandstalige, Franstalige en Duitstalige pagina's.

Het zou ook een verklaring kunnen zijn waarom je wel reactie uit Zwitersland krijgt: dat land is immers ook Franstalig (en de meeste Duitstaligen daar spreken ook un bon mot français)

 

Kortom: als ik (een beetje) gelijk hebt dekt het woord enquête de lading van jouw site gewoon niet en heeft dat grote invloed op het aantal reacties

 

Addendum: het feit dat het woord "enquête" anders dan in de domeinnaam verder nergens op de Duitstalige site vermeld staat, maar consequent vervangen in door "Umfragen" zegt m.i. ook al genoeg!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Hoi Ronald,

 

Norbert heeft inderdaad gelijk. Het woord ‘enquete’ wordt voor jouw doelstelling zo niet gebruikt in Duitsland. Dus dat zou ik zeker uit de meta titel halen. Schrijf alleen over ‘online Umfragen’ of ‘online Fragebogen’.

 

Wat me trouwens opvalt op je site: je hebt het op jouw startpagina over ‘e-mail Umfragen’. Bedoel je daarmee een ‘online enquete’? Dan zou ik niet ‘e-mail Umfrage’ gebruiken.

 

Ook zou ik niet het woord ‘Bericht’ gebruiken maar ‘Auswertung’. Ik moest ff op ‘Bericht’ klikken om te kijken wat je daarmee bedoelde (ik ben native Duits).

 

Ook zou ik niet schrijven ‘Alle Merkmale auf einen Blick’ maar ‘Alle Leistungen auf einen Blick’.

 

Gewoon een aantal zaken die mij zo even snel opvallen.

 

Als je site ge-restyled is wil ik er graag nog een keer (voor een second opinion zeg maar ) overheen kijken. Stuur me dan maar een pm (ik wil in het najaar ook een kleine enquete naar mijn klanten sturen, dus misschien heb je nog een mooie aanbieding voor mij ;)).

 

Link naar reactie

Bedankt voor de opmerkingen.

 

Op de site gebruik ik inderdaad consequent umfrage/fragenboge ipv enquete. De sitenaam had ik hetzelfde gehouden (ook omdat emailumfrage.de al door een domeinnaamhandelaar geclaimd was). Dat moet ik dan toch maar eens gaan veranderen naar een nieuwe merknaam.

 

M.b.t. de tekstuele tips: die ga ik zeker gebruiken, maar de vertaling door een native speaker valt me dan toch wat tegen.

 

Mbt de impressum: de gegevens die op de NL-site staan, staan ook op de DE-site (die heb ik nl op de NL-site toegevoegd omdat ze ook op de DE-site kwamen te staan). Als de gegevens inderdaad niet zichtbaar zijn op de DE-site hoor ik dat graag (incl browser) want dan gaat er iets mis.

 

Voor de second opinion hou ik me zeker aanbevolen. Als de beta-site online staan stuur ik een pm (met een mooie aanbieding natuurlijk :) )

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.