• 0

Acquisitie voor media bedrijf

Hallo,

 

Sinds begin dit jaar heb ik een eenmanszaak. Het meest van mijn werk speelt zich af als freelancer voor andere bedrijven. Maar sinds kort probeer ik ook zelf opdrachten binnen te halen.

 

Nu mijn vraag.

 

Ik heb zowel een papieren mailing als een internet mailing verstuurd naar zowel bedrijven als maatschappelijke organisaties. Het valt me op dat ik wel response krijg van overheids instellingen maar dat de bedrijven nog niet zo willen reageren. Wat is een verstandige methode om acquisitie te voeren richting het bedrijfsleven. Zou bellen misschien een oplossing zijn?

 

Groeten,

Frank van Mil

www.vanmilproducties.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou ook je site opnieuw doen. Alleen via de index (wie zijn wij) pagina kan ik portfolio materiaal vinden. Hoewel ik juist verwacht voorbeelden te vinden op de 'internetfilm-pagina' als ik daar specifiek in geïnteresseerd ben.

 

- Per pagina moet het flash-menu opnieuw ingeladen worden (irritant).

- De filmpjes die je op youtube-host zijn natuurlijk ook van youtube-kwaliteit, misschien even een degelijke flash-player integreren op je website.

 

Een bedrijf moet meer op de (eigen) centen letten dan veel overheidsinstellingen. Ikzelf vind het altijd prettig als er prijzen (of richtlijnen) vermeld staan op de website. Iets in de geest van 'een filmpje/ productie zoals deze kost tussen de xxxx en xxxx euro'. Dan weet ik in ieder geval of een gesprek aangaan wel of geen waste of time is.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Deels toch wel. Ik (mede-) organiseer nog wel eens kleine regionale festivals en wij laten hier standaard een film van maken voor de promotie van vervolg-edities (ditzelfde doen we tegenwoordig ook bij discotheken). Ook maken we gebruik van live-beelden die goed geregisseerd moeten worden.

 

Ik ben dus in principe een potentiële klant. Zoiets als een bedrijfsfilm neem je niet af aan de hand van een telefoongesprek of een mailing. Je wil eerst zien wat jij als bedrijf in huis hebt, in mijn geval zou de eerste vraag zijn wat de url is van website (je bied internet-filmpjes aan dus daar zal dan wel een goede portfolio te zien zijn). Mocht het er allemaal gelikt uitzien wil ik prijzen weten, klinkt dat ook niet verkeerd kunnen we het eventueel te maken filmpje doornemen.

 

Mocht je mij aan de telefoon hebben gehad zou ik na het zien van de website afgehaakt hebben, maar dan zou je nooit weten waarom ik deze diensten niet bij jou afneem. Nu weet je dat wel.

Link naar reactie
  • 0

 

Een bedrijf moet meer op de (eigen) centen letten dan veel overheidsinstellingen. Ikzelf vind het altijd prettig als er prijzen (of richtlijnen) vermeld staan op de website. Iets in de geest van 'een filmpje/ productie zoals deze kost tussen de xxxx en xxxx euro'. Dan weet ik in ieder geval of een gesprek aangaan wel of geen waste of time is.

 

 

In zekere zin, heb je een deel van je vraag beantwoord gekregen. Als je per mail een marketing campagne verzorgd, moet je deze toch kunnen meten? er vanuit gaande dat je mailing meer bezoek naar je site trekt maar geen reactie, heeft Joost een deel van je vraag beantwoord.

 

Op je geld letten is inderdaad voor bedrijven belangrijker, dan voor overheidsinstellingen, een mailing sturen alleen is niet voldoende. Of je mailing is niet toereikend, of de opvolging op je site is niet wat de bezoeker verwacht van het product.

 

Nu weet ik niet of je met in je mailings de website centraal hebt geplaatst, is dat wel zo dan denk ik dat je aan Joost al een goed voorzetje hebt gehad :D

Link naar reactie
  • 0

Kun je wat vertellen over de inhoud van de mailing en aan wie je het gestuurd hebt? Beide hebben erg veel invloed op de respons natuurlijk.

 

Edit: Ik zelf ben volledig ongevoelig voor mailings / bellen. Mocht ik al denken: hé, dat is een interessante dienst. Zou ik alsnog zelf op zoek gaan via internet naar een aanbieder. Dus je website zou voor mij ook een essentieel onderdeel zijn in eventuele respons.

Link naar reactie
  • 0
Wat is een verstandige methode om acquisitie te voeren richting het bedrijfsleven. Zou bellen misschien een oplossing zijn?

 

Een paar losse tips/opmerkingen:

 

 

[*]Hoe persoonlijker hoe beter. Al eens via beurzen of netwerkbijeenkomsten geprobeerd contacten te leggen? Binnen het MKB is zaken doen vooral een kwestie van gunning, en daarvoor geven m.i. persoonlijk contact, de "klik" en uiteindelijk vertrouwen toch de doorslag. Bovendien leent jouw dienst zich m.i. bij uitstek voor visuele demonstraties: die boodschap komt op papier en per telefoon niet over.

[*]Zoek ook naar partijen met een redelijk complementaire dienstverlening (bijv. kleine reclamebureau's?) om op basis van wederzijdse reciprociteit mee samen te werken en elkaars netwerk te versterken.

[*]De site oogt m.i. zeer professioneel en de referenties zijn top. Maar passen ze wel bij je doelgroep? Door die referenties krijg ik de (wellicht volkomen onbedoelde) indruk dat jij voor een klein bedrijf als het mijne een veel te professionele (en dus te dure) partij bent.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dan komen we dus eigenlijk bij de kern van het probleem terecht:

 

hoe bouw je als beginnend zelfstandige een portfolio op?

 

Ik heb ruimschoots mijn sporten verdiend in de tv-wereld, maar niets van die producties is rechtenvrij. Ik kan dat dus allemaal niet aan potentiele klanten tonen. Los van het feit dat ik dat materiaal niet heb (is van de opdrachtgevers) en het natuurlijk sowieso heel wat anders is dan een bedrijfsfilm.

Vandaar dat de fragmenten eigen werk die ik nog wel bij elkaar kon sprokkelen helaas van youtube moeten komen.

 

Als ik eenmaal een afspraak met een bedrijf heb binnengesleept sta ik daar dus met bijzonder weinig wat ik kan laten *zien*. Ik heb de kwaliteiten en het komt zonder meer goed, maar hoe overtuig ik daar een klant van?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bied een of meerder bekende relaties een film aan, of tegen kostprijs, en plaats deze in je portfolio. Dit is leuk voor die relatie, kan hij/zij weer gebruiken voor hun site, en wellicht dat uit die hoek meer opdrachten komen.

 

Of plaats op dit formum, je aanbod bij vraag en aanbod.

 

Zorg dat je een portfolio krijgt, zien is geloven!

Link naar reactie
  • 0
Als ik eenmaal een afspraak met een bedrijf heb binnengesleept sta ik daar dus met bijzonder weinig wat ik kan laten *zien*. Ik heb de kwaliteiten en het komt zonder meer goed, maar hoe overtuig ik daar een klant van?

 

Zorg er m.i. eerst voor dat je wel wat kan laten *zien*, al zijn het maar fake presentaties van niet-bestaande bedrijven of beter nog- zoals Erik reeds voorstelde - een paar echte presentaties die je tegen (of zelfs onder) de kostprijs maakt.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Netwerken en minstens één supergaaf project doen voor een leuke partij, op eigen kosten. Investeer in je portfolio, daar hengel je je opdrachten mee binnen. Beschouw de kosten die je voor zo'n project maakt als marketingkosten en dan doet het al een stuk minder 'pijn'.

"Als een foto 1000 woorden zegt, zegt een film er nog veel meer. " Vandaar dat er geen film te zien is op je site. ???

Ik neem ook aan dat je een netwerk hebt overgehouden aan alle voorgaande producties; benader die partijen ook, dat zijn 'warme' contacten. Al die koude acquisitie kost veel energie en levert in eerste instantie weinig op.

 

Nog een tip: zet op je site de logo's neer van de instanties en bedrijven waar je producties voor gedaan hebt. Zo profiteer je veel meer van de merken.

 

Link naar reactie
  • 0

1. toon zoveel mogelijk (streaming, geen download) video's op je website;

2. ga naar veel events/beurzen/bijeenkomsten en maak daar kleine producties van;

3. spreek op elk evenement waar je bent minstens 10 potentiële klanten aan;

4. ga de straat op, de deur uit en naar klanten toe. achter je buro gebeurt er niets.

 

Succes!

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.