• 0

V.O.F. Faillissement

Hallo Allemaal

 

Ik zit met een brandende vraag.

Ik heb samen met iemand een v.o.f. nou staan de zaken er niet best voor en dreigt een faillissement

Boven ons hoofd.

Nou is het zo dat ik een koophuis heb en in de loop der jaren aardig wat overwaarde heb,

En mijn partner een huur huis en een vakantiehuisje heeft.

Ons gescheiden vermogen is niet genoeg om de schuld af te lossen dus zal het met ons privé vermogen

Betaald moeten worden.

Mijn vraag is of ze nou niet alleen de schuld van mijn overwaarde betalen maar ook mijn partners vakantiehuis kwijt is.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een faillissement van een VoF worden beide (alle) vennoten automatisch failliet verklaard. Dan komt de curator en laat vermoedelijk alles veilen waarbij hij geen onderscheid maakt tussen je eigen huis en het vakantiehuis van je vennoot. De overwaarde heeft alleen effect als je dat te gelde kunt maken. Dat zal je echter niet meevallen, omdat je geen inkomen hebt.

 

Avé KArel

Link naar reactie
  • 0

Piet,

 

Helaas ben je prive aansprakelijk voor de zakelijke schulden. Dit houdt in dat erdoor de curator gekeken zal worden naar ieders opgebouwde privé vermogen. In jouw geval zou dat de overwaarde van je woning kunnen zijn, en bij je partner het vakantiehuisje. Dat wil zeggen, als er geen andere manieren zijn om vermogen liquide te maken.

 

Is er geen enkele andere manier om hier uit te komen? Wie hebben allemaal al naar jullie situatie gekeken? Mijn ervaring leert dat er vaak toch nog manieren zijn om een faillissement te voorkomen, zolang je maar bijtijds maatregelen neemt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Piet,

 

Het faillisement is, als ik je vraag goed begrijp, nog niet uitgesproken en ik vermoed aangevraagd door 1 partij.

Kijk of je met de betreffende schuldeiser tot een overeenkomst kunt komen en dat je er onder uit kunt komen.

 

Mocht het probleem voor jullie VOF echter breder zijn (meerdere betalingsachterstanden e.d. en weinig nieuwe opdrachten) zorg dan dat je zo snel mogelijk vanuit je prive-vermogen (dat wordt bij een VOF toch als een beschouwd) de schuld afloat en de VOF opheft.

Als je het niet doet en het faillisement wordt uitgesproken dan zijn jullie allebei ook prive alles kwijt.

 

Handel snel, want als het eenmaal in gang is gezet kan je niet terug (been there, done that).

 

JW

It takes a lot of steps to come to a next level.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.