• 0

beroepsaansprakelijkheid verzekering

Morgu dames, heren & verzekeringsprofessionals:

Ik ben een complete newbiee op het gebeid van verzekeringen dus vandaar mijn vraag hier:

 

Vraag m.b.t. beroeps aansprakelijkheid verzekering:

 

1. Weten jullie dedicated beroepsverzekeraars ?

Tot zover heb ik zelf gevonden

- Nassau, toeleverancier van Abn Amro

- Nationale Nederlanden

 

2. Hebben jullie een orde van grootte voor de premie (Sector ict advies, ict opleidingen)

 

3. Zijn de meeste beroepsverzekeraars allround, of zijn er ook specialisten / sector

- Ik zoek naar ict advies beroepsaansprakelijkheid (for now)

- Ik zoek naar (para)medisch beroepsaansprakelijkheid (for later)

 

4. Wat voor een bedrijf hebben jullie en hebben jullie wel/geen beroepsaansprakelijkheid?

 

5. Als je GEEN beroepsaansprakelijkheids verzekering hebt, hoe heb je je dan ingedekt tegen deze materie

- Bestaat er andere wegen? Kontrakten, Algemene Voorwaarden

 

Dank u wel voor uw tijd en reacties

 

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hee Ronald,

 

Ik zag pas later dat deze post van jou afkomstig was. Zoals je ziet krijg je door het plaatsen van je vragen op dit forum nog wat meer gratis advies. Doe er je voordeel mee! ;)

 

Ad 1) Ja, een stuk of 7. Nationale Nederlanden is juist niet dedicated maar een grote generalist met een erg beperkt aanbod op gebied van beroepsaansprakelijkheid.

Nassau is wel dedicated maar de toevoeging "toeleverancier van ABN Amro" komt wat vreemd over: Nassau doet in principe zaken iedere assurantiemakelaar en tussenpersoon.Of bedoel je dat ABN Amro alleen maar beroepsaansprakelijkheidsoffertes bij Nassau opvraagt en niet (ook nog) bij andere aanbieders?

 

Ad 2) Afhankelijk van werkzaamheden, CV, ervaring/opleiding/trackrecord, gewenst c.q. benodigd verzekerd bedrag, kwaliteit adviseur, omzet, al dan niet onderaanneming, leveringsvoorwaarden, inkoopvoorwaarden, tekenbevoegdheid en inspannings- danwel resultaatverplichting tussen de EUR 600,- en EUR 1.250 per jaar.

Houdt er rekening mee dat niet alle werkzaamheden gedekt worden, o.a. beschikbaarheid van applicatieservices : maar dat is uiteraard vooral een contractuele kwestie (overmachtsituaties, geen garantie op beschikbaarheid etc).

 

Ad 3) Juist andersom: de grote "jongens" zoals Nationale Nederlanden pakken alleen wat krenten uit de pap. De echte (branche)specialisten zijn juist de kleinere maatschappijen die zich voornamelijk of uitsluitend met beroepsaansprakelijkheid bezig houden.

(Para)Medisch is weer een heel ander verhaal, de meeste beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars doen dat juist niet: daar zijn weer andere specialisten voor (ik spreek uit ervaring: ben huisadviseur van een van de grootste verenigingen voor paramedische behandelingen)

 

Ad 4) adviesbureau op gebied van risicomanagement & verzekeringen, tevens tussenpersoon. Wel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, maar dat is voor mijn beroepsgroep een wettelijke verplichting vanuit de WfT.

Van mijn zakelijke relaties in ICT heeft circa 75% een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Maar dat komt vooral omdat ik als adviseur nut en noodzaak daarvan benadruk. ( Voor mijn eigen inkomsten hoef ik dat overigens niet te doen: het is een product waar ik erg weinig aan verdien en die inkomsten staan in geen verhouding tot de inspanningen in het offertetraject. Gelukkig is mijn verdienmodel niet productgerelateerd)

Van mijn zakelijke relaties in de paramedische sector heeft 100% een (collectief ingekochte) beroepsaansprakelijkheidsverzekering maar dat is dan ook een verplichting vanuit de branchevereniging (en lidmaatschap daarvan is een vereiste om de behandeling vergoed te krijgen door zorgverzekeraars: patiënten vinden dat wel zo prettig)

 

 

Ad 5) andersom : je moet EERST risico's (laten) inventariseren, vermijden en beperken en vervolgens eventuele restrisico's overdragen door middel van voorwaarden en verzekering. Andere maatregelen zijn dus geen alternatief voor verzekering maar verzekering vormt het sluitstuk van deze maatregelen.

En ja, soms komt het dus ook voor dat maatregelen dusdanig effectief zijn dat er geen noemenswaardig restrisico meer overblijft. Dan kun je dat accepteren in plaats van verzekeren. Andersom geldt dat als je geen preventieve maatregelen neemt, verzekeren ook weinig zin heeft. Je bent dan bovendien nauwelijks acceptabel en/of gaat een veel hoge premie betalen.

 

Mijn advies: staar je niet blind op een verzekeraar. Jij hoort niet de verzekeraar uit te kiezen, dat doet een goede adviseur voor je. Beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars zijn niet voor niets allemaal intermediairmaatschappijen

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@ Roland

 

Norbert geeft al heel wat info. Ik voeg nog even op je vraag 5 toe dat je kan proberen in je leveringsvoorwaarden, mits je deze goed toepast, een exoneratie beding op te nemen. Daarmee sluit je je aanspraklijkheid uit, of limiteer je het bijvoorbeeld tot je eigen honorarium.

 

De rechter kan hier in voorkomende gevallen vanafwijken omdat het onredelijk bezwarend kan zijn voor de wederpartij. Dit biedt dus zeker geen waterdichte garantie. Zoals Norbert aangeeft kan je beter nagaan waar je risico's liggen en deze zo veel mogelijk proberen uit te sluiten...

Link naar reactie
  • 0

@oldenb, helemaal correct, maar het liefst wel een exoneratiebeding met meer dan één drempel.

 

Zie ook deze draad over algemene voorwaarden en beroepsaansprakelijkheid waarvan onderstaand citaat:

 

 

De reden is dat iedere extra drempel (lees: een aansprakelijkheidsbeperkend beding) ook extra veiligheid oplevert. Een driedubbele beperking tot de waarde van de opdracht, een vast bedrag (van € 100.000,- bijvoorbeeld) en tot slot de waarde waarvoor je verzekerd bent (bijv. € 500.000,-) biedt aanzienlijk meer bescherming dan alleen de eerste bepaling: als die door een rechter als onredelijk bestempeld wordt, heb je geen verdere limiet als bescherming.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik overweeg een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten en stuit in mijn zoektocht op de volgende vraag, die ik hier op HigherLevel nog niet beantwoord heb gezien:

 

Veel verzekeraars vragen om je Leveringsvoorwaarden. Die heeft mijn bedrijf uiteraard, maar worden niet altijd gehanteerd, omdat veel overeenkomsten worden gesloten op basis van een contract van de opdrachtgever. De Leveringsvoorwaarden maken geen onderdeel uit van zo'n contract.

 

Hoe staat de beroepsaansprakelijkheidsverzekeringsmaatschappij (mooi woord ;D) daar tegenover? Zullen zij eventuele vergoeding nalaten indien mijn Leveringsvoorwaarden niet zijn gehanteerd ?

 

Link naar reactie
  • 0
Veel verzekeraars vragen om je Leveringsvoorwaarden. Die heeft mijn bedrijf uiteraard, maar worden niet altijd gehanteerd, omdat veel overeenkomsten worden gesloten op basis van een contract van de opdrachtgever. De Leveringsvoorwaarden maken geen onderdeel uit van zo'n contract.

 

Hoe staat de beroepsaansprakelijkheidsverzekeringsmaatschappij (mooi woord ) daar tegenover? Zullen zij eventuele vergoeding nalaten indien mijn Leveringsvoorwaarden niet zijn gehanteerd ?

 

Hangt af van wat er vooraf (in offerte fase) wordt afgesproken/aangevraagd: zeker voor interrimmers met weinig en/of grote opdrachtgevers snappen BA-verzekeraars dat eigen voorwaarden vaak direct terzijde worden gesteld, dus kan vooraf worden afgesproken dat geen eigen voorwaarden vereist worden of dat terzijde stelling toegestaan is.

 

Dat een verzekeraar geen leveringsvoorwaarden vereist is uiteraard niet direct een reden om ze niet te hebben(!): die voorwaarden zijn uiteraard vooral voor het bedrijf zelf van belang, bijvoorbeeld in een pre-contractuele fase.

 

Daarnaast raad ik mijn eigen interim/ZZP-relaties aan om de concept overeenkomsten die zij aangaan met (grote) opdrachtgevers te laten screenen door een ter zake kundige jurist (bijvoorbeeld op abonnementsbasis: voor circa EUR 400,- vrijwel onbeperkt screenen van contracten en advies daarover). Mijn ervaring is dat er in veel contracten standaard vrij rigide bepalingen staan over aansprakelijkheid. Een klein briefje van een jurist kan dan vaak wonderen doen: in vrijwel alle gevallen worden de scherpe kantjes er zonder verdere discussie.

 

 

Nog een advies: let in de offerte op uitsluitingen!

Ik heb een keer een offerte van Nationale Nederlanden gehad waarin zij al mijn werkzaamheden uitsloten!!

Nationale Nederlanden is een intermediairverzekeraar. Welke verzekeringsadviseur heeft je zulk beschamend slecht advies geleverd? Alle uitsluitingen en verplichtingen (garanties) moeten in de offerte-fase met klant besproken worden: daar teken je immers ook voor bij de opdrachtbevestiging!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.