• 0

Flesje cola redt levens

Persoonlijk vind ik dit zeer innovatief en dit dus hopelijk het juiste board om dit nieuws te plaatsen

 

Hoe kan het dat medicijnen wereldwijd nog altijd niet goed worden gedistribueerd, terwijl een flesje cola op iedere straathoek te krijgen is, dacht de Britse ontwikkelingswerker Simon Berry. Dat bracht hem op een idee: een middel tegen uitdroging (ORS) verspreiden via het distributiekanaal van Coca Cola. Bij diarree en braken is de kans op uitdroging groot, terwijl in ontwikkelingslanden vaak geen rehydratatiemiddel verkrijgbaar is.

 

In eerste instantie kreeg Berry weinig gehoor bij de cola-gigant. Totdat hij de macht van het sociale netwerk slim benutte. De ontwikkelingswerker maakte een Facebook-profiel aan waar binnen de kortste keren duizenden mensen lid van werden. Met effect. Coca Cola nodigde Berry uit op het hoofdkantoor en gaat serieus met het idee aan de slag. Deze week werd de campagne Cola Life officieel gelanceerd met een website.

 

De zakjes ORS kunnen – samen met een gebruiksaanwijzing – in de grootverpakkingen cola worden gestopt. Deze gaan de hele wereld over. Coca Cola heeft niet de hele distributieketen in handen en zoekt daarom de hulp van NGO's. De internationale ontwikkelingsorganisatie WaterAid is geen grote voorstander van het behandelen van diarree met ORS omdat het een korte-termijn oplossing is. WaterAid geeft liever voorlichting over hygiëne en steekt geld in het aanleggen van watervoorzieningen. De aanhangers van Berry zijn echter onverminderd enthousiast. De Facebook-groep kent inmiddels ruim 4000 leden.

 

bron EN lees meer op: http://llink.nl/nieuws/nieuwsbericht.php?bericht=3682 en http://www.colalife.org/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
De hoofdbestanddelen van ORS zijn zout, suiker en water. Zout en suiker kun je sowieso overal krijgen, schoon drinkwater daarentegen. En dan worden het zakjes, dus zonder water...

Vreemde wereld...

 

Wikipedia maakt het nog vreemder:

 

De tv-serie MythBusters onderzocht gedurende het eerste seizoen een aantal mythes over de werking van Cola, met hilarische uitkomsten. Coca-Cola is zeer zuur, met een pH-waarde van ongeveer 1,95. Door de toevoeging van veel suiker wordt dit voor de menselijke smaak gemaskeerd. Bij diarree wordt in ontwikkelingslanden soms cola gegeven zonder koolzuur. De cola bevat alle noodzakelijke elektrolyten en suikers om de patiënt te behandelen. Normaal gesproken wordt hiervoor een oplossing ORS gegeven, maar in arme landen is dit minder beschikbaar dan cola. ORS heeft bijna dezelfde samenstelling als cola zonder koolzuur.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

ORS heeft bijna dezelfde samenstelling als cola zonder koolzuur.

 

Zoiets bedacht ik me ook bij het lezen van dit verhaal - schepje zout erin en het klopt zo'n beetje. Niet erg smakelijk natuurlijk.

 

Mij lijkt het gebrek aan schoon water denk ik problematischer dan het gebrek aan suiker, zout, of pakjes premixed ORS poeder. Wat dat betreft is de patient vermoeddelijk beter af door gewoon de cola te drinken ipv poeder in vervuild water te gooien en dat op te drinken - dat was sowieso waarschijnlijk al de oorzaak van het probleem.

Link naar reactie
  • 1

Ik vraag me alleen af of ze dat zulen doen. Water vervoeren is natuurlijk veel duurder dan zakjes zout/suiker.

Ik vind het inderdaad ook wel een grote loss dat er dan wel medicijn is maar geen water om het toe te dienen. Al zullen er wellicht ook plaatsen zijn waar WEL drinkwater is en geen medicijn en die zijn dan toch maar vast geholpen. Het idee is in elk geval erg goed. Eens kijken hoe de uitwerking wordt. Ze staan nog maar aan het begin als ik de website goed begrijp.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me alleen af of ze dat zulen doen. Water vervoeren is natuurlijk veel duurder dan zakjes zout/suiker.

 

Ehm, ok....

 

Er zijn sommige mensen hier op het forum, als die posten, dan moeten al je antenne's uitschuiven die in staat zijn satire, humor of sarcasme te detecteren. Hun bijdragen moet je alleen serieus nemen als je 100% zeker weet dat een niet-serieuze interpretatie van hun bijdrage niet mogelijk is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hebben jullie weleens Cola gedronken is Bogotá of Lapaz? Zodra de fles open is is er geen koolzuur meer, door de lage buitendruk, dus dat is dan in hoge ontwikkelinglanden mooi meegenomen. Hiertelande, kun je klont suiker in je Cola gooien het gaat onmiddellijk bruisen en weg is koolzuur (de suiker lost niet meteen op).

 

Ik herinner me eens dat ik Yemen bij een cholera epidemie, mijn tanden met wiskey poetste (terwijl ik geheel onthouder ben), als je stevig poets dan loop je kans je tandvlees open te maken en dus kan besmet water in je bloed terecht komen.

 

Dus als je cola zonder koolzuur wil drinken: een beetje suiker erin.

 

Avé Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me alleen af of ze dat zulen doen. Water vervoeren is natuurlijk veel duurder dan zakjes zout/suiker.

 

Ehm, ok....

 

Er zijn sommige mensen hier op het forum, als die posten, dan moeten al je antenne's uitschuiven die in staat zijn satire, humor of sarcasme te detecteren. Hun bijdragen moet je alleen serieus nemen als je 100% zeker weet dat een niet-serieuze interpretatie van hun bijdrage niet mogelijk is.

 

 

??? Bedankt voor de tip...I guess..

 

Link naar reactie
  • 1
Hiertelande, kun je klont suiker in je Cola gooien het gaat onmiddellijk bruisen en weg is koolzuur (de suiker lost niet meteen op).

 

Nee, niet doen! Denk aan Kyoto!

 

Ik heb me laten vertellen dat je daarvoor speciale magneten kunt aanschaffen. Mits goed bevestigd op de flessehals kunnen die de molekulen in de CO2 dusdanig rangschikken dat het als vaste koolstof op de bodem neerslaat

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik stel voor dat Coca Cola een jaar lang geen adverteerkosten maakt (kunnen ze zich prima permitteren) en dat geld gebruiken voor voedselhulp en putten. Schiet harder op dan ORS verstrekken. (En inderdaad, mij is destijds ook door een medisch iemand die normaal gesproken voor het Rode Kruis hulp verleent in rampgebieden) geadviseerd dat als ik geen ORS had, ik net zo goed een cola'tje kon nemen.)

Of, nog beter, Amerika stilzetten, bv door bevriezing, metaalkevers of een speciale molecuul die fastfoodketens op atomair niveau ontbindt uitzetten. Of ook AIDSmedicijnen meesturen, want die zijn ook ruim voorhanden, alleen niet op de plek waar het nodig is.

Link naar reactie
  • 0

Nu sterven er talloze kinderen aan uitdroging. Door de beschikbaarheid van ORS met daarop een gebruiksaanwijzing kunnen levens worden gered, en worden ouders bewust van het feit dat zoiets simpels als suiker en zout een leven kan redden.

Wat hebben ouders van een kind dat sterft aan opmerkingen dat Coca Cola eerst de problemen van de wereld maar moet oplossen ipv er voor zorgen dat hun kind blijft leven? Met een gratis zakje.........

 

Coca Cola kost wel geld en is minder effectief.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geen schoon water is een grote oorzaak van diarree. Diarree is weer een zeer belangrijke veroorzaker van uitdroging....

Wat niet wil zeggen dat je met schoon drinkwater niet kan uitdrogen. Zonder zout kan je lichaam geen water vasthouden (oid, mijn business is elders) en droog je dus zelfs uit in een zwembad met drinkwater.

 

De vraag is natuurlijk niet of het niet zeer nobel is van Coca Cola om de wereld te willen redden. De vraag is of dit ORS verhaal helpt, of dat het concept aan CocaCola opgedrongen is door mensen die iets met klok en klepel hebben.

 

Gr

Mark

 

Link naar reactie
  • 0

Het verhaald oet me trouwens een beetje denken aan de melkpoeders van 20 to 30 jaar geleden.

 

Toen "moesten" Afrikaanse kindjes spontaan van de borst af omdat de melk van hun moeder van onvoldoende kwaliteit zou zijn (wat waarschijnlijk ook grotendeels klopte). Helaas was er op veel plaatsen geen schoon drinkwater en gingen de baby's dus bij bosjes dood aan uitdroging door diarree omdat ze goede melkpoeders met slecht water te eten kregen...

 

Gr

Mark

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.