• 0

het outsourcen van de logistiek

Na wat onderzoek voor ons nieuwe bedrijf liep ik tegen een service van DHL aan waar zei alle verantwoordelijkheden van onze logistiek op zich nemen. Heeft er iemand ervaring met het outsourcen van logistiek? Zo ja, kennen jullie ook andere alternatieven? Het outsourcen geeft natuurlijk enorme voordelen in de startfase maar aangezien het ons meest "intieme" contact moment is met onze klanten willen we er zeer voorzichtig mee om gaan.

 

Ervaringen, tips of ideeen? Ze zijn allemaal welkom :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Olllllllllllaaaaaaaaa Chico

 

Ik heb dat een keer uitgezocht voor een interessant J-Lo project.

Qua bezorgdiensten e.d. werkt men met diverse interessante voorwaarden. Uiteindelijk had ik wel gekozen voor DHL omdat met name de verantwoordelijkheid mij enorm aantrok. Ook de snelheid, welke iedereen zichzelf wel aanprijsd in deze wereld maar het bij zo'n grote logistieke partij bijna vanzelfsprekend is, sprak mij bij DHL toch het meest aan. Een grote club met ruime ervaring. Bovendien werd ik daar ook enorm vriendelijk te woord gestaan (zegt uiteindelijk niets, maar ook belangrijk). Real live experience heb ik daar uiteindelijk niet mee gehad, omdat ik het project heb weggegeven. Coming to think of that... geen idee wat daar de stand van zaken is.

Ik zal eens contact met hem opnemen. Hij doet wel meer wereldwijde verzendingen en eens vragen wat zijn ervaringen zijn.

 

Nice to have U hear with new businesses xxx

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 4

Ik heb wisselende ervaringen met verschillende Fullfillment bedrijven. Ik distributeer o.a. electronische onderdelen, weerstanden, condensatoren, spoelen en grotere dingen als luidsprekers en versterkers. Die verzend "ik" wereldwijd. Eerst zelf vanuit huis. Maar dat paste op een gegeven moment niet meer. En je wordt het beu om elke keer het postkantoor op tijd te halen. Dus op zoek gegaan naar een fullfilment bedrijf.

 

Eisen pakket:

-ervaring met moeilijk te picken onderdelen. Denk hierbij aan condensatoren in 0.22 uF 22.0 uF en weerstanden die allemaal op elkaar lijken. 5 soorten ook hier weer van elke soort een 1.80 Ohm en een 18.0 Ohm. Veel kans op missers. En bijna niet uit te leggen aan de leek. Totaal zon 1000 plus verschillende onderdeeltjes.

-ervaring met pakketjes groot en klein verzenden door de hele EU. Tot 30 kg.

-zo min mogelijk gedoe met verkeerde bestellingen. ( twee weerstanden van 50 cent nazenden naar Noorwegen is duur en vreet tijd).

-track and trace op alle pakketen.

-mogelijkheid tot uitbreiding naar financieel fullfilment. Dat wil zeggen dat ze kijken op de rekening (en) wat op de post kan en wat niet.

-redelijke verzend en order pick tarieven.

-goed systeem voor de ontvangst van goederen van de diverse fabrikanten.

-het idee / de indruk dat je een probleem minder hebt.

-liever niet al te groot bedrijf. We kregen bij het rondbellen al een beetje de indruk dat we niet echt de grote vis waren waar ze op zaten te wachten. Niet echt handig als je een lastig te orderpicken product hebt. Gaan ze moeite nemen?

 

Op de eerste zoektocht naar een goed fullfillment bedrijf ben ik op bezoek geweest bij: ABC mail, S&H, Hageman en Alpak. Een aantal bedrijven gaf gelijk aan dat we te klein waren. Die vielen af.

 

De eerste indruk:

-ABC was snel met de offertes en reacties.

-S&H proffesioneel, maar een lastig te lezen offerte.

-Hageman proffesioneel. Duidelijke offerte.

-Allpak ik wacht nog steeds op de volledige offerte.....

 

Op bezoek:

ABC mail: Vriendelijke verkoper. Lage tarieven en veel ervaring met verzenden door de hele EU. Werkvloer wat rommelig.

S&H: Vriendelijke directeur. Nette werkvloer. En elke maand een telefoonboek aan data over de webshop. Veel marktleider praat waar ik niet zo op zat te wachten. Vast heel goed, maar je betaalt ook voor het telefoonboek aan data. ( is dat niet gewoon een kwestie van print drukken aan het einde van de maand?)

Hageman: Vriendelijke verkoper. Groot bedrijf. Nette werkvloer. Maar toch de indruk dat we te klein waren.

Allpak: Zeer positieve indruk. Nette werkvloer, goede tarieven. Alleen nooit meer wat van gehoord, ook niet na diverse telefoontjes.

 

Uiteindelijk hebben we gekozen voor ABC mail. De tarieven waren goed. En de verkoper wekte de indruk begaan te zijn met de moeilijkheidsgraad van de in te pakken onderdelen.

 

Dus een bus gehuurd, bakjes gekocht en alles naar ABC gebracht. We zijn een week bezig geweest om alles zo foolproof mogelijk neer te zetten in het magazijn daar. Geprobeerd uit te leggen wat wat was. Maar kregen de indruk dat de daadwerkelijke productie/ inpak chefin wat minder op onze producten zat te wachten.

 

Eerste week verzenden. Alles verkeerd verzonden wat maar verkeerd kon gaan. Verschillende keren gebeld en er is verschillende keren beterschap beloofd. Uit de feedback van klanten was op te maken dat er weerstandjes in het doosje gegooid waren tot er idd 8 stuks inzaten. Wel allemaal andere waardes, maar ala. Rampzalig dus.

 

Na twee a drie weken hebben we het stop gezet. We konden geen enkele verbetering zien en de productie chef werd lastiger en lastiger te pakken te krijgen. Ondertussen was er een niet onaanzienlijk bestelling condensatoren afgeleverd bij ABC mail. Die volgens ABC mail nooit aangekomen was. Verschillende keren over gebeld. Het ging om een bestelling van een paar duizend euro. Fabrikant bleef beweren dat ze afgeleverd waren. ABC bleef beweren dat ze nooit aangekomen waren. We kregen sterk de indruk dat de productie medewerkers de boel domweg aan het saboteren waren. Om te janken was het.

 

Gelijk op zoek gegaan naar een andere fullfiller. De webshop hebben we al die tijd moeten sluiten om te voorkomen dat er een nog grotere zooi ontstond.

 

Leermoment:

-Verkopers en de mensen die het werk doen zijn twee verschillende werelden.

-Zonder locatie codes ben je nergens. Een locatie code is een code die gekoppeld is aan elk product. Dus weerstandje zoveel picken = gang drie, tweede schap bakje xy. Alle onderdelen leren kennen is onmogelijk voor de order pickers.

-Vraag het fullfilment bedrijf om referenties van webshops die een product hebben wat op je eigen product lijkt.

-Kom met een aantal specifiek vragen. Als dat en dat probleem ontstaat, wat doen jullie dan? Om te kijken of er procedures zijn. Of dat men alles al doende oplost.

 

Ronde twee op bezoek gegaan bij: Misi en Iceberg webshop hands.

-Misi, groot maar begaan met de specifieke problemen van onze shop. Overal duidelijke procedures voor. Duidelijke offerte. Goede referenties. Net magazijn. Ze hadden tijdens ronde 1 van onze zoektocht een google advertentie stop. Wegens drukte. Anders waren we er ronde 1 al langs gegaan.

-Iceberg wesbhop hands, klein, geen ervaring met lastige producten, geen locatiecodes. Wel begaan met de problemen. Maar we kregen de indruk dat ze eerst ons binnen wilden halen en dan nadenken over hoe de problemen op te lossen. Dat hadden we net gehad. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze hun werk niet goed doen. Maar enkel vertrouwen op de goede wil van de vaak verschillende inpakkers, om zich te verdiepen in de onderdelen, leek ons wat al te ver gezocht.

 

En nu zit ik dus bij Misi. En daar ben ik zeer tevreden over. Ze zijn altijd bereikbaar. Denken met je mee. En maken erg weinig orderpick fouten. Dat gaat al een jaar zeer goed.

 

Bij het verhuizen van ABC naar MISI kwamen we gelukkig die vermiste zending condensatoren ook nog tegen. Die waren dus wel bezorgt. Waarom dat ontkent werd blijft een raadsel waar ik in ieder geval niet meer van wakker lig.

 

Groet Roland

 

 

 

 

 

Hightech van binnen, schattig van buiten.

 

www.crafty.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Interesant onderwerp!

Eigenlijk heb ik nog niet eerder aan deze optie gedacht en het brengt me wel op ideeën aangezien ons huis zo langzamerhand op een pakhuis begint te lijken...

 

Zou iemand me een idee kunnen geven (eventueel via PM) wat zoiets kost?

Ik heb een flinke hoeveelheid dierbenodigdheden welke dan bij hun opgeslagen kan worden en door hun verzonden moet worden...

 

Bedankt voor het idee in elk geval!

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
  • 0

Wat een goed verhaal!!! Heel herkenbaar, vooral dat je ondanks je giga voorraad in aantallen toch te klein bent voor veel aanbieders.

 

Ik ben een jaar geleden met hetzelfde bezig geweest. Dan wel geen 1000 elektronica onderdelen, maar wel 1000 modelauto's.

Bij een aanbieder eWarehousing op bezoek geweest, maar de aanbeveling naderhand was dat zelf doen waarschijnlijk goedkoper is.

 

Mijn conclusie was: ik ga het lekker zelf doen!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Zelf doen kan inderdaad de beste oplossing zijn. Ga er in ieder geval niet vanuit dat het zo even 1, 2, 3 geregeld is. Zeker als je een lastig product hebt. En je niet heel veel verzend. Blijf het dan vooral zelf doen. Het is niet makkelijk om een goed fullfilment bedrijf te vinden. Maar ik denk dat je met bijvoorbeeld een makkelijker product icbm een groter volume. Makkelijker slaagt.

 

Als je het zelf blijft doen. Dan zit je wel aan je shop vastgeketend. En het is niet gezegd dat je altijd precies zoveel orders binnen krijgt als jij aankan. Als het uit de hand loopt met de orders zit je muurvast. En heb je geen tijd meer voor je site, je marketing, nieuwe producten, beurzen etc. Of om zelfs maar op zoek te gaan naar een fullfiller ;)

 

Ik heb niet alleen die webshop met onderdelen. Ik ben daarnaast ook nog luidspreker ontwerper. En EU distributeur voor een Chinees buizenversterker merk. Daarvoor bezoek ik beurzen in heel Europa. Zonder fullfilment had ik die andere twee dingen niet kunnen doen. Geen tijd voor. Een week weg zonder fullfillment is dan gelijk een week achterstand in de orders.

Ik heb nu gelukkig weer tijd om nieuwe dingen te ontwikkelen en beurzen te bezoeken. Mijn webshop dubbelt als shop voor mijn dealers in de EU. Die kopen ook online bij me in. Dat scheelt zeer veel werk.

 

Daar komt nog bij dat ik niks geef om een bedrijfspand met eigen parkeerplek. Of het hebben van personeel. Liever niet zelfs. Ik ben het liefst aan het knutselen aan luidsprekers en zie de rest ietwat oneerbiedig als bijzaak. Niet dat het niet uitstekend geregeld moet zijn. Iedereen moet zijn pakje en bestelling zo snel mogelijk krijgen. Daar niet van. Maar dat kan een fullfiller veel sneller en beter. Als je de juiste hebt.

 

De kosten varieren. Het ene bedrijf verzend heel goedkoop. Zo goedkoop dat je op hetgeen je daarop uitspaart de orderpick en opslag kunt betalen. De ander rekent weer meer voor opslag. Belangrijkste is dat ze betrouwbaar zijn. En zo min mogelijk fouten maken. Fouten herstellen vreet tijd.

 

Dit zijn de variabelen.

-Opslag kosten

-Verzendkosten

-Orderpick kosten

-Rapportage kosten

 

 

 

 

 

 

Hightech van binnen, schattig van buiten.

 

www.crafty.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja, heb je helemaal gelijk in. Je moet daarin duidelijke keuzes maken voor jezelf.

 

Ik kwam er tijdens dat proces overigens achter dat ik die autootjes helemaal niet kwijt wil. Het iedere dag bezig zijn met die autootjes geeft mij een enorme glimlach op mijn gezicht. De ziel zou mijn bedrijf verlaten als er geen autootjes meer in de 'Garage' zouden staan.

 

Als het te druk wordt, schakel ik iemand bij die meehelpt met inpakken en verzenden.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

@Henri. Ja, dat begrijp ik heel goed!

 

Ik adviseer mensen ook over upgrades van hun luidspreker filters en andere audio gerelateerde zaken. Daar heb ik nu veel meer tijd voor. Daar stop ik liever tijd in dan op het postkantoor staan of pakjes pakken. Dat advies mag je als de "ziel" van mijn werkzaamheden zien. Dat is ook ontzettend leuk om te doen en gaat ook nooit uitbesteed worden :)

 

 

 

 

 

 

Hightech van binnen, schattig van buiten.

 

www.crafty.nl

Link naar reactie
  • 0

Goedenmiddag,

 

Met zeer veel interesse heb ik bovenstaande discussie gevolgd. Het uitbesteden van de logistieke achterkant van een webwinkel is een GROTE beslissing. Zeker als je dit jaren zelf hebt gedaan en de webwinkel in de vorm van een hobby begonnen is.

 

Het uitbesteden van fulfilment wordt lastiger als:

 

-het assortiment zeer uitgebreid is (meer dan 1000 verschillende producten)

-de gemiddelde order waarde lager is dan ± 20 euro.

 

Het uitbesteden van fulfilment kent wel zeer grote voordelen:

 

-lagere verzendkosten

-lagere kosten voor bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal

-dagelijkse uitlevering

-meer tijd hebben voor de voorkant, inkoop, marketing, sales etc.

 

Het uitbesteden van fulfilment zou ongeveer zo'n 8-12% van de omzet mogen/moeten kosten. Ja dit betekent dat je als webwinkelier marge zal moeten inleveren, maar aan de andere kant bespaar je dan op verzenden en verpakkingen. Per saldo zal het uitbesteden van fulfilment geld kosten echter het levert zo veel extra tijd op. Als deze extra tijd besteed kan worden aan inkoop, marketing of sales dan zal op de lange termijn het uitbesteden van fulfilment geld opleveren in plaats van geld kosten.

 

 

Succes

 

Xander

 

eWarehousing BV

Hermanus Boerhaavestraat12

3261 ME Oud-Beijerland

www.ewarehousing.nl

Link naar reactie
  • 0

Welkom Xander,

 

Leuk om iemand met een fullfillment bedrijf in dit topic te zien. Wat ik mis bij de verschillende fullfilment bedrijven is duidelijkheid over de specialisatie.

 

Wordt er alleen met TNT verzonden? Is er ervaring met het verzenden in de EU, etc. etc. Tot hoeveel kg wordt er verzonden?Sommige fullfillers zijn gespecialiseerd in bulk catalogi verzenden binnen Nederland. Anderen in samengesteld pakjes.

 

Dat is erg onoverzichtelijk voor de potentieele klant.

Hightech van binnen, schattig van buiten.

 

www.crafty.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik mis een belangrijke peiler als het gaat om het uitzoeken van de juiste efulfillment partij: ervaring met ecommerce

 

In de afgelopen jaren zijn er veel 'traditionele' directmarketing verspreiders gesprongen in het gat van efulfilment.

Zij hadden tenslotte de ruimte, mensen en volumecontracten met de vervoerders.

Dit valt soms erg tegen, lees bv de reactie van Crafty.

Het orderpicken van een aantal transformatoren is blijkbaar toch iets heel anders dan het sluiten van een pallet enveloppen.

 

Slechts enkelen richten zich echt alleen op webwinkelfulfilment

S&H was volgens mij één van de eerste, echter richt(te) zich met name op de top500 bedrijven en is vaak te duur voor de kleinere webwinkelier.

Ook kwamen daar de meer ecommerce gespecialiseerde fulfilment bedrijven als Shopservice, Mailordersolutions en Logifin Ecommerce bij.

Met name die laatste twee zijn volgens mij ontstaan vanuit groei door het runnen van eigen webwinkels.

 

Niets is prettiger voor een webwinkelier om zijn wensen direct herkend te zien door diegene tegenover hem lijkt me.

(Ikzelf vond het in ieder geval een prettige ervaring)

 

De informatie in deze reactie is met de grootst mogelijk zorg samengesteld. Niettemin kan aan de inhoud van deze reactie geen enkel recht worden ontleend en kan DvO niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele spelfouten.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Een paar korte reacties.

 

@Crafty: Iedere organisatie zal een duidelijke keus moeten maken dus ook een fulfilmentpartij. Wij hebben deze keus vanaf dag 1 gemaakt, fulfilment voor webwinkeliers! De diversiteit aan goederen, het één op één verzenden en de uiteenlopende wensen van webwinkeliers vraagt om een gespecialiseerd proces en dit kan een organisatie er niet 'bij doen'. Wat betreft het verzenden naar EU en non-Eu, het maximale gewicht etc etc. Van je logistieke partner mag je als klant verwachten dat ze je een zorg uit handen nemen. Kort door de bocht alles kan verzonden worden maar dit is sterk afhankelijk van de wensen van de klant. Transparantie is wenselijk maar wordt zeer lastig. Als ik voor mezelf spreek dan kan ik zeggen dat wij binnen 1 werkdag jou kunnen voorzien van een transparant overzicht van de kosten voor onze dienstverlening incl transport. Wij hebben dan wel jouw wensen en eisen nodig.

 

@DvO: Ervaring met ecommerce is het allerbelangrijkste. Om deze ervaring op te doen en om vinger aan de pols te houden mbt de ontwikkelingen op de webwinkelmarkt lanceren wij in Q1 2009 het portal voor webwinkeliers. Het protal zal 2 belangrijke aspecten belichten: informatie voor webwinkeliers -denk aan psp, verzenden en verpakken- en inkoopvoordelen voor webwinkeliers.

Op deze manier houden wij vinger aan de pols in de markt en geven wij de webwinkelier een plek waar hij/zij terecht kan met al haar vragen.

 

 

eWarehousing BV

Hermanus Boerhaavestraat12

3261 ME Oud-Beijerland

www.ewarehousing.nl

Link naar reactie
  • -1

Goedemiddag,

 

Heeft u er weleens over nagedacht om de logistiek achter uw webwinkel uit te besteden.

MOD EDIT: beste Guus, lees even de huisregels. HL is niet bedoeld om je eigen diensten te promoten!

De totaaloplossing voor webwinkeliers.

Opslag, inpakken en het verzenden van al uw orders.

www.mcsfulfilment.nl / info@mcsf.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag dit topic even nieuw leven inblazen met wat nieuwe inzichten van de huidige markt. Eerder is er een interessante discussie ontstaan over de fulfilment en verschillende partijen. Hoe denken jullie nu over het outsourcen van je (webshop) fulfilment? Wanneer is het voor een webshop rendabel om te gaan outsourcen? En welke partij is aantrekkelijk (graag niet alleen commerciele reacties van de betreffende partijen ;) )

 

Ik zit zelf te kijken naar de mogelijkheden voor het opstarten van een webshop en zit dus te kijken naar de techniek (ga ik dit zelf doen? ga ik dit uitbesteden?) en naar de fulfilment. Ik heb zelf denk ik geen trek om voor elke order naar het postkantoor te moeten, volgens mij gaat me dat veel te veel tijd kosten. Heeft er iemand bijvoorbeeld ervaring met een partij die alles voor je regelt (dus de webshop EN de fulfilment)?

Link naar reactie
  • 0

Als startende webshop is het direct uitbesteden van de logistiek vaak duur.

Zo moet je rekening houden dat je al snel 2,50 per order betaald bij 100 orders per maand.

Dit is exlcusief verpakkingsmateriaal.

 

Het is afhankelijk van de producten die je verkoopt. Heb je producten met een hoge waarde dan zul je sneller over kunnen gaan tot uitbsteding.

 

De totaaloplossing voor webwinkeliers.

Opslag, inpakken en het verzenden van al uw orders.

www.mcsfulfilment.nl / info@mcsf.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste HL members.

 

Voor een klant ben ik op zoek naar de juiste aanbieder mbt import vanuit het Verre Oosten. Het gaat om tuinartikelen zoals maaimachines, onderdelen hiervoor en het op peil houden van deze voorraad.

 

Grote machines komen per boot maar voor onderdelen die snel geleverd moeten worden heb ik niet 1.2.3. een oplossing.

 

Alle suggesties zijn welkom !

Link naar reactie
  • 0
Als startende webshop is het direct uitbesteden van de logistiek vaak duur.

Zo moet je rekening houden dat je al snel 2,50 per order betaald bij 100 orders per maand.

Dit is exlcusief verpakkingsmateriaal.

 

Deze bedragen zijn niet representatief en de term 'duur' is in mijn optiek ook verkeerd gebruikt.

Het uitbesteden van het verzenden kan al vanaf 1,25 per bestelling/orderregel.

Als kleine/startende webwinkel bespaar je met het uitbesteden op:

de prijs van een verzenddoos/postzak/enveloppe

Verzendkosten TNT

Inpakmateriaal

 

Daarnaast bespaar je veel tijd, doordat je niet meer zelf naar het postkantoor hoeft. Je bestellingen worden vaak sneller verzonden naar de klant (voor 16:00 besteld dezelfde dag verzonden). Je hoeft geen dure verzendlabels te kopen voor TNT parcelware. je hebt thuis geen opslagruimte nodig voor je voorraad en verpakkingsmateriaal. Je kan onbelemmerd 3 weken met vakantie gaan.

 

Het is dus per persoon verschillend, maar je mag niet in het algemeen zeggen dat het direct uitbesteden vaak duurder is. Het levert iemand veel extra tijd en gemak. Het enige wat de webeigenaar hoeft te doen is zorgen dat de voorraad op peil blijft en zelf de emails beantwoorden, maar ook dat valt uit te besteden.

 

We werken voor veel kleinere webwinkels, maar ook hele grote en iedere eigenaar van een webwinkel heeft zijn/haar redenen om het verzenden uit te besteden.

Link naar reactie
  • 0

Als logistiek specialist heb ik hier wel een mening over... en ik praar hier niet voor eigen parochie omdat ik bij een hele grote werk die met hele grote klanten zaken doe... en daar zit hem denk ik ook meteen de kneep...

 

Denk dat we de outsource vraag kunnen onderverdelen naar een aantal categorien:

 

 

[*] Grote bedrijven / multinationals

Deze kunnen zaken doen met de grote spelers in de markt zoals DHL, Ceva, DSV etcetera...

In deze categorie moet je dan denken aan een logistiek uitgave (omzet voor de dienstverlener) van minimaal enkele tienduizenden euro's, en liefst enkele honderdduizenden anders ben je voor deze spelers niet interessant

[*] Midden en kleinbedrijf / professionele webwinkels van beperkte omvang

Deze kunnen goed zaken doen met de kleinere logistieke dienstverleners in de markt, de zogenaamde papa en mama bedrijven. Dan kun je denken aan logistiek omzetten tussen enkele duizenden euro's tot tienduizenden euro's

[*]Kleine webwinkels met enkele duizenden tot enkele tienduizenden euro's omzet

Deze bedirjven moeten naar mijn mening hun logistiek lekker zelf verzorgen met behulp van simpele tools die beschikbaar zijn. Desnoods ergens een garagebox huren en met behulp van vrienden en/of kennisen een professionele service opzetten.

 

Bovenstaande is natuurlijk een zéér beperkte weergave en geen absolute waarheid.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet met je eens wat betreft de kleine webwinkels en wel om de volgende punten:

Het is juist lastig om als kleine/startende webwinkel een professionele verzendservice te hebben en dat alles nog betaalbaar houden.

Ik heb het zelf ervaren en ben regelmatig tegen zaken aangelopen waar ik een nieuwe oplossing voor moest vinden. Incidenteel raakte een pakket kwijt met de post. Ik wilde daarom een handtekening voor ontvangst, maar met pakketzegels kon dat niet. Pakketten die retour kwamen wilde ik niet op mijn huisadres hebben. Een postbus gehuurd daarvoor. Elke dag naar het postkantoor kostte een hoop tijd. Mijn huis was een klein magazijn met alle producten, dozen, tape, vulmiddel voor de dozen. Leveringen van groothandels(zwaar en meerdere dozen) moest ik altijd ophalen op het postkantoor, omdat ik overdags werkte.

 

Als startende of kleine webwinkelier zal je in het begin gaan werken met pakketzegels en als je regelmatig pakketten verstuurd zal je een contract gaan afsluiten met TNT. Dan moet je daar al speciale verzendstickers voor gaan kopen om ze af te drukken. Het verzenden van de pakketten zal misschien de volgende dag gedaan kunnen worden (je komt misschien om 17:30 pas thuis).

 

Juist voor de kleine webwinkel, vaak iemand die het erbij doet naast een bestaande baan, is het uitbesteden interessant. Er zijn veel verschillende fulfilment bedrijven die allemaal een bepaald gedeelte van de markt bedienen. Zelf heb ik naast webwinkels ook een fulfilmentbedrijf met iemand anders en ben juist ook voor de kleine webwinkels interessant vanwege de kosten en het gemak.

De enige vaste kosten die er zijn:

Per picklocatie (uniek product) een klein bedrag per maand (ongeveer 2 euro) afhankelijk van formaat en hoeveelheid

Per verzonden order een vast bedrag (ongeveer 1,50) afhankelijk van aantal orders en orderregels)

Uiteraard zijn er variabele kosten zoals het verwerken van binnenkomende goederen of het afhandelen van retourzendingen, maar dit is verwaarloosbaar.

Iemand met 5 verschillende producten(klein formaat) en 20 bestellingen per maand (kleine webwinkel) is bij ons dan aan kosten kwijt:

5 x 2 euro voor de picklocaties (10 euro)

20 bestellingen a 2 euro handling (40 euro)

50 euro kosten per maand

De besparing op verzendkosten en verpakking e.d. is ongeveer 1 euro per bestelling. Netto kost het deze webwinkeleigenaar 30 euro per maand.

 

We hanteren geen maandelijkse/jaarlijkse/opstart fee die je 8 van de 10 keer wel bij andere bedrijven hebt en dat maakt het juist, dat het uitbesteden nauwelijks duurder is dan dat ze het zelf gaan versturen.

De dozen, verzendkosten, doosvulling enz. is bij ons al goedkoper dan dat ze het zelf moeten inkopen..

 

Dan heb ik het nog niet eens over het gebruik van onze postbus als retouradres, het maken van productfoto's voor de webshop en het verzorgen van overige diensten. En als laatste, maar niet onbelangrijk: de webwinkeleigenaar hoeft nooit rekening te houden met het dagelijkse inpakwerk en kan met een gerust hart een weekje weg of op vakantie. De enige zorg is om de voorraad op peil te houden en dat is online real time zichtbaar via de klanten portal.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Ik weet het beter..... ik had haast niet anders verwacht... je naam zegt het immers al.. ;D .... genoeg gekheid alweer, serieus ...

 

Ik blijf toch bij mijn standpunt... ik geloof namelijk niet in bedrijven die contacten kunnen onderhouden en een klant kunnen hebben voor wie toch allerlei zaken geregeld moeten worden die een omzet genereert van 50 euro per maand. Die 20 orders verzenden verpakken etcetera + het versturen van de faktuur, inrichting magazijn etcetera kunnen dan nooit een acceptabele marge opleveren... geen business case voor je leverancier is geen continuiteit.... Je doet het wel erg makkelijk voorkomen maar er zijn altijd allerlei bijkomende zaken die allemaal geregeld moeten worden, hoe wil je dat je spullen verpakt worden, je moet als klant aangemaakt worden, hoe wil je dat je produkten worden opgeslagen, wie is verantwoordelijk voor voorraadverschillen, hoe moet jou produkt behandeld worden, is het personeel van je supplier wel zo zorgvuldig met jou produkten als jij wilt? Herkennen zij bijvoorbeeld schade aan jou produkten? zo maar een greep uit een eindeloze rij belangrijke zaken die in orde moeten zijn wil je supplier de juiste service kunnen leveren..

 

Bovenstaande kun je natuurlijk betwisten maar nog veel belangrijker... als je zo klein bent als jij schetst, 20 orders per maand en 5 produkten, dat lijkt mij geen realistich produktportfolio. Belangrijker, wat is het probleem om die orders zelf te versturen. Handtekening bij verzekerd pakket van TNT post geen probleem, verzendbewijs ook niet. Postkantoren zitten overal en servicepunten struikel je over. Bovenal moet je niet uit het oog verliezen dat zulke kleine opstartende webwinkels vaak voortkomen uit liefhebbers, die zullen graag de produkten die ze verkopen onder eigen beheer houden omdat het hun hobby is... verpakkingsmateriaal, beetje handige webwinkelier regelt dat gratis of voor bijna niets, een euro goedkoper kan dus volgens mij niet want er gaat nog niet eens een euro materiaal om een zending.

 

De situatie die jij beschrijft past dus volgens mij beter bij de middelgrote webwinkel die zijn handen vrij wil hebben voor andere taken en die teveel volume heeft om dit nog thuis erbij te doen. Dan praten we al over heel wat grotere winkels dan 20 orders per maand.

 

Een niet te onderschatten belangrijk punt ook vind ik het feit dat als je de ambitie hebt om te groeien het altijd goed is om te weten wat het logstieke proces inhoud. Dat leer je het best wanneer je in de fase waarin je klein bent alle zaken zelf uitvoert. Dan weet ja op het moment dat je aan uitbesteden toebent waar je op moet letten.

 

Zoals ook al in mijn eerdere uiteenzetting, alle aangegeven grenzen zijn arbitrair... ik denk dat een enthousiatste webwinkelier met groeiambities veel kan leren over je toekomstige logistieke proces als je de opzet zelf doet. Bovendien is het volgens mij juist ook een deel van de lol.... en das toch ook essentieel voor de hele kleintjes...

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

NOg een bijdrage... hieronder zomaar een voorbeeldprijslijst van een dienstverlener.... ik denk niet ikweethetbeter want er worden hier posten genoemd die ikweethetbeter blijkbaar niet in rekening brengt... onderstaande struktuur lijkt mij een redeljike waarin alle variabelen genoemd worden.....

 

http:

 

ikweethetbeter.... waarom staan hier wel 1 malige opstartkosten, orderkosten, account management, opslagkosten, inslagkosten...

 

Met 20 orders en 5 lokaties kom ik dit tarievenblad op een bedrag van:

 

75€ vast

45€ orderkosten

7€ picklijnkosten

6,75€ opslagkosten

 

totaal dus 133,75€, laten we de 1 malige kosten en inslagkosten buiten beschouwing. Die 75€ is natuurlijk arbitrair maar llijkt geen absurd bedrag.

 

IS dit geen gezonder tarief dan hetgeen jij voorschotelt?[/img]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.