• 0

Naast bedrijfje, er een baantje bij nemen met meer verdiensten?

Hallo forumleden,

Het is al eventjes geleden dat ik hier ben geweest. Ik zie dat het forum is veranderd, het is erg mooi geworden!

Ik had graag een vraag willen stellen, weet alleen niet of ik deze in de juiste categorie heb geplaatst. Mijn excuus als het verkeerd staat.

Vroeger als kind wist ik precies wat ik later wilde worden. Ben dan ook gelijk na de middelbare school gaan werken. Maakte weken van 70 tot 80 uren. En toen werd ik ziek.....

Dit werk kan ik daardoor niet meer doen. Niet alleen omdat het te veel uren zijn, maar ook omdat het te zwaar is.

Tja en wat dan?

Daar heb ik toch wel enkele jaren mee in de knoop gezeten.

Toen ik weer aan het werk mocht(na anderhalf jaar), ben ik parttime aan de slag gegaan. Heb diverse baantjes geprobeerd, maar het was allemaal niet mijn ding en vaak ook te zwaar.

Thuis zitten en me vervelend past me ook niet en zodoende ben ik een paar jaar geleden een heel klein bedrijfje begonnen.

Niet om er rijk van te worden, maar om bezig te kunnen zijn, een klein zakcentje te kunnen verdienen en ondertussen na te kunnen denken over wat ik nu eigenlijk wil.

Ik bleek te zoeken naar iets wat mij net zo perfect leek als de baan die ik als kind graag wilde, maar ik besefte me een poos geleden pas dat dat gewoon niet bestaat. Ik heb er rekening mee te houden dat het geen zwaar "sjouw" werk mag zijn, geen verplichte fulltime uren moeten maken, er moet afwisseling zijn in staan en zitten en zo liep ik enkele maanden geleden tegen een beroep aan waarvan ik denk dat het best eens iets voor mij kan zijn.

Begin dit jaar ben ik dus aan een studie begonnen. Dat gaat heel goed, heel vlot. Het eerste examen van de 8 is inmiddels al binnen. Ik heb er ook nog steeds plezier in.

Maar nu het punt.

Door aan deze studie te beginnen, heb ik de keuze moeten maken, mijn bedrijfje wat meer naar de achtergrond te schuiven.

De inkomsten die ik er nog mee maak zijn bijna nihil te noemen. Laten we zeggen, dat het niet boven de 50 euro per maand uit komt.

Zo spoort het de laatste paar weken door mijn hoofd of het niet verstandiger is om er een baantje bij te zoeken van zo'n 6 tot 10 uur per week.

De vraag die mij daarbij bezig houd is, hoe gaat dat in zijn werk?

Kan ik zomaar een baantje erbij zoeken?

Daarmee zal ik meer gaan verdienen, dan met mijn kleine bedrijfje, hoe werkt dat? Ik zal namelijk een formulier in moeten vullen bij de werkgever waarbij ik meen te moeten aangeven hoe het met de belasting aangifte zit.

Ik heb al eventjes gekeken op de site van de belastingdient, maar kon het niet vinden en ook hier op dit forum kan ik niet zo heel goed overweg met de zoekfuntie.

Wellicht dat er toch iemand is die mij kan helpen met deze vraag?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Met maar 50 euro per maand, is er nauwelijks spraken van het hebben van een bedrijf. Je hebt dan enkel wat neveninkomsten, waarvan het volgens mij niet handig is om een hele administratie voor te gaan voeren.

Als je in loondienst gaat, dan betaal je als ieder ander in loondienst loonbelasting. De inkomsten die je van je bedrijfje er naast hebt, moet je ook opgeven uiteraard. Ik zou het ook even voorleggen aan je eigen boekhouder als ik jou was, helemaal als je ook met uitkeringen en dergelijke te maken hebt.

• -1

Kan ik zomaar een baantje erbij zoeken?

Deze vraag kunnen wij niet beantwoorden, omdat wij niet weten waarvan je leeft. Is dat een uitkering, dan moet je het daar goed informeren, wat de regelingen zijn, de kortingen en de eventuele sancties. Het fijne weet ik er niet van maar ik heb ooit iemand gesproken die zelfs ook niet mocht studeren van de uitkeringsinstantie. Wat de exacte reden was weet ik niet meer, maar vermoedelijk omdat de tijd die aan de studie geweid was, ten koste ging van het "beschikbaar zijn" voor het arbeidsproces. Ga eerst alles goed na. Ik weet alleen nog dat zij niet mocht studeren als ze haar (volle?) uitkering wilde behouden.

Heb je echt een boekhouder, voor je bedrijfje, van E 50,-- per maand? Zoals Xolphin dat aanneemt? Ik raad je wel aan om van je inkomsten toch wel een aantekening te houden (een simpel soort administratie) omdat als je problemen krijgt met de Belastingdienst de bewijslast wellicht bij jou ligt. Als de IB je ambsthalve aanslaat voor een voor jouw mening te hoog bedrag, dan zul je dat toch wel zelf moeten bewijzen dat het veel lager was.

Succes Karel

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar