• 0

Budget aankleding stand op beurs

Ik wil graag een beetje feeling krijgen wat 'normaal' is dat een bedrijf spendeert om een stand op een beurs aan te kleden.

 

Dit hangt natuurlijk van enorm veel factoren af waar ik echt geen weet van heb, maar een bedrijf heeft mij gevraagd of ze m'n bus mogen gebruiken tijdens een Transport beurs op hun stand, samen met een aantal modelauto's van dezelfde bus. Het zal zeker een blikvanger worden en ik vind het erg leuk om daar aan mee te werken.

 

Volgende week ga ik er naar toe voor een bespreking van e.e.a. maar deze 'wending' (buiten de modelauto's om) is zo onbekend terrein voor mij dat ik graag wat reacties van jullie hierop hoor. Geen idee hoe dit in het vat te gieten, zowel qua eventuele vergoeding voor de 'ter beschikking stelling' van mijn bus, als het op schrift stellen hiervan.

Zet je e.e.a. op papier? Naderhand natuurlijk een rekening, maar stel je hiervoor nog een intentieverklaring op oid?

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 1

Henri,

 

Vind je leuk, dat ze je bus willen opstellen omdat je bedrijfsnaam erop staat? Dan is er natuurlijk een wederkerigheid. Dan kun je wat dunner potlood gebruiken (hoe dun? Is een kwestie van eigen emoties).

 

Je bent de bus een aantal dagen kwijt. Dan heb je enerzijds kosten die doorlopen (afschrijving, verzekering), anderzijds derven van winst omdat je tijdens de kwijtdagen geen winst kunt maken met de bus. Welnu: de afschrijving ken je. Wellicht kun je nagaan welke winst die bus per jaar genereert voor je bedrijf (of is dat niet eenvoudig?), deel je het door het totaal aantal werkdagen x kwijtdagen. In elk geval: hij genereert meer dan je totale kosten anders zou je hem niet gekocht hebben.

 

Zo zou ik het doen, maar misschien zullen knappere mensen betere voorstellen hebben.

 

Ave, Karel

 

Link naar reactie
  • 0

Kan je er niet tegenover stellen dat je daar op de beurs erbij mag staan met de verkoop van wat model autotjes?

Beetje goed bekijken wat voor soort wagens daar allemaal komen et staan en daarop gericht een klein assortiment samenstellen en dat daar verkopen (vanuit de bus??) Hebben zij daar de bus staan en jij een gratis verkoop plekje.

 

Of misschien flyers voor je toko laten verspreiden zodat ze later via internet of in de winkel een model auto kunnen bestellen van de wagens waarin ze zelf rijden?

Link naar reactie
  • 0

Zelf op de beurs gaan staan biedt volgens mij niet het effect: de beurs is een transportbeurs en kopers van miniaturen zie ik daar nog niet zo rondlopen.

Uitdelen van flyers is wel een leuk idee, dat kan ik zeker doen!

 

Uiteraard vind ik het gaaf dat mijn bus met logo en al op die beurs staat! Dat zal hopelijk ook wel een paar vakbladen halen ::)

 

Ik kan voorstellen dat zij mij een vervangende bus ter beschikking stellen voor de duur van de uitleen? Dan blijft het uitleen gebeuren in ieder geval een 'gesloten beurs' actie.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 1

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is er een grote markt voor truckmodellen met logo en al van bepaalde firma's.

Wordt vaak als relatiegeschenk weggegeven.

Of is dat geen doelgroep voor je?

 

En wat te denken van old-timer trucks, zeker te weten dat transportdirecteuren helemaal g**l worden als ze een oldtimer kunnen vinden waar hun opa nog in heeft gereden.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 1

Is het niet zo dat de miniatuurkopers in 2 groepen te splitsen zijn. De mensen die al jaren bezig zijn om een verzameling op te bouwen maar zeker ook mensen die het leuk vinden om hun auto (of vrachtauto!!) in miniatuur te hebben, de impulskopers dus. Denk dat het ook zo is dat een deel van de verzamelaars ooit impulskoper was.

 

Op een transportbeurs lopen veel proffesionals. Dus als je modelauto's mee kan nemen van de best verkochte trucks en wellicht zelfs van een heftruck zou je wel eens heel goede zaken kunnen doen. Mijn zwager heeft een transportbedrijf en ik weet nog dat hij bij een jubileum zijn vrachtauto's in miniatuur aan het personeel en de grote klanten heeft gegeven. Ook hier is natuurlijk wat te verdienen want het gaat dan niet meer om één maar over een paar honderd.

 

Voor de transporteur geeft het extra trafic op zijn stand al moet hij en jij wel oppassen dat niet alle aandacht naar de modelauto's gaat.

 

Edfit: Zie nu dat Ed een soortgelijk post heeft gedaan terwijl ik nog zat te tikken. Deste beter denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de inzichten. Het zijn eye openers, dus enorm bedankt!

 

In mijn beleving is die 'reclame' of promo medellen al lang vergeven, er zijn een paar grote spelers waar 'klanten' rechtstreeks hun opdrachten aan geven. Heb er nooit bij stil gestaan daar 'tussen' te gaan zitten, wellicht is het iets.

 

Impulsaankopen: daar moet ik nog even over nadenken. Wie weet wat ik daar mee kan...

 

Super die reacties!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er op zo een beurs genoeg mensen lopen die graag hun eigen vrachtwagen in een miniatuur kopen of gewoon een andere leuke vrachtwagen (kan hun kind misschien wel thuis mee spelen terwijl ze zelf op de weg zijn) of voor in de cabine van de auto. of inderdaad bedrijven die het aan hun personeel willen geven of als relatie geschenk...

 

Zo een beurs is vaak een hoop serieus gedoe en als er dan eens zo een leuk standje tussenstaat misschien een leuke afwisseling.

 

Daarbij... volgens mij zijn de meeste chauffeurs toch altijd nog wel een beetje kleine jongens gebleven met een passie voor (model) auto's

Als je het goed kan regellen kost het je enkel wat tijd (die je op de beurs moet staan) maar verder geen standhuur, lijkt mij wel een gokje waard, wie weet wat er nog uit kan komen.

Link naar reactie
  • 0

Een afkoelingsperiode is volgens mij alleen verplicht (of op zijn minst gewenst) voor ijsjes die heel vaak als impulsgoederen op beurzen worden verkocht.

 

Flauw mode uit

 

Je bedoelt waarschijnlijk colportage. Daar is sprake van een wettelijke afkoelingsperiode maar op beurzen mag je kopen en verkopen wat je wil. Het is gewoon een overdekte markt.

De busreisjes die eindigen in een lokaal waar de deelnemers onder druk worden gezet vallen ook onder de colportagewet en worden ook wel beurs genoemd. Wellicht bedoel je dit.

 

Link naar reactie
  • 0

Het hangt heel erg van de beurs en zijn organisatoren af of je mag verkopen of niet.

In mijn branche is het wel vrij gebruikelijk dat gehuurde beurs ruimte gebruikt wordt voor de verkoop en promotie, maar het mag niet altijd.

 

Dus wil je gaan verkopen zou ik daar zeker vooraf naar informeren of dat mag of niet.

 

In de geschetste situatie wordt jou gevraagd of een andere partij jou bus op hun stand mogen gebruiken.

Los of je er mag verkopen zou ik dan zeker ook vragen of die andere partij dat wel een leuk idee vindt.

Flyeren zal geen probleem zijn, zeker als je liefst met gesloten beurs eraan mee werkt.

 

Ik sta zelf zo af en toe op een beurs en dat doe ik vooral ter promotie en verkoop van mijn bedrijf en producten.

Als ik daarbij iets zou lenen/huren van een ander omdat ik dat voor de aankleding wel heel geschikt zou vinden,

zou ik persoonlijk "not amused" zijn met verkoop-praktijken van die persoon in mijn stand. Nu speelt dat in mijn branche ook eigenlijk niet dus misschien vindt deze zakenpartner dat helemaal geen probleem.

 

Hoeveel je voor de aankleding van zo'n stand uitgeeft hangt ook erg af van of je er verkoopt of niet.

Is het puur ter promotie van je bedrijf heb je vaak zo'n mooie foto-muur en andere gelikte aankleding voor je stand zodat mensen de sfeer proeven die bij je bedrijf hoort. Zo'n aankleding kost een behoorlijk bedrag, paar duizend euro ben je zomaar kwijt.

 

Ik sta alleen op beurzen waar ik verkopen mag, dan heb je de stand vol met koopwaar en probeer je daarmee een indruk te wekken van wat je te bieden hebt voor die doelgroep. Dan heb je geen dure foto-wanden nodig want die ruimte wil je veel liever benutten voor je producten. De waarde die ik op een beurs heb wordt voor het overgrote deel bepaald door de voorraad die ik er neerzet, de rest valt wel mee.

 

Karen

Link naar reactie
  • 1

Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik heb het gisteren ook nog tegen een vriend die hierin ook ervaring heeft, aangehouden.

Die gaf bevestiging van mijn 'gevoel' en wat hier ook al eerder geschreven is: ik wil er kostenloos uitkomen. Als zij mij bijvoorbeeld voor de periode een vervangende bus ter beschikking kunnen stellen, dan is dat ok.

Meeadverteren doe ik al middels de reclame op mijn bus. Wellicht nog even kijken of er ergens een flyer mag liggen (achter de ruitenwisser of zo) maar dat is het verder wel.

 

De klant heeft namelijk nog een lel van een mogelijke vervolgopdracht en als die binnen is (als, als...) dan is dat een mega YES moment waard... Ik gok daar dus op.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een erg goede beslissing. In de handel is reciprociteit (wederkerigheid) erg belangrijk. De kans om de order te krijgen JUIST omdat je ze niet het vel over de oren trekt is daarom erg groot. Mijn ervaring is dat een beurs heel vaak een onverwacht contact of leuke order oplevert.

 

Nog even over het mogen verkopen op beurzen.

Ik heb nog niet meegemaakt dat ik niet mocht verkopen maar ik ga alleen naar consumentenbeurzen. Op vakbeurzen is vaak geen directe verkoop, contact leggen is het belangrijkst, maar worden er wel orders "geschreven". Of het ook niet mag weet ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat het ongewenst is. Als de inkopers een autootje gaan kopen voor de zoon of voor zichzelf en een geurtje voor de vrouw (/man) gaat dat ten koste van de aandacht van de handel.

Link naar reactie
  • 0

Deal is rond precies zoals ik het voorgesteld had. Zij deden de voorzet (gesloten beurzen) en ik opperde een vervangende auto, inclusief ophalen en wegbrengen, en tada, deal.

Erg leuk!

 

Inclusief visitekaartjes en flyer van mijn bedrijf. Moet ik overigens nog wel even maken, een B2B flyer... ;D

 

Nu nog even kijken of we iets van een leuk weggevertje voor tijdens de beurs kunnen verzinnen. Kan niet echt moeilijk zijn... ;)

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Misschien een idee om op de flyer een leuke actie te zetten in de vorm van: bezoek onze website, meld je aan voor de nieuwsbrief en maak kans op een setje model auto's. zo verzamel je een leuk adres bestand wat je ook in de toekomst nog kan gebruiken.

 

en/of

 

met een code op de flyer een korting op de eerste aankoop

Link naar reactie
  • 0

De beurs is in volle gang! Ik ben er vanavond even geweest om een paar foto's te maken!

De reacties van het publiek zijn goed, iedereen heeft iets met dit type auto's, dus een praatje is al gauw gemaakt met je klanten.

Ikzelf heb er alleen visitekaartjes liggen, andere spullen zijn nog in ontwikkeling. Helaas was de beurs een maand vroeger dan gepland.

 

IMG_4068b.jpg

 

IMG_4072b.jpg

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.